Reklama

Technologie

Hybrydowy transporter dla Bundeswehry

Fot. @Ninja998998 via Twitter
Fot. @Ninja998998 via Twitter

Demonstrator technologii w postaci przyszłościowego modułowego transportera opancerzonego kolejnej generacji w układzie 8x8 Genesis przedstawiła niemiecka firma Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG). Zastosowano w nim hybrydowy – diesel-elektryczny napęd.

Obecnie możliwe do montażu w wozach bojowych napędy hybrydowe (Hybrid-Electric Drive-HED) zdaniem wielu ekspertów charakteryzują się bardziej elastycznym wykorzystaniem, szczególnie tam, gdzie wymagane jest częste zatrzymywanie i start, cichsza praca przy mniejszej prędkości czy ograniczenie emisji cieplnej. Osiągi pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym w zakresie prędkości, przyspieszenia, pokonywania wzniesień i ukrycia są lepsze niż osiągi pojazdów napędzanych konwencjonalnie. System sterowania w nich zamontowany zapewnia bardziej optymalną pracę układu napędowego w zależności od charakterystyk pokonywanego terenu.

Ładowanie zamontowanych akumulatorów zasilających odbywa się tu np. w procesie hamowania a ich ilość zależy od wielu czynników w tym m.in.  konstrukcji, masy wozu bojowego czy wymagań odnośnie mobilności. Także hybrydy są efektywniejsze w dostarczeniu wymaganej energii dla rozbudowanych systemów elektronicznych, optoelektronicznych i elektrycznych współczesnych pojazdów wojskowych a nawet uzbrojenia (np. ZSMU). Zużycie paliwa w pojeździe hybrydowym jest o 10-20% niższe niż w konwencjonalnie napędzanym odpowiedniku co przekłada się na zmniejszenie skokowo rosnącego obciążenia związanego z zaopatrzeniem w materiały pędne niemal każdej współczesnej armii. Taki układ daje również podstawy do łatwiejszego przejścia na napęd już czysto elektryczny.

Transporter Genesis pokazano podczas sympozjum  Förderkreis Heer odbywającego się pod koniec września  we Flensburgu.

Modułowość pojazdu zawiera się w trzech zasadniczych układach – wymiennym module misyjnym, napędowym i platformie zasadniczej. Pozwala to na niemal dowolną konfigurację wozu oraz łatwe stworzenie wersji w układzie 4x4 i 6x6.

Hybrydowy napęd umieszczony z przodu transportera składa się z silnika wysokoprężnego napędzającego generator dostarczający energię elektryczną dla silników elektrycznych (o momencie obrotowym 15 622 Nm) przekazujących napęd na każde z ośmiu kół. Łączna jego moc to 1368 kW. W układzie sterowania wykorzystano technikę drive‑by-wire. Sama zdolność do wytwarzania energii elektrycznej i poruszanie się wozu z jej wykorzystaniem uzależnione jest od specyfiki wykonywanych zadań. Dlatego zasięg na napędzie wyłącznie elektrycznym wynosi od 40 do nawet 150 km. Z wykorzystaniem silnika wysokoprężnego jest on w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 100 km/h i zasięg 600 km. Co istotne to w wozie nie zainstalowano przekładni, znacznie uproszczono jego układ kierowania oraz wprowadzono szereg zabezpieczeń odcinających połączenia elektryczne między przedziałami kierowania i załogowym a akumulatorów.

Masa transportera to 40 000 kg, długość 8250 mm, szerokość 2250 mm a wysokość 2400 mm. Demonstrator zaprezentowano z ZSSW  Kongsberga wyposażonym w 30 mm armatę automatyczną. Jego załoga składa się z trzech osób (dowódca, działonowy i kierowca), do tego dochodzi możliwość transportu do 10 żołnierzy desantu.

FFG docelowo chce zaproponować  Genesisa w ramach konkursu na przyszły pojazd rozpoznawczy dla Bundeswehry oraz wziąć udział w programie  MGCS.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama