Reklama
  • Wiadomości

Węgry z pierwszymi Caracalami

Firma Airbus przekazała, że pierwsze dwa śmigłowce H225M dotarły na Węgry. Budapeszt zamówił 16 tych maszyn.

Węgry, H225M, Airbus, Śmigłowce węgierskie, Caracal
Śmigłowiec Airbus Helicopters H225M Caracal
Autor. Airbus Helicopters/Twitter
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Firma Airbus poinformowała na Twiterze, że pierwsze dwa śmigłowce H225M opuściły francuską fabrykę Marignane i wylądowały w bazie lotniczej Szolnok na Węgrzech.

Jak czytamy w komunikacie, śmigłowce zostały wyposażone w najnowocześniejsze systemy komunikacyjne, zaawansowaną awionikę i najnowszą wersję systemu HForce. Dzięki temu będą mogły korzystać z głowic optoelektronicznych i przenosić uzbrojenie. Jest to o tyle istotne, że węgierskie H225M będą wykorzystywane nie tylko do misji transportowych, ale równie ratownictwa bojowego (Combat-SAR) i operacji specjalnych.

Reklama

W skład systemu HForce, który jak zapewnia firma Airbus Helicopters, może zostać zastosowany na każdym z jej szerokiej gamy wiropłatów wielozadaniowych, wchodzi komputer centralny Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowy system celowniczy HMSD Thales Scorpion, głowica elektrooptyczna (EOS) firmy Wescam MX-15 oraz pulpity do sterowania uzbrojeniem umieszczone w kabinie.

Na zewnętrznych pylonach, które w H225M Caracal znajdują się z przodu, przed drzwiami kabiny desantu, montowany może być zestaw różnorodnego uzbrojenia, jak zasobniki strzeleckie, pociski rakietowe 70 mm, w tym naprowadzane laserowo. Wariant wybrany przez Węgry nie pozwala na użycie przeciwpancernych pocisków kierowanych, które dostępne są jedynie w najbardziej zaawansowanej konfiguracji tego systemu modułowego. Możliwe jest jednak w przyszłości dodanie kolejnych funkcjonalności i podniesienie systemu do wyższej wersji.

Reklama

Na razie nie wiadomo jaka jest wartość kontraktu, ponieważ obie strony nie ujawnił tych informacji.

Zobacz też

Budapeszt zamówił H225M w grudniu 2018, sześć miesięcy po zakupie floty 20 mniejszych H145M, z których wszystkie zostały już dostarczone. Obecnie użytkownikami w Europie śmigłowców Airbus H225M są Węgry, Francja, a wkrótce także Królestwo Niderlandów, które zamówiło czternaście egzemplarzy.

Reklama

Węgry wcześniej używały śmigłowce Mi-8T, które były eksploatowane przez 52 lata, od 1969 roku gdy dostarczono pierwsze 13 maszyn tego typu. Pod koniec marca 2021 roku, Węgry oficjalnie pożegnały ostatni śmigłowiec transportowy Mi-8. Do roku 2025 planowane jest również wycofanie wszystkich Mi-17. Węgry używają obecnie siedmiu Mi-8/17 oraz ośmiu Mi-24.

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama