Ulepszone NH90 dla francuskich specjalsów

12 października 2020, 13:01
Infographic NH90 TFRA Standard 2
Rys. Airbus Helicopters

Do francuskiego 4. pułku specjalnego (4e RHFS) trafi 10 śmigłowców NH90 TTH (Tactical Troop Helicopter) Caiman w najnowszej wersji TFRA 2 przeznaczonej dla wojsk specjalnych. Zakup ten był „od dawna oczekiwany”, ale komentowany jest jako kolejna forma wsparcia dla francuskiego przemysłu obronnego. W programie oprócz NHIndustries (joint venture Airbusa, Leonardo i Fokkera) wezmą udział też takie francuskie firmy jak Thales czy Safran.

Umowę dotyczącą opracowania i dostaw specjalnej wersji śmigłowca transportowego NH90 TTH podpisała 12 października z NATO Helicopter Management Agency (NAHEMA) i będąca producentem NHIndustries wraz z partnerami biorącymi udział w programie, takimi jak Thales, Safran i GKN Aerospace. Bazą dla nowej wersji oznaczonej TFRA 2 i opartej na wymaganiach francuskiego Dowództwa Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales) będą maszyny zamówione w NHIndustries 29 września 2020 roku przez DGA (fr. Direction Générale de l'Armement - Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia).

Nowe funkcjonalności mają zapewnić znaczny wzrost zdolności operacyjnych śmigłowca i uczynią z NH90 środek transportu zdolny do działania w trudnych warunkach, takich jak tereny piaszczyste, śnieg lub mgła. Maszynę w wersji TFRA 2 wyróżniać będą też: ulepszony kokpit załogi, nowy system szybkorozłącznych drzwi składanych i nowe mocowania lin desantowych, zapewniające żołnierzom możliwość opuszczania śmigłowca przez tylną rampę pod osłoną ognia prowadzonego z obu burt przez strzelców pokładowych. Uzupełnienie istniejącego wyposażenia NH90 stanowić będą nowej generacji cyfrowa mapa 3D, składane stopnie do wsiadania na pokład i dodatkowe punkty kotwiczenia lin desantowych na suficie.

Częścią nowej konfiguracji TFRA 2 będzie elektrooptyczny system nowej generacji EuroFLIR™ firmy Safran z wyświetlaczami i elementami sterującymi dla pilotów, komandosów, strzelców pokładowych i loadmasterów. Dzięki temu dane wyjściowe będą w czasie rzeczywistym umożliwiać aktualizację planowania misji przewożonego pododdziału na podłączonych ekranach lub tabletach aż do momentu opuszczenia przez desant pokładu śmigłowca.

W drugim etapie unowocześnienia przewiduje się instalację systemu obserwacji w rozproszonej aperturze (Distributed Aperture System - DAS) złożonego z kamer na podczerwień wyświetlających obraz 3D w nowym cyfrowym wyświetlaczu montowanym na hełmach pilotów, zapewniającego wsparcie ich pracy podczas lotów przy słabej widoczności, tym samym znacznie poprawiającego zdolności operacyjne NH90 w trudnych warunkach.

Maszyny te mają trafić do 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales (fr. 4. pułk śmigłowcowy sił specjalnych), gdzie wypierają sukcesywnie znacznie starsze Pumy, Cougary. Wszystkie zmodyfikowane NH90 TFRA 2 Caiman mają zostać dostarczone do w latach 2025-2026.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Reklama
San Escobar
wtorek, 13 października 2020, 07:56

A dla naszych Specjalsów wystarczy cywilny Bieda Hawk z Mielca :)

Kowalskiadam154
poniedziałek, 12 października 2020, 23:05

To 10 śmigłowców bedą budować do roku 2025/2026? :))

Gnom
wtorek, 13 października 2020, 19:34

Bo już czas na rozwój NH-90. Tiger zalicza bl.3 zatem czas na NH-90 bl.2. A MLU zawsze trochę trwa. W końcu liczba 90 w nazwie to nie jest przez przypadek. A nawiasem mówiąc od "pierwszej przyciętej blachy" do pierwszego śmigła produkowanego seryjnie mija co najmniej 3-4 lata (zależnie od śmigła). Pomimo, że potem mogą produkować i 100 rocznie to na pierwszy poczekasz 3-4 lata.

Davien
wtorek, 13 października 2020, 16:16

Najpierw musi powstac bo to jak widac jest jedynie projekt, potem będa pewnei testować itd.

el ninio
poniedziałek, 12 października 2020, 22:43

Caracale nie mają rampy a w transporcie to chyba podstawa. Konstrukcja aluminiowa to drugi minus itd....

Davien
wtorek, 13 października 2020, 16:16

No popatrz a UH-60 tez nei mają i jakoś nie przeszkadzało to w powstaniu takich MH-60M czy HH-60W.

Gnom
środa, 14 października 2020, 08:39

No popatrz, a jednym z powodów, na które powołujesz sie stale na bazie raportu o specjalnym NH-90 dla bundeswery, są problemy rampy.

Davien
wtorek, 20 października 2020, 20:56

Problemy z rampa, blokada drzwi jak sa zainstalowane km-y, brak tankowania w locie, i jeszcze parę jak siedzenia, za słaba podłoga itp> Troche by sie znalazło i to nie ja tak stwierdziłem ale specjalisci z Bundeswehry. Tu mamy jedynie usunięcie problemu z drzwiami czy reszte poprawili nie wiadomo, ale tankowania w powietrzu ciagle nei ma.

Ellocopolaco
poniedziałek, 12 października 2020, 22:35

Co jest lepsze Ch90 czy mi 17? oczywiście koszt efekt. ;-)

Davien
wtorek, 13 października 2020, 16:18

a to ciekawe porównanie bo Ch-90 to rosyjski pocisk manewrujacy, nastepca Ch-45 a Mi-17 to śmigłowiec:)) A jeżeli chodzi o NH-90 to jest lepszy od Mi-17.

smiglak
poniedziałek, 12 października 2020, 21:45

to juz caracali nie chca ? a nam chcieli wcisnac ten szajs buachaaaaaaa

Dred
poniedziałek, 12 października 2020, 16:25

A mogli wziąć Caracale;)

Ho ho ho
poniedziałek, 12 października 2020, 20:35

No właśnie, te genialne, tanie, nowoczesne. I przegrały z tymi "drogimi, psującymi się, niedorobionymi" Nh90?? Zdumiewające???

alkaprim
poniedziałek, 12 października 2020, 18:00

Przeciez mają Caracale,Super Pumy,Pumy-a NH90 też będą mieli w ulepszonej zmodernizowanej wersjii-o co ci chodzi?Lepiej zadaj pytanie do naszego rządu-jakie śmigłowce my zakupimy?....a zaraz czekaj kupili ....4 bez uzbrojenia s70-a mogli kupić więcej i inne-lepsze.

laxigen
poniedziałek, 12 października 2020, 20:07

O co ci chodzi? To nie sztuka mieć Caracale, tylko latające Caracale. No kupili NH90, pierwsze będą w 2025r, a mogli kupić szybciej i więcej.

ryba
poniedziałek, 12 października 2020, 20:01

a po co ci uzbrojenie na s70 i jak to ma służyć do transportu ?

Akademik Dołgopałow
poniedziałek, 12 października 2020, 15:20

ale że Francuzi nie chcą Caracali dla swoich specjalsów ?

Zdziwiony
poniedziałek, 12 października 2020, 17:58

U podstaw powstania caracala był brak wersji sof i csar nh90

Davien
poniedziałek, 12 października 2020, 17:53

Alez chca i ciągle kupuja dla sił powietrznych Francji. A tu mamy przeróbkę zwykłego TTH na wersję SOF ale dalej chocby bez tankowania w powietrzu. I jakoś Caracali nie ruszaja ale pozbywają sie starszych maszyn:)

Hopkins serdżant
poniedziałek, 12 października 2020, 21:18

czemu nie Caracale ? nie musieliby się dzielić zyskami z Leonardo i Fokkerem ? Dziwna decyzja

Davien
wtorek, 13 października 2020, 16:19

A to się zapytaj dowódcy sił ladowych Francji:)

Akademik Dołgopałow
poniedziałek, 12 października 2020, 21:17

ciągle kupują Caracale ? really - w ciągu kilku ostatnich lat kupili 1 szt. w zamian za uszkodzony - czyli liczba Caracali w całym wielkim Wojsku Francuskim nadal constans ok 20 szt. Czyli caaaała kupa.

No proszę!
wtorek, 13 października 2020, 08:45

A to ładnie! My niby mieliśmy kupić aż 50, gdy Francja tak wspierająca przemysł francuski ma ich 20? Wolą dzielić się zyskami z obcymi? Nieprawdopodobne i nie do uwierzenia!! A może jednak są aż takimi altruistami , że te "najlepsze" śmigłowce oferują swoim najbliższym, najdroższym przyjaciołom jak Rumunia, Ukraina... Polska, sobie kupując te jakże fatalne NH90?

Makron
poniedziałek, 12 października 2020, 15:17

Jak to? Nie kupili Caracali ? Dziwne

Herr Wolf
poniedziałek, 12 października 2020, 20:04

Nie dziwne! Ich stać na zakup drogiego i odwiecznego w czasie helikoptera(...) Nas nie stać nawet na mi 17 z demobilu a mogliśmy produkować caracale nie tylko dla nas..

Dred
wtorek, 13 października 2020, 09:05

Składać panie kolego to nie produkować, a to zasadnicza różnica

Zagłoba
poniedziałek, 12 października 2020, 20:38

Z tego co pamiętam to mieliśmy tylko malować szachownice.

jajko
wtorek, 13 października 2020, 09:54

pomylilo sie panu z aw101

Vege
poniedziałek, 12 października 2020, 21:42

Hmmm, pewnie z tego powodu pracownicy/związki zawodowe Eurocoptera/Airbusa we Francji dostawali trzęsawki na nazwę WZL Łódź

Dred
wtorek, 13 października 2020, 09:07

Podobno tak samo wujek Putin że strachu przed Caracalem w wersji ZOP chciał wycofać okręty podwodne z Bałtyku....

Tweets Defence24