Reklama

Siły zbrojne

Testy radaru APAR na duńskiej fregacie „Peter Willemoes”

Dopiero po zakończeniu testów radarów APAR duńskie fregaty Iver Huitfeldt wejdą do służby operacyjnej – fot. M.Dura
Dopiero po zakończeniu testów radarów APAR duńskie fregaty Iver Huitfeldt wejdą do służby operacyjnej – fot. M.Dura

Pierwszą duńską fregatą typu Iver Huitfeldt, na której zostaną przeprowadzone testy kwalifikacyjne radaru wielofunkcyjnego APAR jest „Peter Willemoes”. Próby dotyczą nie tylko samej stacji radiolokacyjnej, ale również jej współdziałania z większością systemów bojowych. I to tych najważniejszych – przeciwlotniczych.



Testy przechodzą nadspodziewanie dobrze i w sumie mogą zająć tylko tydzień, w odróżnieniu od normalnie potrzebnych co najmniej 20 dni. To dobrze ponieważ oficjalnie wszystkie trzy okręty typu Iver Huitfeldt: „Iver Huitfeldt”, „Peter Willmoes” i „Niels Juel” są już gotowe od 2011 roku. Jak widać tylko oficjalnie, ponieważ wprowadzenie ich do służby operacyjnej planuje się dopiero na początek 2014 roku.

Więcej: Europejska tarcza antyrakietowa: Radary APAR mogą już współpracować z rakietami SM-3

Same radary zostały już wstępnie przetestowane w zakładach Thales Nederland w Holandii ale od ich zamontowania w 2011 roku na fregatach w stoczni duńskiej Odense Stålskibsværft (tuż przed jej zamknięciem) nie były wykorzystywane bojowo. APAR (Active Phased Array Radar) wykorzystuje cztery nieruchome anteny ścianowe, a przeszukiwanie przestrzeni odbywa się poprzez elektroniczne kształtowanie i kierowanie wiązką. W tym celu każda z czterech „ścian” posiada 3000 identycznych elementów nadawczo – odbiorczych, co pozwala na obserwację kąta przestrzeni o szerokości 120º w azymucie i 85º w elewacji.

System obróbki pozwala na równoczesne śledzenie 350 obiektów, w tym na bardzo niskich wysokościach (dzięki wysoko umieszczonym antenom i układom eliminującym zakłócenia od fal). Zasięg 150 km wymaga by wstępne wykrywanie obiektów odbywało się za pomocą radaru dalekiego zasięgu, którym na fregatach Iver Huitfeldt jest również produkowana przez Thales Nederland stacja radiolokacyjna SMART L (zasięg 400 km).

Więcej: Amerykanie wprowadzają broń laserową na okręty

Testy APAR zaczęły się dopiero teraz i mają trwać do końca 2013 roku, uwzględniając przy tym sprawdzenie radarów z systemem rakiet przeciwlotniczych pionowego startu ESSM i Standard SM-2 IIIA (każdy okręt posiada po 32 rakiety Standard i 24 rakiety ESSM).

(MD)

 
Reklama

Komentarze

    Reklama