Siły zbrojne
Kolejne Rosomaki z ZSSW-30 w Wojsku Polskim
Do 21. Brygady Strzelców Podhalańskich trafiły kolejne kołowe transportery opancerzone Rosomak wyposażone w wieże bezzałogowe ZSSW-30. Dotychczas zakupiono 128 tego typu pojazdów.
Pierwsze Rosomaki z systemem wieżowym ZSSW-30 w Wojsku Polskim pojawiły się prawie równo rok temu w liczbie 5 sztuk i trafiły właśnie do 21. Brygady Strzelców Podhalańskich. Teraz druga ich dostawa także powędrowała do tej jednostki, jednak nie jest wiadome, ile wozów ona liczyła. Zważywszy na możliwości produkcyjne konsorcjum odpowiedzialnego za dostarczanie ZSSW-30 (określoną na obecnie około 5 wież miesięcznie) oraz wykorzystanie zmagazynowanych podwozi, można przypuszczać, że liczba dostarczonych pojazdów była większa niż rok temu.
🎁 Kolejny świąteczny „prezent” dla #ŻelaznaDywizja!
— 18 Dywizja Zmechanizowana (@Zelazna_Dywizja) December 18, 2024
Na wyposażenie 21. Brygady Strzelców Podhalańskich trafiły kolejne egzemplarze nowoczesnych Rosomaków z wieżami ZSSW-30. To kluczowy element modernizacji, zapewniający wyższą precyzję, skuteczność i przewagę na polu walki. 💪 pic.twitter.com/kbB8pWDYzp
Dla Wojska Polskiego zamówiono dotychczas 128 Rosomaków tej odmiany (70+58), z czego w przypadku drugiej umowy wykonawczej na nie mowa o pierwszych od lat wyprodukowanych całkowicie od nowa wozach (z m.in. nowymi mocniejszymi silnikami). Dostawy będą realizowane odpowiednio w latach 2024-27 oraz 2026-27. Niedawno zawarto kontrakt na dostawę kolejnych pojazdów tej rodziny z wieżą ZSSW-30, ale w wyczekiwanej odmianie Long, która ma być dopuszczona do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Realizacja tej zaś umowy to lata 2027-28, a wedle zapowiedzi Agencji Uzbrojenia można spodziewać się w przyszłości kolejnych zamówień (planowano pozyskać dotychczas przynajmniej 174 wozy w odmianie Long).
KTO Rosomak (odmiana z ZSSW-30) to licencyjna odmiana fińskiego kołowego transportera opancerzonego Patria AMV. Wóz jest produkowany w zakładach Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich. Różni się od przodka z Finlandii m.in. zmniejszonymi wymiarami, które czynią go zdolnym do przewozu na pokładzie średnich samolotów transportowych z rodziny C-130 Hercules. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata łańcuchowa Bushmaster II Mk44S kalibru 30 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000C kal. 7,62 mm. Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR umiejscowione w zdwojonej zewnętrznej wyrzutni. Opancerzenie wieży odpowiada poziomowi 2 normy STANAG 4569 (istnieje możliwość zwiększenia go do 4).
Czytaj też
Opancerzenie kadłuba pojazdu zapewnia załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm od przodu oraz 7,62 mm w przypadku boków i tyłu kadłuba. Poziom ochrony może zostać podwyższony dzięki zestawom dodatkowego opancerzenia, lecz jego montaż odbywa się kosztem zdolności wozu do pływania. Tak wyposażony pojazd ma być odporny na ostrzał przedniej części kadłuba przez na starszego typu pociski kal. 30 mm wykorzystywane przez rosyjskie armaty automatyczne 2A42. W przypadku burt kadłuba poziom ochrony po dopancerzeniu odpowiada poziomowi 4 według normy STANAG 4569A, tj. chroni przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm.
Jednostkę napędową stanowi nowy silnik wysokoprężny Scania DC 13 o mocy 610 KM co pozwala na osiągnięcie 100 km/h na drodze przy masie własnej około 23,5 ton. Odmiana z wieżą ZSSW-30 ma możliwość pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania, jednak zapas wagi w niej ma być zbyt mały aby dopuścić do tego typu poruszania.
Weneda 1977
W sumie 208 bo taka jest informacja podana przedwczoraj bo te pierwsze 70 to instalacja nowych wież do isniejacych kadłubów które też trzeba było wyprodukować.
radziomb
podobno 16 wozów przyszło. one troche gorzej pływają- dlatego zrobili wersję LONG - L. Z większą wypornością.