Reklama
  • Polecane
  • Wiadomości

Nowa generacja CV-90. Zastąpi czeskie BWP-2?

BAE Systems zaprezentował kolejną generację bojowego wozu piechoty CV-90. Pojazd jest proponowany między innymi Czechom, jako potencjalny następca wozów BMP-2.

Ilustracja: BAE Systems.
Ilustracja: BAE Systems.

Nowy etap rozwoju CV-90 zaprezentowany został podczas konferencji (International Armoured Vehicles Conference) w Londynie. Spółka podkreśla, że jest to już piąta generacja bojowego wozu piechoty, pierwotnie opracowanego na zapotrzebowanie szwedzkiej armii. Obecnie CV-90, w piętnastu wariantach są używane w siedmiu państwach świata, w tym czterech krajach NATO (Dania, Norwegia, Holandia, i Estonia – w tym ostatnim przypadku nabyto pojazdy z nadwyżek holenderskich).

CV-90 Mk IV otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton.

Wraz z nowym wariantem proponowana jest nowa rodzina wież CV-90 Mk IV serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne w kalibrach 30/40 mm jak i 35/50 mm (prawdopodobnie m.in. rodziny Bushmaster, często używane w eksportowych wersjach CV-90), jak również cięższe armaty kalibru do 120 mm.

Oprócz podstawowego uzbrojenia artyleryjskiego nowa wersja CV-90 będzie mogła zostać wyposażona dodatkowo w karabiny maszynowe, a także wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierunkowych. Przedstawiciele BAE Systems zapewniają też, że nowy wariant CV-90 będzie pierwszym zachodnim BWP certyfikowanym z systemem ochrony aktywnej. Już wcześniej podejmowano wysiłki w celu integracji izraelskiego IMI Systems Iron Fist z CV-9035 Mk III, w związku z zapotrzebowaniem holenderskich sił zbrojnych.

Bazowa wersja CV-90 Mk IV posiada też zmodernizowany układ napędowy i aktywne zawieszenie. Ponadto, otrzymała standardową architekturę elektroniki NVGA czwartej generacji, zwiększającą zdolność scalania danych z czujników. Według producenta ta modernizacja wspiera algorytmy nauczania maszynowego i zdolności sztucznej inteligencji, a także systemy rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.

Nowy bojowy wóz piechoty BAE Systems proponowany jest między innymi na rynku czeskim, gdyż Praga szuka obecnie następcy bwp BMP-2. Można z tym wiązać m.in. informacje o możliwości integracji na CV-90 przeciwpancernych pocisków kierowanych, które wcześniej na ogół nie były seryjnie wykorzystywane na tych pojazdach w wariancie BWP.


Wśród najbardziej prawdopodobnych kandydatów na nowe czeskie BWP wymienia się obok CV-90 niemieckie Pumy (konsorcjum PSM), wozy Lynx (produkcji Rheinmetalla), czy ASCOD (produkcji General Dynamics Land Systems). Takie pojazdy zostały też zaprezentowane na targach IDET 2017.

Oprócz tego, jak przekazali w styczniu 2017 roku Czesi, na zapytanie ofertowe odpowiedziały turecki FNSS Savunma Sistemleri z bwp typu Kaplan 2 oraz Otokar Savunma Sanayi proponujący bwp Tulpar, a także czeska firma Zetor Engineering proponująca koncepcję krajowego pojazdu Wolfdog. Łącznie Czechy zamierzają pozyskać około 200 nowych bojowych wozów piechoty.

Obecnie trwają natomiast dostawy pojazdów CV-90 czwartej generacji na potrzeby wojsk lądowych Norwegii. Podpisany w 2012 roku kontrakt zakłada modernizację 103 istniejących wozów, jak i przekazanie 31 nowych. Norweskie pojazdy CV-9030, w wariancie przed modernizacją, zostały rozmieszczone w Polsce w ramach ćwiczeń sił natychmiastowego reagowania NATO (tzw. szpicy) w 2015 roku. Były też używane bojowo w Afganistanie.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama