Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wiceminister rozwoju o przemyśle lotniczym: "Kluczowy sektor polskiej gospodarki"

Fot. http://www.mr.gov.pl/
Fot. http://www.mr.gov.pl/

W piątek podczas konferencji nt. targów „Aerospace & Defense Meetings Central Europe” w Jasionce wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak zaznaczył, że przemysł lotniczy jest kluczowym sektorem polskiej gospodarki, niosącym ze sobą różnego rodzaju innowacje.       

Adam Hamryszczak wziął udział w konferencji prasowej nt. targów Aerospace & Defense Meetings Central Europe, które odbędą się w dniach 9-11 maja w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w podrzeszowskiej Jasionce. Będzie to jedna z największych imprez przemysłu obronnego i branży lotniczej.

Wiceminister podkreślił, że chodzi o innowacje zarówno procesowe, jak i produktowe i marketingowe. "Chciałbym podkreślić, że przemysł lotniczy i te innowacje, które powstają w jego obrębie również są inspiracją dla innowacji w pozostałych sektorach polskiej gospodarki. Mam na myśli energetykę, również nie należy zapominać o przemyśle motoryzacyjnym czy kosmicznym" - wymieniał Hamryszczak.

Marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl poinformował, że w targach lotniczych weźmie udział prawie 150 firm z blisko 25 krajów. Wśród nich będą - jak zaznaczył - tzw. gracze kluczowi, czyli firmy o markach światowych, m.in. Pratt&Whitney, PZL Mielec, Lockheed Martin, Airbus, Safran, Polska Grupa Zbrojeniowa. Jak mówił, będzie to wydarzenie w branży lotniczej, które nie miało miejsca w Polsce, szczególnie w Polsce południowo-wschodniej.

"Nasze działania wynikają z obowiązków, jakie mamy w związku z tym, że jesteśmy jedynym województwem, które posiada inteligentną specjalizację lotnictwo i kosmonautyka" - podkreślił na konferencji marszałek. Zwrócił też uwagę, że celem i zamiarem jest wzmożenie kooperacji w obszarze przemysłu lotniczego i kosmicznego w Europie Środkowo-Wschodniej. "Takie mamy położenie, to nas trochę predysponuje do tego, żebyśmy z takim obszarem geograficznie gospodarczym się stykali i taki też plan - jeżeli chodzi o ten obszar - został założony, kiedy mówiliśmy o rozpoczęciu przygotowań do tego spotkania" - mówił Ortyl.

Hamryszczak zaznaczył też, że "głównym wyzwaniem na najbliższe lata jest, aby wzrost globalnej konkurencyjności polskiego przemysłu, w tym również przemysłu lotniczego, odbywał się z uwzględnieniem rozwiązań przemysłu 4.0." "To jest najważniejsza kwestia, o której również podczas tych targów Aerospace & Defense Meetings chcielibyśmy porozmawiać, tak, aby nastąpiło w Polsce przejście z gospodarki pracochłonnej do gospodarki opartej na wiedzy, z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań teleinformatycznych, a także ekoinnowacji" - dodał wiceminister.

Podkreślił jednocześnie, że w związku z tym Ministerstwo Rozwoju wspiera tego typu działania, które nie tylko prowadzą do zacieśnienia współpracy polskiego sektora przemysłu lotniczego z partnerami z zagranicy, ale też prowadzą do promocji zarówno regionu jak i Polski.

Marszałek zaznaczył, że targi lotnicze nie będą wydarzeniem tylko o charakterze targowym, czy sprowadzające się do rozmów biznesowych, ale będzie to także miejsce innych działań, takich jak seminaria, konferencje z europejskimi regionami lotniczymi, rozmowy, w których wezmą udział - oprócz firm z branży lotniczej - także uczelnie techniczne, instytuty badawczo-rozwojowe, działające w obszarze lotnictwa, przedstawiciele Komisji Europejskiej, którzy zajmują się sprawami inteligentnej specjalizacji.

Z kolei Marek Bujny, członek zarządu Stowarzyszenia Dolina Lotnicza (strategiczny partner wydarzenia) podkreślił, że celem targów Aerospace & Defense Meetings jest integracja środowiska lotniczego oraz rozwinięcie i wzmocnienie współpracy między małymi, średnimi firmami z dużymi, które produkują samoloty, silniki lotnicze.

Maciej Jaskot, dyr. Departament Promocji i Współpracy Gospodarczej urzędu marszałkowskiego w Rzeszowie (koordynującego wydarzenie ze strony województwa) wyjaśnił, że chodzi o szanse dla małych i średnich przedsiębiorstw z kraju, a przede wszystkim z Podkarpacia, aby nawiązywały kontakty biznesowe z "kluczowymi graczami" z całego świata.

Nie zawsze jest to możliwe na co dzień, aby małe i średnie przedsiębiorstwa z naszego regionu, czy z kraju, miały okazje nawiązywać relacje biznesowe z takimi graczami, jak Boeing, Airbus czy Lockheed Martin, które pojawią się na tej imprezie" - ocenił Jaskot.

Ortyl przypomniał też, że miejsce, gdzie odbędą się targi, czyli Centrum Wystawienniczo-Kongresowe G2A Arena w podrzeszowskiej Jasionce to wizytówka regionu. Jak mówił, usytuowane jest w bardzo dobrym miejscu, związanym z lotnictwem (w bliskim sąsiedztwie lotniska - PAP). Województwo podkarpackie jako jedyne w kraju określiło lotnictwo i kosmonautykę jako swoją inteligentną specjalizację w Regionalnej Strategii Innowacji.

"Podkarpackie może poszczycić się ponad stuletnią tradycją w branży lotniczej i ponad 80-letnim doświadczeniem w produkcji samolotów oraz szkoleniem personelu lotniczego" - zaznaczył w rozmowie z PAP rzecznik prasowy marszałka woj. podkarpackiego Tomasz Leyko. W regionie działa klaster Dolina Lotnicza, która będzie partnerem strategicznym imprezy. Organizacja zrzesza ponad 150 firm, również spoza Podkarpacia, które zatrudniają w sumie ponad 25 tys. pracowników. Klaster skupia podmioty, które produkują ok. 90 proc. krajowej produkcji przemysłu lotniczego. Poprzednia edycja targów odbyła się w hiszpańskiej Sewilli.

PAP - mini

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. roman

    Jak komentujący piszą, stricte polskich firm coś znaczących w lotnictwie niestety nie ma. W wielu obszarach, w tym handel zagraniczny, udział inwestorów zagranicznych wynosi prawie 100%. Rozumiem, że minister chce dobrze, ale tak naprawdę może tylko jakoś promować kooperację i modlić się, że PW, LM czy AW się nie wycofali z Polski. Dobrze gdyby minister miał jakieś rozpoznanie i pomysł na polskie firmy. Oprócz Rzeszowa są też inne ośrodki - jest Bielsko, jest Warszawa, ...

  2. historyk

    Pan minister jak zwykle niedoinformowany. Polecam przeczytanie ze zrozumieniem Rocznika Statystycznego Przemysłu. Dowiedziałby się wtedy, że kluczowy według niego przemysł lotniczy w Polsce to ok. 0,3 -0,35% sprzedaży całego polskiego przemysłu. Innowacje zaś wynikają nie z tego, że jest to polski przemysł, a z tego że jest on częścią światowych gigantów lotniczych będących właścicielem tych zakładów.

  3. As

    No proszę. Kluczowy przemyśł, którego wyroby nie istnieją ani w kraju, ani za granicą, a te co opuszczają fabrykę są pod obcą marką. Wygłaszanie tez o kluczowości i priorytecie branż i programów od akademii do akademii i od spotkania do spotkania to kluczowe zajęcie polityków tylko.

  4. a.

    Jedna wielka ściema. Jakie samoloty będą w Polsce produkowane i dla kogo?

    1. asdfsd

      hehehe... dobrze powiedziane....

  5. piotr

    Taki wielki przemysł lotniczy a gdzie jego wyroby sokół który ma już ok 40lat.M28 ruska licencja AN28 troche młodszy SW-4 .Orlik dawno nie produkowany czy coś ominołem.A fabryki wszystkie w obcych rękach a podobno unieważniając przetarg na Caracale ekipa Macierewicza miała dać prace Polskim zakładom przepraszam którym polskim.Więc gdzie wy macie ten wielki przemysł lotniczy który nie produkuje ani samolotów bojowych lub szkolno bojowych.Nie produkuje elekroniki radarów lotniczych uzbrojenia silnków lotniczych jednym słowem Wielkie NIC

  6. jaś

    kluczowym sektorem polskiej gospodarki jest przemysł tytoniowy i monopolowy