Reklama
  • Wiadomości

Ukraina: wielozadaniowy MiG-29MU2 testowany w locie

Siły Powietrzne Ukrainy rozpoczęły testy w powietrzu samolotu MiG-29MU2, czyli najnowszej wersji tej maszyny, zmodernizowanej przez Lwowskie Państwowe Zakłady Lotniczo-Remontowe. Jej wyposażenie ofensywne i defensywne zostało unowocześnione, a uzbrojenie poszerzono o pociski kierowane powietrze-ziemia i bomby korygowane telewizyjnie lub laserowo. Ma to być prototyp dla nowego standardu ukraińskich MiG-29, przekształcające je w maszyny wielozadaniowe.

Fot. LDARZ
Fot. LDARZ

Maszyna o numerze bocznym 12 to jednomiejscowy MiG-29(izd. 9-13), który od 2018 roku objęty był programem pogłębionej modernizacji, mającym na celu wypracowanie rozwiązań podnoszących możliwości bojowe tych wysłużonych maszyn. Samolot został w ostatnich dniach grudnia oblatany i przebazowany do niesprecyzowanej bazy ukraińskiego lotnictwa, gdzie ma przejść pełny zakres testów, umożliwiających przyjęcie na uzbrojenie.

Najprawdopodobniej MiG-29MU2 trafił do bazy lotniczej Wasiłków, około 20 km od granic Kijowa. Stacjonuje tam 40 Brygada Lotnictwa Taktycznego, która jest bezpośrednio podporządkowana Dowództwu Powietrznemu „Centrum” oraz wyposażona w zmodernizowane myśliwce MiG-29MU1. Są to samoloty objęte pierwszą fazą programu, która polegała przede wszystkim na unowocześnieniu systemów wykrywania i naprowadzania oraz dodaniu nawigacji cyfrowej.

MiG-29MU2 ma stanowić całkiem nową jakość, dzięki dodaniu systemów cyfrowych, dalszej modyfikacji systemów naprowadzania i kierowania ogniem oraz dodaniu możliwości użycia uzbrojenia kierowanego powietrze-ziemia. Mowa tu przede wszystkim o naprowadzanych telewizyjnie pociskach CH-29 i bombach KAB-500KR, ale docelowo również pocisków i bomb kierowaych laserowo produkcji krajowej. Dzięki temu samolot MiG-29 z myśliwca stanie się maszyną wielozadaniową.

image
Pilot MiGa-20 w hełmie MSA Gallet LA 100. Fot. UaAF

Sercem modernizacji jest system celowniczy H-019-U2 umożliwiający wykorzystanie zmodyfikowanego radaru N019U1 do wykrywania celów powietrznych i naziemnych, naprowadzania uzbrojenia i mapowania terenu. Maszyny zyskały też ulepszoną stację Kols, czyli laserowy dalmierz i termonamiernik o niemal dwukrotnie większym zasięgu wykrywania od oryginalnego systemu OEPS-29. Najprawdopodobniej dostosowano je do współdziałania z zachodniej produkcji hełmem MSA Gallet LA 100 wyposażonym w nahełmowy celownik i francuską maskę tlenową UA21S, który w 2019 roku testowany był w 40 BrTA. Ukraina zamierza zastąpić nimi szeroką gamę posowieckich hełmów stosowanych obecnie.

W kabinie znalazł się ośmiocalowy wyświetlacz wielofunkcyjny, którego celem jest zobrazowanie mapy korzystającej z nawigacji GPS/ILS oraz informacjami na temat celu i stanu uzbrojenia pokładowego. Wyposażenie nawigacyjne zostanie wzbogacone o urządzenia VOR/ILS i DME, które pozwolą ukraińskim samolotom na działanie w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, a rejestrator pokładowy doposażono w kamerę rejestrującą podczas lotu działania pilota.  MiG-29MU2 jest także wyposażony w system samoobrony Omut, który wykrywa i analizuje sygnały elektromagnetyczne z wrogich nadajników i automatycznie podejmuje działania obronne, zakłócając radary pocisków powietrze–powietrze lub stacje naprowadzające wyrzutni lądowych.

Zmodernizowana w ten sposób maszyna jest prototypem, który posłuży do opracowania i zatwierdzenia konfiguracji docelowej dla modernizacji pozostałych maszyn MiG-29 znajdujących się na uzbrojeniu ukraińskiego lotnictwa. Jak dotąd udało się dotrzymać terminu zakończenia prac, nad prototypem MiGa-29MU2 do końca 2019 roku. W 2020 roku mają zostać przeprowadzone pełne państwowe próby i testy umożliwiające wypracowanie planu dalszych działań, prowadzących do unowocześnienia całej floty.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama