„Kuzyn Rosomaka" ze słowacką wieżą dla czeskiej armii?

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Fińskie przedsiębiorstwo Patria podczas czeskich targów IDET 2025 pokazało swój kołowy transporter opancerzony Patria AMX XP zintegrowany ze słowacką wieżą Turra 30 w ulepszonej odmianie V9-SA.
Fińskie kołowe transportery opancerzone rodziny AMV są jednymi z najpopularniejszych na świecie konstrukcji w swojej kategorii. Obecnie promowana jest jego najnowsza odmiana XP, która to została dotychczas zamówiona przez m.in. Słowację oraz Japonię zaś chęć zakupu jej wyraziła Słowenia. Jej obecność na czeskich targach IDET 2025 nie jest przypadkowa, ponieważ ma ona być promowana tamtejszej armii jako następca obecnej floty transporterów opancerzonych rodziny Pandur II. Pokazany podczas wydarzenia pojazd otrzymał słowackiej produkcji wieżę Turra 30 w odmianie Turra 30-SA (V9).

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata napędowa Bushmaster II kal. 30 mm, którą uzupełnia sprzężony karabin maszynowy kal. 7.62 mm. Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa pociski kierowane Spike LR/LR2 umieszczone w zewnętrznej wyrzutni. Opancerzenie wieży jest na poziomie 1 normy STANAG 4569. Wieża jest napędzana elektrycznie, w pełni stabilizowana, umożliwia prowadzenie ognia w zakresie kątów podniesienia od -10 do +70 stopni w pionie i 360 stopni w poziomie.
Za produkcję wieży Turra 30 odpowiada prywatne przedsiębiorstwo EVPU (posiadające swoje oddziały zarówno na Słowacji, jak i w Czechach), które dotychczas otrzymało zamówienie dotyczące dostarczenia 60 sztuk na potrzeby słowackich kołowych transporterów opancerzonych BOV 8x8 Vydra.
Prezentowana odmiana SA cechuje się m.in. poprawionymi parametrami dotyczącymi tworzenia świadomości sytuacyjnej załogi pod kątem wystąpienia potencjalnych zagrożeń. Mowa tutaj o wykrywaniu, identyfikacji oraz klasyfikacji zagrożeń powietrznych i naziemnych (np. snajperów, przeciwpancernych pocisków kierowanych czy dronów) w czasie rzeczywistym, zarówno w dzień, jak i w nocy. Daje to także większe możliwości podczas walk w środowisku miejskim, gdzie odległość od zagrożeń jest często znacznie mniejsza. Opisywana odmiana jest lżejsza względem poprzednich, zachowując tożsamy poziom ochrony balistycznej.
Czytaj też
Przechodząc do podwozia w postaci transportera Patria AMV XP, względem poprzedniej wersji (będącej bazą dla np. naszego Rosomaka) wyróżnia się poprawą ochrony załogi, zwiększeniem masy bojowej z 26 do 30-32 ton, czy zastosowaniem nowego silnika o mocy 612 KM wraz z usprawnionym zawieszeniem hydropneumatycznym. Czy taka konfiguracja zainteresuje czeską armię? Jako potencjalnego konkurenta będzie ona miała zmodernizowanego Pandura EVO, także obecnego podczas targów. Czechy szukają bowiem następcy obecnych transporterów Pandur II, nieco podobnie do Polski która chce wprowadzać Nowe KTO, aby zastąpić posiadane Rosomaki.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Remov
I tyle byłoby z eksportu ZSSW-30
w-t
Niby dlaczego? Rynek jest duży, są na nim słabsze konstrukcje, jak Samson, porównywalne ale droższe jak RCT30, a wreszcie porównywalne pod każdym względem jak "natowski" wariant Turry. Ja rozumiem że malutkie kraiki jak Słowacja czy Czechy mają obsesję na punkcie eksportu, ale pamiętaj że Polska, nawet będąc "tylko" licencjobiorcą AMV, wciąż ma "swojego" wariantu tego transportera więcej niż wszyscy pozostali użytkownicy, z Finlandią włącznie, RAZEM WZIĘCI. Przy skali niezbędnych modernizacji Rosomaków, oraz zakupów Borsuków, Polsce wciąż opłaci się produkować ZSSW-30 nawet wyłącznie na własne potrzeby... a o brak zgodności ze sprzętem tak wielkiego użytkownika, to niech się martwią inni, w tym ci którzy mogą chcieć liczyć w razie czego na polską pomoc. My martwić się nie będziemy.
Chyżwar
@w-t Od siebie dodam, że z eksportu i tak byłyby nici. Przynajmniej w najbliższym czasie. Bo zaplecze produkcyjne jest, jakie jest a potrzeby, które już dzisiaj są wielkie w dniu jutrzejszym będą ogromne.
Davien3
@w-T Jeszcze mamy więcej ale nie zapominaj że kiedy nasz Rosomak stoi praktycznie w miejscy Patria zdobywa nowe kontrakty jak prawie 900 AMV360 dla japonii Co do ZSSW-30 to jak najbardziej powinnismy je robic nie tylko dla nas ale i starac się o jakąś sprzedaż licencji. I jeszcze jedno: Poza ZEA wszyscy maja oryginalne AMV360 a nie naszą gorszą wersję Więc to raczej Polacy jak gdzieś pojadą muszą się martwić
Cityofboatdefenders
Czegoś nie rozumiem ? To my chcemy zastąpić Rosomaka którego dopiero co wprowadzamy z docelową wierzą i PPK czy też uzupełnić nowym KTO szeregi armijnych KTO tak by była starsza i nowsza generacja i by można było sukcesywnie modernizować a potem wymieniać starszy model mając na stanie już nowy KTO ? I dlaczego zamiast modernizować Rosomaka szukamy kolejnego transportera. Jakoś mi to przypomina szukanie kolejnej 'gwiazdy śmierci" za miliardy zamiast inwestować we własną produkcję.
Remov
Nie macie licencji ani praw do modernizacji Rosomaków
w-t
Remov, mamy, i niedawne zamówienie na pierwsze podwozia w głęboko zmodyfikowanej wersji L są tego dowodem. O wariancie MLU który jest zamawiany od 2 lat, który nie obejmuje wydłużania kadłuba nawet nie warto wspominać. Problem polega na tym, że wiemy już ile warte są licencje zwrotne. Patria, jako licencjodawca, mogła i wypchnęła nas z każdego szykowanego dealu, ale to nie ma znaczenia bo i tak Polska ma kilkukrotnie więcej AMV niż wszyscy inni eksportowi użytkownicy razem wzięci. A że ich "wersje" nie zawsze są "zgodne" z Polskim Rosomakiem... cóż, to jest problem tych użytkowników, nie nas - Polska będzie mogła udzielić pomocy wyłącznie krajom, które użytkować będą TAKIE SAMO podwozie, jak używane u nas. Tylko tyle i aż tyle.
Chyżwar
@Remov Ciekawe rzeczy prawisz, zważywszy, że jeszcze podczas Afganistanu nikt inny jak Finowie właśnie skorzystali z naszych modernizacji.
x0Czarny0x
Zamówmy razem z Czechami AMV/Rosomaki XP. Powinno wyjść taniej, my tylko wsadzimy swoją ZSSW-30
ALBERTk
Więc nasi południowi sąsiedzi potrafią sami zaprojektować system aktywnej ochrony a nasz wielki genialny przemysł tego nie potrafi?
xdx
Jest chyba Polski system. Tak samo jak wiele innych krajów na świecie zaprojektowało takie systemy. Tylko nikt ich nie kupuje a wszyscy chcą Trophy z Izraela .
Davien3
Polska opracowała TRZY systemy ASOP tyle że wszystkie są tak samo prymitywne jak rosyjskie. A ta Harpia już widac ze to system tej samej klasy co nasze lub rosyjskie
Zenek2
Jestem sceptyczny wobec tego systemu. Poważniejsze kraje na tym poległy. A co do potrafienia, to najpierw trzeba sfinansować i tutaj jest pies pogrzebany. Nasi generałowie wciąż nie są przekonani do aktywnej ochrony...