Technologie

Checkmate w Dubaju. Emiraty wybiorą Su-75 zamiast F-35?

Fot. Rostech
Fot. Rostech

Rosyjski koncern Rostech przywiózł makietę myśliwca 5. generacji Su-75 Checkmate do stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie zostanie zaprezentowany podczas Dubai Airshow 2021. Moskwa liczy na to, że ZEA w obliczu problemów z zakupem samolotów F-35 może wybrać inną opcję. Rozważany może być kierunek rosyjski lub chiński.

Służby prasowe rosyjskie producenta starają się nagłośnić przylot makiety nie istniejącego jeszcze samolotu do Dubaju. Maszynę dostarczono na pokładzie samolotu An-124 i umieszczono na eksponowanym miejscu, prezentując w multimedialnym otoczeniu identycznym, jak zastosowane podczas lipcowej premieryu. Rosjanie liczą, że Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydują się na zakup, a de facto sfinansowanie budowy i rozwoju nowej maszyny.

Co prawda obecnie Dubaj jest sojusznikiem USA i posiada znaczną ilość amerykańskiego sprzętu, a za czasów prezydentury Trumpa podpisano porozumienie dotyczące m. in. dostawy 50 samolotów 5. generacji F-35, jednak nowa administracja widzi sytuację nieco inaczej. Ekipa prezydenta Bidena nie jest chętna, aby sprzedawać technologie związane z F-35 do ZEA, ponieważ może to zachwiać przewagą techniczną Sił Obrony Izraela, co dotąd pozwalało na utrzymanie równowagę w regionie. Z drugiej strony Dubaj zrobił wiele, aby te równowagę podtrzymać wspólnie z USA. Emiraty zdecydowały się nawet na normalizację stosunków dyplomatycznych z Izraelem. Sprzedaż 50 F-35 i 18 bezzałogowców MQ-9 Reaper traktowano w pewnym stopniu jako „nagrodę” za takie kroki. Obecna administracja blokuje jednak zawarcie umowy od około roku. Jednym z nowych warunków jakie postawiono jest zmniejszenie współpracy z Chinami, w tym usunięcie z infrastruktury teleinformatycznej sprzętu produkcji Huawei. Są też w umowie klauzule dotyczące praw człowieka i prawa międzynarodowego. Pomimo tego, że w kwietniu administracja USA skończyła procedować projekt umowy i warunki, to dotąd nie widać żadnych postępów w tej kwestii. 

Władze w Dubaju zdają się być już nieco rozdrażnione i zmęczone tą sytuacją, co próbują wykorzystać Chińczycy i Rosjanie, licząc na zwrot Zjednoczonych Emiratów Arabskich z kierunku „zachodniego” na wschodni. Jeśli dyplomaci z Moskwy odniosą sukces a Su-75 znajdzie uznanie w oczach decydentów znad Zatoki, to pojawi się realna szansa na rozwój i szybkie wprowadzenie do produkcji Su-75. Będzie to również kolejny znaczący cios dla pozycji USA w regionie. 

W tej sytuacji nie dziwi silna promocja obecności nowej maszyny w Dubaju. Producent nie ukrywa, że nazwa Su-75 to anagram od produkowanego już, choć nadal nie w wersji seryjnej Su-57. Checkmate ma wykorzystywać wiele rozwiązań „starszego brata”. Ma to znacznie obniżać zarówno koszty jak i czas niezbędny do oblotu prototypu i uruchomienia produkcji. Obecnie bowiem maszyna istnieje głównie wirtualnie i medialnie. Rosjanie przekonują, że Su-75 będzie gotowy do produkcji w przeciągu 5-6 lat, a w 2023 roku odbędzie się oblot prototypu.

Checkmate ma być jednosilnikowym naddźwiękowym myśliwcem piątej generacji o obniżonej sygnaturze radarowej. Planowane osiągi to m. in. prędkość maksymalna 1,8 Macha i zasięg 2800 km w konfiguracji stealth. Obecnie napęd to silnik „produkt 30” o ciągu około 11 ton, maksymalnie zaś niemal 18 ton z dopalaczem. Ponieważ producent zapewnia, że maszyna ma charakteryzować się wysoką zwrotnością oraz skróconym startem i lądowaniem dzięki stosunkowi ciągu do masy przewyższającym 1, to należy przypuszczać, że masa startowa Suchoja T-75 powinna wynosić poniżej 18 ton. Wymaga to jednak bardzo lekkiej, nowoczesnej struktury i wyposażenia. Uzbrojenie ma być przenoszone w trzech wewnętrznych komorach.

Reklama
Reklama

Komentarze (100)

  1. yaro

    Dyrektor OAK Jurij Sliusar poinformował pierwszego dnia Dubai Air Show 2021, że w Komsomolsku nad Amurem rozpoczął się montaż kilku prototypów jednosilnikowego myśliwca stealth Checkmate (nieoficjalnie samolot jest oznaczany Su-75). Mają być one wykorzystywane do testów przed uruchomieniem produkcji seryjnej. Checkmate jest oferowany, jako tańsza alternatywa dla dwusilnikowego Su-57 i jego zagranicznych odpowiedników. Według Sliusara, Checkmate będzie bardzo tani. Ma kosztować równowartość 25-30 mln USD. Rosjanie twierdzą, że mają już pierwszego zagranicznego klienta na samoloty tego typu. Przedstawiciele Kompanii Suchoj poinformowali w Dubaju, że Checkmate będzie napędzany dwuprzepływowym silnikiem AL-41F1.

    1. GB

      Powiedział też że ZEA (konkretnie państwowy fundusz Mubadala) będzie produkował kompozyty dla MC-21. Czyli tak się Rosjanie odgrażali co to nie potrafią ich firmy, ale kompozytów dla MC-21 jak nie było tak nie ma... Odnośnie silnika AL-41 wskazuje to jednoznacznie że produkt 30 jest jeszcze niedopracowany i nie wiadomo kiedy i czy będzie. Wskazuje to też że Su-57 nie będzie stealth. Do tego wiadomo że jak będzie tani, to będzie bylejaki.

    2. Fanklub Daviena i GB

      Rosjanie podawali ciąg silnika dla Su-75 na 14,500-16,000kg (nieważne co podawał D24) a to dla Izdeliye 30 za mało, no chyba, że byłby użyty w jakieś osłabionej wersji... Ponadto jak to ma być maszyna eksportowa, to nie dadzą przyszłościowego silnika nowej generacji z długą perspektywą na modernizację, by Chińczycy czy Hindusi albo Turcja mieli co kopiować, tylko AL-41, który jest wyciśnięciem z AL-31 wszystkiego co się da i nawet jak Chińczycy go skopiują, to będą generację za Rosjanami, znafco. Nawet MiG-23 w sowieckich i eksportowych wersjach się różnił a Flankery w wersji rosyjskiej mają 15% większy ciąg niż w eksportowych... :D

    3. Tani

      Wy sie boicie makiety? Czy to nasz problem? To problem OAK czyli producenta.

  2. amerykański hipersonik

    Jedyny rosyjski lotniskowiec – Admirał Kuzniecow trafi do specjalnie dla niego konstruowanego suchego doku zakładu remontowego nr 35 Stoczni Zwiezdoczka w Rosljakowie pod Murmańskiem dopiero w czerwcu 2022 – podają moskiewskie media, powołując się na dobrze poinformowane, anonimowe źródła. Ma w nim przechodzić przez rok remont podwodnej części poszycia, zewnętrznych części układu napędowego i sterów. Dopiero na lato 2023 przewidziano próby stoczniowe i odbiorcze okrętu. Stoczniowcy obecnie zobowiązali się do oddania flocie lotniskowca w końcu 2023, a nie w 2024, jak planowano jeszcze niedawno.

    1. GB

      Nie trafi do doku w czerwcu 2022 r. Budowa jest rozgrzebana i w zasadzie to trwają prace ziemne. Montaż techniki (pomp, wrót itp.) to może zacznie się pod koniec 2022 (o ile dobrze pójdzie). Widziałem zdjęcie z października i widać na nim niskie zaawansowanie budowy.

  3. yaro

    "KnAAZ rozpoczął montaż „kilku” prototypów Su-75. Oblot w 2023." -- koniec cytatu

  4. BUBA

    Pojawiło sie zdjęcie prezentujace od góry Su-57E i Su-75. Musze przyznac że z tej perspektywy stożki radaru są takie, same więc mozliwości upchniecia anteny i radaru są porównywalne. Tu się myliłem. ......................................................................................................................................................................... Ciekawsze jest to, że od strony rozmiarów są obie konstrukcje bardzo podobne do siebie. Jednak Su-57 oferujący zintegrowany kompleks celownczy oparty na dwóch radiolokatorach który daje możliwość ataku środkami BVR w zakresie 360 stopni jest o wiele bardziej zaawasowany, Su-75 nie daje takiej możliwości podobnie jak F-35.......................dlatego nazwał bym go Su-75 "Połówka".................................................. .......................................................................................................................................................................... Zasada budowy kompleksu bojowego Su-75 jest podobna jak w wypadku F-35. BVR możliwy jest tylko do przodu....do tyłu prawdopodobnie będzie używany Sidewinder X naprowadzany w IR. W wypadku Su-75 R-74, ale w wypadku Su-57 tylny radiolokator prawdpodobnie bedzie mógł obsłużyć Isd. 180. ograniczeniem bedzie prędkość nosiciela w chwili odpalenia pocisku BVR.........................................................................

  5. Olo

    Czarno widzę maszynę jednosilnikową w rosyjskim wydaniu. Ostatnim jednosilnikowym myśliwcem rosyjskim był Mig-23, potem przeszli już na maszyny dwusilnikowe. Gdyż po pierwsze nie potrafili stworzyć tak mocnych silników jak Amerykanie, przez co jeden silnik był za słaby do napędzania myśliwca. A po drugie rosyjskie silniki są znacznie bardziej awaryjne niż amerykańskie, więc w razie awarii jednego można do lotniska dociągnąć na drugim.

    1. Fanklub Daviena i GB

      MiG-23 miał, gdy wchodził najlepszy i najmocniejszy silnik ze wszystkich myśliwców. Najpotężniejszymi silnikami w maszynach bojowych są te z Tu-160. Silniki OBECNE z Su-35 i Su-57 niczym nie ustępują silnikom z F-22 a silniki z F-35 to jeden wielki bubel i lipa, gdzie z powodu przekroczenia masy płatowca o "skromne" 1/3 względem założeń, powiększono, niczym w silnikach do samolotów pasażerskich, sprężarkę niskiego ciśnienia, powiększając stopień dwuprzepływowości, dzięki czemu z silnika do myśliwca zrobiono z tego silnik do samolotu pasażerskiego lub bombowca (te silniki będą w B-21), przez co F-35 JEST MYŚLIWCEM NADDŹWIĘKOWYM TYLKO Z NAZWY i USA przestała go zamawiać, do czasu przerobienia tej chały na coś przypominającego myśliwiec w wersji Block 4. Ponieważ to wymaga "tylko" nowego silnika, nowego płatowca (nowa awionika i uzbrojenie to przy tym pikuś), to NAJWCZEŚNIEJSZY TERMIN POJAWIENIA SIĘ BLOCK 4 TO 2019 (przy założeniu, że nie będzie kolejnych opóźnień). Takie silniki tworzą Amerykanie. Natomiast 8 cud świata - F-22, jest tak "świetny", że pójdzie na złom przed F-15, F-16 i F-18... :D

    2. GB

      Bredzisz chłopcze. Su-35 i Su-57 nie są supercruise, a F-22 tak. Silnik F-35 jest doskonały i zresztą został skonstruowany na podstawie silnika F-22. Właśnie podjęto kolejną decyzję o modernizacji F-22 i będzie w służbie jeszcze conajmniej 20 lat. A F-15 i F-16 są potrzebne do osłony terytorium USA. Tam nie potrzeba maszyn stealth gdyż żadne siły powietrzne nie mają samolotów wielozadniowych zdolnych walczyć w pobliżu USA. Gdyby rosyjski silnik AL-41 był dobry i wystarczający dla Su-57 to by nie konstruowano docelowego silnika, tzw. produkt 30, który zresztą jest konstruowany już doßć długo i niewiadomo co z niego wyjdzie (patrząc jak nieudane silniki Rosja produkuje)

  6. BadaczNetu

    Nad SU-57 pracują już 19-lat i nadal nie jest gotowy. Jak teraz zaczynają SU-75, to można się spodziewać że poleci w okolicy 2040....

    1. Realista66

      Ale 57 są 2 szt co nie latają. Więc 2040 będą 2sz 75

    2. On

      Jedna, drugi (czyli pierwszy) się rozbił:)

  7. Realista66

    Hehe dobre. Kto kupi coś co nie istnieje. Su 57 to mit taka prawda, a 75 jeszcze większy. Dla czego to proste 57 są 2 szt które nie latają a skoro 75 ma być za 2 lata to powodzenia... Ponoć w 2021 miało być 100szt 57 to gdzie one są. Propaganda i tyle. Prawda jest taka że f35 jest w setkach może nie jest najlepszy ale jest w setkach czego nie można powiedzieć o 57 i 75

    1. Wacław

      Na dzień dzisiejszy to Iskra ma większe zdolności bojowe od Su-75, bo przynajmniej istnieje.

    2. taka prawda

      W grudniu z linii schodzą 4 Su-57 a Wy trolle jak zwykle nie w temacie.

    3. Xyz

      Czy aby napewno w grudniu tego roku ? ;)

  8. he he he

    "Precedens" w Emiratach już był. Kiedyś już F-16 wygrał tam konkurs z Su-35. Gdyż okazało się, że mimo że Su-35 to ciężki myśliwiec przewagi powietrznej, a F-16 to lekki fighter to po modernizacji (Block 60) był znacznie lepszy od Suchara.

    1. Użytkownik

      Co ty nie powiesz.

  9. yaro

    Jak zaprezentowali Rosjanie Su57 doczekał sie jednej linii produkcyjnej i wszystko na to wskazuje, że w grudniu zostaną oddane 4 samoloty.

    1. Lord Godar

      Oni mogą oddawać je po przemalowaniu numerów nawet więcej razy i powiedzieć , że już 20 oddali . Kto im zabroni ?

    2. Ot chwila ulotna

      No to produkcja seryjną co się zowie. Niech no tylko dostaną elektronikę i silniki to już pójdzie....

    3. :D

      4 samoloty? To żart? Ćwierć wieku po F-22 oddajecie jego odpowiednika (teoretycznego odpowiednika, bo w praktyce jest znacznie gorszy od Raptora) w ilości... 4 sztuk?

  10. Trzcinq

    Obrońcy demokracji a sankcjami wymuszają działania rządów- Hipokryzji Fanatycy

    1. Rosjatochlew

      Ale się śmiesznie wijesz onucko.

    2. Użytkownik

      Sankcje przecież nie działają i powodują rozwój Rosji (więc powinny być zniesione)...

    3. Użytkownik

      Nie powinny być zniesione, niech się rozwijają :)

  11. rotuA

    Ta makieta ma tylko odwrócić uwagę od miliardowego kontraktu na tuszonkę Halal.

  12. Trzcinq

    Po ce te dyskusji. Chcą kupić F-35 ale USA zapewne po szeptach z Izraela im nie chce sprzedać (taki sojusznik) dlatego (być może blef) mówią coś o maszynach Rosyjskich bądź Chińskich. Jak będzie nie wiadomo. Gra toczy się nadal.

  13. Wyduszka

    Rosjanie w Makietach i propagandzie są najlepsi ale obawiam się że skończy się jak z tą szczepionką Sputnik V

    1. gnago

      ? LM lepszy z cud niewidzialnością i dopracowaniem nielota F 35 - do dziś nie dopracowano konstrukcji do reklamowanych parametrów lotu

    2. Użytkownik

      LM (czy to F-16 czy F-35) bije technologicznie i przemysłowo wszystko co ma Rosja.

    3. gnago

      A co to ma za znaczenie skoro F 16 musi stać kwartał na wymianę części, czy czekać na fachowca zza oceanu. Bo nasi niegodni i uprawnień nie mają

  14. Davien

    Zapomniałes tyko dodac ze każdy chce tego F-35 a nikt nie chce nawet spojrzec na wasze Su-35 i Su-57

    1. Użytkownik

      To powiadasz że niemcy chcą tego F-35.

    2. gnago

      łykają opakowanie reklamowe LM, Na razie zrażony "doskonałością" nielota jedynie pentagon szuka innych samolotów. Reszta patrzy nań z nadzieją redukująć zamówienia na to dziwadło technologiczno techniczne

  15. GB

    Zmodernizowane Ohio od dawna mają na wyposażeniu 154 Tomahawki. To dopiero jest siła ognia. Te wasze nieudane, głośne, dwuśrubowe SSGN projektu nawet po modernizacji nie będą miały tylu rakiet.

    1. Użytkownik

      Najpierw to trzeba gdzieś dopłynąć bez przywalania w podwodne góry.

  16. Fanklub Daviena i GB

    Jak widać USA to niezaufany partner i łamie umowy nawet z sojusznikami a słowo prezydenta USA, nawet złożone pisemnie na umowie jest g... warte, o czym nie raz pisałem! :D

    1. ruski stek bzdur...

      A i tam jest o wiele poważniejszy i godny zaufania niż dzicz ruska :P

    2. Lord Godar

      Słowa Putina też , bo najpierw mówił że waszych wojsk na Krymie i w Donbasie nie ma , a później powiedział , że jednak byli ...

  17. Pieskow

    Taka makieta nie ma analogów wobec konstrukcji zachodnich, testy wykazały że jest bardziej manewrowa od F35 i potraf wymanewrować nie tylko rakiety przeciwlotnicze ale i pociski z działek na dystansie do 300 metrów, ponad w przeciwieństwie do F35 potrafi wykonać spektakularny manewr zwany kobrą na widok którego NATOWscy piloci katapultują się ze strachu. Należy dodać że niezależny ekspert lotniczy wypowiadający się pod nickiem Fanklub Daviena podkreślił że Su 75 będzie 4 razy tańszy i 7 razy lepszy od F35, co ciekawe podobnw wypowiedzi tego eksperta były wypowiadane w kontekście Su 57, który zaliczył olbrzymi sukces eksportowy w krajach rozwijających się (Uganda,Brukina Faso oraz Madagaskar) nie są znane łączne zamówienia tych krajów ale z wypowiedzi pracowników Suchoja można wywnioskować że jest to liczba w granicach 2/4 sztuki. Ponadto rzecznik prasowy Suchoja podkreśl że Su 75 to generacja 6 plus.

    1. gnago

      I ma rację patrząc na różnice w płacach personelu i różnice kursowe to ostrożny był

    2. ruski stek bzdur...

      Zróbmy makietkę niszczyciela imperium i wciskajmy im... że są 300 lat za nami :)

    3. Ali

      Po ich miastach i przedmieściach to przynajmniej 50 :)

  18. Maciek

    Żadna ze współczesnych konstrukcji nie powstała zgodnie z harmonogramem. A niektóre, np. Su57 powstają w zasadzie bez harmonogramu. Ruscy podawali go tyle razy, że w końcu dali spokój, bo żadne terminy nie były dotrzymywane. Z punktu widzenia potencjalnego kupca to poważna wada. Ruski koncept jest zwyczajnie niewiarygodny. Arabowie zaangażują się w rozwój projektu, a po 5-6 latach okaże się z że potrzeba kolejnych dwóch, potem jeszcze roku, potem jeszcze roku itd... Ruscy ogólnie mają problem z rozwojem nowych technologii, nie udał się żaden z ambitnych programów dotyczący broni konwencjonalnej.

    1. HeHe

      Projekty OPL i broni pancernej to nie broń konwencjonalna "fachofcu"? :)

  19. as

    Znałem takiego cwaniaka od używanych samochodów. Jego ulubione powiedzonko brzmiało: "przyjdzie głupi i kupi".

    1. qwert

      Na F 35 się znaleźli i kupili

    2. Davien

      I kupili najlepszy na swiecie mysliwiec poza F-22 a nie makietę czy rdzewiejącgo w hangarze nielota:)

    3. Użytkownik

      Uznali, że warto. Z jakichś powodów na Su-57 niema chętnych wcale. Nawet Turcja (której prawie trolle już wmówili te zamówienie) :)

  20. Zbuta

    Makieta, to właściwe określenie dla tego projektu. Przypominam tylko, że pierwszy seryjny F-22 został przyjęty do służby w 1997 roku. Do dziś żadne supermocarstwo ( :-D:-D:-D ) nie opracowało podobnej technologii, a nawet nie zbliżyła się poziomem.

    1. gnago

      ? Podobna opracowana wcześniej nazywa się Mig 31 do podobnych zadań dozoru ogromu bezludnych pustek

    2. Davien

      MiG-31 to zwykła niezdolna do walki z myswicami krowa będaca latająca bateria rakiet przeciwko bombowcom. Do niczego innego ten zabytek się nie nadaje, a i z bombowcami to jedynie z B-52 może sobie powalczyc.

    3. żenado-meter

      Zaraz się zacznie od nowa: "...pułap 32km i prędkość 3Ma..." :)

  21. ciekawy

    Rosjanie to mam wrażenie że niedługo zrobią Arabom łaskę byle tylko ci coś od nich kupili.

    1. Użytkownik

      Ale co by kupili?

  22. whoopsie_daisy

    no ale zamiast makiety to już lepszy chyba byłby ten f35

    1. Użytkownik

      Zamiast makiety lepszy jest nawet Mig-21.

  23. Trzcinq

    No cóż pożyjemy zobaczymy

    1. Użytkownik

      Już żyjemy i już widzimy. Nie ma co rozmydlać faktów.

    2. Użytkownik

      Z su-57 jest tak samo jak z t14 armata, pociskiem z napędem nuklearnym, szkwałem itp, itd....

  24. GB

    Nie wróci. Będzie miał prawie 40 lat i będxie się nadawał na złom.

  25. Tani

    Chyba nie,to szantaż. Gdyby chcieli kupic to kupili by Su-57. Wg mnie oni straszą USA ze sfinansują rozwoj Su-75. I stworza konkurenta...... . Teraz ruch w rekach.......USA

    1. DefBot

      Kto straszy? Kogo? Czym?!?!? Przecież to ruskie wiozą stragan na targi, ZEA raczej nie czeka na te cuda-wianki z zapartym tchem...

    2. Davien

      Niby co by kupili?? A po kiego ZEA rdzewiejacy w hangarze jedyny istniejący Su-57?:)

    3. żenua

      Jak mogli by kupić Su-57, skoro on nie jest produkowany? Ile sztuk miało powstać w tym roku (który już się kończy)?