Technologie

Pięć myśliwców Su-57 do końca roku. Eksportowy wariant w Indiach

Fot. Sukhoi.org
Fot. Sukhoi.org

Pięć maszyn 5. generacji Suchoj Su-57 ma zostać dostarczonych do Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskie do końca tego roku. Pierwszy seryjny samolot trafił w grudniu 2020 roku do jednej z jednostek Południowego Okręgu Wojskowego. Natomiast już w lutym, podczas wystawy lotniczej Air India 2021 ma zostać zaprezentowana eksportowa wersja najnowszego rosyjskiego myśliwca, oznaczona Su-57E.

„W bieżącym roku pięć wielozadaniowych myśliwców piątej generacji Su-57 zostanie przekazanych przez fabrykę samolotów Komsomolsk nad Amurem rosyjskim siłom zbrojnym” – poinformowały władze Kraju Chabarowskiego, autonomicznej jednostki administracyjnej, w której znajdują się zakłady firmy Suchoj, produkujące najnowsze rosyjskie myśliwce. Informacja powiązana była z oficjalnym zakończeniem modernizacji linii produkcyjnej. Kolejne 16 samolotów ma zostać wyprodukowanych w latach 2022-2024. Do końca 2028 roku do Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej ma trafić 76 maszyn Su-57.  

Równocześnie prowadzona jest intensywna promocja tego samolotu bojowego wśród potencjalnych klientów zagranicznych. Koncern Rostec do którego należy również fabryka w Komsomolsku nad Amurem poinformował, że podczas pokazów lotniczych Aero India 2021 w Bangalore 3-5 lutego 2021 roku zaprezentuje eksportowy wariant maszyny oznaczony Su-57E. Będzie to pełnoskalowy model na ekspozycji stałej, chociaż nie jest wykluczone, że w locie zostanie pokazany jeden z prototypów Su-57.

Już w sierpniu 2019 roku odpowiedzialny za eksport rosyjskiego uzbrojenia koncern Rosoboronexport poinformował, o uzyskaniu przez eksportowy wariant Su-57 stosownej dokumentacji i zezwolenia na sprzedaż za granicę. Krótko potem model Su-57E został zaprezentowany podczas pokazów MAKS w Moskwie zagranicznym delegacjom, w tym prezydentowi Turcji Recepowi Erdoganowi. Jak dotąd jednak, pomimo pojawiających się regularnie plotek, nie znalazł się klient zewnętrzny.

Nie potwierdziły się dotąd listopadowe doniesienia o zawarciu umowy na 14 maszyn z Algierią. Warto też przypomnieć, że jeszcze w czasie prac rozwojowych z programu Su-57 wycofały się Indie, m.in. ze względu na znaczne opóźnienia, niezadowalające efekty oraz blokowanie przez stronę rosyjską części kluczowych informacji.

Su-57 jest przez Rosję reklamowany jako odpowiednik F-22 i odpowiedź na maszyny F-35, jednak dotąd dostarczono tylko jeden seryjny egzemplarz i to w wersji „przejściowej” a nie docelowej. Ze względu na słabszy niż planowany silnik i brak wielu innych rozwiązań jego osiągi nie są w pełni zadowalające. Natomiast docelowe samoloty reklamowane są przez rosyjskie media jaki „Super Suchoj”.

Reklama
Reklama

Komentarze