Wiemy, ile Rosomaków z nową wieżą ma Wojsko Polskie [NEWS DEFENCE24]

Autor. 21. Brygada Strzelców Podhalańskich/Facebook
Wojsko Polskie stopniowo przyjmuje na swój stan kolejne kołowe transportery opancerzone Rosomak z wieżą ZSSW-30. Agencja Uzbrojenia udzieliła redakcji Defence24.pl informacji na temat ich dostaw.
Dotychczas byliśmy informowani o dwóch dostawach do Wojska Polskiego KTO Rosomak z wieżami ZSSW-30, odpowiednio po 5 egzemplarzy w grudniu 2023 oraz 2024 roku. Od dawna nie pojawiały się zatem informacje na temat dostaw kolejnych pojazdów, których ze względu na terminy realizacji zawartych umów powinno być w tym roku znacznie więcej. Zadaliśmy zatem pytania Agencji Uzbrojenia, dotyczące tego, ile dotychczas dostarczono pojazdów w powyższej konfiguracji oraz ile planuje się przekazać do wojska w tym roku.
Na pytania odpowiedział Wydział Komunikacji Społecznej Agencji Uzbrojenia informując, że od grudnia 2024 r. dostarczono 11 szt., natomiast do końca bieżącego roku planowane są dostawy kilkunastu KTO Rosomak z wieżą ZSSW-30. Tym samym Wojsko Polskie obecnie posiada 21 egzemplarzy pojazdów w takiej kompletacji, a w kolejnych miesiącach liczba ta zwiększy się o kolejne kilkanaście sztuk.
Warto wspomnieć tutaj, że w sprawozdaniu Zarządu z działalności Huty Stalowa Wola S.A. za rok obrotowy 2024 w rozdziale dotyczącym możliwości rozwoju przewidywanej sytuacji finansowej, w tym bilans i rachunek zysków i strat w 2025 r. możemy znaleźć zapis o sprzedaży 25 Rosomaków z wieżą ZSSW-30. Tym samym, jeżeli uda się przemysłowi dostarczyć do wojska zakładaną liczbę pojazdów, to będzie ono wraz z końcem roku posiadać 35 wozów w opisywanej kompletacji (brakuje zatem 14 sztuk).

Autor. Dowództwo Generalne/X
Dla Wojska Polskiego zamówiono dotychczas 128 Rosomaków tej odmiany (70+58), z czego w przypadku drugiej umowy wykonawczej mowa o pierwszych od lat wyprodukowanych całkowicie od nowa wozach (z m.in. nowymi mocniejszymi silnikami). Dostawy będą realizowane odpowiednio w latach 2024-27 oraz 2026-27. Kilka miesięcy temu zawarto kontrakt na dostawę kolejnych pojazdów tej rodziny z wieżą ZSSW-30, ale w wyczekiwanej odmianie Long, która ma być dopuszczona do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania.
Realizacja tej zaś umowy to lata 2027-28, a wedle zapowiedzi Agencji Uzbrojenia można spodziewać się w przyszłości kolejnych zamówień (dotychczas planowano pozyskać przynajmniej 174 wozy w odmianie Long).
Czytaj też
KTO Rosomak (odmiana z ZSSW-30) to licencyjna odmiana fińskiego kołowego transportera opancerzonego Patria AMV. Wóz jest produkowany w zakładach Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich. Różni się od przodka z Finlandii m.in. zmniejszonymi wymiarami, które czynią go zdolnym do przewozu na pokładzie średnich samolotów transportowych z rodziny C-130 Hercules. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata łańcuchowa Bushmaster II Mk44S kalibru 30 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000C kal. 7,62 mm. Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR umiejscowione w zdwojonej zewnętrznej wyrzutni. Opancerzenie wieży odpowiada poziomowi 2 normy STANAG 4569 (istnieje możliwość zwiększenia go do do poziomu 4).
Opancerzenie kadłuba pojazdu zapewnia załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm od przodu oraz 7,62 mm w przypadku boków i tyłu kadłuba. Poziom ochrony może zostać podwyższony dzięki zestawom dodatkowego opancerzenia, lecz jego montaż odbywa się kosztem zdolności wozu do pływania. Tak wyposażony pojazd ma być odporny na ostrzał przedniej części kadłuba przez starszego typu pociski kal. 30 mm wykorzystywane przez rosyjskie armaty automatyczne 2A42. W przypadku burt kadłuba poziom ochrony po dopancerzeniu odpowiada poziomowi 4 według normy STANAG 4569A, tj. chroni przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm.
Jednostkę napędową stanowi nowy silnik wysokoprężny Scania DC 13 o mocy 610 KM, co pozwala na osiągnięcie 100 km/h na drodze przy masie własnej około 23,5 ton. Wersja z wieżą ZSSW-30 posiada zdolność pokonywania przeszkód wodnych poprzez pływanie, jednak rezerwa wagowa jest zbyt mała, aby było to regułą.

Autor. Damian Ratka / Defence24
Edmund
Widzimy tutaj potrzebę wydłużenia tyłu wieży, trochę jak u czołgu i pilnego wdrożenia modułu anty-dronowego. Słowacy już prototypy takic hwież posiadają.
Essex
tempo iście manufakturowe, za jakies 200 lat przezbroją wszystkie pojazdy
Archie51
No no, zawrotne tempo produkcji!
Weneda 1977
Fajnie, że coś zastępuje luki za oddane rośki ukrainie.
Ma_XX
Za 60 lat będzie komplet 🤣
KrzysiekS
I jeszcze ktoś się dziwi ze kupujemy np. od Korei. Wydolność PGZ jest powalająca po kilka szt. rocznie niemal każdego rodzaju sprzętu.