Rosomak z ZSSW strzela ze Spike [WIDEO]

28 kwietnia 2021, 12:19
HSW- ZSSW strzelania PPK SPIKE_1
Fot. HSW
Reklama

Huta Stalowa Wola upubliczniła nagranie z prób KTO Rosomak wyposażonego w wieżę ZSSW-30, obejmujących strzelania pociskami Spike. Spółka deklaruje, że praca badawczo-rozwojowa ma być zakończona do czerwca.

Wspomniany sprawdzian możliwości ogniowych przeprowadzony został w listopadzie ub.r. na poligonie w Nowej Dębie w ramach państwowych badań kwalifikacyjnych systemu ZSSW-30. Testy wykonano z wykorzystaniem pocisków Spike-LR wystrzelonych z wyrzutni ppk zintegrowanej z wieżą ZSSW-30 osadzonej na kołowym bojowym wozie piechoty Rosomak.

Strzelania te poprzedzone były szkoleniem teoretycznym przeprowadzonym w siedzibie Huty Stalowa Wola (HSW) w trakcie którego przedstawiciele dostawcy ppk przeprowadzili szkolenie pracowników HSW (lider konsorcjum realizującego projekt bezzałogowej wieży ZSSW-30) i WB Electronics (członek konsorcjum) w zakresie obsługi ppk Spike-LR na symulatorze stacjonarnym Indoor Trainer.

 

W czasie prób poligonowych przeprowadzono pięć tzw. zadań ogniowych z wykorzystaniem wyrzutni ppk zintegrowanej z wieżą ZSSW-30 i pięciu przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR z bojową głowicą kumulacyjną. Po zakończeniu testów ich wyniki oceniono jako „bardzo satysfakcjonujące”. Pierwsze próbne strzelania Spike’ami z ZSSW-30 przeprowadzone zostały zaraz po rozpoczęciu badań pierwszego prototypu tej bezzałogowej wieży w lipcu 2016 roku, a ich pozytywne wyniki umożliwiły kontynuowanie prac zmierzających do finalnych badań kwalifikacyjnych w tym zakresie.

Pomyślne ich zakończenie potwierdza zdolność tego systemu do precyzyjnego i skutecznego zwalczania ciężkich wozów bojowych. HSW deklaruje, że jest gotowa zakończyć pracę rozwojową zgodnie z założonym terminem, czyli do czerwca br. Otwiera to możliwość do szybkiego przygotowania i przeprowadzenia procedur związanych z zamówieniem seryjnych wież. 

image
Reklama

Równolegle do prac badawczo-rozwojowych nad samym systemem ZSSW-30, HSW S.A. opracowało także koncepcje szkolenia kadry dowódczej oraz załóg kołowych bojowych wozów piechoty Rosomaki w zakresie obsługi tej bezzałogowej wieży. Obejmuje ona m.in. szkolenie kadry dydaktycznej i instruktorskiej w szkolnictwie wojskowym lub służb technicznych pododdziałów zabezpieczenia logistycznego uzbrojonych w te systemy. Podjęto także działania, które mają na celu stworzenie na terenie HSW S.A. bazy szkoleniowej do szkolenia operatorów systemu ZSSW-30 zarówno dla kołowych bojowych wozów piechoty Rosomak jak i nowego bojowego wozu piechoty Borsuk, który jest obecnie opracowywany w tych zakładach.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 134
Reklama
Dlaczego
czwartek, 27 maja 2021, 23:50

Jaki sens jest montowanie czegoś tak lekkiego na tak durzy pojazd opancerzony który po odpaleniu nie może nawet zmienić lokalizacji?? Co i tak może przetransportować i odpalić piechota z za przeszkody/z ukrycia? heee?

Kazik :)
niedziela, 30 maja 2021, 08:11

Racja!!!!

Bever
czwartek, 29 kwietnia 2021, 23:18

Fajnie wyglada bez ruchu, pokazowo. wojna to nie cyrk lub kino. Nie siedzisz i patrzysz i sluchasz motywacyjnej muzyki. Tam jest ruch, najwazniejszy w tym ruch. Tego tutaj nie pokazano.

Józek
niedziela, 2 maja 2021, 21:36

Nie strzelisz spikiem w ruchu gdy masz połączenie z rakietą światłowodem bo zwyczajnie zerwiesz połączenie i utracisz znacZną przewagę tego ppk.

Ech
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:24

Jeden w boxie (obudowie) pownny byc 2 lub 4 bo kto wie czy po strzale temeratra nie zdeforuje i kolejny strzal moze byc juz utrudniony. Pozatym stoi w miejscu. Nie da sie w jezdzie?

piątek, 30 kwietnia 2021, 12:02

Po jakiemu ten komentarz? Bo nie wiem co to znaczy "temeratra nie zdeforuje"

Yyy?
piątek, 30 kwietnia 2021, 12:00

Temeratra nie zdeforuje? Po jakiemu to?

Oh
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:04

Kontener jest przystosowany do dwóch pocisków ppk

Yutr
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:22

Ppk uzupełniane z zewnątrz?

ito
sobota, 8 maja 2021, 08:50

Jeśli strzelisz to i tak musisz zmienić stanowisko/ukryć się zanim cię rozwalą- masz czas uzupełnić. Jeśli bez zmiany stanowiska strzelisz dwa razy i ciągle istniejesz znaczy trafiłeś w wojnę typu arabskiego- najpierw strzelam do czegoś (nie mam pojęcia, do czego) ja, potem ja się chowam a strzela ten z drugiej strony- w tym czasie ja sobie nienerwowo przeładowuję.

Piotr
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:46

Rosjanie trzęsą gaciami .... (ze strachu, śmiechu- odpowienie wstawić)

robson
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:34

film nawet nie propagandowy, test, a jak to wykorzystać w działaniach taktycznych? Duże cielsko Rosomaka na otwartej przestrzeni, tor lotu pocisku pod dużym kątem, o co tutaj chodzi, czy o sam fakt dania strzału? Czy to nie szkoda czasu i PLN? Łączenie kilku broni przez jednego gunera nigdy się nie sprawdziło (chyba?)

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:13

To teraz sobie to wyobraż że Rosomak stoi za zasłoną, odpla zza niej Spike-a lecacego na 150m prosto w wrogi czołg.

Gnom
sobota, 1 maja 2021, 16:48

Nawet z większej odległości i jako F&F i przechodzi na następny cel.

Ass
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:24

Jeden pocisk a ile kamer. Szkoda, że efektu i celu nie było, bo niby co to za reklama? Poleciał i już ? To tak jak z niesprawnymi pojazdami wycholowywanymi za bramę jednostek, żeby zaliczyć opuszczanie miejsca zakwaterowania.

[sic!]
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:39

Integratora PPK Spike (WB Group) przeszkolono na symulatorze ze strzelania ww. pociskiem. W przededniu wejścia wieży do produkcji seryjnej. Ciekawe.

Gnom
sobota, 1 maja 2021, 16:50

Integrator nie musi umieć strzelać pociskiem. On a ma zapewnić dane do strzelania, a jeśli coś się zmieniło w użyciu pocisku przeszkolić operatora w zmianach. A jak przećwiczył coś na symulatorze to może mu to ułatwić pracę, i tyle.

jesień88
środa, 28 kwietnia 2021, 22:01

po chyba 15 latach - szok...

Major
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:14

...oj nie strasz, bo licznik bije dalej. JESZCZE nie trafiły do sił zbrojnych.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:17

Jak finansujesz, tak masz. Dlatego ciesz się, że jakimś cudem jest.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:16

To nie szok, tylko efekt myślenia, że tego typu można robić w czynie społecznym. Jak nie ma for

rED
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:13

Wow gdzie ty widziałeś ZSSW-30 15 lat temu?

asf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 06:54

Ten program został zainicjowany w 2013, czyli biorąc pod uwagę fakt, że zaczynaliśmy od zera, bez doświadczenia w temacie bez załogowych wież, to nie ma co narzekać.

Miki
środa, 28 kwietnia 2021, 21:51

.....w co konkretnie trafił pocisk?efekt penetracji?

Gracz
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:14

Efekt punktacji to już sprawa producenta pocisku.

victor
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:26

O tym, jakie są efekty penetracji, mówi specyfikacja ppk, która nie zależy od tego, z jakiego ulokowania wyrzutni Spike korzysta - czy na trójnogu w okopie, czy na pojeździe z takim jak ZSSW centrum rażenia bojowego, w którym znajdują się sensory, system wykrywania, celowania i naprowadzania na cel.

Infernoav
czwartek, 29 kwietnia 2021, 02:25

Przeciez to Spike. Ten pocisk akurat trafia w cel, więc nie powinno być problemów. Strzelanie z ppk to zasadzie formalność.

Pancerniak
środa, 28 kwietnia 2021, 20:23

Gwiazda Śmierci !!!

mc.
środa, 28 kwietnia 2021, 21:03

Wprowadzenie tego systemu na pewno nie cieszy "Braci z zza Buga". Każdy transporter wyposażony w wieżę ZSSW jest śmiertelnie groźny dla ich czołgów.

viper
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:19

A ile ich jest na tych transporterach? Bo zwykłe gadanie o czymś, co nie jeździ w linii, raczej wroga nie przeraża.

victor
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:23

ZSSW nie jest dla transporterów, a dla bwp - klasycznego, na gąsienicach, jak Borsuk, i "pomocniczego", jak Rosomak, który wprawdzie formalnie pozostaje KTO, ale praktycznie staje się bwp z racji charakteru uzbrojenia

Waldorf &Stattler
czwartek, 29 kwietnia 2021, 04:39

Akurat czołgi braci zza Buga zwykle mają system aktywnej osłony. Czy ppk spike będzie skuteczny względem nich trudno powiedzieć.

ito
sobota, 8 maja 2021, 08:51

Z pewnością będzie skuteczniejszy niż brak PPKa

Extern
czwartek, 29 kwietnia 2021, 17:28

No właśnie, niby ASOPy nie stały się u Rosjan jakimś powszechnym standardem na czołgach, ale jednak trochę szkoda że na ZSSW-30 są tylko dwie rakiety gotowe do odpalenia. Prawdopodobnie niedługo aby zniszczyć czołg trzeba będzie przeprowadzać atak saturacyjny.

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:15

Akurat zaden rosyjski system ASOP nie jest skouteczny nawet przy ataku z górnej półsfery, o top-attack nie wspominajac.

g9f8dre
czwartek, 29 kwietnia 2021, 01:05

dlatego im więcej tym lepiej, plus piechota wyposażona w Spike'a, od biedy nawet i WOT

007
środa, 28 kwietnia 2021, 20:22

Super! przydał by się polski dron z pociskami spike do niszczenia czołgów rosomakow jest w polsce dużo powinny być wymienione wieze

X
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:36

Gdybyś jeszcze używał interpunkcji, to nie trzeba by czytać trzy razy tych "prawd objawionych"

Sternik
czwartek, 29 kwietnia 2021, 01:11

Polski dron z polskimi pociskami, nie SPIKE.

środa, 28 kwietnia 2021, 22:57

czołgów rosomaków???

Wawiak
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:29

Kropkę zjadł między "czołgów" a "rosomaków". Naprawdę tak ciężko to ci wyłapać?

czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:24

czołgów rosomakow jest w polsce dużo powinny być wymienione wieze

Mar
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:09

Kolega powyżej po prostu nie uznaje interpunkcji :/

Insider
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:29

W źródłowych poście zabrakło interpunkcji, w odpowiedzi minimum przenikliwości.

007
środa, 28 kwietnia 2021, 20:22

Super! przydał by się polski dron z pociskami spike do niszczenia czołgów rosomakow jest w polsce dużo powinny być wymienione wieze

Wawiak
czwartek, 29 kwietnia 2021, 02:52

Fakt, że przydałby się polski dron w rodzaju tureckich klasy male, zdolny do odpalania rakiet kierowanych.

OptymistaPl
środa, 28 kwietnia 2021, 20:14

Wraz z zamówieniem ZSSW trzeba zamówić kolejne 300-400 Rosomaków dla kolejnych 5 batalionów( tak aby były pełne 4 brygady rosomaków - 12. , 17., 21.(tam 4 bataliony) i 7. Obrony Wybrzeża). Od razu 500 sztuk wież (200 dla Rosomaków które czekają w wersji bazowej na doposażenie 3 batalionów oraz 300 dla nowo zamówionych kolejnych Rosomaków.

Gts
środa, 28 kwietnia 2021, 21:18

Teraz to trzeba juz zamawiać wersje XP.

Gniotto van Dijk
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:01

Zgadza się. Podwozia bazowe jeszcze są, ale lepie użyć je pod Raki, Wozy rozpoznania artyleryjskiego i pod niszczyciele czołgów z pociskami o zasięgu przynajmniej 15 km. Do roli BWP potrzebne są Rosomaki XP, z większym zapasem masy na dodatkowy pancerz i zwiększoną przestrzenią ładunkową. Takich Rosomaków XP Polska potrzebuje dla kolejnych 8 batalionów a do czasu pełnej zamiany trzeba mieszać w jednym plutonie HITFist z ZSSW-30. Dlaczego jeszcze nie ma pierwszego plutonu na BWP Borsuk, to nie rozumiem. Lepie by uwagi rzeczywistych użytkowników pojawiły się jak najszybciej.

;)))
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:37

Teraz, to już przynajmniej Vista lub wyższe

x
środa, 28 kwietnia 2021, 23:32

eeee, nie trzeba, to tylko problem z logistyką ;)))

Arrakis
środa, 28 kwietnia 2021, 19:43

No i pięknie tylko ruszać z produkcją, mam nadzieję iż Borsuk też w miarę sprawnie będzie gotowy do produkcji :-)

Bimbo
środa, 28 kwietnia 2021, 19:28

Teraz kolej na testy pocisku Moskit LR i wyrzutni Dominator.

kibic
środa, 28 kwietnia 2021, 20:42

Moskit brzmi ciekawie, ale niech to nie będzie kosztem odsunięcia w czasie początku produkcji wieży i wprowadzania na stan WP. Przykładem korzyści z determinacji we wdrożeniu projektu do produkcji może być karabinek Grot. Może wystartował z niedoskonałościami, ale jest i już będzie. Poprawki (iglica, zamek itd) nie są wielkim wydatkiem, więc w sumie wyszło dobrze. Z wieżą chyba może być nieco podobnie. Jak już zaistnieje w wojsku, to poprawki czy wprowadzenie Moskita mogą pójść łatwiej.

Autor
środa, 28 kwietnia 2021, 18:46

Czyli już 5 lat temu mogliśmy wypuścić pilotażowa serie 50 sztuk dla 1 batalionu... Czy za brakiem zamówień stoją jakieś polityczne decyzje? Czy nie można było przystosować do jakiegoś innego dostępnego ppk tej wieży? Czy zawężenie do Spajka jako jedynego ppk ma sens aby opóźniać jak się da ten program oraz podbijać koszty? Program zssw stoi w miejscu z braku funduszy? Czy tak powolny proces związany z rozwojem tej wieży nie świadczy o tym że jest to niewypał? Chyba można zadać takie pytanie po tylu latach? Co jeszcze wymaga potwierdzenia "do czerwca", brakuje jakiegoś podpisu?

??
środa, 28 kwietnia 2021, 19:10

Program ZSSW-30 stoi w miejscu? Powolny rozwój? Niewypał? O czym ty mówisz?

Autor
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:50

To było przewrotne pytanie, wiem że to jest dobra rzecz ale jednak brak decyzji co do zamówień zastanawia.

Tani
środa, 28 kwietnia 2021, 20:12

Bo zrobisz bwp. W naszym klimacie bwp powinien byc gasienicowy. Jesli MON zakupi te Roski z wieza zapomnijcie o Borsuku. Ja uwazam ze nastepca bwp1 powinien byc gasienicowy bwp tylko nie ten z HSW. Powinno oglosic sie konkurs i licencyjna produkcja w kraju. Gdzie? To sprawa politykow nie moja. To moje prywatne zdanie. Ta wieza powinna byc na podwoziu gasienicowym. Chodzi o gabaryty. Rosiek to trap czyli cel jest za wysoki. To podstawowa wada pojazdow kolowych.

hxagon
środa, 28 kwietnia 2021, 21:28

A zaletą jest zasięg działania i prędkość. Jeszcze nikt nie wygrał wojny na równinach europejskich prze okopanie i czekanie. Wieże dla pierwszej kompanii już dziś powinny być w produkcji. Seria przedprodukcyjna już powinna trafić do użytkownika.

Tani
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:23

Tak tylko zjedz z drogi po deszczu i zobaczysz co bedzie. Dzisiejsze gasienice wyciagaja 80 km/h. A ile Rosiek? Zobacz sobie fotke bwp1 kolo Roska , Szkoda dyskusji chyba ze napiszesz inaczej . Ja wybieram Roska i Minister kupi wam ta wersje. Ja wybieram gasienicowy bo chociaz jestem stary chce mi sie zyc.

Piotr ze Szwecji
środa, 28 kwietnia 2021, 18:25

Lepsze coś niż nic. Rozumiem, że prototyp działa i potrzebuje tylko dopracowania, by spełniał wojskowe standardy. Acz nikt nigdzie nie napisał o kwestiach prawnych, czy licencyjnych związanych z "transferem technologii" Spike z Izraela do Polski i czy nie są dłużej hamulcem. Też kwestia otwarta prototypu z 40 mm działkiem, bo na razie tylko woda-mowa o możliwościach wymiany lufy.

dropik
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:33

Spełnia wymagania wojska. Jedyny problem to brak licencji na bushmastera więc będziemy co pewnie kupować od producenta tak jak do rosomakow. Temat 40 mm nie jest istnieje. Musimy podążać za głównym graczami NATO

Lewkon
środa, 28 kwietnia 2021, 17:54

Nie wygląda na to ze ładowanie wyrzutni z wewnątrz wieży to bajki na przyszłość a nie rzeczywistość.

victor
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:40

Załadowanie wyrzutni odbywa się bez potrzeby opuszczania przez załogę chronionego pancerzem wnętrza wozu. W Borsuku zresztą także. Jak ktoś nie widział, jak to wygląda, niech nie zabiera głosu. Tak byłoby najlepiej...;-)

dropik
środa, 28 kwietnia 2021, 18:32

Nie z wiezy. Tylko z pojazdu . Obracasz wieże i przez górną wlaz przedziału desantowego wkładasz pocisk. Standard.

asdf
środa, 28 kwietnia 2021, 18:50

ktos mi wytlumaczy dlaczego na wierzy nie moze byc samej glowicy optycznej do naprowadzania a sam PPK nie jest odpalany np z kadluba?

X
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:42

Wtedy zajął byś przedział desantowy

dropik
środa, 28 kwietnia 2021, 22:47

Trzeba by kierować kadłub w kierunku celu , no mieć pojazd ktory byłby tak zaprojektowany (pionowego startu). Trzeba też pamiętać, że rakieta jest też niebezpieczna dla samego pojazdu. W razie trafienia lepiej mieć ja na zewnątrz bo paliwo i kumul nieźle się jaraja

czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:32

Pytanie wyżej jest wg mnie zasadne. Spike to pocisk kierowany, zatem odpalenie go w dowolnym kierunku jest możliwe, przy naprowadzaniu i tak znajdzie cel. Owszem, jeżeli strzelimy w drugą stronę, to musi zawrócić przez co oczywiście stracimy czas i zasięg

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:19

A tego z reguły w czasie bitwy nie ma na tracenie. Stracony czas oznacza że przeciwnik może ciebie wykryc i zwyczajnie znszczyc zanim Spike doleci. Co prawda Spike to nie rosyjskei ppk i sam sie naprowadzi na wybrany cel ale dla ciebie to juz chyba bez znaczenia.

Morświn
środa, 28 kwietnia 2021, 21:39

a co do tego ma wiara?

abra kadabra
środa, 28 kwietnia 2021, 21:13

Gdyby to była wieża, to może by się dało, ale na wierzy?

gregoz68
środa, 28 kwietnia 2021, 19:23

asdf może dlatego,że najwyższa wierza jeszcze stoi w Warszawie

czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:41

Nawet dwie

Nikt
środa, 28 kwietnia 2021, 19:15

Bo to BWP, a bie niszczyciel czołgów

kmdr
środa, 28 kwietnia 2021, 17:51

Ta wieża to gargamel. Zobaczycie ile będzie problemów z użytkowaniem. To nie błysk atomowy to , dowódcę ch.. strzelił. Wspomnicie moje słowa. Pomijając mój wstręt. Spike z różnym paliwem, niektóre kopcą jak by papieża wybrali.

Davien
środa, 28 kwietnia 2021, 19:30

Bo kadłub sie nei obraca, a wieża tak.

kmdr
środa, 28 kwietnia 2021, 23:05

Z tą wyrzutnia będzie problem. Ktoś wzorował się na M2 i zrobił to źle, jaki tam jest mechanizm podnoszenia i manipulowania wyrzutnią ,a jaki jest tu. Fragment materiału filmowego od 0:38 do 0:41 pokazuje dokładnie. Wpadnie coś pomiędzy kadłub wieży a korpus wyrzutni nie da się jej podnosić. Wystarczy odłamek, kamień lub kawałek gałęzi drzewa i co? Wieża jest bez załogowa czytaj włazu na dachu wieży nie ma. Ktoś będzie musiał wyjść z pojazdu, wejść na wieże i rozwiązać problem. Wynoszenie wyrzutni po za korpus wieży tylko po to żeby unosiła i opuszczała się to głupota. I tak kierunek strzelania jest taki sam jak 30. Jak wyjmuje się wyrzutnie z korpusu to chociaż dodać możliwość operowania w zakresie elewacji i azymutu. Chodź dać 5 st od osi równoległej do osi działką. Są inne lepsze rozwiązania np. UT30MK2 ,albo takie rozwiązanie jak w wieży BWP Nemer. Da się ?No da.

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:56

Po pierwsze Namer to cięzki transporter piechoty a nie BWP. Po drugie ruchoma wyrzutnia ma taki plus że umozliwia strzelanie zza osłon a w UT30Mk2 nie. Po trzecie wyrzutnie jak proponujesz to dodatkowe mechanizmu obrotu i stabilizacji , CLU dla pociskó razem z wyrzutniami, popatrz sobie jak wygladała obrotowa wyrzutnia TOW na M113.

kmdr
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:53

Mylisz gatunki. M901 to niszczyciel czołgów prędzej niż BWP. Ciężar pojazdu nie ma znaczenia .Nie ma nic wspólnego z umiejscowienie wyrzutni ppk. Tak umiejscowiona wyrzutnia jak w ZSSW 30 daje możliwość strzelania w jednym kierunku i z 30 i ppk. Czyli cele powinny się ustawić w kolumnie, najlepiej pod kontem 50-60 st do przodu pojazdu ,albo 5-10 st od osi lufy w prawo, lewo.

Davien
sobota, 1 maja 2021, 19:45

A gdzie pisałęm że M901 to BWP. Pisałem żebys sobie zobaczył jakich rozmiarów jest ruchoma wyrzutnia dla ppk którą sobie wymarzyłes.

kmdr
poniedziałek, 3 maja 2021, 02:27

Wystarczy kratownica z cztery zaczepy ,dwa silniczki elektryczne- jeden prawo lewo ,drugi góra dół, optyka i tak jest gdzie indziej. Dwa kontenery z ppk-ami to 40kg. Ppki to broń precyzyjna, ale precyzja nie zależy od odpalenia ,bo to jest zawsze strzelanie w kierunku celu ,to nie snajperka tu można korygować. Całość chowana we wnętrzu wieży ,mechanizm otwierania pokrywy . Przeładowanie z wnętrza. To takie trudne?

Gnom
czwartek, 6 maja 2021, 08:06

A gdzie zgubiłeś system obserwacji i celowania, który działa zanim twój PPK wyjdzie do góry. Zasilanie i okablowanie obu systemów, moduły zarządzające itd. No chyba, że należysz do tych, którzy uważają, że cel wykrywa się przez głowicę pocisku (przy jej kącie obserwacji?). Życzę powodzenia, szczególnie w rzeczywistej walce.

kibic
środa, 28 kwietnia 2021, 17:40

Niech HSW w jakiś sposób samodzielnie zakończy temat armat do wieży, bo na zsynchronizowanie Bushmastera z offsetem za inne sprawy może się nie doczekać. Albo Bushmastery trzeba kupować z półki (podobno to już jest w umowie sprzed wielu lat), albo wynegocjować licencję. Nie moża czekać kolejnych lat na konkrety. ZSSW czy Borsuk muszą zacząć trafiać do wojska. Ciągnące się w nieskończoność negocjacje i analizy są większym zagrożeniem niż ogień przeciwnika.

LMed
środa, 28 kwietnia 2021, 17:10

No sukces i ok. I ta "walizka" na Spaiki ( zastrzały też takie walizkowe) nie odpadła nawet. Jest dobrze.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:04

Ten kontener zaprojektowano solidniej niż pudełka na Amantadynę.

Olgierd
środa, 28 kwietnia 2021, 17:04

ponoć dziurawił T-72 na wylot

Paweł P.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:40

Oj nie zdziwiłbym się.

Wojciech
środa, 28 kwietnia 2021, 16:54

Pół miliona bucksów psu w d.... Wojsko to ma jaśniepański gest. Nie ma jakichś wielorazowych pocisków testowych na takie okazje?

luki
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:57

żeś chłopie teraz pojechał po bandzie, skąd takie pomysły ?

asf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 06:59

A jak sobie wyobrażasz taki wielorazowy pocisk?

Extern
czwartek, 29 kwietnia 2021, 17:46

WITu tak właśnie strzela testowo z Moskitów, nie stać ich by było za każdym testem tracić pocisk aby sprawdzić czy dobrze reaguje na wprowadzone zmiany. Pocisk łapie się w duża luźną siatkę rozpiętą na dwóch żerdziach, silnik się ponownie elaboruje paliwem i powtórka.

Gienek
środa, 28 kwietnia 2021, 16:54

Trafili w coś? Czy może będzie to celem kolejnych badań na kolejne 5 lat?

kmdr
środa, 28 kwietnia 2021, 23:10

Strzelali w walce z pandemią rakieta minęła covida o milimetr.

Maciej
środa, 28 kwietnia 2021, 19:44

Jeszcze leci.

WlochAnonim
czwartek, 29 kwietnia 2021, 01:22

Podobno przeleciał wlaśnie nad Moskwą.

Kazik :)
środa, 28 kwietnia 2021, 16:22

Odpowiem - rewelacja!!!!! Ale dlaczego nie z działa plazmowego lub ultradźwiękowego!!!! Kaszmar, kaszmar!!!!!

dr
środa, 28 kwietnia 2021, 16:07

HSW jak ty mnie zaimponowałeś...

Paweł P.
środa, 28 kwietnia 2021, 16:07

I jak to niby ma się ładować, od wewnątrz? Houdini potrzebny. Strzelać, testować i wdrażać!

riba
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:45

O ile zrozumiałem, przekręcają do poz pionowej i ładują od spodu, z kadłuba.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:14

Martw się jak ładować do RCWS-30, żeby mogły strzelać jak są jakimś cudem sprawne.

Troll z Polszy
czwartek, 29 kwietnia 2021, 06:10

Dokładnie tak samo jak Węgrzy w swoich wieżach Lance, czy Niemcy też :-)

zeneq
środa, 28 kwietnia 2021, 15:59

Olaboga! No to czas najwyższy żeby interweniował IU albo ktoś jeszcze wyżej z MON. Natychmiast zmienić specyfikację i ogłosić nową analizę koncepcyjną. Przecież za chwilę ktoś nieuważny zadowolony że wszystko działa jak należy zamówi te wieże i będzie klops, bo wojsko dostanie do zabawy coś czym można sobie i innym zrobić krzywdę, a nie tylko granaty dymne czy amunicję barwiącą. A wtedy na czym będziecie przez kolejne lata kręcić lody panowie w lampasach i lobbyści?

lipa
środa, 28 kwietnia 2021, 15:57

ostatni pocisk w ... niebo, ciekawe. Nie pokazali przecież celu.

Ambroży
środa, 28 kwietnia 2021, 20:56

Podobno zestrzelili łazika na Marsie.

WlochAnonim
czwartek, 29 kwietnia 2021, 01:26

Nie w łazika, a w drona. Jedyne co się zgadza że nas Marsie.

raaex
środa, 28 kwietnia 2021, 15:07

Ile lat mogą trwać testy ? To nie jest prom kosmiczny.

kmdr
środa, 28 kwietnia 2021, 23:16

Tamte robi NASA ,te robi IU. Jeszcze dłuuuuuugo ...

Monkey
środa, 28 kwietnia 2021, 17:02

@raaex: Ponieważ opracowujemy ją sami i do tego w państwowym (chociaż akurat pozytywnie sie wyróżniającym się na tle swoich odpowiedników) przedsiębiorstwie i zapewne przy skromnym finansowaniu, to dla nas niestety to jest prom kosmiczny.

asf
środa, 28 kwietnia 2021, 16:13

Testy trwają, żeby nie było takich kwiatków, jak były z MSBS Grot... zwłaszcza, że taka wieża jest drogą zabawką. Może to i nie prom kosmiczny, ale w polskim przemyśle nigdy wcześniej nie opracowano własnej wieży bezzałogowej, więc i tak jest to znaczące osiągnięcie, z którego powinniśmy być dumni. Czy za swoje też byś chciał kupić produkt, co do którego nie masz 100% pewności, że jest dopracowany? Po za tym, należy się spodziewać, że umowa na ZSSW-30 zostanie podpisana w tym roku...

biały
środa, 28 kwietnia 2021, 17:49

tak tylko żeby nie było kwiatków że ktoś zaraz zmieni wymagania i będą przeróbki kilka lat trwać a później znów zmiana wymagań i tak w kółko

butlonos krzykliwy
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:47

Jak miało to miejsce np w RAKu, tzn amunicją do niego

asf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:03

W takim przypadku, to pretensje należy kierować do polityków, a nie do przemysłu. Mimo wszystko mam nadzieję, że w tym przypadku do nagłej zmiany wymagań nie dojdzie.

Antonio
środa, 28 kwietnia 2021, 14:51

Gratulacje!!! Jeszcze 2-3 dekady i nie dość, że wystrzelą to nawet czasami będą trafiać. Litości, czemu to tak się ciągnie?

Wiem co piszę
środa, 28 kwietnia 2021, 15:20

Bo to pierwsza wieża opracowana niemalże samodzielnie. Każda kolejna będzie opracowana znacznie krócej.

Wawiak
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:30

Już są projekty lekkich wież do moderki BWP-1. Zdobyte doświadczenie zaczyna procentować.

Pablito
środa, 28 kwietnia 2021, 14:48

A kiedy strzelania z moskitów?

asdf
środa, 28 kwietnia 2021, 18:52

kiedy Spike na ZSMU z Tarnowa?

zeneq
środa, 28 kwietnia 2021, 16:04

Na świętego Nigdy. Nie wolno żeby ucierpieli lobbyści i nasi sojusznicy. Zatem jeśli już to pewnie po tym jak już zakupimy za granicą kolejne Javeliny i Spike. I bez rozgłosu oraz planów dot. produkcji czy zamówień.

Andy
środa, 28 kwietnia 2021, 15:22

to se ne da pane Pablito ... produkcja przez krajowy przemysł odpowiednika pocisków które można kupić od sojuszników nie mieści się w doktrynie obronnej naszych elit ... gdyby było inaczej słyszelibyśmy że mon albo inna instytucja państwowa przeznaczyła na ten cel np. 200 MLN ZŁ wyznaczyła termin 1 roku na dokończenie prac rozwojowych, prób i rozpoczęcie produkcji seryjnej ...

WETER
środa, 28 kwietnia 2021, 23:26

Polskie poligony to żadna atrakcja dla notabli i oficerów inspektoratów - zdecydowanie lepsze są bliskowschodnie, kalifornijskie czy włoskie ( szczególnie te z widokiem na szwajcarskie ... alpy ) szkoda tylko że płaci za polski podatnik i żołnierz który jest rozbrojony albo wyposażony w archaiczny sprzęt poprzez zaniechania w inwestycji w prace badawcze i zdolności produkcyjne polskich firm

Extern
środa, 28 kwietnia 2021, 17:40

Obyś w złą godzinę nie napisał, bo od jakiegoś czasu też mam podobne wrażenie że MON chce Moskita zamieść pod dywan.

pytajnik
środa, 28 kwietnia 2021, 15:18

Przyłączam się do zapytania.

Pjoter
środa, 28 kwietnia 2021, 14:46

Badania od 2016 r ???? Jest 2021 r przy takiej wieży??? Ja rozumie 2 może 3 lata ludzie w takim tempie to borsuk będzie za 10 lat co oni tam jeden dzień w tygodniu pracują czy idą państwowe zastrzyki finansowe i nikomu nie zalezy??

biały
środa, 28 kwietnia 2021, 17:53

i właśnie dlatego trzeba zacząć modernizować bwp-1 , bo ten czas jaki potrzebujemy do wdrożenia to nieporozumienie , amerykanie potrzebowali 3 lat aby wdrożyć przeciwlotnicze zestawy na transporterach kołowych , myśliwiec ngad zajoł im 10 lat , a my z wieżą walczymy 5 lat , mam nadzieje że prototyp Borsuka zostanie zatwierdzony w tym roku

Pjoter
środa, 28 kwietnia 2021, 18:44

Jestem tego samego zdanie bwp1 wielolufowy wkm i walizka piękny niszczyciel czołgów

asf
środa, 28 kwietnia 2021, 14:41

Kiedy umowa?

Maciej
środa, 28 kwietnia 2021, 14:32

Tylko wystrzelili czy jednak w coś trafili?

Koba
środa, 28 kwietnia 2021, 16:42

Pomyślał, czy tylko napisał?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:43

Nie myślał, tylko pisał. Tak, jak kilku innych tu komentujących.

Ellocopolaco
środa, 28 kwietnia 2021, 14:30

Tak jak u ruskich- coś strzela, ale w nic nie trafia

Sprostowanie
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:36

U nas NIC nie ma tak jak u ruskich, nawet białoruskie pticy jak zobaczą Smoleńsk zawracają i lecą dalej na Zachód:)))

Sarmata
środa, 28 kwietnia 2021, 15:17

No to po co się tak boisz tych ruskich?

Wojciech
środa, 28 kwietnia 2021, 16:57

Wystarczy, że zamiast w czołg trafią w fabrykę albo wieżowiec i już mamy problem. A my u nich to możemy co najwyżej stado kóz przegonić na drugą stronę polnej drogi.

Autorem
środa, 28 kwietnia 2021, 14:30

W końcu

Tweets Defence24