Rusza program Orka – w Indiach

13 czerwca 2021, 08:41
1280px-INS_Kalvari_(S21)_at_sea
Okręt podwodny typu Scorpène INS “Kalvari”. Fot. Indian Navy
Reklama

Rząd Indii wyraził zgodę na rozpoczęcie programu budowy sześciu uderzeniowych okrętów podwodnych. Będą to najprawdopodobniej jednostki projektu P75(I), które mają powstać w ramach partnerstwa strategicznego i we współpracy z jednym z pięciu podmiotów zagranicznych.

Rada ds. Zakupów Obronnych DAC (Defence Acquisition Council) wyraziła zgodę na rozpoczęcie programu budowy w Indiach sześciu uderzeniowych, konwencjonalnych okrętów podwodnych projektu P75(I) (Projekt 75 India) wyposażonych w napęd niezależny od powietrza. Indyjska marynarka wojenna może więc rozpocząć proces wyboru firmy, który we współpracy z partnerem zagranicznym zrealizuje ten program, oddając pierwszą jednostkę do 2030 roku. Ma to pobudzić rodzimą produkcję obronną i być swoistym sprawdzianem własnych możliwości w tej dziedzinie.

Indyjska marynarka wojenna może wybierać spośród dwóch partnerów strategicznych: firm MDL (Mazagon Dock Limited) i Larsen & Toubro, które mają z kolei do wyboru pięć współpracujących podmiotów zagranicznych. Do tylu bowiem koncernów planuje się rozesłać zapytanie ofertowe RFP (Request for Proposal). Teoretycznie Indie nie stosowały w tym przypadku żadnych ograniczeń. Swoje propozycje mogą więc złożyć: rosyjski Rosoboronexport (ROE), niemiecki ThyssenKrupp, francuska Naval Group, hiszpańska Navantia oraz południowokoreańska DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). Z drugiej jednak strony nie zaproszono stoczni japońskich, jak również szwedzkiego koncernu Saab.

Indyjska marynarka wojenna oczekiwała na rozpoczęcie tego programu praktycznie od 2007 roku, gdy określono jego założenia. Jednak dopiero w lutym 2019 roku indyjski rząd zaakceptował potrzebę operacyjną (Acceptance of Necessity) zgadzając się by budowa była realizowana w ramach tzw. Partnerstwa Strategicznego.

“Ten projekt przewiduje lokalną budowę sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych wyposażonych w najnowocześniejszy system napędu niezależnego od powietrza za szacowany koszt 43 000 crore. To przełomowa akceptacja, ponieważ jest to pierwsza sprawa rozpatrywana w modelu Partnerstwa Strategicznego. Byłby to jeden z największych projektów „Make in India” i posłuży ułatwieniu szybszej i bardziej znaczącej absorpcji technologii oraz stworzeniu wielopoziomowego ekosystemu przemysłowego do budowy okrętów podwodnych w Indiach. Ze strategicznego punktu widzenia pomoże to zmniejszyć obecną zależność od importu i stopniowo zapewni większą samodzielność i niezawodność dostaw ze źródeł lokalnych”.

Rajnath Singh – minister obrony Indii
image
Reklama

Oznacza to, że po rozesłaniu zapytania ofertowego RFP (które ma zostać upublicznione w lipcu 2021 roku), każdy z dwóch partnerów strategicznych może wybrać jednego współpartnera zagranicznego – dostawcę technologii OEM (foreign Original Equipment Manufacturer). Po otrzymaniu odpowiedzi ma nastąpić ich ocena techniczna, a następnie będzie przygotowana oferta handlowa.

Decyzji Rady DAC jest łączona z informacją o oddaniu Rosji wylizingowanego, atomowego okręty podwodnego INS „Chakra”, po zakończeniu dziesięcioletniego okresu dzierżawy. W ten sposób Indie pozostały z tylko jednym, atomowym okrętem podwodnym INS „Arihant” (boomer wprowadzony do służby w sierpniu 2016 roku) i piętnastoma konwencjonalnymi okrętami podwodnymi (z których dwanaście ma więcej niż dwanaście lat). Sytuację poprawił program Scorpène realizowany z francuskim koncernem Naval Group, dzięki któremu indyjska marynarka wojenna otrzymała już trzy okręty typu Kalvari, a trzy kolejne mają być wprowadzone w ciągu najbliższych dwóch lat.

Wydawałoby się więc, że to Naval Group ma największe szanse na uzyskanie kontraktu. Francuzom pomoże chociażby to, że jeden z dwóch partnerów strategicznych w programie to stocznia MDL (Mazagon Dock Limited), gdzie nadal budowany są indyjskie Scorpèny. Dodatkowo Naval Group przekazała Indiom wiedzę do samodzielnego projektowania okrętów podwodnych. To właśnie dzięki temu powstał projekt P75I, który oparto o konstrukcję jednostek typu Kalvari.

Z drugiej jednak strony Indie wykorzystują nadal rosyjskie okręty podwodne typu Sindhughosh projektu 877EKM (według NATO typu Kilo) i niemieckie typu Shishumar (typy 209/1500). O ile Rosjanie mogą mieć problemy z uzyskaniem kontraktu (nie posiadając skutecznego napędu niezależnego od powietrza), to Niemcy mają bardzo dobry projekt, który może zainteresować indyjską marynarkę wojenną. Wielką niespodziankę może również sprawić Korea Południowa.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 30
Reklama
210 oooo
niedziela, 13 czerwca 2021, 22:53

A U NAS lepiej co roku przez pięć lat po 2 miliardy na tvppisps czyli 10 miliardów i za takie 10 mielibyśmy co najmniej 2-3 orki ale lepiej na głupoty wydawać pieniądze bo co mi zrobicie...nas nie dogonia nas nie dogonia... Polish stupid mentality

Nie inż.
niedziela, 18 lipca 2021, 22:27

Przestań już z tym a u nas. A u was to rozumu niet

LBN
niedziela, 13 czerwca 2021, 22:46

U nas beda fazy analityczno koncepcyjna bo wszystko idzie na obietnice wyborcze a podwodniacy beda ćwiczyć w grachbkomputerowych.

Jabadabadu
niedziela, 13 czerwca 2021, 21:45

Panie komandorze, proszę nie używać muzealnych kryptonimów programów odesłanych w III RP na śmietnik historii w odniesieniu do rozwijających swoją gospodarkę i armię Indii. 50 lat temu kupili od nas dwa pułki Iskier. To określało miejsce i poziom Polski oraz Indii. Gdzie jesteśmy teraz i gdzie są oni też jest to fakt powszechnie znany. Więc: wedle stawu grobla, znaj proporcją, mocium panie.

Monkey
niedziela, 13 czerwca 2021, 15:56

Japończyków chyba sie poniekąd Hindusi obawiają, a ze Szwedami mieli w przeszłości problemy korupcyjne. Francuzi mają logicznie rzecz biorąc największe szanse, a zaraz po nich Niemcy, ale nie lekceważyłbym, chociażby ze względów politycznych Koreańczyków. Rosjanie nie mają dopracowanego AIP, dlatego mają najmniejsze szanse. Ale z Hindusami nigdy nie wiadomo, oni potrafią kupować sprzęt z całego świata bez brania pod uwagę problemów logistycznych. Oczywiście nie kupia od wrogów takich jak Chiny i Pakistan.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 08:42

Ja bym się zapytał z kim Hindusi nie mieli problemów korupcyjnych.

harriman
niedziela, 13 czerwca 2021, 17:53

Jeśli okręt ma być konwencjonalny, z AIP, i są to warunki nie do obejścia, to Rosja odpada. Jeśli jednak zaważą względy polityczne, to może sięgną po Warszawianki. Są ciche i strzelają Kalibrami. Pewne wygra Francja.

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 23:04

Warszawianki sa tak "ciche" ze kilka lat temu Rosjanei musieli swoje obkładac dodatkowa wykładzina anechoiczną bo sonarzysci głuchli.

easyrider
niedziela, 13 czerwca 2021, 13:35

Ten ich język musi być strasznie podobny do naszego, skoro nazwa ich programu rozbudowy floty podwodnej brzmi identycznie jak u nas :D

Ja Sam
niedziela, 18 lipca 2021, 22:31

Ja odnoszę wrażenie że cały świat małpuje nasze nazwy programów bez licencji na nie. Jak nie orka w Indiach Miecznik w Indonezji itd.

Andrzejek
niedziela, 13 czerwca 2021, 13:33

Aż dziw bierze, że kraj o takim potencjale nic sam nie wyklepie. Nie chodzi mi tylko o okręty, ale np samoloty, czołgi - wszystko z importu. Chociaż ostatnimi czasy się to zaczyna zmieniać powoli.

Herr Wolf
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:16

Człowieku tam jest dużo lepiej niż tu..!

Grom
niedziela, 13 czerwca 2021, 21:59

Aż dziw bierZe że zabierasz głos nie mając pojęcia o tym jak jest w Polsce a jak w indiach

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 13:07

Rosja odpada na starcie , Hiszpania raczej też, zostają Francuzi i Niemcy, no chyba że Koreańczycy zaoferują KSS III

Herr Wolf
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:17

A nie jankesi- dziwne..!

GB
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 08:55

USA nie produkuje konwencjonalnych okrętów podwodnych, tylko atomowe.

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 23:05

A USa produkuje konwencjonalne OP??? Ech Wolfik ..... z kazdym postem:)

fefe
niedziela, 13 czerwca 2021, 22:53

USA nie ma AIP

GB
poniedziałek, 14 czerwca 2021, 15:01

Gdyż nie produkuje konwencjonalnych OP. Ale czy na pewno nie ma? Klika lat temu była w Niemczech afera gdy okazało się, że stocznie budującą OP typu 212 (z AIP) kupiła amerykańska firma. Później Niemcy ją odkupili, ale czy przypadkiem technologii budowy Amerykanie nie przechwycili tego nie wie nikt.

Davien
wtorek, 15 czerwca 2021, 18:03

Obecnie napedu AIP poza nuklearnym w USA nei ma. Maja własne ogniwa paliwowe, uzywa ich np hiszpański S-80.

Monkey
niedziela, 13 czerwca 2021, 22:01

@Herr Wolf: Amerykanie nie mają w ofercie jednostek o innym napędzie niz nuklearny, tak samo jak np. Brytyjczycy.

Ryszard 56
niedziela, 13 czerwca 2021, 13:06

A My nic masakra

Jk
niedziela, 13 czerwca 2021, 17:54

Znowu malkontent i nie na temat,jak tu dostać Polsce

y
niedziela, 13 czerwca 2021, 13:44

Wy, Ruscy, nie macie napędu niezależnego od powietrza!

harriman
niedziela, 13 czerwca 2021, 14:36

Wszystkie ich okręty o napędzie nuklearnym mają napęd niezależny od powietrza.

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 15:33

A nie doczytałes że chodzi o jednostki KONWENCJONALNE??

niedziela, 13 czerwca 2021, 16:08

Warto

NAVY
niedziela, 13 czerwca 2021, 12:22

Przestańcie nadawać obcym programom nazwy naszych programów,których nikt nie realizuje a nagłówki wprowadzają w błąd czytelnika!

BUBA
niedziela, 13 czerwca 2021, 12:39

programów,których nikt nie realizuje - wiec pytanie kto kasuje nasze pieniadze. A kiedy wybory

Demokrata
niedziela, 13 czerwca 2021, 13:14

A co wybory zmienia od 30 lat się odbywają a efekty każdy widzi.

Tweets Defence24