Reklama

Siły zbrojne

Węgierski zmech zwiększa potencjał

Węgierski bojowy wóz piechoty KF41 Lynx.
Węgierski bojowy wóz piechoty KF41 Lynx.
Autor. honvedelem.hu

Pierwszy węgierski batalion zmechanizowany wykorzystujący bojowe wozy piechoty KF41 Lynx osiągnie niedługo gotowość operacyjną. Dotychczas otrzymał on 45 pojazdów, z czego 20 zostało zmontowanych w lokalnym przemyśle zbrojeniowym.

Węgrzy dotychczas zamówili 209 pojazdów na bazie KF41 Lynx, w tym m.in. wozy ewakuacji medycznej, samobieżne moździerze 120 mm, bojowe wozy piechoty, pojazdy dowodzenia czy artyleryjskie wozy rozpoznawcze. Z puli tej 163 pojazdy na bazie KF41 Lynx zostanie zmontowanych w zakładzie ZALAZone leżącym w miejscowości Zalaegerszeg (należącym do Rheinmetall Hungary), zaś pozostałe 46 wozów w wariancie bojowego wozu piechoty oraz pojazdu dowodzenia zostanie wyprodukowane w Niemczech i dostarczone do końca 2025 roku. Pod koniec stycznia na Międzynarodowej Konferencji Pojazdów Pancernych 2025 (IAV 2025) zorganizowanej w Farnborough ogłoszono, że dotychczas odebranych zostało 45 wozów.

W informacji podanej przez rzecznika Wojsk Lądowych Węgier dowiadujemy się, że z powyżej puli 25 wozów pochodzi z Niemiec, zaś 20 zostało wytworzonych na Węgrzech. Trafiają one do 1. Batalionu Grenadierów wchodzącym w skład 30. Brygady Zmechanizowanej MH Kinizsi Pál. Będzie on brał udział w ćwiczeniach certyfikujących jego gotowość operacyjną razem z 1. Brygadą Pancerną MH Klapka György, która stopniowo otrzymuje kolejne czołgi Leopard 2A7HU. Docelowo Rysie otrzymają wszystkie 3 bataliony wchodzące w skład 30. Brygady Zmechanizowanej pozwalając na wycofanie obecnie używanych kołowych transporterów opancerzonych BTR-80 oraz bojowych wozów piechoty BTR-80A (z czego 66 sprzedano do Serbii).

Reklama

Koniec dostaw wszystkich zamówionych KF41 Lynx planowany jest na rok 2030. Docelowa liczba zakupionych Rysi może się zwiększyć z racji na chęć pozyskania przez Węgry systemu przeciwlotniczego Skyranger 30, który to zostałby osadzony na jego podwoziu. Oprócz tego, niemiecki Rheinmetall dostarczy dla węgierskiej armii dziewięć wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 przeznaczonych do wsparcia KF41 (rezygnując z tego wariantu specjalistycznego na Lynx-ie). Co ciekawe, pierwsze Lynxy miały mieć pewne problemy natury technicznej, które producent miał już rozwiązać.

Węgierskie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx.
Węgierskie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx.
Autor. honvedelem.hu

KF41 to gąsienicowy bojowy wóz piechoty opracowany i stworzony przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wóz ma modułową konstrukcję pozwalającą na wymianę wielu jego składowych elementów w zależności od potrzeb zamawiającego. Główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna kal. 30/35 mm, mogąca strzelać amunicją programowalną. Może się ona poruszać w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Głównym efektorem przeciwpancernym są pociski kierowane Spike-LR/LR2, umiejscowione w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu.

Uzupełnieniem szybkostrzelnej armaty jest sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm, a dodatkowo wieża może zostać zaopatrzona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Wóz ten może zostać w razie potrzeby wyposażony w inny system wieżowy posiadający np. armatę czołgową 105/120 mm, zmieniający go w pojazd wsparcia ogniowego/czołg średni. Pojazd ten dalej będzie odznaczał się dobrą mobilnością dzięki jednostce napędowej o mocy 1140 koni mechanicznych. Wóz w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągać prędkość 70 km/h.

    Pancerz Lynxa zapewnia ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Dodatkowo wzmocniona ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).

    Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami. Pozwala to na zachowanie optymalnej świadomości sytuacyjnej i ułatwia zajmowanie i opuszczanie stanowisk. Jest to bardzo ważny aspekt w sytuacjach zagrożenia, gdzie czas konieczny do opuszczenia pojazdu musi być jak najkrótszy. Poza tymi wyjściami załoga może opuścić pojazd tak, jak przewożony desant-rampą opuszczaną hydraulicznie, znajdującą się w tyle wozu.

    Węgierski KF41 Lynx.
    Węgierski KF41 Lynx.
    Autor. Węgierskie Ministerstwo Obrony

    WIDEO: Czekając na Trumpa - Wielkie odliczanie

    Reklama

    Komentarze

      Reklama