- Wiadomości
Węgrzy z najlepszym Leopardem w Europie
Węgierskie Siły Zbrojne odebrały pierwszy seryjny czołg podstawowy Leopard 2A7HUN wraz z pojazdami wsparcia w postaci mostu samobieżnego Leguan 2HUN oraz wozu zabezpieczenia technicznego Wisent 2.

Autor. Gábor Kormány /honvedelem.hu
W uroczystości odebrania symbolicznych kluczyków do pojazdów (w praktyce były to tablice pamiątkowe w kształcie kluczyków) wziął udział m.in. minister obrony Węgier Kristóf Szalay-Bobrovniczky, szef Węgierskiego Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych gen. broni Gábor Böröndi oraz dyrektor generalny spółki KNDS (KMW+Nexter) Ralf Ketzel. Wydarzenie, które miało miejsce w poniedziałek 18 grudnia odbioru nowych pojazdów miało miejsce na terenie garnizonu 1. Brygady Pancernej „György Klapka”. Tym samym zakończyło się długie wyczekiwanie węgierskiej armii na odbiór pierwszego Leoparda 2A7HUN, który to pozwoli na skok technologiczny tamtejszych pancerniaków względem używanych dotychczas do szkolenia Leopardów 2A4, a wcześniej postsowieckich T-72M1.
#Leopard 2A7HU para el ejército húngaro, ceremonia oficial de aceptación de las primeras máquinas.
— ArmaduraXXI💯🇪🇦 (@oscar198o) December 14, 2023
Interesante ver el módulo de combate FN Herstal instalado. pic.twitter.com/dUuyKuG8TZ
Umowa na zakup tej obecnie najnowszej odmiany niemieckiego Leoparda 2 miała miejsce w 2018 roku, kiedy to razem z nimi zostało zamówionych 5 wozów zabezpieczenia technicznego Wisent 2, 3 mosty samobieżne Leguan 2HUN, 12 czołgów Leopard 2A4 (przeznaczonych do szkolenia załóg) oraz 24 systemy artyleryjskie PzH 2000. Wartość podpisanego kontraktu wyniosła według szacunków nawet około 1,6-1,8 mld EUR. Podczas przemówienia minister obrony Węgier Kristóf Szalay-Bobrovniczky poinformował, że dostawy nowych pojazdów mają zakończyć się do końca 2028 roku, przy okazji podkreślając fakt, że zamówiona przez Węgry wersja Leoparda 2 przewyższa technologicznie nawet pojazdy używane w niemieckiej armii. Doświadczenia z opracowania Leoparda 2A7HUN mają służyć do wdrożenia nowej wersji Leopard 2A8, która będzie produkowana dla Niemiec (zamówiono 18 sztuk, umowa ramowa to 105 wozów), Norwegii (54 czołgi) oraz Czech (do 77 czołgów, przy czym liczba ta obejmuje też wersje specjalistyczne).
Zobacz też
Leopard 2A7HUN to zmodyfikowany wariant niemieckiego czołgu podstawowego Leopard 2A7 na potrzeby węgierskiej armii zamówiony w roku 2018. Uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa kal. 120 mm Rh120 L/55, sprzężona z uniwersalnym karabinem maszynowym FN MAG kal. 7,62 mm. Oprócz tego na stropie wieży znajduje się pomocniczy wielokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm umieszczony w zdalnie sterowanym module uzbrojenia deFNder firmy FN Herstal. Jednostkę napędową czołgu stanowi silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM, pozwalający na rozpędzenie tego ważącego ponad 66 ton czołgu do 70 km/h.
Głównymi zmianami węgierskiego czołgu względem bazowego Leoparda 2A7 jest m.in. zwiększenie opancerzenia stropu wieży pojazdu pomiędzy włazami (podobnie jak w Leopardach 2A6HEL/A6E/Strv 122/2QAT) oraz zwiększeniem opancerzenia ich samych. Węgierski Leopard 2A7 charakteryzują się nowym systemem kierowania ogniem, który dysponuje również autotrackerem, czyli możliwością automatycznego śledzenia wybranego celu dzięki porównaniu w kamerze termowizyjnej kontrastu pomiędzy celem a tłem. Dowództwa wozu otrzymał nowy panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy PERI RTWL, który zastąpił przyrząd PERI R17A2.
Zobacz też

Autor. Gábor Kormány /honvedelem.hu
Wisent 2 to rodzina pojazdów wsparcia przeznaczonych do zadań saperskich, inżynieryjnych czy zabezpieczenia technicznego. Bazują one na podwoziu czołgu Leopard 2, podobnie jak Bergepanzery 3. Pojazd zapewnia załodze ochronę zgodną NATO STANAG 4569. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 873 Ka 501 o mocy 1500 KM sprzężony z przekładnią RENK HSWL 354, pozwalający rozpędzić Wisenta 2 do 68 km/h. Wozy te w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącym podnieść do 32 ton, koparkę, lemiesz lub przęsło mostowe. Co warte podkreślenia, według producenta wozy Wisent 2 można przekonwertować z konfiguracji ARV (wóz zabezpieczenia technicznego) na AEV (pojazd inżynieryjny) w mniej niż pięć godzin. Są one obecnie używane przez kraje takie jak Kanada, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Norwegia czy Katar.
Zobacz też

Autor. Gábor Kormány /honvedelem.hu
Leguan 2 (Legwan) to most samobieżny opracowany przez niemiecki koncern zbrojeniowy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) jako następca mostów szturmowych Biber powstałych na bazie podwozia Leoparda 1. Zazwyczaj jest on umieszczany na bazie czołgów Leopard 2, jednak istnieje możliwość jego integracji z innymi platformami jak samochody ciężarowe MAN/Sisu, czołgi podstawowe M1 Abrams/PT-91M czy Leopard 1 (a nawet starsze M47/48 Patton). Leguan składa się z dwóch przęseł, dzięki czemu można za jego pomocą przygotować dwa mosty o długości 14 m, bądź jeden o długości 26 m. Przygotowanie mostu zajmuje – według informacji producenta – nie więcej niż pięć minut. Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton, co w praktyce oznacza zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów III generacji, jak Leopardy 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia. W wyjątkowych przypadkach Legwany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych pojazdów.
Zobacz też

Autor. Gábor Kormány /honvedelem.hu
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS