Geopolityka
Szkoleniowy żaglowiec z Brazylii w Gdyni [FOTO]
Po raz pierwszy do portu w Gdyni z roboczą wizytą zawinął żaglowy okręt szkolny brazylijskiej marynarki wojennej „Cisne Branco” (U20). Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Pomorskim (Skwer Kościuszki), gdzie udostępniona została do zwiedzania, budząc duże zainteresowanie mieszkańców Trójmiasta i turystów odpoczywających nad morzem.
Żaglowiec ten był już rok temu był zaproszony do Gdyni z okazji stulecia polskiej Marynarki Wojennej. Wtedy, w związku z innymi zobowiązaniami, do takiej wizyty nie doszło. Ostatecznie wizyta doszła do skutku rok później, jednostka przybyła do Polski z duńskiego Aarhus, gdzie uczestniczyła w regatach The Tall Ships Races. Podczas pobytu w Gdyni dowódca okrętu komandor Adriano Marcelino Batista złożył wizytę w Inspektoracie Marynarki Wojennej, Centrum Operacji Morskich – Dowództwie Komponentu Morskiego oraz w 3. Flotylli Okrętów. Spotka się także z przedstawicielami władz Gdyni. Wizyta brazylijskiego żaglowca zakończy się w poniedziałek 12 sierpnia.
Warto zaznaczyć, że nie jest to pierwsza wizyta tego okrętu w Polsce, dwukrotnie, w 2013 i 2017 roku, gościł on w Szczecinie podczas finałów wspomnianych regat The Tall Ships Races.
Nazwa „Cisne Branco” po polsku oznacza białego łabędzia i pochodzi od tytułu marszu, będącego hymnem marynarki wojennej Brazylii. Jest to już trzecia jednostka o tej nazwie, jaka służy w pod banderą brazylijskiej marynarki wojennej. Pierwszą był zbudowany w 1910 r. w brytyjskiej stoczni Alexander Robertson & Sons Ltd. 15-metrowy drewniany jacht „Tritonia”, pływający pod brazylijską banderą w latach 1978–1980, drugą zaś 25-metrowy jacht o kadłubie aluminiowym, który służył w brazylijskiej flocie w latach 1980–1986.
Okręt, którego portem macierzystym jest Rio de Janeiro, zbudowała holenderska stocznia Damen Shipyard w Amsterdamie. Położenie stępki nastąpiło 9 listopada 1998 r., wodowanie 4 sierpnia 1999 r., przekazanie odbiorcy miało zaś miejsce 4 lutego 2000 r. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 9 marca 2000 r. Brazylijski okręt służy, przede wszystkim, do szkolenia kadetów tamtejszej Akademii Marynarki Wojennej, a także cywilnych uczelni i szkół morskich. Ponadto wykorzystywany jest do celów reprezentacyjnych, będąc swoistym „ambasadorem” Brazylii i jej marynarki wojennej.
Pod względem konstrukcyjnym jest to trzymasztowa fregata nosząca na wszystkich masztach ożaglowanie rejowe. Na masztach tych, z których najwyższy ma 46,6 m, może być rozpiętych 33 żagli o łącznej powierzchni 2195 m². Długość całkowita jednostki (wraz z bukszprytem) wynosi 76 m, szerokość 10,5 m, zanurzenie 4,8 m, zaś wyporność 1038 t. Pod żaglami okręt jest w stanie rozwinąć prędkość 17,5 węzłów, natomiast maksymalna prędkość na silniku wysokoprężnym firmy Caterpillar 3508B o mocy 1001 KM to 11 węzłów. Załoga „Cisne Branco” składa się z 52 osób, w tym 10 oficerów, zaś liczba praktykantów wynosi 24.
NAVY
..byłem i widziałem,foty robiłem i zwiedzałem :)