Siły zbrojne
Wypadek Raptora podczas szkolenia Topgun
Należący do 3. Skrzydła Myśliwskiego z bazy Elmendorf-Richardson F-22A Raptor uległ wypadkowi. Przyczyny problemów, które pojawiły się podczas startu maszyny, nie są znane. Nieoficjalne źródła podają, że mogło dość do zgaśnięcia jednego z silników.
Do wypadku, spowodowanego według pierwszych, niepotwierdzonych źródeł przez błąd pilota, doszło podczas odbywających się w Fallon manewrów. Nieoficjalnie źródła podają, że w trakcie startu zbyt szybko schował on podwozie, co doprowadziło do tego, że maszyna kadłubem uderzyła o ziemię z dużą prędkością, na następnie przesuwała się na nim aż do momentu zatrzymania. Pilot Raptora nie odniósł obrażeń.
Inne źródła podają natomiast, że powodem nie był błąd samego pilota, ale zgaśnięcie jednego z silników, który zauważył on już po schowaniu podwozia. Maszyna miała następnie „odbijać się” od pasa przez niecałych 500 m, a dalej trzeć kadłubem przez kolejnych ponad 1500 m.
Sam incydent potwierdziło biuro prasowe bazy Elmendorf-Richardson. Jak zaznaczono, uszkodzenia są poważne, ale - zgodnie z szybką ich oceną - będzie można je naprawić. Wiadomo również, że rozpoczęło się dochodzenie, którego celem jest wyjaśnienie powodów wypadku.
Maszyna F-22A pojawia się w bazie, by wesprzeć prowadzone w Fallon szkolenie Navy Strike Fighter Tactics Instructor, znane lepiej jako Topgun. Raptory pełniły rolę przeciwników dla pilotów US Navy.
Czarna seria
Przypomnijmy, że to kolejny już wypadek amerykańskiej maszyny w bieżącym miesiącu. Na początku kwietnia myśliwiec wielozadaniowy F-16 rozbił się w w pobliżu Las Vegas, w stanie Nevada na zachodzie USA. Zginął pilot maszyny. Samolot należał do grupy akrobacyjnej Thunderbirds.
Także na początku kwietnia w Dżibuti rozbił się samolot uderzeniowy AV-8B Harrier II stacjonujący w bazie Camp Lemonnier. Pilot zdołał się katapultować i został przewieziony do szpitala, ale nie odniósł poważniejszych obrażeń. Zniszczony samolot należał do eskadry VMM-162 „Golden Eagles” z okrętu desantowego USS Iwo Jima biorącej udział w ćwiczeniach pod kryptonimem „Alligator Dagger” na wodach międzynarodowych u brzegów Dżibuti.
Tego samego dnia doszło do wypadku z udziałem śmigłowca CH-53E Super Stallion w miejscowości El Centro, w stanie Kalifornia, przy granicy z Meksykiem. W wyniku katastrofy śmierć poniosło czterech żołnierzy znajdujących się na pokładzie maszyny. Śmigłowiec należał do 3 Skrzydła Lotnictwa Piechoty Morskiej z San Diego.
deMONter
Siły lotnicze USA maja sporo sprzętu i w ciągłym działaniu. Niestety to \"normalne\", że dochodzi do wielu incydentów łącznie z tragicznymi dla pilotów. Oby tylko słuszne wnioski z tych incydentów były wyciągane!
DSA
od kilku lat (od 2013 do 2017) nastąpił bardzo wyraźny wzrost liczby wypadków w amerykańskim lotnictwie bo aż o 39%. Wpływają na to: starzejąca się flota, problemy ze znalezieniem odpowiedniej liczby pilotów skutkujące obniżeniem poziomu wyszkolenia, problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych ludzi do obsługi naziemnej. Łącznie w podanym okresie w wypadkach lotniczych były 133 ofiary śmiertelne
Davien
Panie DSA od 2013r samoloty USA lataja znacznie częściej niz wczesniej w zwiazku z wojna w Syrii i wyczynami Chin na M Południowochińskim więc i normalne jest że będzie więcej wypadków.
Rafal
Przestan Davien po raz kolejny sie osmieszac, tak jak by wczesniej Amerykanie duzo nie latali. Wzrost o 39% to zanczy ze o tyle samo wiecej lataj?, chyba raczej w druga strone.
ireteras
a dlaczego ukrywany jest fakt sprzed \"paru\" dni rabniecia przed pasem i uszkodzenia naszego MiG-29 w Holandii ?! Dlaczego do tej pory nic nie pisze sie o przyczynach rozbicia MiG-29 w grudniu zeszlego roku gdzie sprawa jest od poczatku znana i oczywista! blad pilota! Dlaczego jest cisza o tym jak ostatnimi czasy nasz F-16 ostro takze przywalil przed pasem?! Popatrzcie lepiej na nasze podworko gdzie sie od dawna bardzo zle dzieje a udajemy ze wszystko jest ok i potrafimy latac nawet od drzwiach od stodoly tymczasem jest coraz wiecej zenujacych wypadkow i zdarzen swiadczacych o miedzy innymi katastrofalnym poziomie szkolenia!
zeus89
Może jakieś źródła? Skąd o tym wiesz?
Gts
Ciekawe czy czesci z chin zamontowano rowniez w Raptorach. Ostatnie wypadki to ponoc niekontrolowany import czesci z chin przez korporacje na cele utrzymaniowe samolotow i smiglowcow. Zrobia wszystko zeby zarobic kolejnego dolara nawet kosztem zycia pilotow czy zalog, tacy sa chciwi.
vvv
jakie czesci z chin do silnikow f-22? gdzie wymyslaja takie glupoty?
Yugol
Poszukaj na necie nawet Air Force One latały na częściach Made in China
As
Chłop się napatrzył na starty naszego Miga29 z Mińska i tak się musiało skończyć.
CAGI
MiG29 ma piękną, jeszcze analogową aerodynamikę. Raptor to niestabilna aerodynamicznie, tytanowa \"decha\" z silnikami i komputerami.
Whiro
I tego aerodynamicznego miga możesz sobie gładko wiesz gdzie użyć? A tytanowa decha to niedościgniona dalej maszyna.
bryxx
Od ilu lat są w służbie różne i różnej produkcji maszyny uwzględniające prawa aerodynamiki i dające się sterować pilotowi bez nadmiernej pomocy komputerów , modernizowane i ciągle odpowiadające warunkom pola walki. Ile cudów techniki f-117 pozostaje w linii i kiedy to ten cud wszedł do służby? Ciekawe kiedy nielot f-22 pójdzie w jego ślady.
Veritas
14 marca br. w rejonie bazy lotniczej NAS Key West na Florydzie rozbił się samolot myśliwski F/A-18F Super Hornet należący do US Navy. W wyniku katastrofy 2 amerykańskich lotników z eskadry VFA-213 „Black Lions” (pilot i operator uzbrojenia) poniosło śmierć...
Veritas
W Dżibuti rozbił się również śmigłowiec transportowy USMC CH-53E Super Stallion, co spowodowało w dniu 3 kwietnia br. przerwanie manewrów wojskowych „Alligator Dagger” ...
magazynier
Ile lat miały te samoloty?
Łukasz
Może F-22 wleciał w strugi Icamana, mam nadzieję, że tym razem Gooseowi nic się nie stało. :D :D Ehhh wspomnienia... Pozdrawiam serdecznie