Boeing zdecydował się w końcu dołączyć do walki o potencjalny kontrakt na dostawy maszyn szkolenia zaawansowanego, które mają posłużyć w lotnictwie przez następnych 40 lat. Poprzednik T-X, samolot Northrop T-38 Talon ma już za sobą ponad 50 lat służby.
Zgodnie z podpisanym porozumieniem Boeing ma być głównym kontrahentem a Saab jego partnerem w opracowaniu i produkcji - całkiem nowej konstrukcji, która spełni oczekiwania USAF - jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu. Udział koncernu Saab sugeruje jednak, że maszyna ta będzie miała wiele wspólnego ze szwedzkim myśliwcem JAS39 Gripen w wersji dwumiejscowej.
W innym wypadku udział firmy Saab nie byłby potrzebny Boeingowi. Z drugiej strony, aby brać udział w amerykańskich przetargach Saab potrzebował partnera w kraju, który zajmie się co najmniej montażem samolotów. Podobne rozwiązanie zastosował koncern BAE System, wspólnie z McDonnel-Douglas oferując US Navy samolot BAE Hawk pod oznaczeniem T-45 Goshawk.
W walce o kontrakt na T-X amerykańsko-szwedzki team ma silnych konkurentów, którzy są o wiele bardziej zaawansowani w swoich pracach. Dotąd USAF przedstawiło wymagania oferentom posiadającym już gotowe maszyny. Co ciekawe, są to te same samoloty i firmy, które wystartowały w przetargu na samolot szkolny dla Polski: Korea Aerospacei Lockheed Martin z maszyną T-50 Golden Eagle, AleniaAermacchi T-100, będący zamerykanizowaną wersją M-346 Master oraz BAE Systems ze swoim samolotem Hawk T2.
Jaromir
A nam próbuje się wcisnąć ten szmelc jako samolot bojowy Buhahahaha robią to tzw. Fachowcy przecież w POlsce ich PełnO!
say69mat
O czem to Waszmość PiSzesz, a o czem to Waszmość usiłujesz ... POmyśleć??? Bo, po pierwsze, w naszym przetargu usiłujemy pozyskać samolot, który zastąpi użytkowane i cokolwiek nadżarte zębem czasu Iskry. Po drugie, to czy to będzie samolot szkolny, szkolenia zaawansowanego bądź szkolno - bojowy. Zależy głównie od potrzeb naszych Sił Powietrznych, bo to one będą użytkownikiem tych maszyn. A każda z nich czyli zarówno Hawk T128, Alenia M-346 Master czy też T-50/AT-50 Golden Eagle, w odniesieniu do naszych Iskier, to maszyny na poziomie Star Treka. Po trzecie, nie stać nas na czekanie na ewentualny wynik przetargu na samolot szkolny dla USAF. Po to tylko, aby zaopatrzyć się w najnowszy, top of the design model samolotu szkolenia zaawansowanego. Po czwarte, nie wiąż Przyjacielu swych sympatii i antypatii politycznych z kwestią przetargu na wyposażenie samolotu na potrzeby naszej armii. To budzi nie tyle ducha konkurencji, tylko niezdrowe emocje.
hjfdhfjxk
Jaki to samolot bojowy chcą nam wcisnąć fahofcu ?