Reklama

Siły zbrojne

Wojsko kupuje więcej Jelczy. Trafią m.in. do WOT

Fot. Cargotec
Fot. Cargotec

Resort obrony narodowej rozpoczął negocjacje z firmą Cargotec Poland Sp. z o.o. Rozmowy dotyczą zakupu ciężarówek Jelcz 862, które wyposażone będą w zestaw samozaładowczy Multilift Mk. IV. Nowe samochody mają trafić do Wojsk Obrony Terytorialnej oraz Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód. 

Trwają negocjacje między Inspektoratem Uzbrojenia z Cargotec Poland Sp. z o.o. Prowadzone między resortem a firmą rozmowy dotyczą zakupu i dostaw 27 zestawów w skład których wchodzi 27 ciężarówek Jelcz 862 oraz przyczepy. Inspektorat Uzbrojenia zakłada również możliwości skorzystania z prawa opcji, obejmującego możliwość dokupienia 20 zestawów. Cały sprzęt ma trafić na wyposażenie Wojsk Obrony Terytorialnej oraz Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód z dowództwem w Elblągu. 

Pozyskanie sprzętu ma kosztować resort ponad 18 mln euro netto. Inspektorat negocjacje prowadzi z wybraną firmą w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, gdyż wspomniane ciężarówki z systemem Multilift znajdują się już na wyposażeniu polskiego wojska. Żołnierze wykorzystują dokładnie 201 takich zestawów. Co więcej, to właśnie Cargotec Poland Sp. z o.o. posiada wyłączne prawa do dokumentacji technicznej. 

Jak zaznacza IU, przedmiot zamówienia przeznaczony będzie do realizacji zadań związanych z przewozem sprzętu wojskowego w ramach działalności bieżącej jednostek wojskowych, a także podczas prowadzonych działań wojennych. Jak przypomina resort, dotychczas od firmy Cargotec Poland Sp. z o.o. na potrzeby Sił Zbrojnych RP zostało zakupionych 201 zestawów samozaładowczych do przewozu kontenerów na samochodzie JELCZ 862 z systemem samozaładowczym Multilift Mk. IV i przyczepie do transportu kontenerów PK 2-24-t. Podwozia tych pojazdów eksploatowane są jako podwozia bazowe pod specjalistyczne zabudowy (około 280 egzemplarzy).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zestawy przeznaczone są do eksploatacji w Siłach Zbrojnych RP w okresie nie krótszym niż 20 lat. Na potrzeby eksploatacji przedmiotowych pojazdów zostały opracowane zestawy naprawcze i remontowe oraz gromadzone są techniczne środki materiałowe luzem, stanowiące zapasy wojenne. Posiadanie tych zapasów jest niezbędne i wynika z charakteru i specyfiki działań w czasie wojny. Jednocześnie, w celu zabezpieczenia wykonywania wymaganych obsług oraz napraw bieżących ww. samochodów, przeszkolono wytypowanych pracowników wojska oraz kadrę zawodową.

fragment ogłoszenia Inspektoratu Uzbrojenia

Reklama
Reklama

Komentarze (14)

  1. db+

    A dla szumnie zapowiadanych pododdziałów logistycznych 18 Dywizji ani sztuki...

  2. Podoficer

    Zasobnika od kilku lat nie mogę się doczekać a wot wszystko ma

  3. Pan Chorąży

    Nie trafiają między innymi do WOT, ale niestety głównie. Wojsko zawodowe jeździ starym złomem!

  4. zły

    @zaq priorytetem były kuchnie polowe i 50 pojazdów do desantowania z powietrza dla sił specjalnych.

  5. Andrzej polskiego brzegu

    @Willgraf - jak by kupili z Podkarpacia to pewnie pierwszy od jazgoTU co? bo wybory itp pleple. kolejny @ zaq - na samoloty to nie mieli przez 8 lat Ci z najlepszej zmiany. mimo "zielonej wyspy"....a przepraszam KUPILI samoloty szkolne, z "symulowanym uzbrojeniem". z dwoma silnikami, czyli Tali pije pewnie z dwa razy tyle jak 1-silnikowy. konkurencji (I...f-16??) kolejny narzekacz - 18 mln euro netto to sporo ale skoro Ukraina buli 15 mln (na kredyt) za wyremontowany "Cywil" caracal...

  6. Marcin

    Te Jelcze to masakra. Nie dość, że szybko łapią rdzę to są jeszcze bardzo awaryjne a jeździ się tym jak bydło. Nawet najmniejsza nierówność powoduje rzucanie w pojeździe. Wiem bo sam nimi jeżdżę.

  7. PiterNZ

    Jelcze powinny trafić do wojskowej logistyki, żebyśmy mogli sprawnie zaopatrywać ciężkie brygady. WOT może dostać najstarsze ciężarówki jego idea to obrona własnego regionu a nie przemieszczanie się po całym kraju.

  8. Ok bajdur

    Do OT to już trafiła masa nowoczesnych maszyn a wojska operacyjne wydają fortunę na paliwo i naprawy starych maszyn. Ekonomia podpowiada, że na nowym sprzęcie intensywnie użytkowanym uzyskano by środki na kolejne maszyny.

  9. tut

    To dobra wiadomość.

  10. olo

    tylko wot wot wot

  11. Michał

    Czemu jakis cargotec a nie bezpośrednio od Jelcza?

  12. sża

    27 ciężarówek za ponad 18 mln euro netto - to ile jedna ciężarówka kosztuje?

  13. zaq

    No tak na samoloty nie ma, na okręty nie ma, na czołgi nie ma bo priorytetem dla MON są ciężarówki

  14. Willgraf

    jak wydać miliardy i nie mieć uzbrojenia ...Kupować same Jelcze !!!