- Wiadomości
Transportery Piranha V dla Hiszpanii. „Produkcja w kraju, możliwy eksport”
Hiszpańska armia pozyska kołowe transportery opancerzone Piranha V, które będą wytwarzane w kraju i będą mogły być oferowane na eksport – donosi El Pais.

Hiszpańskie władze zdecydowały o przyznaniu kontraktu rozwojowego na budowę sześciu prototypowych kołowych transporterów opancerzonych rodziny Piranha V w ramach projektu rozwojowego. Jak pisze El Pais, w praktyce oznacza to, iż Hiszpanie zdecydują się na wybór transporterów Piranha V 8x8 jako perspektywicznych pojazdów bojowych, przeznaczonych na wyposażenie wojsk lądowych.
Informacje o wyborze transportera Piranha V potwierdzają wcześniejsze doniesienia o preferowaniu właśnie tego pojazdu przez Hiszpanów. Minister obrony Pedro Morenés twierdził bowiem, że nowe transportery muszą być produkowane w kraju. General Dynamics Land Systems posiada w Hiszpanii spółkę Santa Bárbara Sistemas.
Pojazd przeznaczony dla sił zbrojnych ma zostać opracowany we współpracy z krajowymi firmami SAPA oraz Indra. Serwis defesa.com podkreśla, że nowy transporter ma zostać opracowany w formie „produktu narodowego”, który będzie mógł zostać przeznaczony na rynki eksportowe.
Wcześniej bowiem Hiszpanie nie mogli sprzedać do Arabii Saudyjskiej produkowanych na licencji czołgów Leopard 2E z uwagi na brak zgody władz Republiki Federalnej Niemiec. Prace rozwojowe realizowane na bazie omawianego kontraktu mają zostać zakończone do 2017 roku, natomiast rok później rozpocznie się formalny proces związany z pozyskaniem seryjnych transporterów.
W procedurze związanej z zakupem nowych transporterów brano także pod uwagę propozycje ARDEC (kto Boxer), Patria (AMV), Nexter (VBCI) oraz Iveco-Oto Melara, proponujące transportery Centauro Freccia. Hiszpanie uznali już wcześniej, że układ 8x8 jest optymalny dla zaspokojenia potrzeb sił zbrojnych, rezygnując tym samym z pojazdów 6x6.
Nowe transportery zastąpią pojazdy Pegaso BMR w układzie 6x6, a częściowo także gąsienicowe wozy M113 produkcji amerykańskiej. W pierwszym etapie pozyskanych ma zostać 300 do 400 transporterów za sumę 1-1,5 mld euro, natomiast docelowe potrzeby hiszpańskiej armii szacowane są na 900 pojazdów.
W obliczu kryzysu finansowego Hiszpania przeprowadziła szereg redukcji wydatków na obronność. Obecnie jednak państwo to dąży do niewielkiego zwiększenia nakładów i kontynuacji najważniejszych programów zakupów sprzętu wojskowego i uzbrojenia. Według danych NATO udział wydatków wojskowych w hiszpańskim PKB plasuje się na poziomie 0,9% PKB.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]