Siły zbrojne
Włochy testują niemiecki BWP. Wyprodukowany na Węgrzech

Autor. Rheinmetall
Na terenie włoskiego poligonu wojskowego Nettuno odbyła się oficjalna prezentacja bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, który to jest obecnie testowany przed podpisaniem kontraktu na jego zakup w licznie ponad 1000 sztuk. Pokazany pojazd został wypożyczony od Węgier.
Dostarczony do testów Ryś pochodzi z węgierskiego zakładu i został przywieziony 31 grudnia na teren ośrodka badawczego włoskich wojsk lądowych (Centro Polifunzionale di Sperimentazione dell’Esercito) niedaleko Rzymu. Jego oficjalna prezentacja połączona z pokazem miała miejsce 3 lutego na terenie poligonu Nettuno. Podczas niej obecnych było wielu oficjeli, w tym m.in. Szef Sztabu Obrony generał Luciano Portolano, Szef Sztaby Armii generał Carmine Masiello, dyrektor generalny Leonardo Roberto Cingolani wraz ze swoim zastępcą Lorenzo Marianim, dyrektor niemieckiego koncernu Rheinmetall Armin Papperger oraz jego odpowiednik w spółce córce Rheinmetall Italia Alessandro Ercolani.
Some new pictures of the KF41 at the Italian nettuno firing range. pic.twitter.com/ub2raqCtag
— Strike Commander 🇮🇹 (@Mister_K957) February 3, 2025
Podczas badań Włosi mają zamiar sprawdzić jego mobilność, siłę ognia, ergonomię oraz poziom ochrony załogi węgierskiej produkcji KF41. Wszystko to w ramach programu Armoured Infantry Combat System (AICS), którego celem jest pozyskanie nowej gąsienicowej platformy w liczbie ponad 1000 egzemplarzy, w tym bojowych wozów piechoty, które zastąpią dotąd używane Dardo, a także wariantów specjalistycznych, które odeślą na emeryturę flotę pojazdów bazujących na transporterze M113. Planowane jest pozyskanie nawet 16 wariantów w tym m.in. bojowego wozu piechoty przeciwlotniczego zestawu rakietowo-artyleryjskiego, moździerza samobieżnego kal. 120 mm, rakietowego niszczyciela czołgów czy czołgu lekkiego.
KF41 to gąsienicowy bojowy wóz piechoty opracowany i stworzony przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wóz ma modułową konstrukcję pozwalającą na wymianę wielu jego składowych elementów w zależności od potrzeb zamawiającego. Główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna kal. 30/35 mm, mogąca strzelać amunicją programowalną. Może się ona poruszać w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Głównym efektorem przeciwpancernym są pociski kierowane Spike-LR/LR2, umiejscowione w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu.
Uzupełnieniem szybkostrzelnej armaty jest sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm, a dodatkowo wieża może zostać zaopatrzona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Wóz ten może zostać w razie potrzeby wyposażony w inny system wieżowy posiadający np. armatę czołgową 105/120 mm, zmieniający go w pojazd wsparcia ogniowego/czołg średni. Pojazd ten dalej będzie odznaczał się dobrą mobilnością dzięki jednostce napędowej o mocy 1140 koni mechanicznych. Wóz w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągać prędkość 70 km/h.
Pancerz Lynxa zapewnia ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Dodatkowo wzmocniona ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).
Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami. Pozwala to na zachowanie optymalnej świadomości sytuacyjnej i ułatwia zajmowanie i opuszczanie stanowisk. Jest to bardzo ważny aspekt w sytuacjach zagrożenia, gdzie czas konieczny do opuszczenia pojazdu musi być jak najkrótszy. Poza tymi wyjściami załoga może opuścić pojazd tak, jak przewożony desant-rampą opuszczaną hydraulicznie, znajdującą się w tyle wozu.

Autor. honvedelem.hu
ciężkie_czasy
no proszę, znowu Włochy, Niemcy i Węgry...
Ita-AW-129 pilot
Ale to wszystko jest śmieszne: Włochy planują dostawy tych pojazdów za 14 lat. Kogo chcą oszukać? Czy to są sojusznicy, na których możemy polegać?
Remov
Polska też powinna je przetestować i zamówić
user_1050711
@Remow. Jasne! Bo Polska nie ma mieć własnego przemysłu.
Davien3
@Remov a po co jak spokojnie możemy dopancerzyć Borsuka