Koreański myśliwiec przyszłości z rakietami Meteor

25 listopada 2019, 15:57
METEOR-on-KF-X-©-Korea-Aerospace-Industries
Wizja artystyczna pocisków MBDA Meteor pod samolotem KF-X/ Fot. MBDA
Reklama

Europejski koncern MBDA poinformował o otrzymaniu kontraktu na zintegrowanie pocisku powietrze-powietrze Meteor z powstającym samolotem wielozadaniowym KF-X.

Éric Béranger, prezes zarządu MBDA, określił to wydarzenie jako "kolejny ważny krok" we współpracy z państwami regionu Pacyfiku oraz podkreślił, że "Korea Południowa to nasz strategiczny partner. Jesteśmy dumni, że Meteor zapewni KF-X największe możliwości w zwalczaniu celów powietrznych".

image
Dassault Rafale z pociskami MBDA Meteor / Fot. MBDA

KF-X to wspólny projekt KAI (Korea Aerospace Industries) i IA (Indonesia Aerospace, w tym kraju nosi on oznaczenie IF-X) którego celem jest skonstruowanie samolotu wielozadaniowego o możliwościach przenoszenia uzbrojenia, środków ECM czy zastosowanych rozwiązań w zakresie aparatury wykrywczej lokujących go wśród maszyn 5. generacji. Konstruktorzy z góry zakładają jednak, że jego możliwości w zakresie stealth będą mniejsze niż np. F-35, ale większe niż samolotów generacji 4+ jak Dassault Rafale czy Eurofighter Typhoon. Będzie to samolot z jednoosobową załogą, napędzany dwoma silnikami GE Aviation F414. Jego oblot planowany jest na 2022 rok, a pierwsze dostawy do jednostek - na rok 2026.

Meteor  jest produkowany przez konsorcjum MBDA, Thales Airborne Systems i kilku innych firm europejskich. Należy do kategorii BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missle). Pocisk jest naprowadzany metodą aktywną i napędzany przez, pracujący w trybie ciągłym, silnik strumieniowy (pozwala to na lepsze manewrowanie pocisku w locie, także w końcowej jego fazie), który jest uruchamiany przez silnik rakietowy na paliwo stałe. Meteory są obecnie użytkowane przez siły powietrzne Szwecji (na samolotach Saab J-39 Gripen C/D/E), Francji (Dassault Rafale) oraz Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Niemiec (Eurofighter Typhoon). Kolejnym krokiem będzie zakończenie prac nad integracją Meteora z systemami naprowadzania i kierowania ogniem F-35.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 108
Reklama
...
środa, 27 listopada 2019, 06:38

Ciekawe ze MBDA dla Indii zapowiedzieli odmowe integracji Meteora z ich nowym Tejasem bo hindusi wybrali radar aesa izraelski. Meteor jesr w trakcie lotu naprowadzany radarem z samolotu i zadali by radar tez byl z europy

Davien
środa, 27 listopada 2019, 16:09

Meteor panie ichtamniet nie jest naprowadzany radarem ale leci na autopilocie z ewentualna korekta połozenia celu przez datalink a w fazie końcowej naprowadza sie aktywna głowica radarową.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 26 listopada 2019, 22:11

Koreańczycy z miniaturyzowali F22, widać nie wierzą w jednosilnikowego nielota.

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 23:58

I dlatego korzystaja z technologii z F-35 by opracowac swoja maszyne generacji 4+:)A te dwa"potezne "silniki sa słabsze niz pojedyńczy f135 do F-35

Fan twoich bajek.
czwartek, 28 listopada 2019, 07:05

Tia, bo pewnie dlatego że maja łopatki turbin od strony wlotu powietrza. Ale tak poza konkursem, to powinienies wiedzieć miszczu, że liczy się stosunek ciągu do masy i obciążenie powierzchni nosnej a nie ciąg suchego silnika.

Emdeem
środa, 27 listopada 2019, 11:01

Nieprawda, sprawdź specyfikacje obydwu silników. Poza tym porównywanie tych obydwu myśliwców nie ma sensu. To jak porównać F 15 i F 16.

Emdeem
środa, 27 listopada 2019, 10:13

Nieprawda, porównaj specyfikacje obydwu silników. Poza tym porównywanie tych maszyn nie ma sensu. To tak samo jakbyś porównywał F 15 i F 16.

ggjh
wtorek, 26 listopada 2019, 19:05

2 silniki jak w f-15 i bardzo dobrze

Zaq
wtorek, 26 listopada 2019, 17:04

I pomyśleć że Korea w latach pięćdziesiątych XX w. była krajem wyniszczonym wojną, z analfabetami gdzie panował głód.

dywersant
wtorek, 26 listopada 2019, 12:41

Tak sobie myślę i gdyby się wkręcić w taką spółkę joint-venture budującą maszynę 5 generacji. Weźmy na to wchodząc poprzez offset za Harpie na przykład. Eeee... w MON i tak nikt by na to nie wpadł i trzeba trochę pojeździć i się po płaszczyć przed kooperantami i to rozmawiać trzeba, oraz negocjować.... eeee tam... F35 z półki nie wymaga tyle główkowania.

mobilny
wtorek, 26 listopada 2019, 09:33

Brawo Korea Brawo Turcja Brawo Szwecja widzę ich dokonania i choć z innego pułapu startowali posiadając inne możliwości i efektu to wynik godny podziwu a wszyscy dążą do samodzielności a więc suwerenności w jak największym stopniu tylko się da. Godne naśladowania. Praca na lata

Th
wtorek, 26 listopada 2019, 11:55

KF-X zostanie zbudowany w oparciu o technologie przekazane przez LM. O jakiej samodzielności więc piszesz?

mobilny
wtorek, 26 listopada 2019, 15:21

Podtrzymuje. Mylisz troszkę "KF-X zostanie zbudowany w oparciu o technologie przekazane przez LM..."No i OK> Nie do końca samodzielnie zbudowany ALE finał taki że ICH :-)

Antex
wtorek, 26 listopada 2019, 14:38

A nam co LM przekaże ??

Tyle
wtorek, 26 listopada 2019, 15:01

Gotowe samoloty bez żadnego konkretnego offsetu oraz bez jakiejkolwiek technologii.

dalzing
wtorek, 18 lutego 2020, 21:50

masz ludzi, żeby to wykonać?

dropik
wtorek, 26 listopada 2019, 09:06

pozazdrościć meteorów. Na szczęście do F35 zapewne bedzie można ich użyć ;)

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 11:07

Jest integrowany z brytyjskimi F-35B wiec raczej za integracje z polskimi trzeba będzie zapacić oddzielnie. Ale po co ,AIM-120D jest równie dobry

R
wtorek, 26 listopada 2019, 12:11

Rownie dobry wg. Ciebie.

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 17:14

Dokłqadnie to wg US navy która zrezygnowała z integracji meteorów z F-18E jako pocisku dalekiego zasięgu własnie dla AIM-120D:)

czwartek, 28 listopada 2019, 07:09

Meteor bije AIM-120D. A swoja skutecznośc to AIM-120 potwierdziły nad kaszmirem, gdzie na sześc odpalonych nawet jeden nie był w stanie nawiązać walki z SU-30MKI.

Fanklub Daviena
wtorek, 26 listopada 2019, 12:08

Bajarz Davien nie wspomniał, że Meteory są tylko na zewnętrze podwieszenia więc F-35 traci pseudostealth a oczywiście mający 2x mniejszy zasięg skuteczny AIM-120D ma się nijak do Meteora.

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 17:13

To wyjasnij panie funklub czemu Meteor jest przerabiany by mieścił sie w komorach na uzbrojenie:) Aha zasięg skuteczny dla AIM-120D i dla Meteora jest taki sam i wynosi ok 100km, zasięg balistyczny meteora jest wiekszy niz AIm-120D:)

czwartek, 28 listopada 2019, 07:11

Tylko że dzięki zastosowanemu napędowi Meteor charakteryzuje się o wiele lepszymi własciwościami lotnymi. Głowicę tez ma lepszą. Ale dla ciebie to i tak jest nie do przełknięcia :).

Davien
czwartek, 28 listopada 2019, 10:18

Taak, a jakies dowody na te twoje twierdzenia? Bo jakos US Navy tak nie uznało a jak na razie jedynie oni porównywali oba pociski:)

czwartek, 28 listopada 2019, 19:46

To poczytaj sobie o zrotności Meteora, jego przyspieszeniu zwłaszcza w końcowych fazach lotu. A że US Navy tak nie uznało... No cóż, może sie nie znają, może nie chcieli płacić za integrację z Meteorem, bo chyba nie wierzysz że dostali by to za darmo. A może po prostu chcieli aby zarobili swoim (Raytheon). A o zaletach napędu Meteora to sobie poczytaj, chyba nie tak trudno to znaleść?

Davien
piątek, 29 listopada 2019, 21:15

Jakos nie meili tego problemu przy innych systemach bojowych:) Ale jak widac... Aha, a myslisz ze integrację z AIM-120D mieli za darmo:)) Aha Meteor nie ma sterowania gazodynamicznego ale jedynie aerodynamiczne wiec jak widac i tu AIM-120D mu nie ustepuje:)

niedziela, 1 grudnia 2019, 08:40

Czy ty jesteś synku świadom, że te Super Hornety przenoszą obecnie starsze wersje AIM-120, więc zapewne ich integracja będzie o wiele łatwiejsza niż integracja Meteora?

czwartek, 28 listopada 2019, 19:46

To poczytaj sobie o zrotności Meteora, jego przyspieszeniu zwłaszcza w końcowych fazach lotu. A że US Navy tak nie uznało... No cóż, może sie nie znają, może nie chcieli płacić za integrację z Meteorem, bo chyba nie wierzysz że dostali by to za darmo. A może po prostu chcieli aby zarobili swoim (Raytheon). A o zaletach napędu Meteora to sobie poczytaj, chyba nie tak trudno to znaleść?

Nikt
wtorek, 26 listopada 2019, 15:27

Będa przenoszone w komorach wewnętrznych. Tylko że w mniejszej ilości

Nikt
wtorek, 26 listopada 2019, 15:26

Przeciez Meteory będą przenoszone w komorach, fakt faktem w ilości 4, a nie 6 ale zawsze coś

dropik
wtorek, 26 listopada 2019, 14:05

został przebudowany do przenoszenia wewnątrz więc twoje informacje są nieaktualne

antydropik
wtorek, 26 listopada 2019, 15:34

Podaj linka o tym przebudowaniu? Z ASRAAMem Ci się pomyliło, bo tam była to kwestia kilku centymetrów statecznika a i to dopiero jest projekt. Nowa wersja Meteora możliwa do przenoszenia wewnętrznego w F-35 będzie dopiero od 2024 i prawdopodobnie będzie dostępna tylko w nowych F-35 z przebudowaną większą komorą bombową.

Davien
środa, 27 listopada 2019, 00:01

panie anty Meteor ma wejśc do użytku w chwili uzyskania przez f-35B w Wb FOC czyli własnei koło 2024r:) I będzie uzywany na wersji STOVL w której nie ma wiekszej komory bombowej, zreszta zadna wersja F-35 jej nie będzie miała, zwiekszenie ilosci zabieranych rakiet p-p wynika z zastosowania adaptera na 2 pociski zamiast jednego na wyrzutniku:)

Th
wtorek, 26 listopada 2019, 18:34

"1 maja amerykański koncern Lockheed Martin Missiles & Fire Control poinformował o zakończeniu prac nad nową belką uzbrojenia do wewnętrznych komór samolotów wielozadaniowych F-35A i F-35C. Projekt o nazwie Sidekick pozwoli na zwiększenie ilości przenoszonych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM z czterech do sześciu."

Th
wtorek, 26 listopada 2019, 18:20

To ciekawe bo na altair jest zdjęcie F-35B uzbrojonego w pociski Meteor i SPEAR w wewnętrznych komorach uzbrojeniowych.

R
środa, 27 listopada 2019, 12:16

To CGI jest.

kblomkvist
wtorek, 26 listopada 2019, 12:26

Raczej mijasz się z prawdą, bo nawet producent Meteora podaję na swojej stronie, że pocisk ten będzie przenoszony w komorach wewnętrznych F-35. Skąd masz swoje informacje na ten temat? Łatwo się rzuca tego rodzaju tekstami bez podawania źródeł.

antydropik
wtorek, 26 listopada 2019, 15:36

Będzie od 2024 w nowej wersji Meteora i prawdopodobnie tylko w nowych F-35 z przebudowaną komorą bombową na większą.

Davien
środa, 27 listopada 2019, 00:03

Anty, nie bedzie żadnego powiekszania komory bombowej ale zastosowanie adaptera na 2 pociski na kazda belke ot i cała tajemnica:) I kazdy F-35 może miec to zainstalowane.

GB
wtorek, 26 listopada 2019, 20:54

Więc będzie.

edkum
poniedziałek, 25 listopada 2019, 23:37

Spokojnie, na ten moment nie ma jeszcze nawet prototypu tego samolotu. Co więcej w Korei zaczynają kręcić nosem, bo okazuje się że projekt jest bardzo, bardzo drogi a Indonezja niespecjalnie kwapi się żeby do całej zabawy dokładać (chcieliby mieć ciastko i zjeść ciastko). W wątpliwość poddawana jest też zasadność posiadania takiej maszyny (przypominam, że Korea niedawno przyjęła do służby F-35). Także zanim KF-X wejdzie do produkcji (jeżeli w ogóle wejdzie) miną lata.

Antex
wtorek, 26 listopada 2019, 14:44

Koreańczycy są zbyt mądrzy aby zrezygnować z opracowania swojej samodzielnej technologii...kręcić nosem będą, ale wiedzą ze w dłuższym horyzoncie czasowym im się to opłaci. w przypadku technologii pancernych też narzekali, poddawali w ,wątpliwość ... ale K1 powstał a potem K2, K9, K21 - efekt synergii (pierwsze prace projektowe, konstrukcyjne i technologiczne są najdroższe, kolejne już coraz tańsze). Japończycy tez krecą nosem, mają wątpliwości . ale ciągną projekt bo nie dostali f-22.

asd
poniedziałek, 25 listopada 2019, 22:40

Tania podróbka F35.

Antex
wtorek, 26 listopada 2019, 14:46

To chyba bardzo dobrze że tania ? .... a że podróbka? - czyżbyś sciągał tantiemy od F35?

Łysy
wtorek, 26 listopada 2019, 08:57

Do "asd" - To co napisałeś jest przykładem jaki masz rozum... Przemysł koreański jest na bardzo wysokim światowym poziomie, i w moim przekonaniu Polacy widząc że Koreańczycy prowadzą taki projekt, to jest to okazja aby wejść do projektu, aby w przyszłości móc być poddostawcą i współproducentem przyszłych maszyn dla Sił Powietrznych RP. Owszem, można kupić partię F-35, ale my elementów do F-35 robić nie będziemy, bo po pierwsze jest to już za późno, a nawet jeżeli USA dałyby zielone światło - dobra wejdźcie z tym a tym, to kto teraz w PL wyłoży setki milionów złotych na przystosowanie hal produkcyjnych do budowy tych określonych podzespołów? Przygotowanie takiej produkcji to są cholerne koszty, które należny rozłożyć na lata inwestycji, więc wejście do programu musi być dużo na przód;) Pozdrawiam;)

Th
wtorek, 26 listopada 2019, 11:58

Przemysł koreański przy budowie tego samolotu korzysta z technologii F-35 przekazanych przez Lockheeda w ramach offsetu.

Nie kumam typa
wtorek, 26 listopada 2019, 16:22

No i okey ale co z tego wynika? Przykłady produktów powstałych w ten sposób można mnożyć. Co w tym złego?

GB
środa, 27 listopada 2019, 07:49

Można, tylko że tu chodzi o przemysł zbrojeniowy, a ten rządzi się innymi prawami. Poza tym ostatnio znany jest przykład próby sprzedaży rosyjskiego cywilnego samolotu pasażerskiego SSJ do Iranu. USA zablokowało sprzedaż gdyż samolot składał się z ponad 10% części wyprodukowanych w USA. I Rosja nic nie może zrobić. A swoich zamienników ("analogów najlepszych we wszechświecie") nie produkuje ze względu na zacofanie swojego przemysłu lotniczego.

czwartek, 28 listopada 2019, 19:48

Zacofany to jest polski przemysł lotniczy, niestety, który nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować maszyny klasy Mig-21.

czwartek, 28 listopada 2019, 19:48

Zacofany to jest polski przemysł lotniczy, niestety, który nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować maszyny klasy Mig-21.

dropik
wtorek, 26 listopada 2019, 08:56

ani podróbka , ani tania ;) bardzo wątpliwe , że cena 1sztuki była niższa niz f35

Gnom
wtorek, 26 listopada 2019, 08:17

Uzupełnienie, a właściwie główna siła obrony kraju, dostosowana do lokalnych potrzeb, z której większość pieniędzy zostanie w kraju, zatem pozwoli zakupić i utrzymać jeszcze więcej samolotów. A dodatkowo z nadzieja na eksport dla innych krajów, które niekoniecznie stać na F-35 lub chcą go sobie kupić. To się nazywa rzeczywista polityka proobronna i propaństwowa wobec własnego kraju, a nie wysyłanie ile się da kasy do USA i oddawanie za bezcen zakładów produkcyjnych jak od ponad 30 lat u nas.

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 11:09

Panie Gnom, jakbys nie zauwazył to eksport KF-X bedzie możliwy jedynie za zgoda USA, KF-X korzysta z wielu technologi z USA i ma byc nie główna siła obronna ale uzupełnieniem własnie F-35.

Gnom
wtorek, 26 listopada 2019, 17:38

Spójrz jak starannie Koreańczycy dobierają partnerów do różnych programów, aby właśnie ograniczyć zależność od USA. Program T-50 już ich tego nauczył. A wg zasad handlu tego typu wyposażeniem zawsze musisz mieć zgodę wytwórcy (także z EU, Rosji czy Chin).

GB
środa, 27 listopada 2019, 07:54

A to wszystko zależy jak były i o ile były zawarte umowy na produkcję konkretnego sprzętu wojskowego. Wiele państw o tym pomyślało i odpowiednie klauzule są zawarte w umowach, oczywiście Rosjanie nie i dlatego ich broń jest/była kopiowana i trochę modernizowana, a później sprzedawana na rynkach gdzie wprost konkurowała z rosyjską bronią. Patrz przykład polskiego czołgu PT-91 Twardy, który okazał się lepszy od rosyjskich T-90 (a przecież oba to modernizacje T-72) i wygrał przetarg w Malezji...

czwartek, 28 listopada 2019, 07:12

PT-91 lepszy od T-90? Buahahahahahahahah!!!!!!

Davien
czwartek, 28 listopada 2019, 10:19

Jak widac w Malezji okazał sie lepszy:)

Davien
środa, 27 listopada 2019, 00:05

Gnom, ale tu to nie przejdzie, silniki korzystaja z technologi USA, samolot wykorzystuje technologie z F-35 wiec zgoda USa będzie wymagana. Przeciez nawet na wydłuzenie zasięgu HM-3 w wersji HM-3C Korea musiała uzyskać zgode USA( chyba sa tam technologie z Tomahawka, bo inaczej nie wiem czemu)

mobilny anty davien
wtorek, 26 listopada 2019, 12:11

TAAAAAK wszystko musi być za zgodą USA to super wiadomości dla nas niesiesz ale dzięki nim myślący skumają czym są i do czego dąża te twe USA. Co do zgody nie jestem tego taki pewien

Th
wtorek, 26 listopada 2019, 13:02

Jeżeli w umowie na transfer technologii lotniczych do zbudowania KF-X rząd USA zastrzegl sobie takie prawo to Korea nie będzie mogła eksportować samolotu bez zgody USA.

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 17:19

Zawsze to robią, dlatego np Izrael sam opracował kilka ze swoich radarów by móc je sprzedawac bez zgody USA, bo np Phalcona do Chin zablokowali. Do tego KF-X napedzaja silniki z USA wiec to uz wystarczy do blokady, patrz JAS-39E dla Argentyny.

Wtf
wtorek, 26 listopada 2019, 16:23

No i okey rozumiem. Rozumiem rowniez to ze do korei pln nie trafi. Do chin rowniez. Iran jeszcze dorzuc. Jezeli trafi to do sojusznikow Korei a wiec i USA.

Infernoav
wtorek, 26 listopada 2019, 08:00

Ale ich własna. Lepsza niż maszyna z Rosji w każdym razie

Vvv
wtorek, 26 listopada 2019, 01:25

Ani tania, ani podróbka. Japonia jest partnerem a ci wiedza jak budować samoloty

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 11:10

Nie Japonia ale Indonezja. Japonia ma swój własny projekt.

jjj
poniedziałek, 25 listopada 2019, 20:45

Może takie maszyny były by lepszym rozwiazaniem dla nas cena dostawy serwis i logistyka można by było to przeanalizować nim wybrany zostanie ostatecznie F 35

mol
wtorek, 26 listopada 2019, 10:43

zaraz dostalibysmy sankcje od usa ze nie kupujemy od nich tylko z innego źródła.... :)

dropik
wtorek, 26 listopada 2019, 08:58

produkcja za 7-8 lat. dla nas za 9-10 . Nadal zainteresowany.

rED
wtorek, 26 listopada 2019, 07:56

Przecież ich jeszcze nie ma. A cykl projektowy + budowa prototypu + testy zajmie jeszcze wiele lat.

mosze
poniedziałek, 25 listopada 2019, 23:19

Proszę nie żartować. Nikt nie będzie nic analizować. Ogłoszonej już decyzji o zakupie F35 (bez żadnego postępowania konkursowego!!!) nikt też specjalnymi analizami nie podpierał (chyba, że chodzi o analizy polityczne).

Marek
wtorek, 26 listopada 2019, 09:12

Przecież jeszcze nawet nie ma prototypu KF-X. Jak się pojawi, to usuwanie chorób wieku dziecięcego potrwa trochę. Przypuszczam, że jeszcze po 2026r, czyli po rozpoczęciu dostaw dla Koreańczyków będzie sporo poprawek.

Robert
wtorek, 26 listopada 2019, 08:52

Jakie analizy miały by być zrobione? Wstępnie ma być F16 i F35. Co miało by być SU...?

Rafff
wtorek, 26 listopada 2019, 08:45

A co tu chcesz analizować? Czy F35 ma jakiegoś konkurenta? Można zrobić pseudo przetarg, ale po co robić taką szopkę i odkrywać koło na nowo? F35 jest jedynym dostępnym samolotem 5-tej generacji.

LMed
poniedziałek, 25 listopada 2019, 20:33

Niezły samolocik się szykuje

Mateusz Miroś
poniedziałek, 25 listopada 2019, 20:18

Gdyby nie zniszczono polskiego przemysłu lotniczego i rozwijano Irdydę to dziś też tworzylibyśmy własne myśliwce i to 5 generacji.

Antex
wtorek, 26 listopada 2019, 15:03

Problem zaczął się nie w uwaleniu Irydy w ostatniej dekadzie XX wieku, ale w politycznym (pod wpływem nacisków sowieckich) uwaleniu TS-16 Grota prof. Sołtyka w latach 60-tych oraz PZL M16 inż. Margańskiego w latach 70-tych. Tylko długa droga kontynuacji i rozwoju od tamtych konstrukcji mogłaby doprowadzić polski przemysł lotniczy do jakiegoś sensownego poziomu w obecnej chwili.

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 17:24

Antex M-16 to przodek Irydy i nikt prac nad nim nie uwalił Prace nad nim kontynuowano pod nazwa Iskra 2 nastepnie Iskra-22 a potem była juz Iryda. Natomiast Grota zwyczajnie rozłozyły koszty, bo okazało sie ze będa one ponad 2x wyzsze niz to na co PRL mogła sobie wtedy pozwolic.

dropik
wtorek, 26 listopada 2019, 09:00

słynna iryda była 2 gorsza od starszego o 10 lat alpha-jeta, ale nadal pozostaje legendą co to my mogliśmy światu pokazać...

Antex
wtorek, 26 listopada 2019, 14:58

Zależy która Iryda, z jakim skrzydłem, z jakimi silnikami i z jaką awioniką. Bo było kilka wersji. Pierwsze wg jeszcze komunistycznych koncepcji z lat 70/80 były fatalne, dalsze z zachodnią awioniką i silnikami już całkiem niezłe. No ale PZL nie zapewniał decydentom takich benefitów jak koncerny zagraniczne więc trzeba było uwalić ...

dropik
środa, 27 listopada 2019, 10:58

nadal nie miała lepszych osiągów niz alpha-jet. program był kosztowny i nie zapewniał realnych korzyści.

miś
wtorek, 26 listopada 2019, 07:53

A nawet 55 gen.

Vvv
wtorek, 26 listopada 2019, 01:26

Iryda była przestarzała nawet na papierze i z czym do ludzi?

stary Wit
poniedziałek, 25 listopada 2019, 19:51

Ten samolot, chcę, po prostu chcę z szachownicą na polskim niebie.

Lelum polelum
poniedziałek, 25 listopada 2019, 19:42

No i z Koreą trzeba wejść w układy zbrojeniowe. Najlepiej z nimi się dogadywać. Niemcy niepewni, USA tylko interesują zyski a nie współpraca, Francja nie udostępnia swoich technologii....

werte
wtorek, 26 listopada 2019, 10:41

Nie wolno. America first...

ryba
poniedziałek, 25 listopada 2019, 22:01

wszystkich interesuja zyski ,już to przerabialiśmy czego konsekwencja była Jałta i oddanie nas na pastwe Stalina.Nam potrzebne jest teraz zacieśnienie współpracy z Japonią i koreą tak aby troszke odciążyć USAzajete przepychankami z Chinami,jeśli chcemy odgrywać jakakolwiek role na świecie musimy zacząć ekspansje i nacisk na rosje ,i nie tylko .Nasze interesy musza zacząć przynosic wieksze zyski tak aby zacząć opracowywać nowoczesna broń jak i kupić tego czego jeszcze nie mamy ,

niki
wtorek, 26 listopada 2019, 09:29

Z Japonią i Koreą możemy współpracować na polu militarnym (i tak też robimy) ale pamiętaj że te państwa nie są w stanie udzielić nam realnego wsparcia w czasie wojny.

Infernoav
wtorek, 26 listopada 2019, 08:01

Przecież USA nie zależy byśmy mieli silna i niezależna armię

Mądrala
wtorek, 26 listopada 2019, 11:27

A dlaczego nie? Może właśnie dlatego sprzedają nam broń i wysyłają wojsko do stacjonowania ? Wspólne manewry ćwiczenia? Dobry sojusznik mocny jest bardziej przydatny. Nie rozumiem twojego toku myślenia

Antex
wtorek, 26 listopada 2019, 15:05

Broń nam sprzedają dla własnego zysku, a wojska wysyłają dla większej kontroli.

Davien
środa, 27 listopada 2019, 13:16

Panie Antex to nie oni je wysyłają ale my sami chcemy by tu były .

GB
środa, 27 listopada 2019, 07:58

A nie dlatego że Polska chce aby te wojska były tu obecne?

Adam
poniedziałek, 25 listopada 2019, 19:29

Idealny następca naszych MiG-29

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 25 listopada 2019, 19:07

Ładne ma kanty od razu widać że 5 generacja a nie jakieś tam okrągłości czwartej.

R
wtorek, 26 listopada 2019, 10:19

5 generacja? a uzbrojenie tylko i wylacznie na zewnatrz, ten samaolot nie ma komor uzbrojenia.

Kamil
poniedziałek, 25 listopada 2019, 17:46

Nikogo chętnego do komentowania? Nic nie powicie o samolocie 5 generacji w cenie gripena? Za tani dla Polski?... Tak samo jak lekkie myśliwce FA 50.

werte
wtorek, 26 listopada 2019, 11:01

FA 50 to wersja bojowa szkolnej maszyny T-50 i kosztuje 30 mln. Podstawowa T-50 ma analogiczny koszt jednostki jak M-346 ok 20 mln. Możliwości również. Zatem co za różnica włoski czy koreański?

Davien
poniedziałek, 25 listopada 2019, 23:07

No popatrz Kamil, jest taka maszyna, nazywa sie f-35A i est tańsza od Gripena E A KF-X nie jest maszyna V gen, sami Koreańczycy go klasyfikuja jako gen 4+

Rafal
wtorek, 26 listopada 2019, 10:24

I co z tego, ze tanszy, to dla ciebie amatorze najwazniejsze, a gdzie koszy utrzymania. A to jest najwiekszy wydatek w calym interesie z kupowniem F-35. Powiedz mi bo ty pewnie bedziesz wiedzial, jak i gdzie naprawia sie uszkodzenia powloki stealth, czy uzytkownicy F-35 beda mieli pozwolenia na naprawe u siebie czy moze z kazda ryska powloki trzeba bedzie latac do LM?

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 11:13

Panie Rafał, koszt utrzymania Gripena to 27 tys usd za godz. F-36 to 37-44 tys usd za godz i cały czas spada wiec naprawde skończ te załosne manipulacje :)

R
środa, 27 listopada 2019, 09:53

Ja o jednym a Davien o drugim, jakie sa koszty utrzymania a nie koszy lotow sciemniaczu? I dalej nie odpowiedziales na pytanie o powlokach.

czwartek, 28 listopada 2019, 07:14

Tak właśnie zamyka się usta poracownikowi najemnemu. Niech napiszę jak będzie wyglądała eksploatacja iserwis skomlikowanego F-35 w warunkach konfliktu zbrojnego.

Davien
czwartek, 28 listopada 2019, 10:21

Na pewno ichtamnietku o wiele sprawniej niz waszych Su i Mig-ów w twojej Rosji, ale co taki najemnik Olgino jak ty może wiedziec:) A już popieranie innego najmnika czyli r bezcenne:))

R
piątek, 29 listopada 2019, 10:30

Davien, gdzie odpowiedzi na moje pytania?

Marek
wtorek, 26 listopada 2019, 09:15

Na "nieco" więcej niż 4+, choć przyznają, że będzie mu brakowało do F-35. Poza tym oni przewidują dalszy rozwój tego samolotu. Na przykład o taki detal jak komora na uzbrojenie.

Davien
wtorek, 26 listopada 2019, 11:16

Zgadza sie , ma byc byc może w przyszłości rozwiniety do wersji z komorami ale bedzie to za wiele lat o ile w ogóle powstanie. A co do tego 4+ to tak go kwalifikuja sami Koreańczycy.

Paweł
poniedziałek, 25 listopada 2019, 22:02

Bo nie amerykański. Nasze nierządy są zawsze (od1944r) pod wpływem obcych i mają w duszy Polskę, tylko mniej lub bardziej jawnie, wręcz bezczelnie, służą obcym. Opcja polityczna czy feudał nie ma znaczenia, zasada ta sama.

Bies
poniedziałek, 25 listopada 2019, 17:44

No akurat w przypadku Korei Południowej to potencjalny jej wróg ma na wyposażeniu tylko kilkanaście samolotów Mig-29 a cała reszta lotnictwa bojowego oparta jest już na archaicznych Migach serii 23, 21 i 19 więc wróg nie za bardzo wymagający. Więc wymagania stawiane pociskom raczej nie będą zbyt wygórowane.

Paweł
poniedziałek, 25 listopada 2019, 22:01

Chiny też nie są przyjazne wobec Korei Płd, a i Japonia to taki sam dla nich sojusznik, jak Niemcy dla nas, a chyba nawet gorszy.

Olo
poniedziałek, 25 listopada 2019, 21:17

właśnie się okazało że KP i KPłn mają tego samego "przyjaciela", czyli Chiny...

Tweets Defence24