Przemysł Zbrojeniowy

Caracale polecą na Węgry i dołączą do H145M

Fot. Airbus Helicopters/Anthony Pecchi
Fot. Airbus Helicopters/Anthony Pecchi

Węgry zamówiły 16 śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H225M Caracal wyposażonych w systemem HForce, umożliwiającym użycie uzbrojenia niekierowanego i kierowanego. Jest to kolejny po H145M pozyskiwany przez rząd w Budapeszcie typ europejskich wiropłatów z tym rozwiązaniem. Wartość kontraktu nie została dotąd upubliczniona.

Koncern Airbus Helicopters ogłosił w dniu 14 grudnia 2018 zawarcie z Ministerstwem Obrony Węgier umowy dotyczącej sprzedaży 16 śmigłowców H225M Caracal wyposażonych w system zarządzania uzbrojeniem HForce, pakiet szkoleniowy i wsparcie techniczne oraz logistyczne. Kontrakt stanowi element zapoczątkowanego w 2016 roku programu modernizacji węgierskich sił zbrojnych, w ramach którego nowoczesne śmigłowce mają zastąpić eksploatowane obecnie maszyny Mi-8/Mi-17. Wybrane przez Węgry H225M będą wykorzystywane do misji transportowych, ratownictwa bojowego i operacji specjalnych.

Jest to kolejny już kontrakt koncernu Airbus Helicopters na Węgrzech. W czerwcu 2018 roku Budapeszt zamówił 20 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M, które również będą wyposażone w system HForce.

W skład HForce wchodzi jądro systemu czyli komputer centralny Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowy system celowniczy HMSD Thales Scorpion, głowica elektrooptyczna (EOS) firmy Wescam i pulpity do sterowania uzbrojeniem umieszczone w kabinie. Na zewnętrznych pylonach montowany może być zestaw różnorodnego wyposażenia w skład którego wchodzą zasobniki strzeleckie, pociski rakietowe 70 mm w tym naprowadzane laserowo, rakiety przeciwpancerne, przeciwokrętowe i przeciwlotnicze. W wypadku wyboru najbardziej rozbudowanego wariantu pozwala to na zwalczanie siły żywej, pojazdów opancerzonych i nieopancerzonych, jednostek nawodnych, czy np. śmigłowców i BSL przeciwnika.

Jestem wdzięczny za zaufanie, jakie rząd węgierski pokłada w naszej firmie. Wesprzemy ambitny program modernizacji sił zbrojnych Węgier „Zrinyi 2026”. Nasze zespoły były świadkami profesjonalizmu i entuzjazmu węgierskich ekspertów i pilotów, których wkład był kluczowy dla zapewnienia sukcesu tego projektu. […] Węgierskie siły zbrojne będą mogły polegać na efektywnym ekonomicznie tandemie H145M/H225M, który umożliwi im wykonanie wszystkich ważnych misji wojskowych, od zadań realizowanych przez śmigłowce lekkie, misji uderzeniowych, aż do transportu taktycznego i ratownictwa bojowego.

Bruno Even, prezes Airbus Helicopters

System HForce na śmigłowcu H145M był intensywnie testowany w bieżącym roku na węgierskim poligonie Bakony Combat Training Center przez producenta, z poważnym wsparciem sił zbrojnych i rządu Węgier. Wybór lekkich i średnich maszyn produkcji Airbus Helicopters wskazuje nie tylko na zbliżenie z tym producentem, ale również na planowane ujednolicenie w zakresie obsługi, szkolenia, wyposażenia i uzbrojenia. Dzięki tej umowie Węgry stają się dziewiątym krajem, który zdecydował się na pozyskanie śmigłowców H225M Caracal.

Komentarze (71)

  1. ito

    Czyli jednak ta umowa z Francuzami, obejmująca stworzenie m. in regionalnego centrum serwisowego w Łodzi to była fatalna umowa bez perspektyw. A Węgrzy to idioci skoro kupują taki "złom". Pomysł jednej platformy dla wiropłatów wojskowych był durny (choć patrząc na zestaw Mi 8- Mi 14- Mi 24- nie aż tak bardzo), natomiast zakup dokonywany w jego ramach był bardzo dobry- i bardzo dobre były jego warunki. Takich już nie dostaniemy. No ale dobra zmiana musiała zniszczyć wszystko, co udało się zrobić poprzednikom. Zamiast tego mamy- nic.

  2. db+

    @mc. Oj krótka jest pamięć ludzka, krótka. Na szczęście internet nie zapomina: "Złożyliśmy projekt dezyderatu, który miał być stanowiskiem komisji obrony narodowej i miał wezwać rząd do wstrzymania się z podpisaniem umowy na zakup śmigłowca wielozadaniowego - poinformował Bartosz Kownacki z PiS po posiedzeniu komisji. Na konferencji Prawa i Sprawiedliwości pojawił się dawno niewidziany Antonii Macierewicz. - Ktoś się spieszy z wydatkowaniem na rzecz obcego producenta olbrzymiej sumy pieniędzy - ocenił". Informacja pochodzi z 27 maja 2015.

  3. mc.

    Łukasz - zakupy "zewnętrzne" powinny być objęte dodatkowym programem finansowym - ponad 2% wydawane w kraju. Zakupy krajowe muszą uwzględnić odtworzenie mocy produkcyjnych zakładów produkujących amunicję, zakładów remontowych oraz zakładów wytwórczych.

  4. Łukasz

    @mc. bo poprzedni rząd był tak samo (nie)kompetentny jak ten obecny. Inicjatywa jednej średniej platformy pod śmigłowce do różnych zadań jest dobra i słuszna. Obojętnie czy to będzie caracal czy black hawk to helikoptery CSAR/SAR, MEDEVAK, ZOP i te dla specjalsów są potrzebne na wczoraj. Serwis tych maszyn powinien znajdować się w naszym kraju, w spółce, której dużym udziałowcem winien być skrab państwa, po to aby zapewnić nam gwarancję wykonania potrzebnych prac we właściwym czasie. 20 helikopterów specjalistycznych to nie jest aż taki duży wydatek patrząc na PKB Polski. Biorąc pod uwagę nasze położenie geograficzne i naszą historię to powinniśmy wydawać nie 2 (realnie 1 %) a 4 % na armię.

  5. mc.

    Żeby skończyć głupie dyskusje (dlaczego nie kupili Caracali ???).... jeśli były tak bardzo potrzebne, dlaczego poprzedni rząd ich nie kupił ? Testy zakończyli w kwietniu 2015, do października (wyborów) mieli mnóstwo czasu !!! Wszyscy wiedzieli, że to "zgniłe jajo", i próbowali zwalić to na następną ekipę. KUPIĄ - bez sensu wydają gigantyczne pieniądze (12,5 mld PLN), NIE KUPIĄ - utrącili "ważny przetarg".

  6. ;ech

    Orban jednak myśli a nasi wielcy przywódcy?

  7. xyz

    Komentarz do wypowiedzi tyle tak, pewnie dlatego w pierwszej kolejności zakupiono samoloty VIP. To był jeszcze ważniejszy wydatek. PS zapominasz ze pomiędzy zakupem a faktycznym rozpoczęciem eksploatacji upływa kilka lat. za kilka lat te nasze Mi nie będą już wydolne i strach będzie nimi latać, a nowych śmigieł nie będzie.

  8. BUBA

    tyle, "Nasze podatki nie są po to , żeby Francuzom zrobić dobrze", według PiS mamy dobrze robić USA kosztem krajowego przemysłu. Taka jest polityka stad brak prawdziwego offsetu przy wypływie 4,5 miliarda z budżetu.

  9. say69mat

    @zenon ... wypada zatem podziwiać niefrasobliwość nacji v/s państw inwestujących na potęgę w realizację programów modernizacyjnych floty śmigłowców pozostających na wyposażeniu sił zbrojnych. Szwecja, Finlandia, Belgia, Holandia, Niemcy, Francja, Włochy. Jedynie, tak na marginesie, wspominając o pracach prowadzonych w USA czy Rosji. My - tradycjonaliści - przywiązani do chodzenia po ziemi, wybieramy albo konie i furmanki, albo koła i gąski. Nie przejmując się za bardzo ogólnoświatowymi trendami dominującymi w procesie modernizacji profilu sił zbrojnych. Z drugiej strony, niby racja, bo ... na ten przykład Hamas to albo tunele, albo latawce. W ten oto sposób intelekt wytycza możliwości sił zbrojnych oraz pola potencjalnej konfrontacji v/s generuje narzędzia stanowienia pokoju.

  10. tyle

    Zenon... 100/100. Śmigłowce to zakup trzeciej czy czwartej kolejności. Kilka sztuk dla ratownictwa morskiego a reszta może poczekać przy ograniczonym budżecie MON. Przyszła wojna to rakiety , anty rakiety i drony we wszelkich możliwych konfiguracjach, plus nowoczesne obrazowanie. Nasze podatki nie są po to , żeby Francuzom zrobić dobrze i kupić od nich nieperspektywiczne helikoptery , których sami nie chcą używać.

  11. De Retour

    @ Słonina. Mrzonki już zweryfikowało życie. Mrzonki pana Macierewicza, pana Kownackiego i pana Berczynskiego. Zostały np. Mi 14, które nawet Rosja dawno temu wycofała. Francja używa Caracali bojowo w Sahelu. Holandia szybko wycofała stamtąd swoje śmigłowce Made in USA po wypadku (niestety śmiertelnym) Stwierdziła, że nie jest wstanie ich tam utrzymać sprawnych i bardzo szybko się zużywają. Piasek pustynny robi swoje. Jak zresztą widać Caracale sprzedają się całkiem dobrze.  Patrioty? Kupiliśmy 2 baterie z 4 sektorowymi radarami do120 stopni, możliwość połączenia ich IBCS i 200 rakiet. Za defence24 -"Samo wprowadzenie dwóch baterii „Wisła” praktycznie niczego nie zmieni patrząc na całościowe potrzeby Sił Zbrojnych RP, a jeszcze bardziej generalnie – całej Polski"  https://www.defence24.pl/wislaswiatelko-w-tunelu-czy-widmo-porazki-opinia

  12. Davien

    Panie conjurer, Caracale nie miały byc jedynymi smigłowcami w WP, miały jedynie zastapic Mi-8/14 jako srdnie smigłowce wielozadaniowe i nikt nie planował robic z nich maszyn uderzeniowych wiec po co kit wciskasz. NH-90 dla nas sie nie nadawał, nie ma do tej pory wersji CSAR/SOF i szybko miec nie bedzie, nawet Francuzi którzy kupili całe 102NH-90 nie zastepuja nim Caracali, ale wręcz przeciwnie , dla swoich sił specjalnych i lotnictwa ciagle je kupują wiec panie conjurer mniej sf wiecej realizmu.

  13. Davien

    Panie stawiam na drugie: Wartośc kontraktów upublicznił niejaki Krystowski w wywiadzie podajac ile miały kosztować AW-149 , oraz podajac o ile były tańsze od Caracali i S-70i. Offset tez był podany do wiadomosci publicznej przez wkurzonych sciemnianiem MON Francuzów w tzw białym liscie, nawet na def 24 był publikowany. Maszyn w wersjach specjalistycznych miało byc 34 wiec liczba jak najbardziej podana. Caracal w swojej podstawowej wersji jest smigłowcem specjalistycznym CSAR/SOF bo powstał w tym celu

  14. Davien

    Rafał, dlatego nikt nie chciał sie pozbywac Mi-17, miały zostać aż do czasu wymiany na nowe smigłowce ciezkie, Caracale miały zastapić Mi-8/14.

  15. tichy

    Jeszcze raz napiszę: wystarczy na ten śmigłowiec popatrzeć. Każdy, nawet laik, dostrzeże archaiczność konstrukcji. Przypominam, że śmigłowiec eksploatowany jest 20-40 lat. Porównajcie prototypowy śmigłowiec amerykański ze zdjęcia obok . W naszej sytuacji powinniśmy kupować tylko najnowsze i perspektywiczne rozwiązania.

  16. ZZZ

    @Słonina - No, wypowiedzieli się. 80% maszyn w gotowości bojowej na misjach wojskowych w Afryce. Dramat. Wy w Polsce macie lepsze wyniki?

  17. anakonda

    pan rakietowy takie bzury można napisac o każdym pojezdzie czy instalacji wojskowej (wystarczy sie ponoc podkrasc wycelowaci po sprawie ) niestety tak to nie działa bowiem każdy obiekt wojskowy posiada zabezpieczenie przeciw bezpośreniemu zagrożeniu które w wiekszym czy mniejszym stopniu zapewniaja tymże bezpieczeństwo.Druga rzecz to to że obiekty takie sa zabezpieczane przez iles tam systemów niezależnych jak i oczami np snajperów które odrzyca potencjalnego strzelca na odległość strzału nieskutecznego .Potrzecie to sposób użycia bo jeslo ktos myśli o lataniu sobie nad linia frontu to ma chyba cos z głowa ,zreszta działania na ukrainie jasno pokazał jak nie używać śmigłowców

  18. K.

    @Ernst Junger . 34 maszyny z 50 to wersję specjalistyczne nie transportowe . Specjalistycznym kończą się resursy .

  19. fgh

    Caracal za mi8/17/14, H145M za mi2, rozwój W3 głuszec dla Świdnika, s70 dla policji itp, kruk z USA. Tak to powinno wyglądać.

  20. Słonina

    @AVA , to,co mielibyśmy, to sfera mrzonek, które Francuzi (ich związki zawodowe przede wszystkim) szybko by zweryfikowali. Caracal, to jednak przede wszystkim finansowa beczka bez dna, o czym sami Francuzi (chcący czy niechcący) niedawno wypowiedzieli się głośno, informując o poziomie awaryjności , kosztach serwisowania czy użytkowania tego podrasowanego staruszka w swojej armii. Przekaz takich informacji jest nader jasny...niektórzy jednak i tak jasnych komunikatów nie rozumieją.

  21. Słonina

    @Moro Piszesz o Patriocie w wersji "Bronkowej"?Tak, było to zamówienie w kampanii wyborczej, z półki - staroci, które nijak nie zapewniały Polsce jakiejkolwiek obrony przed choćby Iskanderami.To,co wejdzie obecnie, (choć zgoda, jest za zbyt duże pieniądze i w ilości mocno niewystarczającej ) daje jednak jakieś szanse na realną walkę z rakietami i samolotami najnowszych typów ,z arsenału naszego potencjalnego przeciwnika. Powtórzę,wersja Patriota ,"zamówiona" przez POprzedników, nie dawała minimum szans na jakąkolwiek obronę polskiego nieba.

  22. Davien

    Ernst, tyle ze tak sie składa że Caracale miały byc głównie maszynami specjalistycznymi, transportowych było jedynie 16, a nasze specjalistyczne albo zaczna na dniach spadac, albo ich w ogóle nie mamy więc ten zakup akurat był bardzo potrzebny.

  23. Rafał

    Mi-17 to cały czas dobre maszyny. Po modernizacji i wymianie silnika na ukraiński polatają jeszcze 20 lat. Szkoda wydawać pieniądze na nowe maszyny o tych samych zastosowaniach.

  24. stawiam na drugie

    Caracal - polska [email protected] i inni podobni..................1. Jak można ten zakup porównywać do naszego, skoro wartość kontraktu nie została upubliczniona? 2. Nie ma podanej nawet liczby śmigłowców w wersjach specjalistycznych. Zgaduję że wersji ZOP Węgrzy nie zamówili, a właśnie ta musiała być najdroższa. 3. Dlaczego nie dziwi was że kwota zakupu jest tajemnicą w sytuacji cyt: "jaki dopiero przekręt chcieli zrobić Amerykanie i Włosi, bo ich oferty były jeszcze gorsze..." No tak ciekawe jak "darlibyście koty", gdyby zakupy obecnego MON był by tajemnicą. 4. Każdy kto trochę czyta to wie, że ten zakup został przeprowadzony łącznie z urządzeniami do planowanej budowy elektrowni atomowej na Węgrzech, więc to zakup w pakiecie!!!!!!!!!!!!!!!! 5. "juz rozpisali się nieudaczniczy którzy nie wiedzą co ile kosztuje i dlaczego nasze miały kosztować tyle ile kosztowały , a i tak były najtańsze z oferowanych. I pomyśleć , że węgierskie i ukraińskie smigłowce mogły być u nas serwisowane" Faktycznie z tak kosmiczną logiką nie można dyskutować, zwłaszcza że w Rumuni już jest od 20 lat zakład śmigłowcowy Airbusa więc dlaczego akurat u nas ten serwis? 6. Na koniec: jak czytam tą całą krzykliwą argumentację płynącą od pasjonatów Caracali, to zastanawiam się czy wy chcecie go wypromować, czy obrzydzić?

  25. Zenon

    Nadal nie dotarło do wielbicieli kupowania w pierwszej kolejności dużej ilości H225M Caracal, że WP ma zdecydowanie inne, ważniejsze priorytety, takie jak nowoczesna i liczna obrona przeciwlotnicza i wojska rakietowe i artyleria. Na te ważniejsze priorytety powinny w pierwszej kolejności iść duże środki finansowe, śmigłowce transportowe mogą poczekać z wyjątkiem kilku sztuk ZOP i tutaj zakup jest blisko, myślę o bardzo dobrym AgustaWestland AW101.