Technologie

Koreański śmigłowiec KAI LAH gotów do walki? [WIDEO]

KAI LAH podczas testów uzbrojenia kierowanego. Fot. DAPA
KAI LAH podczas testów uzbrojenia kierowanego. Fot. DAPA

Agencja DAPA (Defense Acquisition Program Administration), odpowiedzialna za pozyskiwanie sprzętu dla sił zbrojnych Republiki Korei uznała lekki śmigłowiec wsparcia bojowego LAH firmy Korea Aerospace Industries (KAI) za wstępnie gotowy do użycia bojowego. Otwiera to możliwość produkcji seryjnej pomimo tego, że testy i ostateczna ewaluacja mają zakończyć się w 2022 roku.

Decyzja DAPA de facto umożliwia zawarcie wstępnej umowy dotyczącej produkcji seryjnej maszyn KAI LAH na potrzeby sił zbrojnych Republiki Korei. Dzięki temu możliwa będzie realizacja planu, zgodnie z którym pierwsze seryjne maszyny mają znaleźć się w służbie w pierwszej połowie 2023 roku. Nowe śmigłowce mają zastąpić zarówno lekkie śmigłowce uzbrojone MD Helicopters MD500 Defender, jak też mocno już przestarzałe maszyny uderzeniowe Bell AH-1J/S Cobra. Planowane jest pozyskanie przez koreańskie siły zbrojne co najmniej 210 maszyn KAI LAH.  

Aby było to możliwe do czerwca 2020 roku mają zakończyć się wszelkie niezbędne próby i testy zarówno płatowca jak i wszystkich systemów pokładowych, w tym uzbrojenia artyleryjskiego i rakietowego oraz układów obserwacyjnych i systemów samoobrony. Od września 2020 roku testowane są na jednym z 3 prototypów zarówno systemy samoobrony jak i uzbrojenie. Wszystkie trzy prototypy wylatały już niemal 900 godzin i potwierdziły ponad 3600 z niezbędnych 4000 parametrów i zdolności. W sierpniu KAI planuje uzyskać potwierdzenie pełnej gotowości maszyny do użycia bojowego, aby oficjalnie zakończyć rozwój konstrukcji do końca 2022 roku.

 

Warto podkreślić, że KAI LAH (Light Armed Helicopter) powstaje równolegle z cywilną maszyną KAI LCH (Light Civil Helicopter). Oba warianty bazują na sprawdzonej maszynie EC155/H155 Dauphin i powstają w kooperacji z Airbus Helicopters. Program zapoczątkowano w 2015 roku, po wyborze europejskiego koncernu na dostawcę kluczowych technologii. Celem było opracowanie lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca w wersji cywilnej i wojskowej. Cywilny KAI LCH rozpoczął próby w locie 24 lipca 2018 roku i ma być dostępny na rynku w 2021 r. Wersja wojskowa KAI LAH wzbiła się w powietrze po raz pierwszy nie cały rok później i ma zakończyć próby w roku 2022 a do służby trafić w 2023 roku.

Pod względem koncepcji KAI LAH podobny jest do założeń wg. których powstał polski W-3PL Głuszec. Jest to więc lekki śmigłowiec posiadający zarówno możliwości transportowe, jak też uzbrojenie stałe i podwieszane. Dzięki nowym silnikom Safran (Turbomeca) Ariel 2L2, LAH maszyna posiada dobry stosunek mocy do masy i osiąga prędkość ponad 325 km/h oraz wysoką dynamikę lotu.

Reklama
Reklama

Na dziobie maszyny umieszczono głowicę optoelektroniczną, a nieco za nią pod przednią częścią znajduje się trzylufowe, 20 mm działko obrotowe w ruchomej wieżyczce. Uzbrojenie podwieszane to zasobniki z 70 mm pociskami niekierowanymi lub 4 przeciwpancerne pociski kierowane. Dziś są to ppk TOW, ale trwają prace nad nowym, koreańskim pociskiem powietrze-ziemia Cheongeom o zasięgu 8 km, który ma je zastąpić.

Silne uzbrojenie wynika z potrzeby zastąpienia lekkich maszyn wsparcia bojowego MD500 Defender oraz śmigłowców uderzeniowych AH-1J/S Cobra/Super Cobra. Oba typy maszyn uzbrojone są w ppk TOW i niekierowane rakiety 70 mm. KAI planuje po zaspokojeniu potrzeb sił zbrojnych Korei oferować śmigłowce na eksport i szacuje możliwości sprzedaży nawet na tysiąc egzemplarzy.

Komentarze