- Wiadomości
Ważne uzupełnienie moździerzy Rak
Huta Stalowa Wola SA podpisała umowę na dostawę Artyleryjskich Wozów Remontu Uzbrojenia (AWRU) na kwotę – jak to określono w oficjalnym komunikacie opublikowanym przez spółkę – „ponad kilkudziesięciu milionów złotych”. Kontrakt sygnowano w czwartek 28 grudnia w siedzibie Inspektoratu Uzbrojenia. Pojazdy, zbudowane w oparciu o platformę kołową Jelcz 6x6 z linii P662.D35 stanowić będą uzupełnienie Kompanijnych Modułów Ogniowych samobieżnego moździerza automatycznego 120 mm Rak.
Zawarty w kwietniu 2016 r. kontrakt o wartości blisko miliarda złotych na dostawę ośmiu KMO obejmuje dostawę dwóch podstawowych komponentów systemu – wozu ogniowego Rak oraz Artyleryjskiego Wozu Dowodzenia. Obydwa pojazdy skonstruowano w oparciu o podwozie KTO Rosomak. W skład każdego KMO wchodzi 8 moździerzy SMK120 oraz 4 AWD, zapewniające kierowanie działaniami bojowymi na różnym szczeblu (bateria, pełny moduł). Pozostałych komponentów systemu nie zakontraktowano w 2016 r. z różnych powodów.
AWRU oraz Artyleryjski Wóz Amunicyjny AWA znajdowały się w fazie badań kwalifikacyjnych, natomiast Artyleryjski Wóz Rozpoznania znalazł się w „ślepym zaułku” w powodu negatywnych wyników badań kwalifikacyjnych jego prototypu, zbudowanego w oparciu o platformę transportera AMZ Żubr.
Po wielomiesięcznych analizach i poszukiwaniu rozwiązania tego problemu postanowiono zmienić koncepcję AWR tak, że bazą dla tego pojazdu będzie także KTO Rosomak, dysponujący nie tylko odpowiednim zapasem mocy i udźwigu, ale też dysponujący dostateczną ilością miejsca na pomieszczenie aparatury rozpoznawczej i wyposażenia oraz na zapewnienie załodze odpowiednich warunków pracy w trakcie wykonywania zadania bojowego.
Taki wybór upraszcza ponadto logistykę i zwiększa unifikację sprzętu w ramach KMO, w skład którego wchodzić będą (jeśli nie liczyć pojazdów nie ujętych jednoznacznie w strukturze modułu, np. lekkich pojazdów dyspozycyjnych czy łącznikowych) wyłącznie nośniki konstrukcyjnie związane z KTO Rosomak oraz Jelcz: 3-osiowy P.662D dla AWRU oraz 4-osiowy P.882.53 dla AWA.
Zakontraktowany właśnie AWRU, który stanowić będzie wsparcie logistyczne kompanijnych modułów ogniowych Rak, służyć będzie do wykonywania niezbędnej diagnostyki oraz napraw w warunkach polowych sprzętu już dostarczanego w ramach realizacji programu Rak. Przypomnijmy, że KMO Rak zostały już dostarczone do 17. Brygady Zmechanizowanej w Międzyrzeczu (czerwiec) oraz do 12. Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie (sierpień), a obecnie trwa procedura szkolenia załóg i przekazywania sprzętu na wyposażenie trzeciego KMO Rak do 15. Brygady Zmechanizowanej w Giżycku (formalnie zakończy się ona 31 stycznia 2018 r.). Przed końcem 2018 r. MON otrzyma jeszcze dwa kolejne moduły ogniowe Rak, a w 2019 – następne trzy, kończące realizację kontraktu z kwietnia 2016 r.
Zakłada się, że nie zakontraktowane w pierwszej umowie z 2016 r. komponenty KMO „dogonią” – podobnie jak nowoczesna, docelowa amunicja, opracowywana przez ZM DEZAMET (konwencjonalna) oraz ośrodek skupiony wokół MESKO (precyzyjnego rażenia) – w trakcie produkcji i wdrażania do służby podstawowe elementy systemu. Pierwszym krokiem na tej drodze jest zakontraktowanie AWRU, kolejnym będzie najprawdopodobniej AWA, a ostatnim – AWR, który – po wspomnianej zmianie koncepcji nośnika – w znacznej części opracowywany jest od nowa, czego konsekwencją będzie konieczność przejścia pełnego programu badań kwalifikacyjnych.
„Sercem” Artyleryjskiego Wóz Remontu Uzbrojenia jest kontener wyposażony w niezbędny sprzęt, w tym elektroniczny, do realizacji przeglądów i napraw wraz z podstawowym magazynem elementów zamiennych. Wyposażony jest on dodatkowo w system teleinformatyczny i łączności, który w sposób zautomatyzowany komunikuje się ze szczeblem dowodzenia.
Wnętrze kontenera jest klimatyzowane, posiada moduł filtrowentylacji i osuszacza. 20-stopowy kontener warsztatowy typu IC o wymiarach 6 058 x 2 438 x 2 438 mm posiada autonomiczne zasilanie energetyczne (moduł zasilania SZR, invertera i akumulatora), pokładowy zespół prądotwórczy o mocy 8 kW, sprężarkę, jest wyposażony w system samopoziomującego układu podnoszenia. Pojazd dysponuje systemem łączności wewnętrznej i zewnętrznej z radiostacją UKF oraz stanowiskiem z km 7,62 mm.
W każdym KMO Rak znajdować się będzie jeden AWRU.
Jerzy Reszczyński
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu