Reklama

Technologie

„Super-Suchoj” już za dwa lata. Czy jest się czego obawiać?

Fot. Suchoj
Fot. Suchoj

Już w 2022 roku w powietrze ma się wzbić „Su-57 drugiej fazy”, czyli zmodernizowany wariant rosyjskiego samolotu 5. generacji, wyposażony w docelowe silniki i ulepszoną awionikę. Można powiedzieć, że maszyny budowane obecnie to wersja przejściowa wobec tego, co rosyjskie media już nazywają „Super-Suchoj”.

Nie jest tajemnicą, że samolot Su-57 w takiej konfiguracji w jakiej obecnie jest dostarczany rosyjskim siłom powietrzno-kosmicznym odbiega od docelowej konfiguracji. Opóźnieniu uległy m. in. prace nad silnikami „Produkt 30” (Izdielielije 30), które mają umożliwiać lot naddźwiękowy bez dopalaczy. Problemy sprawia również awionika i powłoki zmniejszające sygnaturę radarową oraz inne rozwiązania których nie udało się dopracować po zerwaniu współpracy przez zachodnie firmy w wyniku sankcji po roku 2014. W tej sytuacji zdecydowano się na „pierwszą generację Su-57” w nieco uproszczonej konfiguracji.

Rosyjskie media, takie jak dziennik „Izwiestia”, przekuwają te problemy w propagandowe sukcesy. Oto pojawiły się informacje, że w 2022 roku ma być gotowy „Super-Suchoj” czyli wersja ulepszona, poprawiona i wyposażona w nowe rozwiązania techniczne.

Wśród „nowinek” jakie mają odróżniać ten super myśliwiec od zwykłego Su-57 jest właśnie nowy silniki „produkt 30”, który zastąpi modyfikowany do potrzeb nowej konstrukcji silnik AL-41 (117) stosowany również w myśliwcach Su-35S. Jego atutami są: plazmowy system zapłonu, większy ciąg, pozwalający przekroczyć Mach 1 bez dopalaczy (supercruise), mniejsze zużycie paliwa i dłuższe okresy międzyremontowe. Charakterystyczna, „ząbkowana” dysza o zmiennym wektorze ciągu ma też zmniejszyć sygnaturę radarową maszyny. Obniżenie sygnatury termicznej i radarowej mają też zapewnić nowe siłowniki elektryczne powierzchni sterujących, które zastąpią układ hydrauliczny.

Unowocześniona wersja Su-57 ma też otrzymać szerokokątny HUD, a w perspektywie również inteligentny hełm, podobny do zastosowanego w F-35, a więc pozwalający integrować dane z różnych systemów i wyświetlać je w polu widzenia pilota. Trwają prace nad panoramicznymi wyświetlaczami wielofunkcyjnymi i dopracowaniem skutecznego działania wieloantenowego radaru AESA, którego elementy umieszczono np. w powierzchniach natarcia skrzydeł, aby zapewnić 360 stopniowe pole widzenia. W arsenale maszyny mają się też znaleźć nowe typy uzbrojenia, takie jak bomby szybujące 9-A-7759 „Grom” o zasięgu do 120 km i rakiety powietrze-powietrze R-74M2.

Całość tego pakietu „Super-Suchoja” ma zostać inkorporowana w prototypie, który wzbije się w powietrze w 2022 roku a w 2024 trafi do produkcji seryjnej. Najprawdopodobniej w tej wersji będą dostarczane samoloty Su-57 tak zwanej „drugiej serii”, na której produkcje umowa została zawarta podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Forum Techniki Wojskowej Armia 2019.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (92)

  1. Tani

    Rosjanie podali ze Japonia dokupi 105 szt F-35. 63 bedzie wersji A i 42 wersji B. Nie zwazajac na bardzo zle opinie tego bubla, Japonczycy chca go wiecej. Czyzby kamikadze ?.

  2. Tani

    Matuszka Rosja sie rozbraja, cztery najnowszej produkcji Su-35s ida do pokazu. Beda lataly bojowo w eskadrze Rosyjskich Rycerzy uzupelnia cztery przekazane w zeszlym roku. Wynika z tego ze Su-30sm dotychczasowy sprzet przejdzie do jednostek bojowych. I kto pisze ze Rosja sie zbroi? Moze te nowe 57 za 4 lata pojda dopokazu i walk powietrznych niebedzie.

  3. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku i lopatek turbin widzianych od strony wlotu powietrza w silniku odrzutowym.

    Zaklinaj dalej rzeczywistisc. Nikt ci tego nie broni.

  4. Nie trzeba pracowac w Pratt & Whitney zeby zobaczyc ich schemayty i opisy ich silnikow.

  5. Pracujesz w Pratt & Withney?

  6. Plush'ak

    Nie rozumiem tych sporów. Ma być za dwa lata a wielu twierdzi że to nierealne i okey. My będziemy mieć 32 F-35 z tymże za 10 lat. Davien za pewne udowodni że zdążymy:-)

    1. chyba kolo mnie niedawno przeleciał a nie za dwa lata bardzo szybki .a WP.niema na radarach i nawet nie sprawdza co lata nad RP

    2. realista

      Rosja zawsze zaskoczy zachod jak dojdzie do konfrontacji nikt ich nie docenia i to im pasuje podczas pokoju ale konflikt zawsze sprawia ze oni zaskocza innych tym co maja jak nie technologicznie to iloscia sprzetu [samolotow]zasada prosta ilosc przy mniej rozwinietej technologi

    3. ech...

      Terminy są tak fantastyczne że "nowiusieńki" sprzęt który kupujemy teraz w momencie otrzymania będzie do modernizacji/utylizacji jako nie przystający do realiów pola walki. F35 jak puszczają pary jenerały był zaprojektowany wyłącznie jako dojarka do sojuszników.

  7. Okruch

    Pażywiom-uwidiom...

  8. Batu-chan

    Akurat cytując teksty o AIM-120 udowodniłeś tylko swój brak umiejętności czytania ze zrozumieniem

  9. Fan daviena

    Uziemni to wszystkie f22 i f35 na zawsze!

    1. ej! to Mig-41 miał być gwiazdą śmie(r)ci!

    2. antyDavien

      Mig-41 to bedzie całkowicie inna jakosc! Mysliwiec atakujący z kosmosu te zlomy f! Amerykanie będa musieli przywrócic do sluzby wachadlowce...

    3. Sailor

      Ale mnie rozbawiłeś:)))

  10. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    No i dejvidek w koncu zakonczyl swoja dzialanosc. Jak fajnie. Ale dalej dejvidku nie napisales, kto uzytkuje F-15AE, bo zwyczajnie F-15AE nie istnieje.

  11. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    dejvidku, to sa ogolnie dostepne dane.

  12. Run forrest...ru...

  13. Kiks

    Ile to już lat ma F-22... No właśnie. Mają ruscy rozmach.

    1. biały

      a kto poza amerykanami coś ma ??? cały świat jest za nimi daleko z tyłu , chiny coś dłubią i rosjanie , może Japonia zacznie coś robić i korea ale panstwa dopiero zamierzają zacząć więc jeszcze trochę czasu aczkolwiek japonia jak i korea mogą całkiem szybko ogarnąc temat

    2. Plush79

      Gdybyś nie zauważył Chiny już mają

    3. Chinom wierzysz. Gdzie twój obiektywizm i samodzielne myślenie? ;)

  14. Iwan

    Skowyt trolli z Chicago i ich ratlerków z podległego Polin - bezcenny :)

    1. Davien

      Juz nawet ruskei trolle muszą małpowac czyjes komentarze bo swoich wymyslec nei potraficie:)) Głupota Olgino poraza:))

    2. Plush'ak

      Panowie trolle to u was w domu. Nie obrażajcie kogoś kto ma inne spojrzenie na sprawę niż wy cywilni pracownicy wojsk cyberprzestrzeni

    3. Aspiranci i to małoletni

  15. Davien

    I znowu zmyslasz i kłameisz ale tego sie można było od takiego jak ty obrońcy esesmanów od Kamińskeigo spodziewać. Zegnam, do twojego ząłosnego poziomu zniżać sie. nei zameirzam.

  16. Davien

    Napisał ruski tchórz bojacy sie przedstawić:))

  17. To twoje nędzne manipulacje a nie zadne dane trollu.

  18. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Juz kilka razy probowalem odpowiedziec na twoj obrazliwy komentarz, ale moderator nie puszcza. Udowodnij gdzie bronilem esesmanow czy katow warszawy. Czas start. Poza tym nie unikniesz za te falszywe konsekwencji prawnych. Masz to jak w banku. PS. Warszawa opiszemy wielka litera trollu.

  19. oświecony

    Dla nas oczywiście produkcja takiego myśliwca , to nieosiągalny pułap,ale dla Rosji , państwa, które chce odgrywać rolę supermocarstwa,to symbol wręcz zastoju i zacofania , nie tylko względem USA (3 dekady opóźnienia względem F-22, konstrukcja daleko odbiegająca od wymogów V generacji, cała reszta w "ciągłym dopracowywaniu"),ale i czasów ZSRR, który robił wszystko(i przez to m.in. zbankrutował), by nie odstawać czasowo i technologicznie od Zachodu.

    1. Janusz Z

      Dziękujemy p. Antoniemu M. za ocenę

    2. Tani

      Rosja militarnie jest supermocarstwem, bo zgodnie z definicja jest w stanie przeprowadzic operacje militarna w oddaleniu od kraju. Mozecie sie smiac ale rosyjska operacja w Syrii daje Rosji prawo do zaliczania sie do supermocarstw.

    3. Tani

      Rosja militarnie jest supermocarstwem, bo zgodnie z definicja jest w stanie przeprowadzic operacje militarna w oddaleniu od kraju. Mozecie sie smiac ale rosyjska operacja w Syrii daje Rosji prawo do zaliczania sie do supermocarstw.

  20. Michał

    Z klocków LEGO szybciej zrobią. Są lata świetlne zacofani....

    1. sdfg

      nie da się ukryć że to o czym piszą w kontekście roku 2022 miało być już dawno temu w przedziale czasu bodajże pomiędzy 8 a 5 lat wstecz, a dotąd nie ma tylko jest niedopracowane rozwiązanie przejściowe z silnikami z su35, który to su jest daleką modernizacją..... itd. Trudno wierzyć w cokolwiek z takich zapewnień, to stare chwyty propagandowe, a rzeczywistość skrzeczy

  21. prawieanonim

    Jako że nie wyszedł im podstawowy Suchoj to wyprodukują super Suchoja, a jak tamten zaliczy glebę to ogłoszą program budowy super-turbo Suchoja. Rosja to stan umysłu.

    1. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

      Oho, ekspert co pisał, że B-2 i F-117 to piąta generacja powrócił :). I ty mówisz o stanie umysłu.

    2. prawieanonim

      Choćbym się pomylił i sto razy będzie to NIC w porównaniu ze stertami bredni które ty wypisujesz :)

    3. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

      To zacytuj moje brednie. Ty sie nie pomyliles, ty po prostu tego nie wiedziales.

  22. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    dejvidku, tak to lecialo. Cytuje: " The Advanced Eagle is not an entirely new fighter, but rather an upgrade of the older F-15 Eagle variants. It is also referred as F-15 2040C". Nawet w tym co cytujesz nikt nie uzywa oznaczenia F-15AE. Nie bylo i nie ma zadnego F-15AE. Jezeli taka maszyna istnieje to udowodnij, ktore sily powietrzne eksploatuja maszyny oznaczone jako F-15AE. Najnowsze i najbardziej zaawansowane modyfikacje wywodzace sie z F-15E, takie jak F-15QA czy F-15SA okreslane sa przez producenta samolotu, koncern Boeing, na jego oficjalnej stronie internetowej, jako "Advanced F-15". Wedlog koncernu Boeing, najbardziej zaawansowana i najnowoczesniejsza wersja F-15 jest F-15EX. No i znowu twoje "dowody" zostaly obalone w dwie minuty. dejvidku, motasz sie i krecisz i piszesz ze F-15 2040c to wyszedl z F-15 Silent Eagle i jest to F-15C, tylko ze Silent Eagle byl dwumiejscowy dejvidku, a F-15C jest jednomiejsowy, no i dalej nie iwdze w twoich bajkach oznaczenia "F-15AE". To zapytam, gdzie tu jest cos o F-15AE?

  23. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    To nie zadne manipulacje tylko oficjalne dane. Ty udowodnij swoje klamstwa.

  24. Davien

    Udowodnione zostało wielokrotie ze to ty wymisliłes sobie z bryxxem te AIM-120 w 1973r, udowodniono ci wielokrtonie ze F-15AE istnieje ale jak widać dalej jestes zwyczajnie za tepy by to pojac. Zegnam trollu czasu na takei cos jak ty tracic nie zamierzam.

  25. Davien

    F-104 miał accident rate na poziomie 25 maszyn na 100 tys wylatanych godzin. A teraz podaj ten wynik dla MiG-21 zamiast bawić sie w załosne manipulacje na podstawie Polski i Niemiec:) Dla twojej wiedzy w Polsce były trzy wypadki MiG-29 a ile gdzie indziej?? I znowu rozgnietli ciebie na miazge;)

Reklama