- Wiadomości
Wojskowa weryfikacja Caracala w Powidzu [FOTO]
W 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu, rozpoczęła się weryfikacja śmigłowca H225M/EC725 Caracal, będąca ostatnim etapem przetargu na maszyny wielozadaniowe dla polskiej armii.
W bazie w Powidzu Caracal wylądował 12 maja, jednak dopiero 14 maja pokazano go dziennikarzom. Tego samego dnia mieli możliwość zapoznać się ze śmigłowcem parlamentarzyści z Sejmowej Komisji Obrony Narodowej.
Śmigłowiec poddany zostanie testom przeprowadzonym przez specjalną komisję, która sprawdzi łącznie 32 parametry podzielone na dwie fazy weryfikacyjne – pierwszą podczas postoju na ziemi oraz drugą - w trakcie lotu. Testy mają potrwać około miesiąca.
Na czele komisji stanął płk Adam Marciniak z Inspektoratu Uzbrojenia MON. W skład komisji wejdą przedstawiciele Sztabu Generalnego, dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Uzbrojenia – oraz inni przedstawiciele resortu. Łącznie grupa liczy 28 specjalistów. „Dotychczas przeprowadzane testy potwierdzają zgodność uzyskanych wyników z zapisami złożonymi w ofercie” – przekazał płk Marciniak.
Dla zachowania przejrzystości procedur, prace grupy nadzorowane są dodatkowo przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerię Wojskową oraz Resortowe Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych. „Ponadto swój udział w postępowaniu i sprawdzeniu weryfikacyjnym w charakterze niezależnego obserwatora zapowiedziała strona społeczna” – poinformował szef komisji płk Adam Marciniak. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że chodzi o przedstawicieli NSZZ "Solidarność" Przemysłu Lotniczego.
Weryfikacja została podzielona na cztery zasadnicze obszary: Wspólna Platforma, Konstrukcja Śmigłowca, Osiągi Śmigłowca oraz Wyposażenie Pokładowe.
W obszarze wspólnej platformy będzie sprawdzany udział części śmigłowca bazowego oraz:
- pochodzenia śmigłowców od jednego producenta
- zastosowania co najwyżej dwóch silników
- 50% poziomu wzajemnej zamienności części między nimi
W zakresie konstrukcji śmigłowca badania dotyczyć będą:
- zamienności stosowanych materiałów pędnych i smarów
- budowy śmigłowca
- podwozia śmigłowca
- liczby wyjść z kabiny transportowej
- posiadania certyfikatów
- spełnienia międzynarodowych norm lotniczych
W obszarze dotyczącym osiągów śmigłowca:
- pułapu
- długotrwałości lotu
- prędkości
- wykonania zawisu
- możliwości transportowych
- promienia działania
W zakresie wyposażenia pokładowego:
- zdolności do wykonywania lotów w dzień i w nocy
- systemów zobrazowania informacji
- monitorowania stanu technicznego
- wszelkich instalacji umożliwiających bezpieczne użytkowanie śmigłowca
Pokaz zakończył krótki kilkunastominutowy lot nad płytą lotniska. Lot nie był częścią weryfikacji - odbywał się w ramach pokazu dla mediów.
Ramzes Temczuk
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]