Reklama
  • Wiadomości

Pancerne działo samobieżne do remontu. Ruszyła zbiórka

Wolontariusze związani z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej (będące oddziałem Muzeum Wojska Polskiego) rozpoczęli zbiórkę na prace remontowe związane z przywróceniem do pełnej sprawności działa samobieżnego ISU-122 wykorzystywanego niegdyś przez Wojsko Polskie.

ISU-122 w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w Warszawie.
ISU-122 w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w Warszawie.
Autor. SuperTank17/Wikipedia
Reklama

Celem zbiórki jest dokończenie prac związanych z remontem ciężkiego działa samobieżnego ISU-122 znajdującego się od wielu lat na terenie Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej (widocznego na zdjęciu okładkowym). Działania wolontariuszy trwają już od 2015 roku, dzięki czemu udało się zdobyć dla pojazdu m.in. skrzynię biegów czy wyremontować silnik. Do zakończenia prac potrzebny jest teraz remont połowy posiadanej chłodnicy pojazdu, dorobienie drugiej jej części oraz zbiornika wyrównawczego z zaworem parowym. To wszystko pozwoli na przywrócenie ISU-122 pełnej sprawności, tym samym możliwości samodzielnego poruszania się. W momencie pisania tego artykułu udało się zebrać lekko ponad 9 000 z ogólnie potrzebnych 20 000 złotych. Jeżeli uda się zebrać potrzebne fundusze oraz zakończyć prace remontowe, nasze kraj zyska wyjątkowy w skali Europy eksponat. Link do zbiórki znajdziecie Państwo tutaj.

Reklama
Reklama

ISU-122 to radzieckie ciężkie działo samobieżne powstałe na bazie czołgu ciężkiego IS-2 gdzie, w przygotowanej pancernej nadbudówce umieszczono armatę polową A-19 kal. 122 mm (w Polsce określanej jako 122 mm armata wz. 1931/37). Zapas amunicji znajdujący się w pojeździe wynosił 30 naboi wraz z ładunkami miotającymi. Donośność maksymalną tego działa samobieżnego określono na 20 km, zaś szybkostrzelność na 3-4 wystrzały w ciągu minuty. Duża siła ognia pozwalała nie tylko na niszczenie pozycji umocnionych, ale także czołgów niemieckich w tym tych najcięższych jak Tiger II. Do zwalczania samolotów oraz samoobrony pojazd posiadał wielkokalibrowy karabin maszynowy DShK kal. 12,7 mm. Załoga była chroniona przez pancerz o grubości 60-90 mm na przedzie oraz bokach kadłuba oraz 60 mm na jego tyle. Za napęd tego ważącego 45,5 tony wozu odpowiadał silnik wysokoprężny W-2IS o mocy 520 KM, pozwalający na rozpędzenie go do maksymalnie 35-40 km/h.

Zobacz też

Ciężkie działo samobieżne ISU-122.
Ciężkie działo samobieżne ISU-122.
Autor. Mike1979 Russia/Wikipedia
Reklama

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama