- Wiadomości
Udana akcja ratownicza zmodernizowanej Anakondy
Załoga śmigłowca W-3WARM z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach uratowała żeglarza, którego jacht biorący udział w regatach Bitwa o Gotland Delphia Challenge 2017 zaczął tonąć 20 mil morskich na północ od Helu. Była to już 13 akcja ratownicza, którą przeprowadziła od początku roku załoga statku powietrznego Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Jak informuje DGRSZ, dla załogi śmigłowca ratowniczego Anakonda dyżurującego w Gdyni Babich Dołach zarządzono alarm ratowniczy „rozbitek na morzu” w dniu 15 września br. o godz. 19.10. Załoga, pod dowództwem kmdr. por. pil. Waldemara Orlińskiego zapoznała się z nadesłanym zadaniem i siedem minut później osiągnęła gotowość do startu. Z otrzymanych informacji wynikało, że ok. 20 mil morskich na północ od Helu znajduje się uszkodzony jacht Loxa, który nabiera wody. Na pokładzie znajdowała się jedna osoba. O 19.24 śmigłowiec ratowniczy wykonał start i skierował się w nakazany zadaniem rejon, nawiązując standardowo łączność ze służbami koordynującymi akcję ratowniczą. Piętnaście minut później załoga śmigłowca osiągnęła rejon akcji i zlokalizowała dryfujący jacht. Po ustabilizowaniu pozycji na pokład jednostki opuszczono ratownika, który podjął żeglarza na pokład śmigłowca. O godzinie 19.45 śmigłowiec opuścił rejon akcji, kierując się na macierzyste lotnisko.
Była to już 13 akcja ratownicza, którą przeprowadziła załoga statku powietrznego Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w tym roku i 614 przeprowadzona w ciągu ostatnich 25 lat przez lotników morskich. W tym czasie udzielono pomocy 326 osobom.
Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL – Świdnik umowę na modernizację pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Zgodnie z kontraktem unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA/W-3WARM podlegało dwie maszyny transportowe oraz trzy w wersji ratownictwa morskiego Anakonda. Pod koniec ubiegłego roku podjęto decyzję o unifikacji kolejnych trzech Anakond, które do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiły w latach 1998 - 2002. Proces modernizacji ma zakończyć się w 2018 roku. Docelowo wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji oraz wpłynie na bezpieczeństwo realizowanych misji.
Czytaj też: Zmodernizowana Anakonda wróciła do Darłowa
Z podpisanej przez Polskę Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim wynika zadanie utrzymywania sił lotniczych gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku. Strefa ta obejmuje obszar o powierzchni ponad 30 000 km². Zadanie to w całości wykonuje Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Całodobowy dyżur w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełni załoga śmigłowca typu W-3WARM "Anakonda" w Gdyni Babich Dołach oraz, w godz. 11.00-19.00, załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R lub W-3WARM na lotnisku w Darłowie. System ratownictwa wspiera również, całodobowo, załoga samolotu patrolowego Bryza, dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.
Czytaj też: Śmigłowce morskie dla Polski „do wszystkiego”. Efektywna unifikacja, czy ślepa uliczka? [ANALIZA]
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS