Reklama

Siły zbrojne

XX MSPO - AW149 włoska nowość dla Sił Zbrojnych RP

AW149 - oferta dla Ministerstwa Obrony Narodowej - fot. Łukasz Pacholski
AW149 - oferta dla Ministerstwa Obrony Narodowej - fot. Łukasz Pacholski

AgustaWestland jest gotowy do umieszczenia w zakładach PZL-Świdnik pełnej produkcji śmigłowca AW149, który w przyszłym roku powinien otrzymać certyfikaty wojskowe – to dwie najważniejsze deklaracje szefostwa AW w czasie tegorocznego kieleckiego MSPO.



Oblatany w 2009 roku AW149 jest najnowocześniejszym obecnie śmigłowcem w klasie 8 ton. Maszyna przeznaczona do wykonywania różnorodnych zadań w strukturach sił zbrojnych (transport taktyczny, w tym na podwieszeniu zewnętrznym, wsparcie ogniowe, SAR/CSAR, MEDEVAC/CASEVAC, zadania patrolowe, transport najważniejszych osób w państwie - VIP) dysponuje nowoczesną awioniką w standardzie glass cockpit (system zarządzania lotem, autopilot, dane prezentowane na 4 wyświetlaczach MFD) z możliwością jej dowolnej konfiguracji zgodnie z życzeniem odbiorcy, dużym nadmiarem mocy (dwa silniki GE T700 CT7-2E1 o mocy 1980 KM każdy), który zapewnia wysoką manewrowość i prędkość przelotową do 300 km/h, zapasem paliwa wewnętrznego pozwalającym na zwiększenie zasięgu do 1100 km, możliwością przenoszenia różnego rodzaju uzbrojenia (karabiny maszynowe, niekierowane pociski rakietowe). Kabina ładunkowa AW149 została zaprojektowana zgodnie z wymogami przyszłych odbiorców wojskowych (duże przestronne drzwi ładunkowe po obu bokach kadłuba). Śmigłowiec dysponuje własną pomocniczą jednostką napędową (APU) uniezależniającą maszynę od zasilania na lotnisku.

Prezentujący najnowszy produkt koncernu prezes PZL-Świdnik Mieczysław Majewski zapewnił, że zakład, który od 12 lat współpracuje z AgustaWestland m.in. w produkcji kadłubów mniejszych śmigłowców AW109/AW139, a obecnie jest częścią włoskiego koncernu jest przygotowany nie tylko do uruchomienia produkcji AW149, ale i do zapewnienia wsparcia eksploatacji tych maszyn w całym cyklu ich użytkowania w Siłach Zbrojnych.

(KT)
Reklama
Reklama

Komentarze