Technologie

Rosyjskie bezzałogowce z łącznością satelitarną

Fot. Kronsztad
Fot. Kronsztad

Czołowy rosyjski producent bezzałogowców, firma Kronsztad z Petersburga, zaprezentował podczas wystawy Dubai Airshow 2021 bezzałogowiec klasy MALE typu Orion-E wyposażony w łącze satelitarne. Jak poinformowano, łącze tego typu może zostać jako odrębny moduł zainstalowane również w innych bezzałogowcach produkcji rosyjskiej.

Jak informuje agencja TASS, Zjednoczone Emiraty Arabskie to pierwsze miejsce, gdzie publicznie zaprezentowano wariant bezzałgoowca Orion-E z satelitarnym łączem umożliwiającym działanie pozahoryontalne. „Bez łączności satelitarnej zasięg jest ograniczony i nie przekracza 250-300 km” – poinformował Sergiej Bogatikow, dyrektor generalny spółki Kronsztad, wyjaśniając – „W celu poszerzenia zakresu zadań i obszarów działania systemu, a także zwiększenia możliwości eksportowych bsl Orion-E, firma Kronstadt doszła do wniosku, że konieczne jest wyposażenie bezzałogowego statku powietrznego w łącze satelitarne”.

Przedstawiciel producenta maszyn typu Orion podkreślił, że była to inicjatywa frmy Kronsztad, gdyż w ramach programu Inochodiec, w którym maszyna została opracowana dla rosyjskich sił powietrznych nie przewidywano takiej opcji. Oznacza to, że łącze satelitarne będzie dostępne w pierwszje kolejności dla maszyn przeznaczonych na eksport. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala teoretycznie w sposób niemal nieograniczony zwiększyć promień działania maszyn lub też odległość od operatora do obszaru ich działania.

Bsl Orion jest maszyną rozpoznawczo-uderzeniową osiągającą długotrwałość lotu do 24 godzin na pułapie maksymalnym 7500 metrów i prędkość do 200 km/h. Zasięg sterowania bezpośrednio wynosi 250 km, a z retranslatorem do 300 km. Płatowiec zbudowano w klasycznym dla bezzałogowców tej klasy układzie średniopłatu z usterzeniem motylkowym i śmigłem pchającym. W przedniej części maszyny umieszczona jest głowica optoelektroniczna MOES wyposażona w kamerę termowizyjną, dwie telewizyjne z zoomem, dalmierz laserowy i laserowy wskaźnik celów.

Rozpiętość skrzydeł wynosi 16 metrów a długość kadłuba to 8 metrów. Napęd stanowi silnik tłokowy APD-115To mocy 86 kW (115 KM) z dwułopatowym śmigłem pchającym. Orion ma maksymalną masę startową 1000 kg i udźwig użyteczny maksymalnie 200 kg wraz z planowanym uzbrojeniem. Maszyna może posiadać dwa pylony uzbrojenia pod kadłubem i po dwa pod każdym ze skrzydeł, na których jest przenoszone uzbrojenie kierowane i niekierowane.

Reklama
Reklama

Komentarze