Reklama

Siły zbrojne

Su-22 nad Mińskiem Mazowieckim [FOTO]

Piknik lotniczy z okazji święta 23 BLT. Fot. B. Sulik
Piknik lotniczy z okazji święta 23 BLT. Fot. B. Sulik

14 września na terenie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego im ppłk. pil. Jana Zumbacha w Mińsku Mazowieckim odbył się piknik lotniczy. Zorganizowano go z okazji święta jednostki. 

23. BLT jest miejscem stacjonowania 2. Grupy Poszukiwawczo- Ratowniczej oraz samolotów MiG-29. Tradycyjną wizytówką Bazy są popularne "dwudziestkidziewiątki", w tym roku, ze względu na uziemienie tych maszyn po ostatnim wypadku, organizatorzy prezentowali je wyłącznie na wystawie statycznej.

image
Ciekawym punktem wystawy statycznej była ekspozycja uzbrojenia możliwego do podwieszenia pod samolotem MiG-29. Fot. B. Sulik 

Na wystawie statycznej, oprócz Migów, przedstawiono także inne maszyny stacjonujące w bazie, należące do 2. GPR, a także sprzęt do obsługi naziemnej. Każdy pasjonat lotnictwa mógł przez chwilę poczuć się jak pilot MiG-a zasiadając w jego kabinie.

image
Fot. B. Sulik
image
Fot. B. Sulik

Na wystawie statycznej prezentowano samoloty MiG-29, CASA C-295M z 8. BLT, czy muzealne egzemplarze Su-22M4 i MiG-21UM, znajdujące się na co dzień w 23. BLT.

image
CASA-C295M z 8BLT. Fot. B. Sulik
image
Muzealny egzemplarz Su-22M4. Fot. B. Sulik
image
Muzealny egzemplarz MiG-21UM. Fot. B. Sulik

Dużą popularnością cieszyły się też śmigłowce - Mi-2, W-3 Sokół i Mi-24. Najmłodsi, oprócz możliwości znalezienia się w kabinie Sokoła z 2. GPR, przez chwilę mogli być "ratowani", wisząc w trójkącie ratowniczym, używanym do zadań ewakuacyjnych. Warto też zauważyć, że żołnierze bazy byli po prostu mili dla zwiedzających - cierpliwie udzielali odpowiedzi na pytania i pozwalali widzom zobaczyć tak dużo, jak tylko to możliwe. 

image
Dużą popularnością cieszyła się też ekspozycja śmigłowcowa - z maszynami Mi-24W (1BLWL), W-3 2 GPR...  Fot. B. Sulik
image
...Mi-2... Fot. B. Sulik
image
i W-3WA. Fot. B. Sulik

Swoje stanowiska rozstawili też goście - m.in. Jednostka Wojskowa GROM (prezentująca uzbrojenie i wyposażenie, w tym rampę szturmową), Oddział Specjalny Żandarmerii Wojskowej, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A., 12. Bezpilotowa Baza Statków Powietrznych, Straż Graniczna (z samolotem ASP S15-1) czy Lotnicza Akademia Wojskowa z Dęblina, która zaprezentowała swoje samoloty i śmigłowce szkolno-treningowe. Swoje stanowiska wystawiły też Wojskowa Komenda Uzupełnień i WOT.

image
Guimbal Cabri G2 Lotniczej Akademii Wojskowej. Fot. B. Sulik
image
Diamond DA-42G Twin Star Lotniczej Akademii Wojskowej. Fot. B. Sulik
image
Robinson R-44 Raven II Lotniczej Akademii Wojskowej. Fot. B. Sulik
image
Stanowisko Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Fot. B. Sulik
image
Stanowisko 12 BBSP. Fot. B. Sulik

Najważniejszą częścią imprezy były jednak pokazy dynamiczne. Można było zobaczyć m.in. Wojciecha Hajdukiewicza w jego czerwonym Haatz Special, sekcję spadochronową WAT S3 Sky Magic oraz Macieja Pospieszyńskiego - zawodnika Aeroklubu Warszawskiego, mistrza Polski w akrobacji samolotowej i dwukrotnego mistrza świata w akrobacji szybowcowej, który na Extrze 330SC dał pokaz swych umiejętności.

image
Maciej Pospieszyński za sterami Extra330SC. Fot. B. Sulik
image
Maciej Pospieszyński za sterami Extra330SC. Fot. B. Sulik
image
Maciej Pospieszyński za sterami Extra330SC. Fot. B. Sulik

Kolejnym mocnym akcentem był pokaz umiejętności Artura Kielaka, pilotującego XA-41 pomalowanego w barwy upamiętniające Dywizjon 303 (którego dowódcą był m.in. patron bazy ppłk. pil. Jan Zumbach)  - zarówno w duecie ze śmigłowcem Bo-105, jak i z Maciejem Pospieszyńskim. 

image
Artur Kielak na samolocie XA-41 i Maciej Pospieszyński za sterami Extra330SC. Fot. B. Sulik
image
Artur Kielak na samolocie XA-41. Fot. B. Sulik
image
Artur Kielak na samolocie XA-41. Fot. B. Sulik
image
Artur Kielak na samolocie XA-41. Fot. B. Sulik

Końcowym akcentem był pokaz dynamiczny dwóch samolotów Su-22M4 z bazy w Świdninie. Nie wykonywały one wprawdzie tak efektownych pokazów, jak małe cywilne maszyny akrobacyjne, jednak zademonstrowały efektowne przeloty z różnymi ustawieniami geometrii skrzydeł,  odpalenia flar, czy lądowanie z użyciem spadochronu hamującego.

image
Su-22M4 podczas pikniku w 23 BLT. Fot. B. Sulik
image
Su-22M4 podczas pikniku w 23 BLT. Fot. B. Sulik
image
Su-22M4 podczas pikniku w 23 BLT. Fot. B. Sulik 
image
Fot. B. Sulik

Należy szczególnie podkreślić, że organizatorom Pikniku udało się tak dobrać termin, że nie pokrywał się on w czasie z żadną inną dużą imprezą, poza Piknikiem Szybowcowym w Lesznie - ale to impreza o innej specyfice.

image
Su-22M4 podczas pikniku w 23 BLT. Fot. B. Sulik

Organizatorom należy pogratulować dobrze wykonanej pracy i życzyć, by za rok w powietrzu swe wdzięki mogły już prezentować także samoloty myśliwskie, stacjonujące w bazie na co dzień.

Reklama

Komentarze (5)

  1. radzimir

    To su-22 jeszcze latają? Myślałem że kiedyś już była akcja p.t. "pożegnanie ostatniego su".

  2. Fencer

    Wg specyfikacji, Su-22 M4 ma większą początkową pr. wznoszenia niż MiG-25 PD.....230 m/s do 120 m/s...(?).

    1. Gnom

      W swoim czasie (praktycznie do lat 90) miał i lepsze wznoszenie i przyspieszenie od F-16A, a nawet pierwszych C. Ale nie to decyduje dzis o skuteczności w walce. On został w połowie lat 80, a nawet się cofnął bo nie ma już pewnie sprawnych rakiet kierowanych.

    2. Davien

      Od F-16C na pewno neie, one miały 250m/s az do F-16Advanced który ma 340m/s. Natomiast co do Su-22 to zawazyła na tym głównie rezygnacja Rosji z tych maszyn i zastepowanie ich Su-24 przez co żadnych modernizaci praktycznie póżniej nie było. Obecnie to nie tylko brak uzbrojenia, ale i radaru, systemów WRE czy antyczna awionika.

    3. Olo Kwasek

      Nie ma też żadnego radaru, przez co od "zawsze" na Zachodzie nazywany jest "ślepym bokserem"!! W mojej opinii jest po prostu bojowo do niczego. Jest dobry tylko i wyłącznie jako przedmiot serwisu dla niedoinwestowanych WZL!!!

  3. Pasjonat

    No właśnie w tym roku na wszelkich imprezach organizowanych przez nasze bazy lotnicze brakuje 29,miejmy nadzieję że szybko wrócą do latania nim pojawiają się następcy

    1. Starik

      Nie wrócą już nigdy

    2. Piotr

      Tak bardzo brakuje latającego Miga. W zeszłym roku latał dwukrotnie raz sam i drugi raz z Arturem Kilakiem. Mimo że szykowała się potężna ulewa nikt nie opuszczał lotniska bo wszyscy podziwiali ten piękny samolot. W zeszłym roku była też para Su 22 i całkiem nieźle się zaprezentowała a w tym roku wyglądało to tak jak gdyby MON nie miał na paliwo. Nawet wystrzelenie flar spowodowało że ludzie patrzyli się na nie z politowaniem. W końcu flary z Su 22 i Mig 29 mają średnicę 26 mm a doświadczenie Ukraińców mówi że dziś są całkowicie nieskuteczne. Na przykład instalują wyrzutniki flar 50 mm na Su 25. Standardowa flara NATO jest też znacznie potężniejsza i gdy ich jest dużo w powietrzu czasem czuć ciepło na twarzy.

  4. bos-mann

    Nie można się zachłystywać techniką made in USA bo MIG 29 po odpowiedniej modernizacji może być w służbie jeszcze wiele lat - trzeba tylko chcieć.

    1. sady71

      Tak, razem ze spitfire i antonowami.

    2. Davien

      Taak, chyba że jako cel latajacy do ćwiczeń bo do normalnej słuzby...

    3. Gnom

      W takim przypadku F-16 starsze niż bl.50/52+ też (podobnie F/A-18, F-15). Czytaj post i odpowiadaj - w poscie pierwotnym jest wyraźnie "po modernizacji". Wątpię by którykolwiek amerykański pilot F-16, czy F/A-18 chciałby sie spotkać ze zmodernizowanym MiG-29 (np, indyjskim) czy tym głębiej zmodernizowanym zwanym MiG-35. To byłby równy pojedynek (choć wiem że wg ciebie nie).

  5. trw

    Stypa. Mogli sobie darować. Podobnie jak prezentowanie s.p. takich jak Mi-2 w sekcji innej niż muzealna.

Reklama