Reklama

Technologie

Ukraina: nowe transportowce zastąpią An-26

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Ministerstwo obrony Ukrainy otrzymało upoważnienie od rządu dotyczące zakupu trzech pierwszych wojskowych samolotów transportowych Antonow An-178T. Umowa, która negocjowana jest od wielu miesięcy, zostanie zawarta do końca 2020 roku. Nowe maszyny mają sukcesywnie zastępować w siłach powietrznych Ukrainy turbośmigłowe samoloty An-26, które do służby weszły pół wieku temu.

Samolot An-178 został oblatany w 2015 roku, jednak dotąd siły zbrojne Ukrainy nie zamówiły ani jednej maszyny. Teraz ma się to zmienić. Samolot oparty jest na rodzinie maszyn pasażerskich An-148/An-158, co uprościło i przyspieszyło rozwój konstrukcji, ale stało się też istotą problemów. Poznaczone przede wszystkim na rynek wschodni maszyny korzystają ze znacznej liczby komponentów rosyjskich i potrzeba ich zastąpienia zahamowała zarówno rozwój jak też możliwość sprzedaży czy budowy na kilka lat.

Pomimo dużego zainteresowania i prezentacji prototypu zarówno podczas Paris Air Show 2015 jak też ILA 2016 w Berlinie, dopiero w 2019 roku ministerstwo spraw wewnętrznych Ukrainy zamówiło 13 maszyn z których dotąd wyprodukowano pięć. Latem tego samego roku udało się sprzedać jeden samolot An-178 ministerstwu spraw wewnętrznych Peru. Maszyna została ukończona w październiku 2020 roku, ale dotąd brak jest informacji o jej oblocie czy odbiorze przez klienta.

W międzyczasie trwały natomiast prace dotyczące derusyfikacji konstrukcji, co było jednym z wymogów otwierających możliwość zamówienia przez siły zbrojne Ukrainy planowanych 15 maszyn. Mają one zastąpić turbośmigłowce samoloty transportowe An-26 które weszły do służby w drugiej połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Zgodnie z komunikatem opublikowanym 11 grudnia ministerstwo obrony otrzymało upoważnienie do zamówienia trzech pierwszych maszyn An-178T dla sił powietrznych. Umowa zostanie podpisana do końca grudnia 2020 roku.

Pod względem masy i wymiarów ładunków, An-178 mieści się pomiędzy C-27 Spartan czy An-74, a znacznie większymi maszynami, takimi jak C-130 Hercules czy A400M. Maszyną o zbliżonej koncepcji jest brazylijski Embraer KC-390. Ukraiński samolot to dwusilnikowy, odrzutowy transportowiec z tylną rampą, mogący przewozić ładunki wielkogabarytowe, między innymi standardowe kontenery morskie, 90 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 80 spadochroniarzy. Z maksymalnym ładunkiem o masie 18 ton An-178 może przelecieć ponad 1000 km, natomiast 4000 km wynosi jego zasięg z ładunkiem średniej wielkości o masie 10 ton. Prędkość maksymalna samolotu wynosi 825 km/h. An-178 posiada możliwość krótkiego startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co zwiększa jego możliwości działania, zwłaszcza w rejonach pozbawionych rozbudowanej infrastruktury. 

Reklama
Reklama

Komentarze