Reklama

Siły zbrojne

Szwecja: kolejne wszędołazy dla armii

Fot. Maddelena Lago/MO Szwecji
Fot. Maddelena Lago/MO Szwecji

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Królestwa Szwecji, na mocy umowy zwartej przez szwedzką agencję zaopatrzenia wojskowego FMV z koncernem BAE Systems szwedzka armia otrzyma nową, wielką partię gąsienicowych przegubowych transporterów opancerzonych BvS 10 (znanych pod lokalną, szwedzką nazwą jako Bandvagn 410 - Bv 410).

Co ciekawe zakup ten ma być realizowany wspólnie z trzema innymi państwami w ramach międzynarodowej umowy ramowej. Oprócz Szwecji która ma zakupić łącznie ok. 200 egzemplarzy tych pojazdów, mowa o państwach takich jak Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. Łącznie pozyskanych ma zostać od 500 do 900 egzemplarzy BvS 10 w trzech różnych wersjach, a w tym transportera opancerzonego, transportera ładunków i wozu ewakuacji medycznej. Spośród wyżej wymienionych państw jedynie Niemcy nie eksploatowały dotąd tych wozów i będą ich nowym użytkownikiem, a w pozostałych trzech zakup ten uzupełni obecnie eksploatowaną ich flotę. Warto jednak wspomnieć, że niemieckie siły zbrojne posiadają na swoim wyposażeniu wcześniejsze modele szwedzkich dwuczłonowych wszędołazów  Bv206D oraz opancerzonych Bv206S Husky.

Według bieżących planów ostateczna liczba zamawianych grupowo wszędołazów oraz łączny ich koszt ma zostać wynegocjowany na początku 2022 roku, a następnie zatwierdzony przez każde z czterech państw biorących udział w tym programie. Celem jest zawarcie finalnego kontraktu w połowie 2022 roku i rozpoczęcie produkcji seryjnej w celu rozpoczęcia dostaw do sił zbrojnych każdego z czterech klientów w 2023 roku. Realizacja umowy ma zająć kilka lat w zależności od łącznej, ostatecznej liczby wszystkich zamówionych transporterów jednak szwedzkie egzemplarze miały by zostać dostarczone już w 2024 roku.

image
Reklama

BandvagnS (BvS) 10 to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów/wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez Hägglundsa, jako własny projekt firmy. Jednak przy opracowywaniu tej konstrukcji uwzględnione zostały brytyjskie wymagania na pływający, opancerzony pojazd wysokiej mobilności, który miał trafić do wyposażenia 3. Brygady Komandosów Królewskiej Piechoty Morskiej (3. Commando Brigade Royal Marines).

BvS10 to całkowicie nowa konstrukcja, która jednak bazuje na wcześniejszym Badndvagn 206, a w szczególności wersji opancerzonej Bv206S i stanowi jego ewolucyjne rozwinięcie. Zmodyfikowano lub zastosowano zupełnie nowe zespoły i elementy w konstrukcji pojazdu i we wszystkich jego układach: kierowniczym, napędowym, jezdnym, kadłubach i ich opancerzeniu, poprawiona została również ergonomia.

Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub  sprzęt specjalistyczny. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Cummins ISBe o pojemności 6,7 l. i mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracującego z 6-biegową przekładnią automatyczna Allison 3000SP  zapewnia prędkość maksymalną 65 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 KM. 

Rodzina pojazdów BvS10 obejmuje trzy różne kategorie masowe (DMC) i ładowności (tony): 12/2,8; 14/4,8 i 15/5,8. Niezależnie od DMC, wszystkie mają te same wymiary: długość – 7600 mm, szerokość – 2200 mm i wysokość – 2250 mm.

Pojazd może operować w zakresie temperatur od –46°C do +46°C i jest w stanie pokonywać pionowe przeszkody o wysokości 1,1 metra oraz przejeżdżać przez rowy o szerokości do 2 metrów. Można nim również wjeżdżać na zbocza o kącie nachylenia do 45 st.

Gumowe gąsienice, dostarczane przez firmę Soucy International, mają szerokość 620 mm i pozwalają na osiągniecie niskich wartości nacisku jednostkowego na podłoże, który dla wozu o DMC 12 000 kg wynosi 0,187 kg/m2

BvS10 Mk IIb może być transportowany zarówno na pokładach wszystkich współczesnych okrętów i barek desantowych, jak również koleją (zgodnie ze STANG 2832B) i transportem kołowym (na platformach). Pojazdy te są również przystosowane do transportu lotniczego za pomocą samolotów: C-130 Mk3/J, C-17, A400M, Embraer KC-390, czy śmigłowców CH-47 – CH-53 (podwieszony pojazd lub kadłuby).

Wóz ten zyskał już oprócz rodzimego odbiorcy w postaci szwedzkiej armii (150 egzemplarzy) oraz głównego zamawiającego czyli brytyjskich Royal Marines (176 egzemplarzy BvS10 MkI i MkII pod lokalną nazwą Viking) także trzech innych odbiorców eksportowych w postaci Austrii (32 egzemplarze w wojskach lądowych), Francji (53 egzemplarze BvS MkIIb w wojskach lądowych pod nazwą Véhicule Haute Mobilité) i Holandii (74 egzemplarze BvS MkI w piechocie morskiej). Na mocy zawartego kontraktu Niemcy będą piątym odbiorcą eksportowym i szóstym użytkownikiem tych wozów, a Holandia i Wielka Brytania znacznie zwiększą liczbę posiadanych egzemplarzy. Szwecja z kolei ponad dwukrotnie zwiększy liczbę Bv 410 jakie znajdują w jej służbie.

współpraca Mateusz Multarzyński

Reklama
Reklama

Komentarze