Siły zbrojne
Zielone światło z USA dla modernizacji holenderskich Apache
Amerykański Departament Stanu przychylnie odniósł się do wniosku Holandii o umożliwienie zakupu podzespołów i obsługę modernizacji posiadanych śmigłowców szturmowych AH-64D Block II do wersji AH-64E. Szacunkowy koszt oczekiwanej transakcji w ramach procedury eksportu uzbrojenia (Foreign Military Sale) ma wynieść 1,19 miliarda USD. Stosowna notyfikacja została przedstawiona Kongresowi USA.
Holenderski rząd wyraził wcześniej gotowość do zawarcia kontraktu na przebudowę i modernizację 28 użytkowanych śmigłowców AH-64D Apache Block II do wersji AH-64E. W przedmiotowym wniosku przekazanym Departamentowi Stanu USA wyrażono w pierwszej kolejności zapotrzebowanie na unowocześnienie posiadanych 51 egzemplarzy silników T700-GE-701C (do wersji T700-GE-701D), z których 42 wskazano jako komplety gotowe do instalacji i 9 w charakterze części zamiennych. Na liście oczekiwanych usprawnień i modernizacji wskazano również 17 radarowych systemów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow, 28 zintegrowanych optoelektronicznych układów celowniczych AN/ASQ-170 (MTADS) wraz ze zmodernizowanym podglądem noktowizyjnym AN/AAR-11 (PNVS), tyleż samo interferometrów radarowych AN/APR-48B oraz 70 układów nawigacji pokładowej.
Zgłoszona przez Holandię gotowość zawarcia kontraktu spotkała się z aprobatą rządu USA, co zostało potwierdzone oficjalną zgodą w dniu 20 lutego br. – decyzję przekazano w ramach notyfikacji Kongresowi USA. Szacowana łączna wartość planowanego zamówienia wyceniona została na 1,191 miliarda USD. Wśród oczekiwanych wykonawców i beneficjentów kontraktu wskazano koncerny Boeing Company i Lockheed Martin. Postanowienia w sprawie ewentualnej transakcji i umowy offsetowej przewidziano do ustalenia w trakcie dalszych negocjacji między stronami.
Holandia pozyskała swoją aktualną flotę śmigłowców AH-64D w 1995 roku. Nabyto wówczas 30 egzemplarzy tych maszyn. Dostawy zrealizowano w latach 1998-2002. Holenderskie Apache były jak dotąd aktywnie wykorzystywane w ramach misji ekspedycyjnych i międzynarodowych operacji stabilizacyjnych w Dżibuti, Iraku, Afganistanie, a także na terytorium Mali. W ramach tej ostatniej operacji (MINUSMA) Holandia rozlokowała cztery śmigłowce szturmowe AH-64D Apache i trzy transportowe CH-47D/F Chinook. Służyły one w Mali począwszy od kwietnia 2014 roku.
Czytaj też: Hellfire dla holenderskich Apaczy
Tam też na początku 2015 doszło do katastrofy z udziałem jednego z holenderskich AH-64D. Śmigłowiec rozbił się podczas wykonywania lotu treningowego. Śmierć poniosła wówczas dwuosobowa załoga maszyny.
Holenderskie siły zbrojne utraciły dotąd w sumie dwa egzemplarze AH-64D. Drugi uległ rozbiciu w wypadku lotniczym w sierpniu 2004 roku.
Luke
A gdzie program Kruk?
NSZ
To taka malutka Holandia ma aż 28 Apaczy a Polska ile za 20 lat kupi?? 16 :)
roxkick
Jesteśmy krajem frontowym, nie Holandią. W czasie wojny nasze śmiglaki nie polatają, inna sprawa że rosyjskie również :) Musimy się skupić na modernizacji tego co mamy + wreszcie PPK dla Mi24 i platform naziemnych bo główną rolą śmigłowców bojowych będzie likwidacja czołgów. My mamy zgryz bo zasięg rosyjskich pocisków powietrze ziemia jest większy niż naszych MANPADSów ale mamy jeszcze zmodernizowane Osy i nie tylko. Tak więc w naszym wypadku nie Apacze a Narew jest priorytetem.
Patryk
Oni modernizują swoje maszyny po 16 latach użytkowania!!! My od 30 lat latamy ciągle tym samym mi-24 (były delikatne modyfikacje lecz nie poprawialy w znaczący sposób możliwości 24) , trochę siara i wstyd
Lucjan3
My opracujemy swoje z Ukrainą ;oD