Wiemy, ile Rosomaków z nową wieżą ma Wojsko Polskie [NEWS DEFENCE24]

Autor. 21. Brygada Strzelców Podhalańskich/Facebook
Wojsko Polskie stopniowo przyjmuje na swój stan kolejne kołowe transportery opancerzone Rosomak z wieżą ZSSW-30. Agencja Uzbrojenia udzieliła redakcji Defence24.pl informacji na temat ich dostaw.
Dotychczas byliśmy informowani o dwóch dostawach do Wojska Polskiego KTO Rosomak z wieżami ZSSW-30, odpowiednio po 5 egzemplarzy w grudniu 2023 oraz 2024 roku. Od dawna nie pojawiały się zatem informacje na temat dostaw kolejnych pojazdów, których ze względu na terminy realizacji zawartych umów powinno być w tym roku znacznie więcej. Zadaliśmy zatem pytania Agencji Uzbrojenia, dotyczące tego, ile dotychczas dostarczono pojazdów w powyższej konfiguracji oraz ile planuje się przekazać do wojska w tym roku.
Na pytania odpowiedział Wydział Komunikacji Społecznej Agencji Uzbrojenia informując, że od grudnia 2024 r. dostarczono 11 szt., natomiast do końca bieżącego roku planowane są dostawy kilkunastu KTO Rosomak z wieżą ZSSW-30. Tym samym Wojsko Polskie obecnie posiada 21 egzemplarzy pojazdów w takiej kompletacji, a w kolejnych miesiącach liczba ta zwiększy się o kolejne kilkanaście sztuk.
Warto wspomnieć tutaj, że w sprawozdaniu Zarządu z działalności Huty Stalowa Wola S.A. za rok obrotowy 2024 w rozdziale dotyczącym możliwości rozwoju przewidywanej sytuacji finansowej, w tym bilans i rachunek zysków i strat w 2025 r. możemy znaleźć zapis o sprzedaży 25 Rosomaków z wieżą ZSSW-30. Tym samym, jeżeli uda się przemysłowi dostarczyć do wojska zakładaną liczbę pojazdów, to będzie ono wraz z końcem roku posiadać 35 wozów w opisywanej kompletacji (brakuje zatem 14 sztuk).

Autor. Dowództwo Generalne/X
Dla Wojska Polskiego zamówiono dotychczas 128 Rosomaków tej odmiany (70+58), z czego w przypadku drugiej umowy wykonawczej mowa o pierwszych od lat wyprodukowanych całkowicie od nowa wozach (z m.in. nowymi mocniejszymi silnikami). Dostawy będą realizowane odpowiednio w latach 2024-27 oraz 2026-27. Kilka miesięcy temu zawarto kontrakt na dostawę kolejnych pojazdów tej rodziny z wieżą ZSSW-30, ale w wyczekiwanej odmianie Long, która ma być dopuszczona do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania.
Realizacja tej zaś umowy to lata 2027-28, a wedle zapowiedzi Agencji Uzbrojenia można spodziewać się w przyszłości kolejnych zamówień (dotychczas planowano pozyskać przynajmniej 174 wozy w odmianie Long).
Czytaj też
KTO Rosomak (odmiana z ZSSW-30) to licencyjna odmiana fińskiego kołowego transportera opancerzonego Patria AMV. Wóz jest produkowany w zakładach Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich. Różni się od przodka z Finlandii m.in. zmniejszonymi wymiarami, które czynią go zdolnym do przewozu na pokładzie średnich samolotów transportowych z rodziny C-130 Hercules. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata łańcuchowa Bushmaster II Mk44S kalibru 30 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000C kal. 7,62 mm. Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR umiejscowione w zdwojonej zewnętrznej wyrzutni. Opancerzenie wieży odpowiada poziomowi 2 normy STANAG 4569 (istnieje możliwość zwiększenia go do do poziomu 4).
Opancerzenie kadłuba pojazdu zapewnia załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm od przodu oraz 7,62 mm w przypadku boków i tyłu kadłuba. Poziom ochrony może zostać podwyższony dzięki zestawom dodatkowego opancerzenia, lecz jego montaż odbywa się kosztem zdolności wozu do pływania. Tak wyposażony pojazd ma być odporny na ostrzał przedniej części kadłuba przez starszego typu pociski kal. 30 mm wykorzystywane przez rosyjskie armaty automatyczne 2A42. W przypadku burt kadłuba poziom ochrony po dopancerzeniu odpowiada poziomowi 4 według normy STANAG 4569A, tj. chroni przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm.
Jednostkę napędową stanowi nowy silnik wysokoprężny Scania DC 13 o mocy 610 KM, co pozwala na osiągnięcie 100 km/h na drodze przy masie własnej około 23,5 ton. Wersja z wieżą ZSSW-30 posiada zdolność pokonywania przeszkód wodnych poprzez pływanie, jednak rezerwa wagowa jest zbyt mała, aby było to regułą.

Autor. Damian Ratka / Defence24
Van_D
Gdzieś słyszałem że budować rosomaki na licencji możemy tylko do 2028. Także może już nie być więcej umów.
XXL
Czyli tyle co kot napłakał.
Remov
Ciekawe jak idzie produkcja Borsuków
mick8791
Czyli tyle ile zamówił klient! Czyli 70 więź z dostawami rozłożonymi na kilka lat! Po prostu ręce opadają jak się czyta takie bezrozumne komentarze...
Remov
@ mick8791 - MON zamówił 300 wież
Remov
Warto przypomnieć że twierdzili iż będą produkować 15 miesięcznie 🤭
mick8791
Warto przypomnieć, że twierdzili, że możliwości produkcyjne to 15 systemów miesięcznie, a nie, że będą tyle produkować! Wielkość produkcji zależy od wielkości zamówienia! A tak się składa, że póki co MON zamówił 70 systemów z dostawami rozłożonymi w czasie...
Remov
@ mick8791 - przecież zamówił ponad 200
szczebelek
Z tego co rozumiem to pierwsza umowa 58 sztuk polega na tym , że osadza się ZSSW-30 na gotowym podwoziu z magazynu, kolejna umowa (70 sztuk) to osadzenie tej samej wieży na nowych podwoziach ze wzmocnionym silnikiem, a dopiero kolejna to rosomaki-L z możliwością pływania z wieżą. Czyli integracja gotowego podwozia z wieżą jest tak skomplikowana, że producent przekazuje WP 10 sztuk rocznie. Idealnie xd
Remov
Trudno integrować podwozie z wieżą jak się nie ma wieży bo WB zawaliła dostawy
Ma_XX
Za 60 lat będzie komplet 🤣
mick8791
Misiu komplet będzie znacznie wcześniej! Skala produkcji wynika że skali zamienienia. A zamówionych zostało tylko 70 systemów wieżowych.
skition
Skala zamówienia to skala zamówienia.10 lat temu zamówiono 90 Krabów.Jest 26 i nie ma widoków by 90 Krabós było pod koniec dekady.Leopardy miały zostać wyremontowane do 2021 roku i dalej że 40 sztuk występuje w wariancie Leopar2A4 ,choć już 4 lata temu wszystkie miały być w standardzie Leopard2PL.
Kong
Po prostu nie rozumiem naszego podejścia. Budujemy te Rosomaki na licencji już od 20 lat. Te KTO sprawdziły się w praktyce. Mamy wiedzę, jak je produkować i moglibyśmy to robić na większą skalę, gdybyśmy mieli więcej zasobów. Wystarczy wziąć standardowego Rosomaka i dostarczyć go z ZSSW, gotowe. Nie muszą wszystkie być pływające. To byłaby dla nas najprostsza, najszybsza i najtańsza opcja, aby otrzymać nowoczesny KTO w większych ilościach. Co robimy? Zamawiamy to w homeopatycznych ilościach i czekamy na dostawę przez kolejne pół dekady. Tylko nie chcemy za dużo produkować, bo przecież ma przyjść nowy KTO, który dostaniemy od jakiegoś hojnego producenta z 100% transferem technologii.
Remov
Najszybsza na pewno nie patrząc po tempie budowy. Najtańsza też nie skoro sama wieża ZSSW-30 kosztuje tyle co cała Patria AMV z wieżą.
mick8791
Chłopcze drogi ten kontrakt akurat nie dotyczy produkcji nowych Rosomaków z nową wieżą tylko doposażenia istniejących wozów w nową wieżę! I takich konwersji jest zamówionych 70. Produkcja nowych Rośków z ZSSW-30 to zupełnie inny kontrakt, o którym ten artykuł nie traktuje. Jak chce się coś komentować warto wiedzieć o co chodzi zamiast bezwiednie pisać pierdoły...
szczebelek
Miał być transfer funduszy dla drugiej linii produkcyjnej, ale została zablokowana tak samo jak fundusze w tym samym celu dla Kraba.
user_1069467
Hamulec na całej gospodarce włącznie z wojskiem
Remov
Tylko to HSW jest hamulcowym bo nie realizuje dostaw
mick8791
@Remov Daruj sobie pisanie bzdur! Akurat HSW wywiązuje się z kontraktów terminowo, a często ten harmonogram wyprzedza! Nie znam ani jednego przypadku niedotrzymania terminu przez tą firmę w ostatnich latach!
eloyard
Przecież realizuje. Tempo wynika bezpośrednio i pośrednio z zamówień - przeszłych, obecnych i przewidywanych przyszłych.
KrzysiekS
Edmund Nowy lekki system wieżowy LZSSW 30/40 jest już opracowywany zapewne dla KTO i innych lżejszych pojazdów. Umożliwi to też dołożenie masy czyli np. systemu przeciw dronom. Osobiście dziwie się dlaczego nie opracowujemy NA WCZRAJ systemu ASOP również przeciw dronom (czołgi, BWP, KTO czy nawet systemy OPL (Nie każdy system OPL będzie walić w drony).
Remov
Może najpierw opracujcie granatnik
Adamus13
Remov są nasze projekty granatników w ZM Tarnów i w firmie Jakusz ale ktoś zadbał aby kupić najpierw w USA a później w Korei z półki.
mick8791
Nowy system wieżowy to praca własna HSW, a nie celowy projekt pod konkretne zamówienie wojska. Na KTO są montowane standardowe ZSSW-30 (zgodnie z zamówieniem MON) więc nie wymyślaj. Dlaczego nie opracowujemy NA WCZORAJ ASOP? Być może dlatego, że sprawne i działające ASOP ma na ten moment w ofercie tylko JEDEN kraj na świecie i nawet USA są zmuszone korzystać z tego sprzętu...
Essex
Najbardziej takich pojazdow potrzebuja jednostki gorskie, smiac sie czy plakac
mick8791
Z Ciebie akurat się śmiać, boś kiep co udowadniasz każdym swoim komentarzem. Ale tak, akurat jednostki górskie potrzebują tego typu pojazdów i wynika to ze specyfiki terenu!
Archie51
No no, zawrotne tempo produkcji!
Remov
Trzeba będzie kupić zagraniczne wieże
Chyżwar
@Remov Z zagranicznych są dwie albo może trzy, które mogą równać się z ZSSW-30. A nie widzę powodu, żeby Polskie Wojsko dostawało szrot.
Chyżwar
@Remov Bawisz się w prymitywny lobbing. W 2024r. skala produkcji ZSSW-30 to 60 wież rocznie. Na początek całkiem nieźle zważywszy, że wystarczy dla jednego batalionu + dwa dodatkowe pojazdy. https://defence24.pl/przemysl/ile-wiez-zssw-30-powstaje-rocznie
KrzysiekS
I jeszcze ktoś się dziwi ze kupujemy np. od Korei. Wydolność PGZ jest powalająca po kilka szt. rocznie niemal każdego rodzaju sprzętu.
wojghan
I dzięki naszym zakupom to Korea ma dwie linie produkcyjne armatohaubic 155 a nie my. Tak właśnie Polska potrafi sama sobie strzelić w oba kolana.
skition
Kwestia Bushmastera II.. Dostaliśmy tyle Bushmasterów ile dostaliśmy i nie dostaniemy więcej.Oczywiście można by było opracować ZSSw35 z OSU35 ale jak widać komuś zależy by to był Bushmaster którego nie ma i nie ma szans na pozyskanie na niego licencji.
Chyżwar
@wojghan Ale wiesz o tym, że po szczodrych donacjach na rzecz Ukrainy nasi artylerzyści przez co najmniej 10 lat mogliby sobie postrzelać jeno z wora?
mobilnyPL
Tempo dostaw imponujace.....i zbyt mala rez2rwa wagowa by plywanie bylo regula czyli......po cobten wymog?
Remov
Trzeba było kupić zagraniczne wieże
wojghan
Z ZSSW nie ma żadnego wymogu.
Weneda 1977
Fajnie, że coś zastępuje luki za oddane rośki ukrainie.
Rusmongol
Większość rosomaków Ukraina kupiła. Sugerowanie że je oddaliśmy jest nie na miejscu. Dodatkowo te oddane to były z włoską wieża lub bez niej, z rezerw.
R88
Za co niby ua kupiła? Chcieli kupić ale za kredyt rządowy który miał od razu zostać umorzony. Tak samo jak z Caracalami z Paryża czy innymi umowami. Sugerowanie że jest inaczej wskazuję tylko na PR.
wojghan
Oddaliśmy. Ukraina niczego nie kupiła. Teraz też chcą "kupić" tylko mamy im dać na to pieniądze.
Essex
tempo iście manufakturowe, za jakies 200 lat przezbroją wszystkie pojazdy
Chyżwar
Czyli zupełnie jak niemieckie.
Remov
@ Chyżwar - żebyś się nie zdziwił jak MON kupi kilkaset niemieckich KF41 Lynx
wojghan
A ile ty byś chciał rocznie przy zamówionych 128? 100? I co potem? Ludzi na bezrobocie?
Edmund
Widzimy tutaj potrzebę wydłużenia tyłu wieży, trochę jak u czołgu i pilnego wdrożenia modułu anty-dronowego. Słowacy już prototypy takic hwież posiadają.
Essex
Kto widzi? My nie widzimy takiej potrzeby, potrzeba bardziej nowoczesnego pojazdu z lepszym DMC i opancerzeniem bez dopasowania do transportu 5 stsrymi herculesami
Chyżwar
Przede wszystkim widzimy potrzebę zamontowania jakiegoś hard kill ASOP. Nawet jeśli miałby to być średniak. Do zwalczania dronów natomiast powinny być wyspecjalizowane wersje ZSSW-30 umieszczone na niektórych pojazdach. Zresztą dodanie samych radarów od APSa od zwykłej wieży powinno zwiększyć jej możliwości w tym zakresie. Poza tym stopniowe wywalanie włoskich wież z użytkowanych przez nasze wojsko Rośków na rzecz lekkiej hybrydowej wersji ZSSW-30 byłoby mile widziane.
Remov
@ Chyżwar - jak Ty to sobie wyobrażasz kiedy produkcja wież ZSSW-30 to zaledwie 25 sztuk rocznie,
Antonioo
21, słownie dwadzieścia jeden. Jeszcze 30 lat i może będzie 46