Próby mają być realizowane przez 416th Test Flight Squadron na dwóch samolotach należących do 412nd Test Wing, przez okres od września 2015 do sierpnia 2016 roku. Prowadzone prace mają na celu ograniczenie ryzyka związanego z instalacją radarów AESA na myśliwcach F-16 służących w siłach powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Lockheed Martin wybrał do modyfikacji F-16 przez montaż radarów typu AESA koncern Northrop Grumman, oferujący radary AN/APG-83 SABR. W założeniu modernizacja ma umożliwić zwiększenie zasięgu wykrywania i śledzenia celów, poprawić odporność na zakłócenia, a także poprawić możliwości w zakresie śledzenia dużych grup manewrujących obiektów. Ponadto, ma pozwolić na zwiększenie elastyczności działań i „niemal jednoczesne” wykonywania zadań powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.
Do dziś nie podjęto wiążącej decyzji o wyposażeniu myśliwców F-16 należących do USAF w radary klasy AESA. Na modernizację maszyn tego typu, obejmującą montaż radarów AN/APG-83 zdecydował się natomiast Tajwan. Realizowany program testów jest związany z dostawami zmodyfikowanych F-16 dla Republiki Chin.
W marcu br. Defense News informowało o złożeniu przez dowódców amerykańskich sił powietrznych wniosku o instalację radarów AESA na części myśliwców F-16 po tym, jak program modernizacji CAPES anulowano z uwagi na cięcia budżetowe. Oficjalne plany Pentagonu obecnie zakładają jedynie realizację programu SLEP, służącego przede wszystkim wydłużeniu eksploatacji myśliwców. Nie można jednak wykluczyć, że Amerykanie ostatecznie zdecydują się na wyposażenie części swoich F-16 w radary AESA.
Czytaj więcej: Radar AESA dla F-16 dostarczony
Jac
Warto by pomyśleć o modernizacji naszych "szesnastek".
heh
trzeba bylo myslec zanim kupilo sie nowy ale nie nowoczesny sprzet
F22B
Nasze F-16 wcześniej czy później dostaną AESA. D24 pisała o tym.
Senkju
Przecież w radar AESA polskie F-16 wyposaży Raytheon we współpracy z PGZ S.A. Pisał o tym Def24.pl.. "Kolejny ważny temat to modernizacja polskich myśliwców F-16 w ramach tak zwanego Mid-Life Update. Może obejmować np. zastosowanie radaru RACR opartego na technologii AESA (z aktywnym skanowaniem elektronicznym), oraz innych elementów awioniki produkowanych przez koncern Raytheon."
FTR
jakby chcieli sprzedać nam taki radar to by pewnie zliczyli nas na 20 mln usd za samolot wymyślając przy tym trudną do oszacowania aktualizację oprogramowania, unowocześnienie (cokolwiek to znaczy i jest konkretnie nie podane) różnych pokładowych urządzeń itp itd... taki sojusznik...
Romcze
Jeśli nasze F16tki dostaną AESA, to zamiast topić kasę w kosztowną fanaberię pod postacią F35 dokupić kolejne 48 F16 z nowym radarem i nic nam więcej nie potrzeba.