31 października br. zostały zakończone dostawy pojazdów wojsk aeromobilnych AERO do 6 Brygady Powietrznodesantowej. Umowa, z uwzględnieniem zamówienia opcjonalnego, została zrealizowana w terminie określonym w dniu jej podpisania.
W efekcie umowy zawartej 14 grudnia 2018 r., pomiędzy Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia (aktualnie Agencja Uzbrojenia) a konsorcjum firm w składzie: Kafar Bartłomiej Sztukiert (lider), Hibneryt Sp. z o.o., Auto-Podlasie Sp. z o.o. S.k. oraz Auto Special Sp. z o.o. Oddział Sobiesław Zasada Warszawa, do Sił Zbrojnych RP trafiło łącznie 80 pojazdów wojsk aeromobilnych oraz 120 przyczep specjalnych. Wykonawca dostarczył również pakiet logistyczny oraz przeprowadził szkolenia specjalistyczne dla żołnierzy.
Czytaj też
Dostawy zostały zrealizowane w latach 2019-2022, a całkowita wartość umowy wyniosła ok. 50 mln zł brutto.
Warto podkreślić, że cykl produkcji pojazdów oraz przyczep przypadł na niezwykle skomplikowany i złożony okres, podczas którego wystąpiły istotne zakłócenia w światowych łańcuchach dostaw, będące poważnym utrudnieniem dla producenta, co było związane pandemią koronawirusa SARS-COV-2, a następnie zaistniałą, niestabilną sytuacją w środowisku bezpieczeństwa międzynarodowego, w szczególności w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Pomimo tych zawirowań umowa została zrealizowana nie tylko rzetelnie, terminowo i z zachowaniem rygorów jakościowych, ale wykonawca skutecznie zaimplementował, będące efektem wniosków z eksploatacji pojazdu, dodatkowe funkcjonalności.
Pojazd wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności AERO oraz przyczepa specjalna przeznaczone są do transportu wyposażenia i zaopatrzenia na zrzutowisku, w składzie patrolu pieszego, a także do holowania artyleryjskich systemów uzbrojenia o masie przekraczającej 1000 kg. Pojazd może służyć również jako platforma do montażu uzbrojenia albo realizować zadania CASEVAC transportując chorych, rannych lub poszkodowanych na polu walki.
Pojazd może być transportowany przez śmigłowiec (podczepiony pod pokładem), jak również jest przystosowany do zrzutu na platformie desantowej PDS typu „V" 108" 12 ft z pokładu samolotów C-130 lub C-295M.
AERO charakteryzuje niska masa oraz kompaktowe wymiary, co w połączeniu z dynamicznym, wysokoprężnym, wolnossącym silnikiem, napędem na obie osie z blokadami mechanizmów różnicowych i reduktorem powoduje, że jest to pojazd o wysokiej dzielności terenowej. Ramowa konstrukcja, sprawdzony na świecie napęd, aluminiowe nadwozie wzmocnione stalową klatką rurową, wysokiej jakości materiały gwarantują długotrwałą i niezawodną eksploatację w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Czytaj też
Pierwszy bojowy zrzut pojazdu AERO miał miejsce 10 czerwca 2020 r. w trakcie ćwiczenia międzynarodowego DEFENDER EUROPE 2020 na poligonie w Drawsku Pomorskim. Zakończyło to ponad trzydziestoletni okres przerwy w desantowaniu pojazdów przez Siły Zbrojne RP. Pojazd, wraz z dedykowaną do niego przyczepą specjalną, został również zweryfikowany podczas działań operacyjnych związanych z kryzysem migracyjnym na granicy polsko-białoruskiej, gdzie znalazł uznanie u użytkowników z uwagi na jego mobilność, dzielność terenową oraz wszechstronność zastosowań.
Valdi
Hiszpania 🇪🇦🇪🇦🇪🇦 oferuje przyczepkę z moździerzem 80mm na 8 km zasięgu 👍👍👍
Valdi
Pilny update 😱😱😱 będzie utęskniony zrzut🥰🥰🥰 80 łazików z przyczepką leci na granicę białoruską 👍👍👍a to taki zrzut kolejowy 💀💀💀 dobry sprawdzian dla kompletu za 625 tys PLN 😱😱😱 puenta? Ukraina 🇺🇦🇺🇦🇺🇦 walczy o życie a tutaj wałek
Valdi
Przypomnijmy c295m sztuk 12 w komplecie na lotnisku Balice stoi tam od roku 😱😱😱, bezczynnie bez części 😱😱😱😱a co dopiero taki zrzut🥰🥰 mrzonki
Valdi
Proponujemy zrzuty na poligon nowa Dęba 😱😱😱 przynajmniej będzie śmiech 🇺🇲🇺🇲🇺🇲 jjak amerykanie zobaczą takie CUDA 😱😱😱
Szwejk85/87
Ma_XX Kiedyś nie wierzyłem że istnieją tacy ludzie, ale dzisiaj uwierzyłem. Ma_XX w artykule powyżej jest wyraźnie napisane o desantowaniu, twój komentarz jest ewidentnym dowodem że jednak istnieją ludzie którzy umieją pisać, jednocześnie nie umiejąc czytać. Ma_XX dzięki tobie nauka dokonała kolejnego, epokowego odkrycia Gratuluję !
Ma_XX
a czy ty wiesz ile jest tych platform? to że może być, nie znaczy, że są, polecam też zainteresować się średnim wiekiem spadochronów
Grzyb
Ha ha dobre!
Al.S.
Desantowanie, a udane desantowanie to różnica. Za dawnych czasów, kiedy trzeba było spisać UAZ-a ze stanu, bo już nie mógłby przyjąć kolejnej warstwy szpachli, szedł do desantowania.
Valdi
Przypomnijmy 540 tys PLN to Mercedes M terenowy 👍👍👍50 mln pln za 80 plus 120🥰🥰🥰🥰
zygix
Nie ma czegoś takiego jak "Mercedes M terenowy". Kolejne kłamstwo spod twojej ręki.
RAF
Valdi@ Porównujesz cywilną terenówkę do wojskowej, przystosowanej do zrzutu na platformie spadochronowej? Bądź poważny.
Szwejk85/87
Przypomnijmy Mercedes M za 540 tyś PLN nie jest potrzebny aeromobilnym. Aeromobilni potrzebują coś duuużo lepszego. Potrzebują Aero, cena Aero i przyległości jest w pełni adekwatna do jakości i możliwości.
Szwejk85/87
Valdi Przypomnijmy, pierwszy bojowy zrzut pojazdu miał miejsce 10 czerwca 2020 roku. Valdi, czytanie ze zrozumieniem przerasta Valdiego ?
Valdi
Przypomnijmy dotychczas prób zrzutu nie było,😱😱😱😱 Rozumiem że jak go zrzucą to z silnika świece nie po wypadają 😱😱😱😱
J_Zimbur
Oczywiście, że były. Jest nawet o tym w artykule.
ŚniętyMikołaj
Znowu jakiś wynalazek jak ta Żmija zamiast sprawdzonego wozu, przynajmniej z lekkim opancerzeniem. Idealny byłby taki Panhard VBL, ale chyba już nie produkują.
Ma_XX
Aero czyli powietrzne - czy ten pojazd nadaje się i czy są do niego zestawy do desantu spadochronowego?
Otas
Przeczytaj artykuł to się dowiesz..