Reklama

Siły zbrojne

Wojskowa weryfikacja Caracala w Powidzu [FOTO]

  • Źródło ilustracji: iter.org
    Źródło ilustracji: iter.org

W 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu, rozpoczęła się weryfikacja śmigłowca H225M/EC725 Caracal, będąca ostatnim etapem przetargu na maszyny wielozadaniowe dla polskiej armii.

W bazie w Powidzu Caracal wylądował 12 maja,  jednak dopiero 14 maja pokazano go dziennikarzom. Tego samego dnia mieli możliwość zapoznać się ze śmigłowcem parlamentarzyści z Sejmowej Komisji Obrony Narodowej.

Śmigłowiec poddany zostanie testom przeprowadzonym przez specjalną komisję, która sprawdzi łącznie 32 parametry podzielone na dwie fazy weryfikacyjne – pierwszą podczas postoju na ziemi oraz drugą - w trakcie lotu. Testy mają potrwać około miesiąca.

Na czele komisji stanął płk Adam Marciniak z Inspektoratu Uzbrojenia MON. W skład komisji wejdą przedstawiciele Sztabu Generalnego, dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Uzbrojenia – oraz inni przedstawiciele resortu. Łącznie grupa liczy 28 specjalistów. „Dotychczas przeprowadzane testy potwierdzają zgodność uzyskanych wyników z zapisami złożonymi w ofercie” – przekazał płk Marciniak. 

Dla zachowania przejrzystości procedur, prace grupy nadzorowane są dodatkowo przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerię Wojskową oraz Resortowe Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych. „Ponadto swój udział w postępowaniu i sprawdzeniu weryfikacyjnym w charakterze niezależnego obserwatora zapowiedziała strona społeczna” – poinformował szef komisji płk Adam Marciniak. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że chodzi o przedstawicieli NSZZ "Solidarność" Przemysłu Lotniczego.

Weryfikacja została podzielona na cztery zasadnicze obszary: Wspólna Platforma, Konstrukcja Śmigłowca, Osiągi Śmigłowca oraz Wyposażenie Pokładowe.

W obszarze wspólnej platformy będzie sprawdzany udział części śmigłowca bazowego oraz:

  • pochodzenia śmigłowców od jednego producenta
  • zastosowania co najwyżej dwóch silników
  • 50% poziomu wzajemnej zamienności części między nimi

W zakresie konstrukcji śmigłowca badania dotyczyć będą:

  • zamienności stosowanych materiałów pędnych i smarów
  • budowy śmigłowca
  • podwozia śmigłowca
  • liczby wyjść z kabiny transportowej
  • posiadania certyfikatów
  • spełnienia międzynarodowych norm lotniczych 

W obszarze dotyczącym osiągów śmigłowca:

  • pułapu
  • długotrwałości lotu
  • prędkości
  • wykonania zawisu
  • możliwości transportowych
  • promienia działania

W zakresie wyposażenia pokładowego:

  • zdolności do wykonywania lotów w dzień i w nocy
  • systemów zobrazowania informacji
  • monitorowania stanu technicznego
  • wszelkich instalacji umożliwiających bezpieczne użytkowanie śmigłowca  

Pokaz zakończył krótki kilkunastominutowy lot nad płytą lotniska. Lot nie był częścią weryfikacji - odbywał się w ramach pokazu dla mediów.

Ramzes Temczuk

Reklama

Komentarze (38)

  1. Max

    Jak p. Komorowi nie wstyd ? Mówi że nikt z żadnej parti za nim nie stoi. A tu ostatnio p. Premier strasznie mocno popycha Go od tyłu. I kto tu ma jaja. W takiej sytuacji nie jest możliwe żadne inwestowanie w Polski Przemysł Obronny. Cel ! Wyrwać na siłę Urząd Prezydencki. A potem resztę .... ile się da.

  2. Antoni Banderas

    A zapominamy, że takiego fajnego Caracala jakiś El Mariacci ze zwykłej flinty posłał na ziemię dopiero co

    1. zyzio

      Z flintą to na onet, przeczytaj najpierw czym zestrzelono tego karakala i nie wypisuj głodnych propagandowych kłamstewek

  3. Miłosz

    Może to nie taki zły wybór skoro używa ich np. Norwegia na Morzu Północnym do obsługi swoich platform wydobywczych ... Kraj z klasą i kasą, nieuzależniony politycznie od nikogo więc wybrali chyba to co najlepsze, a nie to co politycznie wypada ... Poza tym mamy sporo wybrzeża do upilnowania a konkurencja raczej tu nic ciekawego nie dała... US Navy raczej Black hawków też nie używa :)

    1. marek!

      a niby czego ?.....balony na ogrzane powietrze? Może to nie taki zły wybór skoro używa ich np. Norwegia na Morzu Północnym do obsługi swoich platform Nie slyszalem, zeby karakan byl w wersji cywilnej.........po co ma latac z torpedami, rakietami i dzialkami na platformy wiertnicze......

  4. polak.1234

    widzę że ruska agentura tu dzielnie komentuje

  5. baca

    droższego nie było ... - a co nas qoowa stać - co z tego że będziemy tylko pompować koła i dostaniemy technologie mycia szyb ... to tylko się cieszyć sukces

    1. aaaa

      Był, tylko nam go nie zaproponowano.

    2. handlowiec

      Stary, proszę cię, załatw nam jakiś tańszy. Popytaj kumpli, może który ma na zbyciu jakieś 50 sztuk. Pamiętaj, ma być tanio. Aha, jeszcze coś - powinien latać w dzień i w nocy, nad lądem i morzem, no i zabierać ponad 20 chłopa. Jak coś znajdziesz daj znać.

  6. gość 1

    W świetle przetargu mamy dwie dobre informacje dotyczące Caracala. W Meksyku jeden został zestrzelony przez handlarzy narkotyków ( może z procy), a drugi w godzinach nocnych rozbił się w Burkina Faso. Fajną zabawkę sobie kupujemy. Pozdrawiam normalnie myślących.

    1. aaaa

      O dziwo to i BH kartele zestrzeliły z tego kałacha.

  7. trx

    Kompletnej paranoi ciąg dalszy, w tych pieniądzach ogarnęło by się moderkę Leona 2A4 i kupiłoby się nowe BWP, tak z 300sztuk i jeszcze pewnie by grosza zostało. Ale u nas jak zwykle zabawki się kupuje dla zadania szyku a nie realnych potrzeb. W naszych realiach tylko wojska pancerne, wsb i opl się liczą, reszta to zawracanie d_py i marnowanie pieniędzy. I jeszcze jedno dlaczego do dzisiaj żaden szogun w Monie nie pomyślał o dokupieniu Harmów dla naszych F-16?

    1. aaaa

      PO co inwestować w uzbrojenie dla złomów.

  8. Max

    Witam szanownych czytelników. Za te 11,5 -13 miliardów złotych (sam już nie wiem jaką sumą naszych wspólnych do wydania pieniędzy , dysponuje nasze państwo) szacunkowo zakładam że można kupić ; Caracal -szt. 70 = AW139 -szt. ~100 = Sokól W3 -szt. ~700 = stara ale jara jeszcze Mi2 = szt~250. I to z całkiem dobrym uzbrojeniem. Koszty eksploatacji każdego polskich śmigłowców byłby i tak tańszy niż zaoferowany jako jedyny do próby Caracal . Ale widać że najlepiej wydaje sie cudze pieniądze . Bez skrupułów

    1. pomyśl

      masz auto? a po co przepłaciłeś? szacunkowo kupiłbyś za to kilkadziesiąt/kilkaset rowerów i to w całkiem dobrym stanie technicznym... koszty eksploatacji rowerów byłby dużo tańszy, a jeździć przecież można...

    2. Qba

      Od kiedy to Sokół jest tak tani?

    3. aaaa

      Cena max. to 10 mld zł, przynajmniej tyle twierdzą sami Francuzi, choć w ich pracie krązy cena max 9 mld zł.

  9. sokole oko

    Czy nasz Caracal będzie mógł przenosić i opalać Exocety ?

    1. Piotr Kraczkowski

      Oczywiście, nasz Caracal może wszystko :-)

    2. Legion

      Ma być wersja morska to raczej tak i ile Exo zostaną zamówione...

  10. marek!

    UWAGA!! odnosze wrazenie, ze wiekszosc ludzi nie do konca rozroznia smiglowce - padajac ofiara ujecia....porobilem troche wydrukow, BH z hellfire'rami (wersja L), AW z boku, bez jakichkolwiek podwieszen, Mi8 w takim fajnym ujeciu "bojowym" w podobnej konfiguracji NH90 i Sokola, a Cougara, bez podwieszen z przodu.....pokazalem parudziesieciu osobom... Casting wygral jednoglosnie BH, AW wzieto za "pasazerski" o Cougarze najczesciej mowiono -"ruskie gowno", Sokol nie wzbudzil zadnego zainteresowania. "przetarg" po wyjasnieniu, ze BH odpadl...wygral NH90 - jako Caracan !!!!! Teraz patrze - pare postow nizej, jest link do zdjec - dot. piekna sylwetki.....a TAM - NH90......niezle jaja koledzy forumowicze... PAMIETAJCIE - Mi8 i Caracan wygladaja jak blizniaki.......! Wracajac do artykulu - wniosek: smiglowiec ma miec, kadlub, silniki, kabine ( z ktorej mozna wysiasc), ma latac, startowac i ladowac - co za geniusz wymyslil takie kryteria - ja bym dopisal, ze musi plywac i to pod woda......

    1. Piotr Kraczkowski

      Usiłuje pan sympatyczną nazwę miłego zwierzątka Caracal: http://cdn.cutestpaw.com/wp-content/uploads/2013/10/l-Baby-caracal.jpg które instynktownie dba o swój desant: http://www.zooborns.com/.a/6a010535647bf3970b019aff16ce96970c-500wi podmienić na "Caracan", bo się kojarzy z brzydkim karakanem, czyli karaluchem? Prosze napisać 100 razy: "kocham Caracala" - od razu się pan odpręży.

    2. Piotr Kraczkowski

      "porobilem troche wydrukow, BH z hellfire'rami (wersja L), AW z boku, bez jakichkolwiek podwieszen, Mi8 w takim fajnym ujeciu "bojowym" w podobnej konfiguracji NH90 i Sokola, a Cougara, bez podwieszen z przodu.....pokazalem parudziesieciu osobom... Casting wygral jednoglosnie BH, AW wzieto za "pasazerski" o Cougarze najczesciej mowiono -"ruskie gowno", Sokol nie wzbudzil zadnego zainteresowania. "przetarg" po wyjasnieniu, ze BH odpadl...wygral NH90 - jako Caracan !!!!!" ____ No wie pan!? Zrobiłem także troche wydrukow i "pokazalem parudziesieciu osobom" - wszyscy od razu poznali Caracal, bo, jak mówili, jest najładniejszy ze wszystkich helikopterów przetargu i znają go z telewizji.

  11. r.barnowski

    U zachodnich sąsiadów pod naciskiem społeczeństwa i przedsiębiorców rząd inwestuje w rakiety gotowe w 90% natomiast Nasz "rząd" ma w d...e co dzieje się na rynku pracy że o Naszym Społeczeństwie nie wspomnę !!!! Boże w jakim Kraju ja żyje!!!!

    1. kzet69

      A co nasz rząd ma obchodzić sytuacja na niemieckim rynku pracy? Czy MEADS da chociaż jedno miejsce pracy w Polsce? O czym ty piszesz

  12. Michał

    Czy ktoś wie dlaczego testujemy egzemplarz Brazylijskiej Marynarki Wojennej?

    1. kzet69

      To nie jest brazylijski egzemplarz, poprzedni F-ZWDS już przerejestrowano na brazylijską rejestrację, ten konkretny stanowi własność Airbusa,

  13. zxxc

    Wziąć tego 50 sztuk za pieniądze większe niż planowano na 70 szt to skandal. To jest śmigłowiec przejściowy a nie na 40 lat! Za 10 lat tylko my w NATO będziemy ich używać. Powinno się wziąć góra 12 szt dla WL, a resztę z wolnej stopy zamówić u Francuzów, np. NH-90 dla MW. Nie cofajmy się technologicznie. Tym bardziej że płacimy drożej niż za sprzęt nowej generacji. Argument że prezydent musiał mieć jakiś sukces do odtrąbienia na wybory jest dla mnie niedopuszczalny. Przetarg był źle skonstruowany i udział w nim wzięły niewłaściwe modele śmigłowców. W normalnym kraju by się z niego wycofano, ale u nas była presja, bo do tej pory zaniechano wymiany starych Mi-8. To jest skandaliczne i nieprofesjonalne postępowanie.

    1. Oj

      Nie wiem skąd wylazłeś ty i inni twojego pokoju ale dla ogólnego spokoju powinniście niczego nie pisać bo idiotyzmy jakie czytam kładą się cieniem na inteligencji Polaków.Domniemam że większość z was nie przekroczyła nawet 30-stki to zastanawia mnie bardzo na co poszły moje podatki ( szkolnictwo ) że wyprodukowało tylu bezmózgich Yeti. Czy to tak trudno zrozumieć,że tylko jedna maszyna została dopuszczona do testów ponieważ tylko jeden producent potraktował nas poważnie odpowiadając na potrzeby naszych SZ. Skąd ty i inni "wielbiciele" Caracala wiecie ile zapłaci Polska za te maszyny jak nie ma jeszcze podpisanej umowy. Lepiej zajmijcie się czymś pożytecznym a nie zajmujcie miejsca na tym portalu albo przerzućcie się na konkurencyjny portal, tam mogą komentować tylko ci co są PO POlitycznej jedynie słusznej wizji innych się banuje.

  14. koko

    Szkoda, że przetarg nie został anulowany przez mon. Może wówczas koncerny potraktowałyby nas poważniej?

    1. Qba

      Nie ma podstaw do anulowania.

  15. RG

    Czy ktoś wie coś o dalszych planach dotyczących polskich śmigłowców Kaman ? Kiedy kończą im się resursy? Czy będą wymieniane?

    1. Qba

      Za 4 lata, zastąpią je Caracale.

  16. marek!

    Zaczal mi imponowac karakan...28 zolnierzy desantu, wyrzutnie hydra, torpedy POP instalacja do tankowania, dzialko.....i to wszystko wg PR za jednym razem.....jeszcze pewnie Hummer na haku.....no i pewnie juz przystosowany do polskiego Spike.....nowoczesna sylwetka, malutkie echo radarowe, brak emisji ciepla, chlopaki ze 101 dywizji z placzem beda patrzec jak Polacy torpeduja czolgi i moga sobie wychodzic z helikoptera dowolnie dlugo, a im kaza z BH wyskoczyc w ciagu 3 sekund...... Widzialem tez (na filmie reklamowym ) z jaka lekkoscia i gracja odrywa sie karakan od ziemi i wiem tez ze dzieki zawrotnej predkosci bedzie na miejscu godzine wczesniej od konkurencji......

    1. Qba

      A owszem, w ofercie jest też Spike ER z Mesko.

  17. Piotr Kraczkowski

    Caracal jest naprawdę śliczny. Taki duży i silny. Dla nas idealne rozwiązanie, które jednak będzie w przyszłości nie tylko powiększane o następne Caracale, może nawet do 200 Caracali, ale i poszerzane o helikoptery dla innych zadań, a więc i kilkanaście Black Hawków i AW 149. ___Teraz chodzi o wdrożenie trzonu na początek 50 Caracali i na początek 30 "Tiger UHT". Widziałem w TVN takie fajne foto Caracala w kolorze ciemno-zielonym. Jak go pomalują na kolory maskujące i dołożą szachownice, to dopiero będzie piękność. Ale i tak sam kształt, sama sylwetka jest śliczna. Co nie rozstrzyga, bo. np. te nieco większe CH-53 używane od 1969r. i ostatnio zmodernizowane przez Bundeswehrę i min. przez USA są brzydkie i przypominają jakieś okonie. ale są świetne, a ich piloci mówią o nich jak o dziewczynie. Caracal sprawia swą sylwetką wrażenie zdecydowania i inteligencji. Dokonaliśmy znakomitego wyboru. ___Dlatego dobrze jest jak najszybciej wyprodukować te 15 we Francji, aby się chłopaki w jednostkach mogli nacieszyć, a później porównać, czy te z Polski nie mają niedoróbek. Francja przyjęła zobowiązanie, że weźmie potem od nas 25 szuk z tych wyprodukowanych w Polsce. Zresztą, jak napisałem wyżej, po wyprodukowaniu tych 50 w Polsce na pewno zrobimy tak: sprzedamy resztę Mi po ZSRR i wyprodukujemy następne Caracale. Moglibyśmy już teraz rozglądać się za klientem na nasze Mi.

    1. marek!

      racja, mozna sie zakochac w sylwetce, jak czlowiek patrzy na karakana, lezka sie kreci w oku, a przy niektorych ujeciach az serce sciska - taki podobny do Mi8 ....gdzie sie podzialy tamte prywatki......ach!!!! jeszcze wyskakujac z kabiny, jak z Mi8 mozna sobie polamac nogi, a z takiego pozal sie Boze Amerykana mozna wysiasc jak z samochodu - a-fu, kto to widzial !!

    2. xXx

      Jeśli Caracal jest "śliczny" a CH-53 "brzydki" (nieco większy - dobre) to obawiam się, że nie ma pan krzty dobrego smaku... I znowu o tym Tigerze - jak się panu tak podoba to proszę sobie kupić model do sklejania a pisać o tym w każdym komentarzu

  18. realista

    Same negatywne wpisy. Wiec ja cos pozytywnego napisze. Wedlug przetargu wskazano ze ma przewozić 16 zolnierzy minimum. Sikorsky i AW kladl nacisk aby to zmniejszyć do 12 zolnierzy. Wnioski AW i Sikorsky nie spelnil wymagan formalnych. AW proponowal dostarczenie smiglowcow po 4 latach od podpisania umowy. Przetarg wymagal 2 lata od podpisania umowy. Sikorsky zastanawial się nad wystawieniem s-92 do przetargu. Stwierdzenie firmy Sikorsky MON ma za mało srodkow finansowych aby pozyskać S-92... ;). Zamiast krytykować policzcie koszt-efekt na tle s-92 Aw-101 NH-90 i Caracal. Cenowo (koszt-efekt) wygra Caracal. NH-90 będzie droższe od caracala. A najdrozsza konstrkcja będzie AW-101. I na koniec duza czesc na forum nie rozroznia wersji specjalizacyjnych CSAR i ZOP im się wydaje ze to będzie w cenie wersji transportowej.

    1. 12345

      bzdura - sprawdź sobie ile mogą brać żołnierzy inne śmigłowce zanim zaczniesz wypisywać takie rzeczy

  19. Podbipięta

    Chcieli następce Mila,ale wcześniej o tym nie gadali.Ale wybór jedyny z tych trzech możebien był..Dixi

    1. Moshe Schwantz

      ...a zauważyłeś asan braku Exoceta, a tylko Impact? To nie kupujemy następnego systemu broni, czy też przymiarki do lotniczego Kongsberga lub Boforsa? Dużo słońca życzę.

  20. Steve

    Jaki on brzydki.... i pachnie Pumą

    1. Piotr Kraczkowski

      Wcale nie: To ujęcie pokazuje Caracala wręcz majestatycznie: https://www.flickr.com/photos/plane-thommo/10656719813/ A to bardzo elegancko: https://www.flickr.com/photos/fabiovalentim/7483342046/in/photostream/ Tu też wygląda znakomicie: https://www.flickr.com/photos/114382574@N05/16380862050

  21. sokole oko

    " zastosowania co najwyżej dwóch silników " - Nie...no...żenada na maxa. Skoro co najwyżej 2 silniki, to minimum powinno być 0 silników. To znaczy że jeśli śmigłowiec byłby bez silników to też byśmy go kupili - szok. " podwozia śmigłowca " - to znaczy co ? Czy ma koła, czy jest ich brak. Uśmiałem się z tego. " liczby wyjść z kabiny transportowej " - przy tym punkcie dostałem migotania komór serca. ? Udzielę teraz eksperckiej porady dla ekspertów od testowania Caracala. Wyjść z kabiny jest tyle samo co wejść.

    1. Qba

      Dowcip polega na tym że ma 2 wejścia ale 3 wyjścia, bo jest też trzecie w postaci luku desantowego w podłodze. http://www.aviation-francaise.com/EC725/GRAPPE.jpg

  22. hvdc

    caracal to polskie pieniądze na usługach polskich polityków , to zadłużanie państwa i zubożenie Polaków to dobrobyt francuzów, ale również to przegrana komorowskiego a na jesieni całej PO Tylko samobójca nie popiera polskiego przemysłu

    1. eybh

      Czyli według Ciebie lepszy jest wybór polityczny? Niech politycy mówią co jest dobre dla armii, tylko po to żeby mogli wygrać wybory? Każdy mówi o zakupie, a nie zastanowi się o kosztach utrzymania i serwisowaniu tych maszyn. Tylko dla tego helikoptera jest zgoda na przekazanie serwisu do WZL w Łodzi. A koszty serwisu przez taki okres użytkowania są większe niż koszty zakupu. Świdnik i Mielec nie chcieli oddać bo chcieliby dalej doić pieniądze podatników i zawyżać koszty serwisu (patrz zawyżanie kosztów serwisu Sokoła). Zanim napiszecie jakieś posty, spójrzcie na sprawę trochę szerzej i nie dajcie się omamić krzykom związków zawodowych czy zlecanym artykułom w prasie. Dla sprostowania dodam, że nie jestem zwolennikiem tego helikoptera, ale mam nadzieję, że będzie dobrze nam służył.

    2. Oj

      O jakim polskim przemyśle mówisz tylko konkretnie?

  23. zxxc

    za te pieniadze mogły być nh-90. po co brać 50 sztuktego przejściowego śmigłowca? po co marynarce taki drogi, nie spełniający wymagań sprzęt? ja na miejscu iu mon bym powiedział tak: tylko pod służby specjalne testy ten śmigłowiec zdał i wziął góra 12 sztuk. pozostałe z wolnej stopy zamówić u francuzów. na okres przejściowy niech wypożyczą super pumy. docelowo byłyby nh-90 . wersja morska zdecydowanie lepsza i z perspektywa. caracal jest za stary koncepcyjnie. za 10 lat będziemy jego jedynym urzytkownikiem w NATO.

    1. Jakub

      No problem taki, że wspaniali Włosi chcieli sami zarobić bez Airbusa i wciskali nam AW149 zamiast NH-90! Więc bardzo dobrze że wysadzono ich na kopach.

    2. Qba

      Poczytaj o NH-90 bo jest awaryjny i drogi w eksploatacji

    3. mms

      Tylko, że producent nie zgłosił NH-90 do przetargu! Nie było więc możliwości jego wybrania.

  24. Arek

    "liczby wyjść z kabiny transportowej" - są tylko 2 wyjścia z długiego i wąskiego kadłuba ( 1,8 m jest najwęższym z oferowanych śmigłowców) , bez tylnej rampy . Opuszczenie śmigłowca przez 28 żołnierzy przez dwoje drzwi trochę trwa .

    1. Qba

      Jest też trzecie w postaci luku w podłodze. http://www.aviation-francaise.com/EC725/GRAPPE.jpg

  25. lancet

    Przyznacie że imponujące podobne do zarzutów Sikorskiego są komentarze dotyczące małych drzwi? Kto z was wyskakiwał z tego śmigłowca przez te drzwi ręka w górę. Nie ma? Ojej. Do karabinów w oknach też się przyczepicie? No to nie zapomnijcie że na to miejsce pozyskuje się obecnie M134.

Reklama