Chorwacja wybrała używane Rafale?

21 maja 2021, 10:09
Rafale, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij
Reklama

Rząd Chorwacji w najbliższym czasie ma ogłosić decyzję o zakupie 12 używanych samolotów Dassault Rafale – informuje lokalny dziennik "Jutarnji List" powołując się na wiarygodne źródła w administracji. Najprawdopodobniej zdarzy się to podczas święta sił zbrojnych 28 maja. Koszt tej transakcji, wraz ze wsparciem eksploatacji i szkoleniem szacowany jest na około miliard euro.

Doniesienia chorwackiej gazety są bardzo prawdopodobne, gdyż co najmniej od września ubiegłego roku trwały rozmowy z Paryżem na temat możliwości pozyskania myśliwców, które zastąpią wysłużone, przestarzałe, a przede wszystkim coraz bardziej awaryjne MiGi-21. Zagrzeb od lat stara się pozyskać nowoczesne samoloty. W poprzednim postępowaniu zwyciężyły izraelskie, głęboko zmodernizowane F-16, których sprzedaż zablokowały USA. Przyczyny były bardzo proste – Amerykanie musza zgodzić się na odsprzedaż zakupionego u niech uzbrojenia do kraju trzeciego, a Chorwacji oferowany był również fabrycznie nowe F-16V.

Ponieważ dziś realnie sprawnych jest najwyżej kilka chorwackich myśliwców, czas dostawy jest ważnym czynnikiem, gdyż na fabrycznie nowe samoloty trzeba czekać co najmniej 3-4 lata. Izraelskie F-16 miały być dostępne w ciągu kilku, najwyżej kilkunastu miesięcy od zawarcia umowy. Możliwość szybkiego dostarczenia wysokiej klasy samolotów jest też największym atutem oferty francuskiej. W październiku 2020 roku, gdy ofertę potwierdził francuski szef sztabu, gen. François Lecointre, mówił on o dostawie w okresie 6-12 miesięcy od zawarcia umowy.

Jak informuje dziennik "Jutarnji List", rząd w Zagrzebiu spodziewa się, że jeśli umowa zostanie zawarta w 2021 roku, to pierwsze sześć samolotów zostanie dostarczonych do końca 2024 roku a kolejne sześć rok później. Pośrednio wersję tą potwierdzają słowa prezydenta Chorwacji Zorana Milanovica, który podczas spotkania z dziennikarzami 20 maja stwierdził, że na posiedzeniu Rady Obrony nie rekomendował żadnej oferty, ale ma nadzieję, że „on i premier dobrze się rozumieją” a nowoczesne samoloty muszą pojawić się w Chorwacji najpóźniej w 2024 roku. Silnym impulsem do decyzji mogła być niedawna dostawa do sąsiedniej Serbii kolejnych samolotów MiG-29, tym razem z Białorusi.

Francja oferuje 12 samolotów z których żaden nie jest starszy niż 10 lat a wszystkie zmodernizowano do wersji Rafale F3R. Jest to wariant wyposażony w radar AESA, pociski dalekiego zasięgu Meteor oraz zasobniki optoelektroniczne Talios i zasobniki WRE typu Spectre. W obecnej chwili jednak nie wiadomo jakie rodzaje uzbrojenia i wyposażenia trafią do Serbii wraz z myśliwcami.

Jeśli 28 maja, podczas uroczystości święta chorwackich sił zbrojnych, zostanie potwierdzona ta informacja, to będzie to kolejny duży sukces eksportowy Dassault Rafale. W styczniu 2021 roku Grecja zdecydowała się na pozyskanie 18 maszyn tego typu, spośród których 12 ma być używanych i dostępnych najpewniej jeszcze w tym roku. Kolejne 6 zostanie wyprodukowanych przez koncern Dassault Aviation w najbliższych latach.

Oczywiście sukces ten ma swoją cenę. 12 używanych maszyn dla Grecji to kilkanaście procent obecnej floty 102 maszyn tego typu eksploatowanych w Armée de l'Air et de l’Espace Française. Przekazanie kolejnego tuzina, tym razem dla Chorwacji, oznacza redukcję francuskich Rafale praktycznie o jedną czwartą.

Z całej sytuacji z pewnością ucieszy się producent, który obecnie realizuje kontrakt na 26 nowych Rafale dla francuskich sił powietrznych. Minister obrony Francji Florence Parly zapowiedziała, że każda tego typu transakcja oznacza zastąpienie przekazanych samolotów używanych nowymi, reprezentującymi najprawdopodobniej standard F4, którego opracowanie zakontraktowano w 2019 roku. Z jednej strony oznacza to więc „odświeżanie” francuskiej floty samolotów bojowych, ale z drugiej generuje powstanie okresowej luki w zakresie możliwości operacyjnych francuskiego lotnictwa.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 73
Reklama
Prof. Gazmajster
niedziela, 23 maja 2021, 09:45

Lepsze 10letnie Rafale niż 30 letnie F16. Logiczne.

PW1
sobota, 22 maja 2021, 20:20

CHORWACJI NIE STAC NA OBSLUGE RAFALE - co najwyzej Gripen a i to z trudem

chateaux
sobota, 22 maja 2021, 18:30

Chorwacja ma kupić 12 używanych Rafale za 1 mld Euro, czyli 1,2 mld USD za 12 używanych maszyn. Polacy za 4,6 mld USD kupili 32 nowe F35 wraz z wyposażeniem i szkoleniem. Czyli Polaków zakup zbliżonej liczby maszyn kosztuje ok. 1,5 mld USD. Nowych maszyn. Nie wydaje mi się aby z ekonomicznego punktu widzenia Chorwaci robili dobry interes.

kilof
sobota, 22 maja 2021, 15:18

4 mln ludzi i kupują,ponad 4 mln Słowaków i tez coś robią,tylko bałtowie żerują na innych.To nigdy nie powinno trafić do nato i ue bo to dalej soviecka mentalność

AXM
sobota, 22 maja 2021, 06:02

Mają wolny wybór i wybrali bo nie są amerykańską kolonią jak Polska której marionetkowy rząd stoi przed USA na kolanach

chateaux
sobota, 22 maja 2021, 18:10

Wybrali jak wybrali, bo nie sa na pierwszej linii frontu z wrogiem całej Europy.

Nr447
sobota, 22 maja 2021, 16:03

Klęczą nie stoją :)

Nemo - prawdziwy
sobota, 22 maja 2021, 01:11

“ W poprzednim postępowaniu zwyciężyły izraelskie, głęboko zmodernizowane F-16, których sprzedaż zablokowały USA. Przyczyny były bardzo proste – Amerykanie musza zgodzić się na odsprzedaż zakupionego u niech uzbrojenia do kraju trzeciego, a Chorwacji oferowany był również fabrycznie nowe F-16V.” - bzdura, USA zablokowało sprzedaż bo Fy Izrael dostał za darmo od USA (albo jak kto woli kupił za pieniądze otrzymane od USA) a następnie chciał zrobić geszeft sprzedając je do Chorwacji i zarobić na tym podwójnie.

chateaux
sobota, 22 maja 2021, 18:11

Zgadza sie

Dalej patrzący
piątek, 21 maja 2021, 21:53

Jak widać nawet małe państwa - jak Grecja czy Chorwacja - mogą wybierać suwerennie i uniezależnić się od USA w systemach strategicznych. Własny interes, własna kalkulacja i własna racja stanu. Lekcja dla Polski.

Rafff
niedziela, 23 maja 2021, 10:36

Nie jestem pewien, czy nie dzieje się tak dlatego, że Francja subsydiuje sprzedaż swoich maszyn. Rząd sprzedaje 10 letnie maszyny (czyli jeszcze pewnie całkiem sprawne) po zaniżonej cenie żeby móc zrobić zakupy we własnym przemyśle. Za normalną cenę nikt by ich nie kupił.

Herr Wolf
piątek, 21 maja 2021, 21:08

Nie tylko mamy jeszcze f35 czyż nie?!

Monkey
piątek, 21 maja 2021, 19:13

Tak późno, ale jednak zakwitł Rafale. Fakt, że Francuzi sporo robią nie tylko dla poprawienia wyników eksportowych tegoż samolotu, ale też i innych rodzajów sprzętu. Sa znacznie bardziej elastyczni niż Amerykanie.

rafff
niedziela, 23 maja 2021, 10:37

Sprzedają prawie nowe maszyny, żeby wesprzeć własny przemysł.

Juruk
piątek, 21 maja 2021, 18:08

Brawo Chorwaci!!!! No cóż... Mogły to być F-16 ale skoro Wujo Sam przechytrzył... I bardzo dobrze, że rząd Chorwacji myśli o własnym interesie i interesie własnych sil lotniczych a nie jak przypodobać się za oceanem..

Gar
piątek, 21 maja 2021, 17:35

Jeśli to się potwierdzi to bardzo dobrze. Zmuszanie kontrahenta do wyboru swojego produktu przez blokowanie odsprzedaży było po prostu chamskie. Brawo Chorwacja za odwagę.

Luke
piątek, 21 maja 2021, 17:20

Super

BUBA
piątek, 21 maja 2021, 16:41

A my mamy su22

:))
sobota, 22 maja 2021, 08:35

Migi 29, F16, Mastery i F35 w produkcji :)

Polish blues
sobota, 22 maja 2021, 08:03

Brawo my!

Trzcinq
sobota, 22 maja 2021, 16:04

Chyba Boom my!

Gnom
piątek, 21 maja 2021, 21:52

Też, i MiG-29 też, i F-16 też oraz czekamy na F-35 (jakbyś nie zauważył) .

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 23 maja 2021, 08:00

Tragiczne jest to, że F-35A Block 4, który kupiła Polska, nie powstanie do końca 2026 roku, a szansem żeby prace zakończone zostały do końca 2027 roku też są niewielkie.

Gnom
środa, 26 maja 2021, 21:57

No ale są i to już daje jakąś nadzieję. Bo inaczej to zostaje jak w wypowiedzi Pani Pelagii (czyli Smolenia); jak się postawi na sztorc, to się paru nadzieje.

sobota, 22 maja 2021, 16:04

Hura jeszcze 8 lat!

rED
piątek, 21 maja 2021, 21:51

A oni Mig-21.

jan
piątek, 21 maja 2021, 15:52

czy to dobry czy zły wybór to oczywiście sprawa otwarta i dyskusyjna ale znamiennym jest to, że taki mały kraj a jest w stanie sobie pozwolić na swobodę a my nie. musimy wszystko kupować od monopolisty i przepłacać zamiast swobodnie wybrać opcję najlepszą

Artarmar
poniedziałek, 24 maja 2021, 22:36

F 35 to najlepsza opcja... I też suwerena. Po co nam f15 czy f16? To nadal niewielka przewaga nad rosyjskimi myśliwcami, samolot 5 generacji patrząc jaki ból mają w komentarzach to był dobry wybór

kukurydza
piątek, 21 maja 2021, 15:40

Bardzo "amerykańsko skuteczna" polityka... klient chce amerykańską maszynę, ale zależy mu na czasie zablokujmy szybko dostępne starsze maszyny bo chcemy klientowi sprzedać nowsze bezpośrednio klient kupi FRANCUSKIE bo kluczowy czynnik to CZAS a nie AMERYKAŃSKOŚĆ Brawo ameryka! :D

Davien
piątek, 21 maja 2021, 20:56

Dlaczego zablokowali to było juz wielokrotnie mówione ale przypomnę: BoIzrael nei zapytał sie USA czy moze je odsprzedać i tylko tyle i az tyle.

Gnom
sobota, 22 maja 2021, 14:55

Nie "wyrocznio", natychmiast w to miejsce zaproponowali swoje samoloty. To już Polska przerabiała przy próbie sprzedaży swego sprzętu do Chorwacji w połowie lat 90. Sprzedaż naszego sprzętu była "niemoralna" wg USA, dlatego krótko później wysłali tam sprzęt ze swoich zapasów. Tak po prostu wygląda polityka twego boskiego USA wobec sojuszników, które to USA właśnie powoli nas sprzedaje Rosji i Niemcom - patrz NS2.

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:53

Jak pisałem Gnomie, nie masz pojęcia nie zabieraj głosu.

lewak
sobota, 22 maja 2021, 10:52

Bo General Dynamics nie lubi jak mu ktoś interesy psuje. A w demokratycznym kraju trzeba się liczyć z interesami klasy rządzącej. W końcu lokatorzy Kongresu i Białego Domu nie siedzą tam dla dekoracji. Nic osobistego tylko biznes.

Davien
sobota, 22 maja 2021, 19:44

Wow, czy mi sie zdaje czy General Dynamics to obecnei Lockheed?? A jakby sie izrael zapytał to pewnie by dostał zgodę.

lewak
poniedziałek, 24 maja 2021, 12:44

Co za różnica? A niby dlaczego miałby dostać? Aby wyrwać Lockheedowi parę setek milionów dolarów? Ci którzy by się zgodzili pożałowaliby przy kolejnych wyborach.

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:53

Po pierwsze przyczyna odmowy była podana i był nia własnie brak zgody na sprzedaż od USA,

lewak
czwartek, 27 maja 2021, 11:56

I to był prawdziwy powód. A nie interesy korporacji zbrojeniowych , które z radością oddały by zyski państwu izraelskiemu.

ret
czwartek, 27 maja 2021, 11:54

Brak zgody był powodem braku zgody.

biały
sobota, 22 maja 2021, 10:15

a jakby zapytał to dostali by zgodę ?? zapewne został zablokowany z innych powodów , polityczne , drażliwe technologię , finansowe ( konkurencja dla amerykańskich maszyn ) , brak pytania ze strony Izraela stanowił co najwyżej wymówkę

Davien
sobota, 22 maja 2021, 19:45

Pewnei tak, własnei tym USA motywowało brak zgody na sprzedaż F-16 dlaChorwacji.

kaczkodan
piątek, 21 maja 2021, 15:25

Rafale w Chorwacji to brak konieczności wysyłania Rafale gdyby Serbom coś odbiło. Samoloty są przekazywane sojusznikowi z NATO i UE. Zatem nie można mówić o "luce" w sensie absolutnym, po prostu ktoś inny chwilowo przejął koszty utrzymania tych samolotów.

Gruszwik
piątek, 21 maja 2021, 15:11

I już Serbia wie, że zrobiła kiepski interes kupując stare graty z Białorusi.

Falcon
sobota, 22 maja 2021, 23:49

Dokładnie.

arek
sobota, 22 maja 2021, 20:13

Kupiła to co jej zaproponowano na dobrych warunkach dla nich. EU lub USA nie zaproponowały wiec wybór był prosty dla nich.

Herr Wolf
piątek, 21 maja 2021, 21:12

A co interesuje Cię Serbia?!

dim
piątek, 21 maja 2021, 14:57

Nie ma żadnych luk "w zdolnościach operacyjnych". Obecnie francuskie Rafale pojawiają się nad Grecją, tak czy owak, gdy tylko jest to wskazane. Czyli zmienią tylko flagę. A Chorwaci bardzo trafnie postąpią. Nie będzie Yankes [.... ... . .....]. Z kolei teraz jesteśmy świadkami wielkiego nacisku Amerykanów, na greckich polityków, w sprawie fregat. Wojsko już się wypowiedziało "Nie analizowaliśmy nigdy zakupu amerykańskich fregat" (ostatnio), prasa mimo tego pisze "amerykańskie fregaty coraz bliżej".

Davien
piątek, 21 maja 2021, 20:58

Dim, jaki nacisk USA w sprawie fregat jak USA nie ma zadnych fregat do sprzedazy czy oddstapienia. Dopiero zczynaja z Constellation, a to akurat obecniechyba najlepsze fregaty swiata.

Wolfgang
sobota, 22 maja 2021, 11:07

Jak "najlepszym" może być coś, czego nie ma "w metalu"??? Zumwalt też miał być najlepszy, a sami Amerykanie się  z niego wycofali.

Davien
sobota, 22 maja 2021, 19:49

Zwyczajnie,wiadomo wco będa wyposażone i uzbrojone i sa o jednostki powstałe juz wg aktualnych wymagań wiec tak . Az Zumwaltów sie nei wycofali, dalej to najnowowczesneijsze niszczyciele na świecie, okazały sie jednak zbyt drogie w stosunku do wymagań US Navy.

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:55

Będą miały twoje AIM-120 z 1973 roku?

Andrzej
piątek, 21 maja 2021, 14:45

Brawo, to doskonały wybór.

Insider
piątek, 21 maja 2021, 14:45

To w razie W serbskie Migi migusiem do schronów i nosa nie wytkną.

Herr Wolf
piątek, 21 maja 2021, 21:14

To co będzie z polińską triadą latajacą jak pojawi się wrogie lotnictwo nad krajem?!

klawiatura
piątek, 21 maja 2021, 13:40

Oj, chyba ten kraj wymaga wzmocnienia demokracji. Znam najlepszego w świecie eksportera takowej.

Davien
piątek, 21 maja 2021, 20:58

A Co, znowu Rosja chce napaść na kolejny kraj??

niedziela, 23 maja 2021, 08:02

Nie Dima, on mówił o twoim USA. Znowu nie zrozumiałes?

Gnom
sobota, 22 maja 2021, 14:50

Czyżbyś faktycznie był tak mało domyślny, czy czerwona gwiazda przesłania ci świat? Przecież to nie ci eksportują "demokrację", ci tylko "sprawiedliwość społeczną".

ret
niedziela, 23 maja 2021, 10:23

Rosja eksportuje sprawiedliwość społeczną,? Nawet haseł takich nie mają. Zresztą tak samo jak czerwonych gwiazd. Te na samolotach połączyli z carską kokardą To tacy sami neokolonizatorzy jak USA. Tylko na mniejszą skalę .

Gnom
środa, 26 maja 2021, 21:55

Jakie możliwości - taka skala i tu masz rację.

Wolfgang
sobota, 22 maja 2021, 11:08

Rosja nie napada. Rosja niesie pokój. Tak walczy o pokój, że kamień na kamieniu nie zostaje, a cywile profilaktycznie zostają unicestwieni - by nie zagrażali pokojowi.

Herr Wolf
sobota, 22 maja 2021, 19:26

A przypomnij kogo to Rosja tak potraktowała?

Robert
piątek, 21 maja 2021, 19:54

Racja, zacznijmy od sankcji. Jesli to nie pomoze, trzeba bedzie rozwazyc demokracje typu bombowego.

Davien
sobota, 22 maja 2021, 19:50

Tak jak robiliscie to w Aleppo?

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:57

Doładnie, tak samo jak USA w Aleppo, Iraku, Afganistanie, Grenadzie i tak dalej...

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:55

Nie tak jak Rosja w Aleppo, Afganistanie, Czeczenii, Wietnamie czy Korei. A Grenada tointerwencja na prośbę gubernatora by pogonic komunitycznych morderców co dokonali zamachu stanu.

ret
wtorek, 1 czerwca 2021, 18:31

A w Gliwicach Polacy napadli na radiostację.

yachu
piątek, 21 maja 2021, 13:38

Przecież wyszło tak samo, 3-4 lata czekania na samoloty.

dim
sobota, 22 maja 2021, 05:39

greckie Mirage, zapowiedziane jesienią 2020, podpisane w końcu grudnia czy w styczniu, po upgrade do wersji 3 i "zerowaniu licznika", lądują tu już za miesiąc.

bc
piątek, 21 maja 2021, 13:11

Te Caracale to nie są złe śmigłowce, atomówki też ciekawe.

Jacek
piątek, 21 maja 2021, 12:55

Jakby to jeszcze Bałtowie kupili jakieś 12 sztuk (po 4 szt na państwo) M-346FA lub T-50 byłoby super.

Herr Wolf
piątek, 21 maja 2021, 21:15

A co oni cię interesują!

WoW
piątek, 21 maja 2021, 12:55

"Francja oferuje 12 samolotów z których żaden nie jest starszy niż 10 lat a wszystkie zmodernizowano do wersji Rafale F3R. Jest to wariant wyposażony w radar AESA, pociski dalekiego zasięgu Meteor oraz zasobniki optoelektroniczne Talios i zasobniki WRE typu Spectre. W obecnej chwili jednak nie wiadomo jakie rodzaje uzbrojenia i wyposażenia trafią do Serbii wraz z myśliwcami." Z kontekstu wynika, że chodzi o Chorwację a nie Serbie (która otrzymała nie Rafale a Migi).

KKK
piątek, 21 maja 2021, 12:37

"W obecnej chwili jednak nie wiadomo jakie rodzaje uzbrojenia i wyposażenia trafią do Serbii wraz z myśliwcami." Serbii

Monkey
piątek, 21 maja 2021, 19:14

@KKK: Też mnie to rozbawiło:-)))) Równie dobrze można by pisać o dostawie systemu Wisła dla Rosji:-))))

.
sobota, 22 maja 2021, 09:38

Obysmy sie nie zdziwili

Tweets Defence24