Siły zbrojne
Turcy odbierają zmodernizowane transportery opancerzone
Turecka armia odebrała pierwszą partię zmodernizowanych w lokalnym przemyśle gąsienicowych transporterów opancerzonych ACV-15 AAPC-1. Łącznie do tego standardu podniesionych zostaną 52 egzemplarze ACV-15 AAPC.
Tureckie przedsiębiorstwo FNSS otrzymało w maju 2023 roku zamówienie na modernizację tamtejszych transporterów opancerzonych ACV-15 AAPC w celu przedłużenia ich eksploatacji na kolejne 20 lat. Mowa tutaj o ulepszeniu 52 gąsienicowych ACV-15 AAPC do standardu ACV-15 AAPC-1( GZPT-T1) z łącznie posiadanej floty około 1380 tego typu pojazdów. Celem tureckiej armii było dostosowanie części swoich transporterów do wymogów współczesnego pola walki, przy jednoczenej poprawie ich ergonomii (np. poprzez wymienianę dotychczasowej elektroniki). Opisywana dostawa miała miejsce w grudniu zeszłego roku, całość ma dotrzeć do końca 2025 roku.
2000’li yılların başında @FNSS_Savunma tarafından TSK’ya teslim edilen Geliştirilmiş Zırhlı Personel Taşıyıcı (GZPT) araçlar, @aselsan ürünü SARP Kule Sistemi ve yeni teknolojik alt sistemler ile modernize edilerek Kara Kuvvetleri Komutanlığı’nın envanterine girmeye devam ediyor. pic.twitter.com/Dkmn2y9Ams
— Defence and Technology (@SavunmaTekno) December 12, 2024
Główne zmiany w pojeździe to m.in. wymiana dotychczas stosowanego otwartego stanowiska strzeleckiego z pancerną osłoną na zdalnie sterowany moduł uzbrojenia SARP DUAL, zwiększenie mocy jednostki napędowej z 300 do 305 KM, poprawienie poziomu ochrony załogi dzięki wzmocnieniu opancerzenia czy dodaniu elementów zwiększających świadomość sytuacyjną (system wykrywania strzałów, nawigacji czy dzienno-nocnej kamery kierowcy). Oprócz tego transportery przechodzą remont generalny, co ma pozwalić im na służbę przez kolejne dwie dekady. Pojazdy zachowają swoje cechy amfibijne, co pozwoli im dalej na samodzielne pokonywanie przeszkód wodnych z prędkością 6,3 km/h mimo prawdopodobnego zwiększenia masy.
ACV-15 AAPC1 to zmodernizowany turecki gąsienicowy transporter opancerzony powstały na bazie ACV-15 AAPC opracowany przez firmę FNSS Defence Systems. Główne zmiany dotyczą wymiany opancerzonego stanowiska strzeleckiego na zdalnie sterowany moduł uzbrojenia SARP DUAL, który może być wyposażony w m.in. uniwersalne karabiny maszynowe FN MAG/M240 kal. 7,62 mm (z zapasem 1500 naboi), lekki FN Herstal Minimi kal. 5,56 mm, wielkokalibrowy M2 kal. 12,7 mm (z zapasem 400 naboi) lub granatnik automatyczny Mk19 kal. 40 mm (z zapasem 80-96 granatów).
Opancerzenie pojazdu ma chronić załogę przed amunicją kal. 14,5 mm. Załogę pojazdu stanowią trzy osoby, zaś desant może wynieść od 8 do 10 żołnierzy. Jednostkę napędową ACV-15 AAPC stanowi ulepszony silnik wysokoprężny Detroit 6V-53T o mocy 305 KM sprzężony z poprawiona przekładnią X-200-4 z czterema biegami do przodu i biegiem wstecznym. Pozwala to na rozpędzenie ważącego około 14 ton wozu do prędkości 65 km/h po drodze i 6 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania.
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]