- Wiadomości
USA: Vipery zastępują Super Cobry
Śmigłowce AH-1W Super Cobra służące w Trzecim Morskim Dywizjonie Lotniczym wykonały ostatni lot do bazy Davis-Monthan Air Force Base (AMARG) w Arizonie. Wysłużone maszyny zostały już w tej jednostce w pełni zastąpione przez AH-1Z Viper.

Według kapitana John T. Fischer’a, Instruktora Broni i Taktyki Wojennej w HMLAT-303, śmigłowiec AH-1Z Viper, w porównaniu do AH-1W, potrafi unieść o wiele większą maksymalną wagę brutto, co jest spowodowane poprawą funkcjonowania silników oraz czteropłatowym śmigłem zapewniającym większą moc maszyny.
Śmigłowiec AH-1Z, zastępujący AH-1W jest wyposażony w sześć węzłów uzbrojenia, przy czym skrajne mogą być uzbrojone w rakiety powietrze-powietrze Sidewinder.
Na pozostałych można montować oprócz Sidewinderów także pociski Hellfire (po cztery na każdym), wyrzutnie rakiet niekierowanych 70 mm, jak i kierowanych pocisków APKWS tego samego kalibru, a także przeciwpancerne Hellfire, oraz dodatkowe zbiorniki paliwa. Viper dysponuje też nowej generacji systemem kierowania ogniem.
Ma również ucyfrowiony kokpit, a ok. 85 proc. części zamiennych jest kompatybilnych z bliźniaczą maszyną UH-1Y Venom. Według kapitana John T. Fischer’a, Instruktora Broni i Taktyki Wojennej w HMLAT-303 ma też o około 30 minut dłuższą długotrwałość lotu w stosunku do Super Cobry.
Czytaj też: Amerykańskie śmigłowce Super Cobra na sprzedaż
Przezbrojenie tej jednostki jest jednak ważnym elementem procesu wprowadzania w piechocie morskiej USA nowej generacji Viperów w miejsce wcześniej stosowanych Super Cobr. Te ostatnie są jednak nadal używane, np. w MAG-29 na wschodnim wybrzeżu USA.
Wycofane z Korpusu Piechoty Morskiej USA śmigłowce AH-1W Super Cobra zostaną zaoferowane amerykańskim sojusznikom w ramach programu Foreign Military Sales (FMS) lub w sprzedaży bezpośredniej. W służbie znajdowało się ponad 100 śmigłowców Super Cobra, które wprowadzono do służby w 1986 roku. FedBizOpps poinformował, że maszyny przeznaczone do sprzedaży mają podlegać modernizacji, która obejmie przede wszystkim „ucyfrowienie” maszyn, wyposażenie ich w szklany kokpit i zaktualizowane systemy pokładowe. Naval Air Systems Command (NAVAIR) wspólnie z H-1 Light Attack Helicopter Program Office rozpoczęły poszukiwanie firm zainteresowanych realizacją programu modernizacyjnego AH-1W.
Obecnie wiadomo, że rozmowy na temat zakupu używanych śmigłowców uderzeniowych AH-1W Super Cobra prowadzi Brazylia, która jest zainteresowana zakupem 8 śmigłowców.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]