Reklama
  • Wiadomości

Słowacy odbierają wóz ewakuacji medycznej

Siły Zbrojne Słowacji odebrały pierwszy kołowy transporter opancerzony Vydra 8x8. Otrzymany pojazd był w odmianie wozu ewakuacji medycznej, kolejne dziewięć takich wozów zostanie dostarczonych do końca roku.

Słowacki wóz ewakuacji medycznej na bazie transportera Patria AMX XP.
Słowacki wóz ewakuacji medycznej na bazie transportera Patria AMX XP.
Autor. Ozbrojené sily Slovenskej republiky / Facebook

Jesienią 2023 roku po raz pierwszy zademonstrowano słowacki wóz ewakuacji medycznej zbudowany na bazie kołowego transportera opancerzonego Patria AMV XP (lokalnie określonego jako Vydra), których łącznie słowacka armia ma otrzymać 10 egzemplarzy. Teraz pierwszy pojazd po doposażeniu i przejściu testów został dostarczony do armii, kolejne dziewięć ma zostać przekazanych do końca tego roku. Przy okazji publikacji zdjęć oraz wideo z dostawy Wydry możemy zobaczyć, jak wygląda jej wnętrze. WEM w takiej konfiguracji może transportować pięciu rannych, dwóch w pozycji leżącej oraz trzech siedzących. W przedziale ratunkowym jest miejsce dla dwóch medyków.

Słowacja zakupiła poza 10 WEM-ami także 60 kołowych bojowych wozów piechoty wyposażonych w system wieżowy Turra-30 oraz sześć wozów dowodzenia (łącznie 76 pojazdów). Pierwszy KBWP został pokazany w lipcu zeszłego roku. Pojazd w konfiguracji KBWP był możliwy do zobaczenia podczas MSPO 2022 w Polsce. Dostawy wszystkich Wydr mają zakończyć się w 2027 roku.

Warto wspomnieć, że Patria AMV XP w bardzo podobnej konfiguracji jest obecnie proponowana sąsiednim Czechom jako następca floty transporterów opancerzonych rodziny Pandur II.

Co ważne, za realizację 60% wartości całego kontraktu ma odpowiadać słowacki przemysł. Największym udziałowcem umowy na produkcję pojazdów rodziny Vydra będzie firma Konštrukta-Defence, znana m.in. z produkcji systemów artyleryjskich Zuzana 2. W celu realizacji umowy jedna z hal należących do zakładów CSM Industry w Tisovcu została wyremontowana i zmodernizowana. Oprócz tego zwiększona została liczba pracowników oddelegowanych do produkcji słowackich pojazdów.

Produkcja pierwszego słowackiego egzemplarza rozpoczęła się w marcu zeszłego roku. W maju tego roku zakłady CSM Industry pokazały kilka zdjęć z procesu produkcji pojazdów dla słowackiej armii. Po zakończeniu wytwarzania kadłuba oraz montażu końcowym są one dostarczane do firmy EVPÚ, gdzie następuje montaż wieży Turra-30 (w przypadku wersji bojowego wozu piechoty).

Reklama

Patria AMV XP to najnowsza wersja kołowego transportera opancerzonego AMV 8×8 stworzonego przez fińską spółkę Patria. Konstrukcję tę po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 2015 roku. Głównymi zmianami względem wariantu bazowego są podwyższenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz wymiarów pojazdu, co z kolei pozwoliło na istotne wzmocnienie opancerzenia. Masę bojową zwiększono z 26 do 30-32 ton, co pozwoliło m.in. na wzmocnienie odporności transportera na ostrzał. W celu utrzymania mobilności i dzielności terenowej na dotychczasowych poziomach zastosowano nowy silnik o mocy 612 KM, a także usprawnione zawieszenie hydropneumatyczne. Dzięki modułowej konstrukcji wóz może zostać przebudowany do wielu wersji specjalistycznych, a w wariancie bojowym otrzymuje uzbrojenie w postaci wybranego przez klienta modułu wieżowego.

BOV 8x8 Vydra, czyli słowacki wariant kołowego transportera opancerzonego Patria AMV XP z systemem wieżowym TURRA 30.
BOV 8x8 Vydra, czyli słowacki wariant kołowego transportera opancerzonego Patria AMV XP z systemem wieżowym TURRA 30.
Autor. Konštrukta-Defence
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama