Reklama
  • Wiadomości

Wojskowa weryfikacja Caracala w Powidzu [FOTO]

W 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu, rozpoczęła się weryfikacja śmigłowca H225M/EC725 Caracal, będąca ostatnim etapem przetargu na maszyny wielozadaniowe dla polskiej armii.

  • Fot. Ramzes Temczuk.
    Fot. Ramzes Temczuk.
  • Fot. Ramzes Temczuk.
    Fot. Ramzes Temczuk.
  • Fot. Ramzes Temczuk.
    Fot. Ramzes Temczuk.
  • Fot. Ramzes Temczuk.
    Fot. Ramzes Temczuk.
  • Fot. Ramzes Temczuk
    Fot. Ramzes Temczuk
  • Fot. Ramzes Temczuk
    Fot. Ramzes Temczuk
  • Fot. Ramzes Temczuk
    Fot. Ramzes Temczuk
  • Fot. Ramzes Temczuk
    Fot. Ramzes Temczuk
  • Fot. Ramzes Temczuk.
    Fot. Ramzes Temczuk.
  • Fot. Ramzes Temczuk.
    Fot. Ramzes Temczuk.

W bazie w Powidzu Caracal wylądował 12 maja,  jednak dopiero 14 maja pokazano go dziennikarzom. Tego samego dnia mieli możliwość zapoznać się ze śmigłowcem parlamentarzyści z Sejmowej Komisji Obrony Narodowej.

Śmigłowiec poddany zostanie testom przeprowadzonym przez specjalną komisję, która sprawdzi łącznie 32 parametry podzielone na dwie fazy weryfikacyjne – pierwszą podczas postoju na ziemi oraz drugą - w trakcie lotu. Testy mają potrwać około miesiąca.

Na czele komisji stanął płk Adam Marciniak z Inspektoratu Uzbrojenia MON. W skład komisji wejdą przedstawiciele Sztabu Generalnego, dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Uzbrojenia – oraz inni przedstawiciele resortu. Łącznie grupa liczy 28 specjalistów. „Dotychczas przeprowadzane testy potwierdzają zgodność uzyskanych wyników z zapisami złożonymi w ofercie” – przekazał płk Marciniak. 

Dla zachowania przejrzystości procedur, prace grupy nadzorowane są dodatkowo przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerię Wojskową oraz Resortowe Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych. „Ponadto swój udział w postępowaniu i sprawdzeniu weryfikacyjnym w charakterze niezależnego obserwatora zapowiedziała strona społeczna” – poinformował szef komisji płk Adam Marciniak. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że chodzi o przedstawicieli NSZZ "Solidarność" Przemysłu Lotniczego.

Weryfikacja została podzielona na cztery zasadnicze obszary: Wspólna Platforma, Konstrukcja Śmigłowca, Osiągi Śmigłowca oraz Wyposażenie Pokładowe.

W obszarze wspólnej platformy będzie sprawdzany udział części śmigłowca bazowego oraz:

  • pochodzenia śmigłowców od jednego producenta
  • zastosowania co najwyżej dwóch silników
  • 50% poziomu wzajemnej zamienności części między nimi

W zakresie konstrukcji śmigłowca badania dotyczyć będą:

  • zamienności stosowanych materiałów pędnych i smarów
  • budowy śmigłowca
  • podwozia śmigłowca
  • liczby wyjść z kabiny transportowej
  • posiadania certyfikatów
  • spełnienia międzynarodowych norm lotniczych 

W obszarze dotyczącym osiągów śmigłowca:

  • pułapu
  • długotrwałości lotu
  • prędkości
  • wykonania zawisu
  • możliwości transportowych
  • promienia działania

W zakresie wyposażenia pokładowego:

  • zdolności do wykonywania lotów w dzień i w nocy
  • systemów zobrazowania informacji
  • monitorowania stanu technicznego
  • wszelkich instalacji umożliwiających bezpieczne użytkowanie śmigłowca  

Pokaz zakończył krótki kilkunastominutowy lot nad płytą lotniska. Lot nie był częścią weryfikacji - odbywał się w ramach pokazu dla mediów.

Ramzes Temczuk

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama