Reklama

Technologie

Nowy hełm testowany przez pilotów F-22

AV 2.2 NGFWH
Autor. U.S. Air Force, Samuel King Jr.

Trwają testy hełmu lotniczego dla amerykańskich pilotów samolotów wojskowych. Przeprowadzają je piloci samolotów F-22A Raptor. Nowa konstrukcja ma zastąpić rozwiązanie z lat 80. Na wszystkich samolotach poza F-35.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Loty z nowymi hełmami przeprowadza pięciu pilotów F-22A Raptor z 301. Dywizjonu Myśliwskiego, wspieranych przez personel 46 Dywizjonu Testowego nadzorowany przez 28 Dywizjon Testów i Ocen. Jak informują Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych nowy hełm, określany jest jako NGFWH (Next Generation Fixed Wing Helmet) zbiera jak na razie pozytywne oceny. W porównaniu z dotychczas używanym hełemem HGU-55/P wprowadzonym jeszcze w latach 80., jest on znacznie lżejszy, dzięki zastosowaniu włókien węglowych, co umożliwia bardziej swobodne obracanie głowa i poruszanie się w kabinie.

Jest też lepiej wentylowany i modułowy, dzięki czemu można skonfigurować go pod indywidualne wymagania pilota, albo misji. NGFWH będący dziełem firmy LIFT, powstaje też jako rozwiązanie uniwersalne, dzięki czemu można go przystosować do rozmiaru głowy pilota.

Reklama

Czytaj też

Duży nacisk położono tez na rozmieszczenie środka ciężkości na hełmie, także przy uwzględnieniu założenia wyposażenia dodatkowego, jak np. gogle noktowizyjne czy wyświetlacza celów. Dzięki temu kark pilota nie męczy się co było problemem przy HGU-55/P, szczególnie w czasie przeciążeń.

Postępowanie na nowy hełm zostało uruchomione w 2019 roku, a firma LIFT została wybrana spośród około 100 podmiotów, które zgłosiły się z ofertą w roku 2022. Pierwotne oznaczenie firmowe tego produktu to AV 2.2, co oznaczało, że hełm ważył zaledwie 2,2 funta czyli... 1 kilogram.

Czytaj też

Wydaje się, że nowy hełm zostanie wprowadzony na wszystkich samolotach bojowych US Air Force za wyjątkiem F-35, które posiadają własne, stworzone specjalnie dla tego samolotu rozwiązanie – futurystycznie wyglądający hełm HMDS (Helmet Mounted Display System), który może wyświetlać na szybie pilota obraz pozyskiwany z pokładowych sensorów. Sprawia to, że pilot ma wrażenie że widzi na około obraz nie ograniczany przez ściany kokpitu ani nawet własne ciało.

Nie jest jasne, czy hełm NGFWH będzie opcjonalnie zapewniał też takie zdolności po dodaniu odpowiedniego wyświetlacza, będzie to zapewne zależne od systemu sensorów na samolocie.

Reklama

Komentarze (1)

  1. arokey

    "...Postępowanie na nowy hełm zostało uruchomione w 2019 roku, a firma LIFT została wybrana spośród około 100 podmiotów, które zgłosiły się z ofertą w roku 2022." 100 FIRM Z MOŻLIWOŚCIĄ PRODUKCJI TAKIEGO CHEŁMU !!!!! Szok, jakie możliwości , dlatego, że nie wtrąca się Państwo w firmy produkcyjne. Wow. Szacun. U nas orlen już by przejmował taką firmę, :-)

Reklama