Technologie

F-35 z nowym systemem Walki Radioelektronicznej

Rys. Lockheed Martin
Rys. Lockheed Martin

Środki finansowe w wysokości niemal 585 mln USD przyznano  firmie Lockheed Martin na rozwój i integrację nowego systemu walki elektronicznej i samoobrony AN/ASQ-239. Rozwiązanie to ma zostać zaimplementowane na samolotach wielozadaniowych 5. generacji F-35 wszystkich wersji.

Środki przyznano w ramach modyfikacji wcześniej przyznanego kontraktu. Prace mają trwać do kwietnia 2026 roku z czego na rok fiskalny 2022 Lockheed Martin otrzyma około 83 mln USD z czego po 34 z budżetu U.S. Air Force i U.S. Navy a 15 spoza budżetu USA, prawdopodobnie od partnerów zagranicznych programu. Nowy system walki elektronicznej i samoobrony ma być wykorzystywany na F-35 wersji A, B i C należących do U.S. Navy, U.S. Air Force, U.S. Marine Corps oraz na maszynach partnerów zagranicznych.

System AN/ASQ-239 jest elementem rozwoju F-35 do docelowej wersji Block 4. Ma zapewniać szerokopasmową ochronę w sferze 360o wokół swojego nosiciela. Ma pracować przez cały czas trwania misji bojowej i być zdolnym do zagłuszania radarów obrony powietrznej przeciwnika. Ma być w stanie także operować w środowisku z dużym natężeniem emisji elektromagnetycznych. Dzięki temu będzie mógł zapewniać radiowe i podczerwone środki samoobrony i w inny sposób „odpowiadać na zagrożenia”. System ma też cechować się otwarta architekturą i być kompatybilny z rozwiązaniami, które pojawią się dla F-35 w przyszłości. W jego projektowaniu ma być wzięta pod uwagę efektywność kosztowa.

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. wiemwiecej

    W świetle ostatnich wydarzeń i trzeciej utraty F-35 tego roku, przydałby się zamontowany pędnik. Może pływalność to uratuje. :))

    1. Davien

      Może w końcu nauczcie swojego Su-57 latac bo ciagle nie umie mimo waszych wysiłków:) A w tym roku spadł jeden F-35

    2. wiemwiecej

      3 sztuki stracone, masz slabe info.

  2. Tani

    Tak na wesolo,18 grudnia 2021r ma sie wzniesc w powietrze pierwszy zbudowany od zera egz Tu-160M. Dlaczego 18 grudnia? Bo 40 lat temu wzbil sie w powietrze pierwszy egz Tu-160. Czyli ruscy potrzebowali 7 lat na odbudowanie bazy produkcyjnej tego samolotu. Jeszcze raz w tym samolocie nie ma ani jednej starej czesci z magazynu. Dobry rezultat? Chyba dobry.

    1. GB

      Nie odbudowali. Konkretnie ten egzemplarz ma wiele podzespołów pochodzących z innych samolotów tego typu. Oblot też jest na siłę, właśnie ze względu na rocznicę.

    2. zdziwiony

      Wznowienie produkcji starego rupiecia, bo nie potrafi się zaprojektować, wyprodukować, wdrożyć (już nie mówiąc o sprzedaży) nic nowego to jest osiągnięcie?

    3. Davien

      Istotnie, tylko się śmiać ze Rosjanie w końcu zbudowali Tu-160M czyli antyczną wersję modernizacyjną z czasów ZSRS:) Bo obecna modernizacja nosi nazwę Tu-160M2 i istnieje w jednym egzemplarzu.

  3. Fanklub Daviena i GB

    Davienku, a po co montują na F-35 system zakłócania radarów, jak stealth miało być niewykrywalne i F-117 ani F-22 żadnych systemów zakłócania radarów nie miały? Czyżby to stealth w F-35 nie było takie niewidzialne, że jak zwykłe maszyny potrzebuje generatora zakłóceń przeciw radarom? Stealth jednak się nie sprawdza? :D

    1. Tani

      Dokladnie napisales to samo co ja. Stealth nie istnieje bo US Air Force robi z niego Su-35s. Generalowie wiedza co jest wart ten samolot. Ale on daje prestiz i ja go chce chocby dzisiaj. Bo honor kosztuje.

    2. GB

      Po to że jest to samolot, który ma być w linii 50 lat (co najmniej). Po drugie, F-35 jest stealth a to znaczy że pierwszy wykryje, namierzy i wystrzeli 3x pierwszy, ale jak już wystrzeli to sam ma szanse zostać wykryty np. gdy wróg będzie miał przewagę liczebną i podejdzie na odległość z której nawet jego przestarzałe rady będą wstanie wykryć F-35. I po trzecie F-35 będzie mógł zakłócić radary przeciwnika po to aby przykładowo inne samoloty czy śnp mogły zaatakować skutecznie wroga. Doucz się taktyki wojny lotniczej to może zrozumiesz po co nawet samolotowi stealth średki wre.

    3. Użytkownik

      Kto ci powiedział, że nie miały ? :)

  4. Takie pytanie

    Pod artykułem "Miecz, który skruszy tarcze. Hipersoniczne testy w świetle zmagań mocarstw" jest komentarz Fankluba, w którym zachwala rosyjskie/radzieckie reaktory atomowe. Kilka osób zarzuciło mu manipulowanie faktami i posługiwanie się nieprawdą. Dziwnym trafem komentarz Fankluba pozostał, a rzeczowe kontrkomentarze zostały usunięte. Przypadek czy to wsparcie prorosyjskiej dezinformacji?

    1. a

      A nie najlepsze? a znajdź lepsze możesz przedstawić opinię Finlandii maja różne typy reaktorów

    2. Davien

      Finlandia tak "ufa" Rosjanom, że reaktory kupiła jak powstały w Czechosłowacji i od razu wyposazyli je w zachodnie systemy kontroli i zabezzpieczeń:)

    3. Gnom

      Finlandia nie drażni niedźwiedzia oraz przestrzega układu zawartego po II WŚ i świetnie na tym wychodzi. Jedni i drudzy ją kokietują, załatwiają tam interesy, wykorzystują do pośredniczenia między stronami. My stale drzemy ryja i wszyscy nas olewają i dlatego do swego położenia dopłacamy zamiast zarabiać. A to Polska własnie.

  5. Ech

    W sumie w USa zostaly juz tylko 2 koncery zbrojowenwe. Przejely inne.

    1. GB

      No jasne... Boeing, Lockheed Martin, Raytheon, General Dynamics, Northrop Grumman, to największe i od ręki.

    2. viper

      General Atomics, Honeywell Aerospace, Smith & Wesson etc.

    3. Gnom

      Sprawdź powiązania kapitałowe. Będziesz zdziwiony. To jak w samochodach, czy AGD: marek masz od pyty, właścicieli - kilku. To się nazywa scalanie, nad tym w przemyśle zbrojeniowym USA pracują od co najmniej ćwierć wieku, za zgodą i pod dyktando władz federalnych. Poszukaj, czasem warto prześledzić i dowiedzieć się, że np. Garmin to Boeing. To tak po twojemu, od ręki.

  6. Andrzejek

    Czyli patrząc na date wprowadzenia, polskie samoloty się nie załapią?

    1. Alaris

      Załapią. Pierwsze egzemplarze trafią do Polski w 2026.

    2. Davien

      PIerwsze będą w 2024 le pozostana w USA do szkolenia, pierwsza eskadra trafi do Polski do 2026r.

    3. Alaris

      O to mi chodziło. Dlatego napisałem,, trafią do Polski ", a nie,, pierwsze dla Polski". Te pierwsze w 2024 będą służyć do szkolenia instruktorów i pewnie zostaną doprowadzone do nowego standardu przed przylotem do Polski.

  7. Chyżwar

    F-35 jest już do cholery w linii i dostają coraz ciekawsze nowe rzeczy, podczas gdy rosyjski nielot zwany Su-57 jak nie latał, tak nadal nie lata.

    1. Funklub Daviena i GB

      Za chwilę dwa prototypy będą pokazane jako kolejne egzemplarze seryjne.

    2. Chyżwar

      Tu przynajmniej są prototypy. Su-75 mimo, że zrobiony z dykty już celuje w Turków.

    3. a

      No i co z tego? jak dalej jest to niewiele warte i są to opinie wojskowych amerykańskich którzy wreszcie zaczynają pisać prawdę

  8. orel

    Rozumiem ze skoro dla block-4 to polskie egzemplarzę będą w niego wyposażone bez dodatkowych kosztów?

    1. Prawda

      Istnieje możliwość że tak bo chociaż te funkcjonalności mogą nie działać na początku bo otrzymamy wersję block 3 lub 3.5 z powodu tego że block 4 się opóźnia. Mamy otrzymać technicznie wersje block 4 ale z oprogramowaniem block 3 które zostanie zaktualizowane później prawdopodobnie po 2026/2027 do wersji block 4

    2. Alaris

      Tak. Nasze F-35 będą miały wszystkie elementy wyposażenia wersji Block 4- za wyjątkiem oprogramowania, które ze względu na opóźnienia będzie wgrane później. I to ulepszenie będzie w cenie kontraktu. Tak jakby co.

  9. men

    Block 4 jest dla nas , więc git, przy mizerii WRE w SZ RP