- Wiadomości
Węgry z pierwszymi Caracalami
Firma Airbus przekazała, że pierwsze dwa śmigłowce H225M dotarły na Węgry. Budapeszt zamówił 16 tych maszyn.

Autor. Airbus Helicopters/Twitter
Firma Airbus poinformowała na Twiterze, że pierwsze dwa śmigłowce H225M opuściły francuską fabrykę Marignane i wylądowały w bazie lotniczej Szolnok na Węgrzech.
1st two of 16 #H225M 🚁 have left Marignane 🇫🇷 & have landed at the Szolnok Airbase in 🇭🇺. The country has chosen the latest version of a combat-proven, multi-role 🚁, equipped with state-of-the-art communication capabilities, advanced avionics & the HForce weapon management… pic.twitter.com/1QMPX74QCS
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) July 18, 2023
Jak czytamy w komunikacie, śmigłowce zostały wyposażone w najnowocześniejsze systemy komunikacyjne, zaawansowaną awionikę i najnowszą wersję systemu HForce. Dzięki temu będą mogły korzystać z głowic optoelektronicznych i przenosić uzbrojenie. Jest to o tyle istotne, że węgierskie H225M będą wykorzystywane nie tylko do misji transportowych, ale równie ratownictwa bojowego (Combat-SAR) i operacji specjalnych.
W skład systemu HForce, który jak zapewnia firma Airbus Helicopters, może zostać zastosowany na każdym z jej szerokiej gamy wiropłatów wielozadaniowych, wchodzi komputer centralny Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowy system celowniczy HMSD Thales Scorpion, głowica elektrooptyczna (EOS) firmy Wescam MX-15 oraz pulpity do sterowania uzbrojeniem umieszczone w kabinie.
Na zewnętrznych pylonach, które w H225M Caracal znajdują się z przodu, przed drzwiami kabiny desantu, montowany może być zestaw różnorodnego uzbrojenia, jak zasobniki strzeleckie, pociski rakietowe 70 mm, w tym naprowadzane laserowo. Wariant wybrany przez Węgry nie pozwala na użycie przeciwpancernych pocisków kierowanych, które dostępne są jedynie w najbardziej zaawansowanej konfiguracji tego systemu modułowego. Możliwe jest jednak w przyszłości dodanie kolejnych funkcjonalności i podniesienie systemu do wyższej wersji.
Na razie nie wiadomo jaka jest wartość kontraktu, ponieważ obie strony nie ujawnił tych informacji.
Zobacz też
Budapeszt zamówił H225M w grudniu 2018, sześć miesięcy po zakupie floty 20 mniejszych H145M, z których wszystkie zostały już dostarczone. Obecnie użytkownikami w Europie śmigłowców Airbus H225M są Węgry, Francja, a wkrótce także Królestwo Niderlandów, które zamówiło czternaście egzemplarzy.
Węgry wcześniej używały śmigłowce Mi-8T, które były eksploatowane przez 52 lata, od 1969 roku gdy dostarczono pierwsze 13 maszyn tego typu. Pod koniec marca 2021 roku, Węgry oficjalnie pożegnały ostatni śmigłowiec transportowy Mi-8. Do roku 2025 planowane jest również wycofanie wszystkich Mi-17. Węgry używają obecnie siedmiu Mi-8/17 oraz ośmiu Mi-24.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS