Reklama

Technologie

Nowa generacja CV-90. Zastąpi czeskie BWP-2?

Ilustracja: BAE Systems.
Ilustracja: BAE Systems.

BAE Systems zaprezentował kolejną generację bojowego wozu piechoty CV-90. Pojazd jest proponowany między innymi Czechom, jako potencjalny następca wozów BMP-2.

Nowy etap rozwoju CV-90 zaprezentowany został podczas konferencji (International Armoured Vehicles Conference) w Londynie. Spółka podkreśla, że jest to już piąta generacja bojowego wozu piechoty, pierwotnie opracowanego na zapotrzebowanie szwedzkiej armii. Obecnie CV-90, w piętnastu wariantach są używane w siedmiu państwach świata, w tym czterech krajach NATO (Dania, Norwegia, Holandia, i Estonia – w tym ostatnim przypadku nabyto pojazdy z nadwyżek holenderskich).

CV-90 Mk IV otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton.

Wraz z nowym wariantem proponowana jest nowa rodzina wież CV-90 Mk IV serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne w kalibrach 30/40 mm jak i 35/50 mm (prawdopodobnie m.in. rodziny Bushmaster, często używane w eksportowych wersjach CV-90), jak również cięższe armaty kalibru do 120 mm.

Oprócz podstawowego uzbrojenia artyleryjskiego nowa wersja CV-90 będzie mogła zostać wyposażona dodatkowo w karabiny maszynowe, a także wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierunkowych. Przedstawiciele BAE Systems zapewniają też, że nowy wariant CV-90 będzie pierwszym zachodnim BWP certyfikowanym z systemem ochrony aktywnej. Już wcześniej podejmowano wysiłki w celu integracji izraelskiego IMI Systems Iron Fist z CV-9035 Mk III, w związku z zapotrzebowaniem holenderskich sił zbrojnych.

Bazowa wersja CV-90 Mk IV posiada też zmodernizowany układ napędowy i aktywne zawieszenie. Ponadto, otrzymała standardową architekturę elektroniki NVGA czwartej generacji, zwiększającą zdolność scalania danych z czujników. Według producenta ta modernizacja wspiera algorytmy nauczania maszynowego i zdolności sztucznej inteligencji, a także systemy rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.

Nowy bojowy wóz piechoty BAE Systems proponowany jest między innymi na rynku czeskim, gdyż Praga szuka obecnie następcy bwp BMP-2. Można z tym wiązać m.in. informacje o możliwości integracji na CV-90 przeciwpancernych pocisków kierowanych, które wcześniej na ogół nie były seryjnie wykorzystywane na tych pojazdach w wariancie BWP.


Wśród najbardziej prawdopodobnych kandydatów na nowe czeskie BWP wymienia się obok CV-90 niemieckie Pumy (konsorcjum PSM), wozy Lynx (produkcji Rheinmetalla), czy ASCOD (produkcji General Dynamics Land Systems). Takie pojazdy zostały też zaprezentowane na targach IDET 2017.

Oprócz tego, jak przekazali w styczniu 2017 roku Czesi, na zapytanie ofertowe odpowiedziały turecki FNSS Savunma Sistemleri z bwp typu Kaplan 2 oraz Otokar Savunma Sanayi proponujący bwp Tulpar, a także czeska firma Zetor Engineering proponująca koncepcję krajowego pojazdu Wolfdog. Łącznie Czechy zamierzają pozyskać około 200 nowych bojowych wozów piechoty.

Obecnie trwają natomiast dostawy pojazdów CV-90 czwartej generacji na potrzeby wojsk lądowych Norwegii. Podpisany w 2012 roku kontrakt zakłada modernizację 103 istniejących wozów, jak i przekazanie 31 nowych. Norweskie pojazdy CV-9030, w wariancie przed modernizacją, zostały rozmieszczone w Polsce w ramach ćwiczeń sił natychmiastowego reagowania NATO (tzw. szpicy) w 2015 roku. Były też używane bojowo w Afganistanie.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (22)

  1. Tak

    Nie mogę tego słuchać a u nas anders rdzewieje

    1. vvv

      nie ma nadersa - jest umpg i to tez nic specjalnego. bylo byc na MSPO 2016/17 a nie marudzic

  2. stary wojak

    Ciekawe,że do tej pory nikt z MON nie zabrał głosu, kto dalej prowadzi PMT !!! Kompletna cisza, która niestety potwierdza,że nie będzie lepiej.

  3. zły

    Ot i cała grupa V4. Czechy i Słowacja już są znudzone gadaniem o potędze i brakiem konkretów. Jedni biorą CV-90, drudzy budują własne KTO z Patrią a Polska obudzi się z ręką w nocniku.

    1. tertio

      CV-90 trzeba było 6 lat temu kupić klepać u nas... Jak widać na przykładzie Czech czy Bałtów, nabywcy w regionie by się znaleźli...

    2. zły

      Jestem podobnego zdania. No ale winę ponoszą tu politycy (każda zmiana władzy wiąże się z wywróceniem planów modernizacyjnych do górny nogami), wojskowi (brak jasno określonych wymagań i upór przy pływalności), związkowcy (przekładanie własnych interesów ponad interes państwa) oraz firmy zbrojeniowe, które nie chcą albo nie potrafią zaproponować sensownych rozwiązań. Przez tyle lat OBRUM i Bumar montują kolejne makiety i demonstratory technologii a konkretów brak.

  4. gość

    A u nas będzie pokraczny Borsuk, ponieważ MON to nie ministerstwo a stan umysłu tak było jest i ma być.

    1. Marek

      I dobrze, że będzie, bo lepiej jest mieć coś własnego do czego ma się prawa, niż coś opartego na licencji. Ponadto daruj sobie tą pokraczność, bo nie wiesz jak będzie wyglądał Borsuk w wersji finalnej. Na koniec dodam jeszcze, że jest taki stan umysłu, który nazywa się murzyńskość, polegający na tym, że niczego nie należy robić u siebie i dlatego wszystko trzeba za granicą kupić.

    2. dropik

      prawdopodobieństwo wdrożenia borsuka to jakies 5-20%. Prawdopobienstwo bradley\'i z pustni 10-25% ;)

    3. Gordon

      Przez takie ględzenie czekaliśmy kilkanaście lat na podwozie do Kraba zamiast kupić od razu licencje na wszystko, dopiero niedawno ktoś się ocknął i wreszcie droga okrężna przez Koreę kupiliśmy licencje na podwozie o rodowodzie z AS90 Bravehart które moglibyśmy już mieć dawno temu (już nie ważne że kupując licencje na podwozie i wieże mogliśmy mieć najlepszą na świecie haubice PZH2001).

  5. Borsuk

    Już dawno mógł być produkowany w Polsce na licencji. A i Czesi może by od nas kupili. A tak mamy to co mamy.

    1. Gordon

      Nie, nasz bylby pozbawiony pancerza, plywajacy i aeromobilny. Czesi i tak kupiliby od BAE a nie spartaczony(spolaczony) BWP tak jak wszyscy kupuja KTO od Patrii a nie najwspalnialsze na swiecie plywajace i latajace Rosomaki, my moglibysmy zostac co najwyzej tanim podwykonawcom BAE.

    2. Marek

      Sugeruję ten artykuł do poduszki: http://www.defence24.pl/polonizacja-i-rozwoj-wlasnych-technologii-szczegoly-oferty-platformy-cv90-dla-polski Gdybyśmy chcieli CV90, to nie bylibyśmy tanim podwykonawcą BAE, tylko robilibyśmy go u siebie.

    3. Gordon

      U siebie ale tylko dla WP, nikt z zagranicy nie chciałby kupować spapranej polskiej wersji tak jak jest z Rosomakiem gdzie wszystkie kontrakty zgarnia oryginalna AMW Patria a nasze zakłady są co najwyżej podwykonawcami.

  6. Raff

    U nas są już 2 projekty Borsuka - lżej i bardziej opancerzony. Projekty idą do przodu.

    1. BL6

      G500?

  7. mc.

    Ładny, ładny... Cena którą możemy przyjąć to 7-8 mln Euro, potrzebujemy minimum 600 wozów, to ok. 4 200 mln do 4 800 mln Euro. Jak dodamy do tego dodatkowy silniki i części będzie ok. 6 mld Euro. No i po co to oglądać... Czesi też nie kupią (pewnie potrzebują 60 wozów), bo wyniosłoby to 600 mln Euro.

  8. Huido

    To jest wszystko bez znaczenia. Zadne Wisly i Borsuki nie zatrzymaja Rosjan. Zatrzymac ich moze tylko mocny system sojuszy. Politycznie zapobiec. W razie W zaden sprzet nam nie pomoze. Rosja ma 10 tys czolgow, 2 tys samolotow i bron atomowa. O czym wy gadacie w ogole. Lepiej zeby ten sprzet plywal bo przynajmniej da rade sie bez mostow wycofac za Wisle i Odre

    1. dropik

      to oczywiste ale poprzedni minister wierzył (a przynajmniej deklarował) , że damy radę sami. Rosja oczywiście nie ma 10 tys czołgów a raczej 2tys ,ale może ich mieć 4 tys a może i 6tys w ciagu 0,5-do 1 roku . Oczywiście będą to stare czołgi t72,80,64 a i moze t62. Samotny opór zawsze się skonczy jak we wrzesniu 39.

    2. mc.

      Kiedy Minister Beck dotarł do Rumunii, dopadli go dziennikarze i jedno z pytań brzmiało: \"Panie Ministrze, i co dalej ?\" Beck odparł - \"Ja już zrobiłem wszystko co mogłem, nasi sojusznicy wypowiedzieli wojnę Niemcom\". A ja powiem - i co z tego ?! Nasz kraj po wojnie był ruiną, straciliśmy ogromne terytorium, straciliśmy 8 mln obywateli, straciliśmy przemysł, straciliśmy niemal całą inteligencję. Co nam po \"Sojusznikach\" skoro nasza obrona padła po pięciu dniach.

    3. sylwester

      o ile pamiętam wypowiedź generałą amerykańskiego Polska ma się bronić sama przez dwa miesiące , tyle potrzebuje Ameryka i sojusznicy aby przerzucić wojska , zajecie Polski zajmie Rosjanom najwyżej dwa tygodnie

  9. Happy

    Nie chca modernizowac bwp2 tak jak nasi twardoglowi?

  10. Szuwarek

    A my \"w krzakach\". Brnięcie w temat pływającego Borsuka to trochę ślepa uliczna. Można go zrobić ale priorytetem powinien być ciężki, dobrze opancerzony transporter. Może warto powrócić do Andersa i rozwijać jego rodzinę.

    1. olo

      Kolega ma racę lecz nie w krzakach a daleko w lesie MON jak zwykle na nowo wymyśla koło. Sprzętu jak nie było tak nie ma i tak naprawdę nikt nie jest w stanie określić kiedy będzie. Mogliśmy niemalże z półki wziąć CV i w pełni go spolonizować, Szwedzi w tej kwestii byli elastyczni. Obecnie byłby już na stanie a tak przygotujemy się do modernizacji starego szmelcu, analogiczna sytuacja jest zresztą z reanimacją T 72. Patrząc na to co się dzieje pojawia się bardzo smutna konstatacja, że nikomu nie zależy żebyśmy mieli silną i nowoczesną armię.

    2. vvv

      przeciez anders nie byl zadnym \"Ciezka platformą\" ale nieopancerzonym podwoziem na gąsielnicy z niedocelowym silnikiem, podwoziem, przekladnia, pancerzem itp itd. poziom ochrony andersa to byl stanag 4 front i stanag 2 boki. obecnie adners jest znany pod nazwa UMPG i jest proponowany jako nieplywajacy BWP ale nadal nie ma docelowego pancerza, podwozia, silnika. UMPG nie zrobi dobrego pancerza wiec musi to zrobić z innym podmiotem najlepiej Rheinmetall, silnik min 850km i hydropneumatyczne podwozie i mamy jako taki bwp.

    3. Gts

      Tyle ze szwedzi nie proponowali nam Andersa tylko licencje na CV-90 MK III. Moglibysmy go dami produkowac. Ja pisalem przy tamtej propozycji ze powinnismy ja rozwazyc, to wszyscy mowili ze bedziemy mieli lepsze swoje... no i minie 30 lat a my dalej nie bedziemy mieli ani lepszego ani swojego, tylko pieniadze z dotacji dla nazych miszczof zostana zdefraudowane i przepadna.

  11. prawnik

    Do wszystkich komentatorów .....zapewne macie rację / faktycznie tylko wojna może zweryfikować jakość sprzętu / ale.....Czesi to mogą mieć nawet \"krążowniki imperium\" jak przyjdzie wiecie kto to pierwsi spierdzielą na tych BWP -ach . A tą tezę potwierdza historia

    1. turpin

      >> A tą tezę potwierdza historia< ...zwłaszcza wojna graniczna z Polską w 1919, wygrana bezapelacyjnie przez Czechów.

  12. Biało-czerwony

    Protestuję przeciwko zachodniej reakcji mówiącej nam wielkim potomkom husarów, że nie zrobimy dobrego bwp. My naszym programem mówimy im, tym niedowiarkom, prowokatorom. Zrobimy bwp, nasz polski i będzie pływał i sławił nasz kraj na morzach i oceanach.

    1. dropik

      zgodziłbym sie gdyby to był MIŚ a nie Borsuk ;)

  13. Verde

    A w Polsce jak w lesie, borsuki, bobry i reszta tego cuda. Albo nawet gorzej jak w lesie, jak w .....

  14. ryszard56

    proszę dla Polskiej Armii 1000 sztuk z obrona aktywna na wczoraj

    1. miś

      proszę bardzo. Gdzie mam wysłać proformę?

  15. Skot

    Nasze zastąpi borsuk...już tylko za jakieś 28 lat :-)

    1. 2 plm Krakow

      Wdze ze optymista z Ciebie kolego , pozdrawiam serdecznie ;-))))

  16. dfg

    Czesi wybiorą najtańszego oferenta. Tyle w temacie.

  17. wd40

    Niech się przyjrzą nasi decydenci i ci z IU z MON temu obrazkowi-tak powinien wyglądać Bwp z prawdziwego zdarzenia.W razie W będą naszych żołnierzy wpychać na siłę do kartonowych bwp-1,Borsuków czy Rosomaków -bo nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie chciał wsiąść dobrowolnie do tych pozbawionych porządnej ochrony balistycznej sardynek.Finlandia-producent Patrii AMV -kraj 55tyś jezior,setek rzek,torfowisk,bagien-a proszę porównać ich AMV z naszym Rosomakiem pod względem ochrony balistycznej-niebo a ziemia.A przecież to ta sama rodzina KTO.

  18. a.

    Czeskie transportery się zestarzeją zanim u nas zacznie się wdrażać pojazdy tego typu.

  19. Luki

    A u nas bedzie slabo opancerzona motorowka:-)

  20. oko

    Apeluję do ludzi mających konkretną władzę. Podejmijcie męską decyzję i negocjujcie z BAE montaż licencyjny tego produktu w Polsce. Przy zapotrzebowaniu na ok.1000 sztuk, jakie ma Polska, powinniśmy uzyskać dobre warunki. Nie ma co liczyć na Borsuki, Bobry i inne gryzonie bo to tylko zasłona dymna, rodzaj deklaracji, \"Patrzcie my sami to zrobimy\", a skończy się jak ze Ślązakiem.

  21. Dropik

    Stać ich na pumę , no prawie ;) Ale oni mają realna nadwyżkę budżetową a nie fikcyjną jak my

  22. Tomek

    a u nas NIC ZERO i tylko gadanie i znów ZERO NIC

Reklama