Reklama

Siły zbrojne

Zapytanie o ostateczne oferty na śmigłowce dla specjalsów

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Inspektorat Uzbrojenia MON wysłał zapytanie o oferty ostateczne (RFP) w postępowaniu na śmigłowce dla Wojsk Specjalnych.

Zgodnie z komunikatem Inspektoratu Uzbrojenia, zaproszenia do złożenia ofert ostatecznych odebrały wszystkie trzy podmioty biorące udział w postępowaniu, czyli, konsorcjum w składzie: PZL Sp. z o.o. oraz Sikorsky Aircraft Corporations, konsorcjum w składzie: Airbus Helicopters SAS oraz Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A. oraz WSK „PZL-Świdnik” – S.A.

Prowadzone przez IU postępowanie dotyczy zakupu ośmiu śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa, z przeznaczeniem dla Wojsk Specjalnych.

Konsorcjum Sikorsky i PZL Mielec oferuje w tym postępowaniu śmigłowce Black Hawk, natomiast PZL Świdnik – AW 101. Nie są znane szczegóły propozycji Airbus Helicopters, ale prawdopodobnie obejmuje ona maszyny H225M Caracal.

Omawiane postępowanie zostało rozpoczęte w pierwszej połowie ubiegłego roku, w następstwie zakończenia niepowodzeniem negocjacji offsetowych związanych z zakupem śmigłowców wielozadaniowych na wspólnej platformie. Poprzednie kierownictwo MON wskazało w tej procedurze śmigłowce H225M Caracal Airbus Helicopters, planowano zakup 50 maszyn.

IU prowadzi również drugie postępowanie, dotyczące pozyskania śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych z możliwością realizacji misji ratowniczych, z przeznaczeniem dla Marynarki Wojennej. Obejmuje ono osiem maszyn, aczkolwiek dopuszczalna jest realizacja zakupu w dwóch etapach – po cztery śmigłowce w każdym. Na obecnym etapie uczestniczą w nim PZL Świdnik oraz konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest. Na przełomie czerwca i lipca MON poinformował o powołaniu zespołów ds. negocjacji umów offsetowych w obu postępowaniach.

Czytaj więcej: Śmigłowcowe postępowanie przyspiesza. Powołano zespoły ds. offsetu

 

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (20)

  1. Alex

    Potrzebne nam są śmigłowce dla MW a taką ofertę ma jedynie PZL-Świdnik Caracal takich wymogów nie spełniał więc czym chcą szokować

  2. Matu

    Zobaczymy bo propozycja AW101 ze Świdnika jest obecnie najlepszą Może MON wreszcie podejmie dobrą decyzje

  3. uler

    Za rok MON wystosuje kolejne zapytanie: czy to są już naprawdę ostateczne oferty?

  4. Marcin

    13 miliardów offsetu za Caracale przepadło, a ile teraz Lockheed nam zaoferuje? podejrzewam 0,00 USD jak za F-16.

    1. Moshe Schwantz

      ... a powiedz, gdzie są te miliardy?!

  5. Pozytywizm

    Caracali nie bedzie bo offset byl za slaby a jaki offset będzie przy 8 sztukach?

    1. Powrót Caracala

      Caracal jako jedyny spełniał poprzednie warunki, ale odpadł z powodu offsetu. Teraz offsetu nie ma, więc jest duża szansa, że ponownie będzie na czele, bo to że warunki spełnia jest pewne jak w banku, bo wbrew słowom MON specyfikacja techniczna wcale się nie różni (prawie) od poprzedniego przetargu. Więc niedowiarki niech mentalnie szykują się na ponowny wybór Caracala.

    2. Davien

      Offset jak najbardziej był wystarczający ale AM szukał powodu do zerwania rokowań to sobie wymyslili że zażądają takich rzeczy że Airbus chocby chciał nie będize ich mógł dać i dopieli swego, a teraz to wychodzi.

  6. Ja.m

    Czy i jakie konsekwencje prawne poniosą osoby odpowiedzialne za rezygnację z zakupu 50 szt smigłówcow za 13 mld z offset, na rzecz zakupu 16 szt za 6-7 mld bez offsetu?

    1. Radek

      Pytanie na inteligencję: jeśli przetarg wygra firma, która ma zakład w Polsce i tu płaci podatki to jest offset czy nie?

    2. Mover

      To będzie bliżej 10mld.

    3. Davien

      Żadnego przeciez wg AM to Francuzi dali kiepski offset:)) Ciekawe tylko ze jak przyszło co do czego to teraz MON twierdzi że offset jest nieważny.

  7. jk

    zapytanie o te śmigłowce co to rok temu miały już być?

    1. SLAW69

      Miały być, ale zapomnieli, że na drodze stoi między innymi Inspektorat Uzbrojenia. :)))

    2. Io

      I tu jest problem wszyscy zapomnieli

  8. Yrek

    Już się pogubiłem, chodzi o te dwa co miały być do końca zeszłego roku?

  9. TopCat

    AH z Caracalem nie ma szans na wybór. Zdecydowanie ciekawiej i moim zdaniem zasadniej byłoby, gdyby AH przedstawił NH90.

    1. Monki

      NH90 jest zdecydowanie za drogi, ma zamówień na kilka lat naprzód. Spokojnie Caracala też wybiorą, każdy dostanie po kawałku torciku.

  10. Zirytowany

    Heh,a na śmigłowce ZOP jeszcze nie ogłoszono dialogu technicznego...

  11. J-23

    Czy to nie obecna ferajna sprzedała Świdnik, a teraz szuka śmiglaków po taniości.Brawo oni.

    1. gg

      Nie , poprzednia.

    2. kolego

      Nie! To poprzednia ferajna sprzedała Świdnik za psie pieniądze. Obecna zrobiła to samo z Mielcem!

  12. iuf

    trzeba te heli jakoś specjalnie nazwać, żeby było uzasadnienie, że są droższe. Bo na pewno będą droższe a do tego bez offsetu.

  13. kriss

    Jak można prowadzić w nieskonczoność dialogi i zapytania w sprawie zakupu 8 helikopterów??

    1. Alien

      Normalnie. Jeśli te 8 heli ma wyjść niewiele taniej niż poprzednie 50 z offsetem to prowadzisz postępowanie aby je prowadzić a nie po to aby heli kupić.

    2. sojer

      Byle do końca kadencji, a niech nowy minister martwi się skąd weźmie na nie pieniądze. Caracala też wybrali w maju 2015 tylko na potrzeby kampanii.

  14. Wafel

    Wojsko szuka trochę większych maszyn ewidentnie, ale Mielcowi to nie przeszkadza. AM obiecał....

    1. koko

      A możesz podać wiarygodne źródło tych sensacyjnych "wiadomości"?

  15. Willgraf

    za 16 sztuk wyjdzie więcej niż za 50 sztuk z dodatkami jak 30 lat części zamiennych itd...

  16. Marek1

    ..."Prowadzone przez IU postępowanie dotyczy zakupu ośmiu śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa, z przeznaczeniem dla Wojsk Specjalnych" ... OD KIEDY to operacje CSAR przeprowadzają wojska specjalne, a nie wyszkolone zespoły ze składu Sił Powietrznych(najczęściej) ?? Kolejny idiotyzm jaki z ogromną determinacją chce popełnić ekipa AM&Co. za pieniądze podatników - śmigłowce ZOP jednocześnie będące maszynami sea-SAR. Zdaje się, że w MON nie znane jest jakże trafne przysłowie, że jak coś ma być do wszystkiego, to najczęściej jest do ... niczego. No ale KTO "bogatemu" zabroni ??

    1. Aber

      Przecież śmigłowce CSAR są wykorzystywane przez większość sił specjalnych współczesnych armii. Trochę pojęcia człowieku.

  17. --RR

    Czy wreszcie to postępowanie się zakończy.

    1. Marek1

      Eeee ... zapytają jeszcze ze 3 razy "ostatecznie", zamiast popracować nad dostosowaniem posiadanych Mi-24 na potrzeby CSAR. Szału NIE będzie, ale ten mocno opancerzony i nieźle uzbrojony wiropłat ze sporą kabiną ładunkową, którą można przystosować (wciągarka, podst. zestaw medyczny, po 1 UKM po bokach kabiny), będzie nieźle spełniał swe zadania. W cenie 1 zachodniego super heli możemy mieć ...4 zmodyfikowane Mi-24.

    2. dim

      Ależ ! Od kilku lat ono właśnie "wkracza w decydującą fazę" ! --------------------------------- Akurat jestem elektronikiem, cywilnym, branża security. I w takiej branży polski MON, z jego tempem działania - ale to nawet gdyby założyć istnienie dobrej woli ! - nadaje się jedynie na kustosza muzeów. A to o Polskę chodzi !

  18. Ooooooooooozapytanie

    Już mi się zbiera na wymioty jak słyszę dialog,zapytanie.itd niech nic nie mówią tylko powiadomią o wyborze śmigłowca zreszta idea śmigłowca dla sił specjalnych jest niedorzeczna żaden kraj nie posiada takich maszyn poza USA ale oni nie sprzedadzą bo się kongres nie zgodzi co najwyżej CSAR ALE TO NIE TO SAMO POWIEM TYLKO ZE Black hawk z Csar dla sił Powietrznych USA to koszt 300 baniek zł a A roczny budżet na Wojska specjalne 280 baniek niech za te pieniądze kupią kilka CH-47 i kilka h-145 i będzie świat i ludzie h-145 do gromu a ciężkie do 7 eds

    1. Qba

      Francja, Brazylia, Meksyk, Turcja, Singapur, Kazachstan, Kuwejt mają Caracale w wersji CSAR.

    2. sojer

      Jeżeli nie stać nas na poważną armię to plan jest taki, aby przynajmniej wojska specjalne mieć z prawdziwego zdarzenia. USA mają pokaźną flotę 50-60 szt. Black Hawków do operacji specjalnych, bo mają inne doświadczenia. Chodzi o klęskę operacji Orli Szpon w 1980 w Iranie, gdy siły specjalne używały zwykłych śmigłowców i załóg z US Navy.

  19. PRS

    ,,Omawiane postępowanie zostało rozpoczęte w pierwszej połowie ubiegłego roku" BŁĄD!!! Postępowanie rozpoczęło się na początku tego roku. O zerwaniu negocjacji offsetowych z Airbusem poinformowano we wrześniu ubiegłego roku.

  20. Sceptyk

    Jedno jest pewne - taniej nie będzie.

Reklama