Niejawna modernizacja F-16. Polskie Jastrzębie dostaną drugie życie? [KOMENTARZ]

11 lutego 2021, 12:53
qlbtpn_NorthropGrummantoSupporttheAustralianDefenceForcesJointDataNetwork1
F-35 RAAF w formacji z F-35 i F-16 USAF. Fot. Defence, Commonwealth of Australia
Reklama

Polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Jastrząb są przewidziane do modernizacji – dowiedziało się Defence24 od rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztofa Płatka. Jaki może być jednak zakres tego rodzaju zabiegów i kiedy to nastąpi?

Realizacja zadania dotyczącego przeprowadzenia modernizacji samolotów F-16 będzie skorelowana z obowiązującymi w resorcie obrony narodowej niejawnymi dokumentami planistycznymi – poinformował Defence24 rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. Wynika z tego, że modernizacja tych maszyn jest zawarta w obowiązującym Planie Modernizacji Technicznej, tyle że w jego niejawnej części. Z uzyskanej odpowiedzi nie wynika kiedy, w jakim zakresie ani ile Jastrzębi zostanie objętych pracami z uwagi na niejawność tej części PMT

Zakup dwóch eskadr samolotów 5. generacji F-35A nie jest jedynym elementem, który będzie stanowił w najbliższej przyszłości o możliwościach lotnictwa taktycznego polskich Sił Powietrznych. Do tej pory było wiadomo o planowanym dokupieniu pewnej liczby (1-2 eskadry?) F-16C/D, co zostało ogłoszone jeszcze pod koniec 2019 roku, przy okazji zatwierdzania Planu Modernizacji Technicznej. Od dawna komentatorzy przypominali, że nie należy zapominać także o istniejącej już flocie Jastrzębi z Krzesin i Łasku. Te obecnie najwartościowsze (i jedyne pełnowartościowe) polskie samoloty bojowe mogą służyć jeszcze przez wiele lat

Reklama
Reklama

Już dzisiaj istnieją pakiety modernizacyjne, które mogłyby umożliwić przedłużenie ich resursów z 8 do 12 tys. godzin w powietrzu (taki pakiet powstał w USA w ramach programu F-16 SLEP) a przede wszystkim zwiększenie ich możliwości bojowych. Tego ostatniego dokonuje dzisiaj wiele państw na świecie decydując się na całościowy, lub częściowy pakiet F-16V, który podnosi te samoloty do standardu Block 70/72.

Głównymi jego elementami są zastosowanie radiolokatora z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym (AESA), poprawiona elektronika pokładowa, lepsze zobrazowanie sytuacji dla pilota i łączność umożliwiająca wymianę danych na sieciocentrycznym polu walki m.in. z F-35. Tak zmodernizowany Jastrząb mógłby być doskonałym partnerem F-35A na polu bitwy i nie różnić się możliwościami od zupełnie nowych F-16, które Polska chce jeszcze dokupić. O ile kupi maszyny fabrycznie nowe, ale raczej na to się zanosi, bo nie ma już skąd kupić używanych w dobrym stanie.

To, że MON planuje przeprowadzenie modernizacji jest więc informacją bardzo dobrą. Wydaje się, że zabiegami tymi powinny zostać objęte wszystkie posiadane maszyny, ponieważ inwestycja w nie będzie relatywnie mało kosztowna w stosunku do efektów. Pozwólmy sobie na spekulacje kiedy takie modernizacje mogłyby zostać przeprowadzone, a dokładnie rozpoczęte. Samoloty byłyby bowiem wysyłane zapewne na modernizację w niewielkich partiach i cały proces potrwałby co najmniej dwa lata. Jeżeli modernizacja byłaby powiązana ze zwyczajowo prowadzoną na statkach powietrznych modernizacją MLU (Middle Life Upgrade), wówczas samoloty powinny ją przechodzić po 15 latach eksploatacji. Biorąc pod uwagę że były dostarczane w latach 2006-2008, to MLU powinno zostać przeprowadzone mniej więcej w latach 2021-2023. Termin ten może być jednak późniejszy i zbiec się np. z dostawami pierwszych F-35, które mają przylatywać do kraju od 2025 albo 2026 roku.

Na koniec warto dodać, że pewną modernizację polskich F-16 już przeprowadzono, dostosowując je do przenoszenia pocisków JASSM i JASSM-ER. Przy okazji oprogramowanie zadaniowe Jastrzębi zaktualizowano do wersji M6.5.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 251
Reklama
Piotr Skarga
poniedziałek, 15 lutego 2021, 17:04

No to odetchnąłem!!! Skoro nasz MON "planuje"... to Moskwa powinna już teraz się poddać, wycofać z Krymu i Donbasu, zapłacić wreszcie odszkodowania za Katyń i wywózki miliona Polaków na Sybir no i oczywiście zabrać sobie Nordstreamy, i to oba. Bo jak już MON coś "zaplanuje", to... klękajcie narody, drżyjcie wrogowie naszej kochanej Ziemi Kosmici i inne Transformersy. Bo MON.... planuje???? I już na powaznie: MON nie zaplanował jak dotąd kupienia następcy wycofanego dawno Komara, ponownego uzbrojenia w ppk Mi24, integracji jakichkolwiek ppk na wieżach Hitfist30, kupienia następców Kubów, dozbrojenia Ślązaka, remontu Orła czy siłowni Orkanów, zakupienia radarów Liwiec, zakupienia istotnych ilości min ppanc z BELMY, kamuflaży multispektralnych z Lubawy, czy sprawdzonych bojowo dronów z WB. Zaplanował za to pozyskanie kiedyś aż JEDNEGO systemu dronowego Albatros, oraz pozyskanie za nie mniej niż... 8 lat systemów WRE do zakłócania obcych radarów. Ciekawe czy w 8 lat zdażą? Bo od 2006 nie zdążyli kupić ani jednego nowego CLU dla Spike, od 2012 zmodernizować do standardu Langusta2 ani jednej ze 100 starych Bm21, oraz kupić ani jednego Baobaba.

KUKUŁKA
niedziela, 14 lutego 2021, 14:23

Szanowni Państwo niejawność naszych F-16 to aktualizacja do wersji block 60/62(znawcy wiedzą o co chodzi) wyposażenie w link16 by maszyny były zgrane z naszymi przyszłymi F-35 i F-35 sojuszników oraz naszym systemem dowodzenia ..oraz w przyszłości po zakupie dodatkowych dwóch eskadr F-16 w wersji. F-21(India) i jednej eskadry -F-18( wersji Finlandia) oraz eskadry Dronów (mówi się o dronach klasy Predator) realizujących zadania z programu Płomykówka i zadań bojowych w tym morskich dodatkowo uzupełnienie do stanu 20sztuk samolotów szkolnych Bielik i pozyskanie 6-8sztuk samolotów Bielik do opcji bojowej -misyjnej ,(samoloty te mają mieć składane skrzydła ,dodatkowe zbiorniki konforemne ) z możliwością transportu samolotu drogą lotniczą przez nasze Casy czy Herkulesy..

Fak sejk
niedziela, 14 lutego 2021, 17:43

Skąd ty bierzesz takie bzdury? Przecież nasze Jastrzębie mają IDM Link 16.

Brdm
niedziela, 14 lutego 2021, 18:50

Lepiej, miały IDM, teraz mają MIDS LVT

Qasi
niedziela, 14 lutego 2021, 13:40

Kilka uwag do tematu: 1. Sami amerykanie nie są w stanie utrzymać na odpowiednim poziomie gotowości bojowej F-35, a co dopiero my ... (na niektóre części trzeba czekać ponad DWA lata...); 2. Zakupy uzbrojenia powinny pochodzić od dostawców z różnych krajów, bo co będzie jeśli np. USA się na nas obrażą i przestaną dostarczać części czy uzbrojenie -"Świat jest pełen BYŁYCH sojuszników USA". 3. Zamiast tych "paru" F-35A lepiej zainwestować we własny przemysł obrony przeciwlotniczej/przeciwrakietowej i przeciwpancernej itd. Mamy zdolnych ludzi, tylko zamiast myśleć długofalowo i inwestować w naszą naukę to wolimy kupować z półki.

Zulu
piątek, 19 marca 2021, 08:09

Oni nam na to nie pozwolą

rezerwa 77r.
sobota, 13 lutego 2021, 15:09

zanim wejdą F-35 należy odkupić od WĘGRÓW MIGI 29 z częściami około 300 szt, w tym 20 silników nieużywanych , wszak około 10 lat czekania na bojowe loty F-35

Fort
niedziela, 14 lutego 2021, 12:26

I jeszcze 1000 su22

rezerwa 77r.
piątek, 16 kwietnia 2021, 12:52

jak wiadomo MIG-29 będzie używany 10 -15 lat , części brak więc zakup jak najbardziej logiczny , w częściach jest 20 silników nieużywanych

Adamowy
poniedziałek, 15 lutego 2021, 21:36

Mig-15 też dawał radę w Wietnamie. Brać 5000

Przem
sobota, 13 lutego 2021, 00:00

Złom za oceanu widzę nadal pucowny zamiast mig29 co potrzebne jest mu to bo jest lepszy od f16

Wewo
sobota, 13 lutego 2021, 16:56

Na co komu taki złom jak MiG-29. Przecież ten samolot przegrał 100% pojedynków powietrznych. Czyni go to chyba najgorszym samolotem myśliwskim wszechczasów.

rezerwa 77r.
sobota, 13 lutego 2021, 15:11

zanim F-35 wejdzie do służby 10 - 15 lat , dlatego należy kupić MIGI wraz z częściami , jest tam 20 silników nieużywanych

White34
czwartek, 4 marca 2021, 12:10

Nie bo to ruski szrot tak jak iskander

lol
piątek, 12 lutego 2021, 18:17

Niech ktoś mnie poprawi ale w chwili przetargu już były wersje zdolne do przenoszenia pocisków JASSM i JASSM-ER, no i za pociski i modernizację tych urzywanych składaków zapłaciciśmy w przeliczeniu 35milionów za rakietę?

BUBA
sobota, 13 lutego 2021, 10:05

W chwili przetargu samolotem najbliższym przenoszenia pocisków manewrujących był Saab JAS 39 Gripen. Był to samolot od początku projektowany do niszczenia rosyjskich systemów naziemnych spoza zasięgu ich oddziaływania. Stąd na uzbrojeniu RBS-15 i w 2003 integracja z KEPD-350 Taurus o zasięgu 500 km i AIM-120 A/B wymienny z AIM-120 C-5 (Ta sama metoda naprowadzania i komunikacji samolot-pocisk)............................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................. F-16 Block 50/52 zaprojektowano w latach 80 XX wieku i była to technologia odpowiadająca naszym MiGom-29 9.12. Po konfrontacji samolotów MiG-29 Luftwaffe z samolotami USA postanowiono pilnie zmodernizować F-16 i F-15 oraz F-18. Amerykanie kupili też MiGi-29 9.13 Mołdawii i je przebadali. W efekcie tych prac powstał ZMODERNIZOWANY samolot F-16 Block 50/52+ który sprzedano miedzy innymi Polsce. Stad legendy o starych samolotach. Rozwiązanie to nie było bardzo nowoczesne już wtedy w 2001. Równolegle do F-16 Block 50/52+ powstawał F-16 Block 60 z systemem bojowym opartym na radiolokatorze AESA, mocniejszym silnikiem i zabudowanym IRST..................................................... ............................................................................................................................................................................. F-16 Block 60 był to samolot XXI wieku pierwszy z generacji 4++( Wtedy nie istniała ta nazwa)........... ............................................................................................................................................................................. Ja nie jestem zwolennikiem przeciętnego F-16 Block 52+. To samolot słaby w walce powietrznej z wieloma przeciwnikami nie nadający się do działań obronnych co potwierdza wybór F-18C/D przez Finlandię która z Rosją będzie walczyć bez NATO. Samotnie i z lotnisk polowych................................... .............................................................................................................................................................................

mc.
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:09

Zanim zaczniesz pisać takie rzeczy, sprawdź sobie kiedy z Gripenem zintegrowano uzbrojenie (dopiero wersja E ma "kompletne" uzbrojenie)

BUBA
poniedziałek, 15 lutego 2021, 21:09

Drogi ekspercie nie masz przeglądarki internetowej? Wpisz proszę: Defence Update: "KEPD 350 Cruise Missile". Davena pomijam bo ten nawet nie będzie wiedział jak Taurus wygląda... .................................................................................................................................................. Ewentualnie gdy uda się znaleźć w Google Grafika Gripena nr 208 z Taurusami pod skrzydłami - To będzie Gripen C w czasie lotów integracyjnych z KEPD-350 pomiędzy 2003/2005 rokiem. Dlatego Taurusy maja kolor czerwony na niektórych zdjęciach..... ..................................................................................................................................................

Davien
poniedziałek, 15 lutego 2021, 19:09

Taurusów nigdy, a większość uzbrojenia dopiero w modernizacji MS20 dla JAS-39C.

środa, 17 lutego 2021, 06:49

Przeciez ty nie wiesz jak Taurus wyglada.

Yogi
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:35

Te dane to pewnie ze strony www producenta. Coś co może kiedyś będą mieli np zdolność przenoszenia i same JASSM. Reszta to też fajne skojarzenia. Pozdro.

BUBA
poniedziałek, 15 lutego 2021, 21:26

Musisz pogodzić się z tym że w wielu dziedzinach USA nie dominuje na rynku uzbrojenia. ........................................................................................................................................................... Ale zawsze może wziąć L.M. generałów i ministrów na wycieczkę po USA.............................

KOSA
niedziela, 14 lutego 2021, 18:35

Gdzie finladnia wybrała F18? Przetarg jest w trakcie..

BUBA
poniedziałek, 15 lutego 2021, 21:28

Nie wybierają teraz F-18C/C prawda, tylko kupili je w latach 90 a mogli F-16............................. ...............................................................................................................................................................

Th
niedziela, 14 lutego 2021, 18:04

Oblatany pod koniec lat 80-tych Gripen nie w pełni dorównał niektórym możliwościom F-16C/D Block 40/42, nie wspominając już o F-16C/D Block 50/52. Każda nowa wersja F-16 była modernizowana w oparciu o doświadczenia z prawdziwych konfliktów wojennych z wykorzystaniem najnowszych technologii, a nie symulacji komputerowych jak w przypadku Gripena. Płatowiec F-16 został  wykonany w znacznej części z kompozytów węglowych i pokryty powłokami radioprzezroczystymi w technologii Have Glass II znacznie zmniejszającymi skuteczną powierzchnie odbicia. Owiewka kabiny wykonana została ze specjalnego poliwęglanu (polirotaksanu) mającego właściwości samoistnego usuwania zarysowań oraz pokryta specjalnym natryskiem z opiłków złota co zapobiega przenikaniu fal elektromagnetycznych do wnętrza kabiny. Dzięki tym przedsięwzięciom zredukowano RCS do 1,2 m2. Dla porównania RCS Gripena to 0,5 m2, więc różnica w tym elemencie jest niewielka. Nie wynika ona z lepszych technologii szwedzkiej konstrukcji tylko po prostu Gripen jest samolotem mniejszym niż F-16, przez co ma nieco mniejsze RCS. Zresztą szanse wzajemnego wykrycia mieliśmy okazję poznać w czasie ćwiczeń w Szwecji w czasie "Loyal Arrow" w 2009r., kiedy to nasze F-16 wcześniej wykrywały radarami Gripeny spuszczając im łomot 4:0. Decydujące tutaj znaczenie miała jakość radarów i pomimo ciut lepszego RCS Gripeny poległy w starciu z naszymi "szesnastkami". Block 52 Advenced dysponuje lepszymi zdolnościami manewrowymi od Gripena w manewrze ukośnym i pionowym, który ma zasadnicze znaczenie w walce manewrowej. Zastosowanie silników F100-PW-229 spowodowały przyrost ciągu i poprawę charakterystyk manewrowych, wzrost przyspieszenia i prędkości wznoszenia z 255 m/s do aż 340 m/s. Obecnie manewrowość samolotu F-16C/D Block52 Advanced nie odbiega od najlepszych konstrukcji lotniczych generacji 4+ w tej dziedzinie. F-16 pod tym kątem był projektowany i dlatego dysponuje doskonałymi charakterystykami manewrowymi na dużych prędkościach co daje mu przewagę nad samolotem który takich możliwości nie posiada. Słabiutki silnik Gripena pozwala wznosić się mu z prędkością 255 m/s... F-16 był zaprojektowany od początku jako lekki samolot przewagi powietrznej. Jego zdolności manewrowe dostosowane do wysoko energetycznych manewrów na  dużych prędkościach zgodnie z teorią płk. Johna Boyda. W roku 1975 John Boyd otrzymał najwyższą nagrodę naukową w USAF. Nagrodę Harolda Browna-za użycie teorii Energy-Maneuverability w programach F-X(F-15) i YF-16. To Boyd opracował powszechnie dziś wyznaczany dla konstrukcji lotniczych  Energy-Maneuverability Diagram czyli wykres zdolności manewrowych samolotu.  W jednej z instrukcji do naszych F-16 Jastrząb wspomniany wyżej wykres jest podpisany nastepująco: "F-16C(...)max power E-M diagram". Radar Gripena, PS-05/A w wersji Jura (jednokanałowy przesył danych), jest o całą generację niżej od AN/APG-68(v)9 i można go porównywać co najwyżej do radaru AN/APG-66(V)2 o zasięgu 80-110km.. Radar wraz z  oprogramowaniem pozwala pilotowi Gripena zwalczać jednocześnie dwa wrogie obiekty powietrzne, śledząc jednocześnie do sześciu celów. F-16 może jednocześnie zwalczać cztery wrogie obiekty, jednocześnie śledząc dziesięć celów. AN/APG-68(v)9 został wyposażony w nowy procesor, dysponujący ok. pięciokrotnie większą mocą obliczeniową i dziesięciokrotnie powiększoną pamięcią operacyjną. W bloku antenowym wprowadzono bezwładnościowy blok pomiarowy IMU (Inertial Measurement Unit), pozwalający zastosować zakres SAR. Nowe elementy elektroniczne zastosowano też w  nadajniku i odbiorniku oraz innych blokach stacji.. W wyniku wszystkich zmian udało się bardzo skutecznie zwiększyć osiągi stacji radiolokacyjnej. Jej zasięg wzrósł o ok 30% do poprzedniej wersji (V)5 i wynosi 130-150 km dla celu o RCS5m..Śledzenie czterech zwalczanych celów jest prowadzone z jednoczesnym przeszukiwaniem przestrzeni powietrznej. Na zakresie walki powietrznej radar dysponuje jeszcze możliwością rozróżniania pojedynczych samolotów lecących w ciasnych  formacjach (zakres raid cluster resolution), Ponadto dysponuje zakresem precyzyjnego śledzenia pojedynczego celu (STT), zakresem manewrowej walki powietrznej (ACM), możliwością automatycznego wyboru najgroźniejszych celów. Można też dokonywać wyboru co do wymiarów przeszukiwanego sektora w zależności od sytuacji taktycznej. Możliwości powietrze-powietrze dotyczą jeszcze trybów  takich jak range-while-search (określenie odległości podczas poszukiwania), uplook (poszukiwanie celów powyżej), velocity search (określenie prędkości celu), raid cluster resolution oraz track-while-scan (śledzenie podczas poszukiwania). Ponieważ radar AN/APG-68(v)9 jest stacją  wielofunkcyjną to dysponuje też możliwościami wykrywania i śledzenia ruchomych celów naziemnych i morskich z wyostrzeniem wiązki dopplerowskiej. Radar AN/APG-68(V)9 może działać w 25-ciu rodzajach pracy w relacjach powietrze – powietrze i powietrze – ziemia. Warto zaznaczyć, że radar umożliwia wykrywanie, śledzenie i atakowanie celów we wszystkich położeniach i na wszystkich wysokościach, nawet w obecności silnych zakłóceń biernych (odbić od ziemi). Rodzaje pracy powietrze – ziemia zapewniają sporządzanie szczegółowych map terenu, wykrywanie, określanie współrzędnych i śledzenie celów naziemnych, są także stosowane do nawigacji. Radar dysponuje zaawansowanymi systemami przeciwzakłóceniowymi pozwalającymi pracować zarówno w środowisku zakłóceń aktywnych i pasywnych.  Radar Gripena C PS-05/A Mk.3 dysponuje łącznie 13 trybami pracy w misjach powietrze-powietrze i powietrze-ziemia bez zakresu SAR/MTI dlatego nie ma mowy o precyzyjnym atakowaniu celów naziemnych. Jest to radar znacznie słabszy i uboższy od radaru F-16 który oparty został o technologie zastosowane w radarze AN/APG-80 AESA. Radar Gripena nie był w stanie wykryć naszego F-16 na "Loyal Arrow" z odległości dla skutecznego użycia kpr pow-pow średniego zasięgu. Ten sprawdzian udowodnił, że szanse wykrycia F-16 przez Gripena są znikome. Ograniczone zdolności bojowe potwierdziły się w jego możliwościach ataku na cele naziemne. Misje te były przydzielane polskim F-16. To po tych ćwiczeniach padły znaczące słowa wypowiedziane przez naszych pilotów, że Gripeny do pięt nie dorastają naszym Jastrzębiom. System WRE współczesnego samolotu wielozadaniowego to niezwykle ważny element. Polski F-16 dysponuje zintegrowanym systemem WRE AIDEWS. Użytkownicy Gripena C np. Węgrzy, aby system EWS 39 zaczął własciwie funkcjonować muszą sami wyposażać go w bazę danych o zagrożeniach ze strony potencjalnych przeciwników a dokładniej ich radarów. Analiza promieniowania elektromagnetycznego umożliwia przygotowania odpowiedniego programu przeciwdziałania. WRE AIDEWS polskiego F-16 korzysta z gotowej już, natowskiej biblioteki danych kompatybilnej z WRE "szesnastki". Naszym bratankom należało tylko życzyć powodzenia w żmudnym zbieraniu informacji o emisjach elektromagnetycznych wykorzystywanych przez radary potencjalnych wrogów. Uzbrojenie: barierą dla Gripena jest brak szyny danych MilStd-1760, więc nie może przenosić "inteligentnych" pocisków manewrujących klasy stand-off. Ciekawostką może być fakt, że najnowszy wariant szwedzkiej maszyny Gripen E ma posiadać 8 szyn danych 1533B, i ani słowa o MilStd-1760... Skoro zaś jesteśmy przy uzbrojeniu to warto wspomnieć jeszcze o tym, że Szwecja nie ma możliwości zakupu najnowszego uzbrojenia w USA. Najnowsze uzbrojenie amerykańskie może otrzymać tylko członek NATO. Gripen C miał np. pociski AIM-120A, zamiast AIM-120C-5, AIM-9L, zamiast AIM-9X... O kupieniu wtedy najnowszej generacji broni dla Gripena nie ma co nawet myśleć bo kto w departamencie obrony i stanu wyrazi zgodę na sprzedaż tegoż uzbrojenia dla Gripena? A nawet jak taką zgodę otrzymamy to kto i po jakich kosztach zgodzi się ją zintegrować z samolotem? Gripen NG wykorzystuje technologie rodem z USA (m.in. napęd na licencji General Electric). Dlatego eksploatacja samolotów jest całkowicie uzależniona od dobrej woli Amerykanów. Generalnie Gripen C jest zdecydowanie konstrukcją słabszą od F-16 Block 52+, dostosowaną do wymagań obronnych Szwecji - nas Bałtyk od Rosji nie dzieli. Takie położenie geopolityczne pozwala Szwecji na znacznie lepszą pozycje do obrony niż Polsce. Nas nie stać na zabawki dobre dla krajów neutralnych lub nie mających wrogów w okolicy. Czy Gripen ma jakieś zalety w stosunku do F-16? Koszty eksploatacji Gripena to rzeczywiście plus dla tej konstrukcji... No, ale to naprawdę nie jest najważniejsza cecha samolotu bojowego.

Jaca Baca JW
wtorek, 16 lutego 2021, 07:28

A eksploatacja F-16 nie jest uzależniona od dobrej woli Amerykanów? Eksploatacja F-35 nie będzie uzalezniona od dbrej woli Amerykanów? Czy ty przeczytałes tego gotowca zanim go wkleiłeś.

Welcome back :D
poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:05

@Th to @Jaca, ale takze @JW vel @abc (technologii) vel @z netu. Tutaj wklejam dowod. Defence 24, artykul "Su-35S z pociskami o zasięgu ponad 200 km": Th, wtorek, 6 października 2020, 14:49: "Z wykształcenia jestem inżynierem elektronikiem ze specjalnością awionika lotnicza po szkole w Dęblinie panie felon. Jeszcze raz postaram się w prostszy i krótszy sposób wytłumaczyć najważniejszą różnicę pomiędzy antenami PESA i AESA bo wyraźnie pan nie zrozumiał o czym piszę. Z pominięciem budowy bo nie chce się powtarzać, a opisałem dość szczegółowo ten temat. Nie błysnąłeś wystarczającym poziomem wiedzy technicznej, wykazując kompletną ignorancję w temacie znajomości zasad pracy radarów pokładowych choć wywnioskowałem, że za takiego znawcę się uważasz". A tak na Defence 24, pod tytulem „Raptory na spotkanie rosyjskim Delfinom”. 10 kwietnia 2020, o godzinie 10:30 Jaca napisal tak: „Ja jestem inżynierem po studiach z zakresu awioniki na Wyższej Szkole Oficerskiej Sił powietrznych w Dęblinie. Dla mnie jesteś cienki Bolek, zwykły niedouczony amator-laik z tematu lotnictwa”. Jakie to szczescie ze mamy na forum dwoch ekspertow z dziedziny radarow AESA po szkole w Deblinie. A z nich sa tacy eksperci, ze JW wypisywal, ze F-22 w komorach wewnetrznych przenosi 8 AIM-120, takze w komorach bocznych, dedykowanych tylko i wylacznie dla AIM-9. Dlugo by jeszcez wymieniac, ale szkoda czasu.

czytelnik D24
sobota, 13 lutego 2021, 09:18

W chwili przetargu na F-16 pocisk JASSM nie istniał bo wszedł do służby dopiero w 2009 roku (a co dopiero JASSM-ER), a uŻywane składaki to nowe samoloty (najstarszy wyprodukowany w 2004 roku). Skąd niby ci się wzięło 35 milionów za rakietę?

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 23:30

A niby jakim cudem jak JASSM-y weszły do słuzby w 2009r?

Lekarz
piątek, 12 lutego 2021, 11:44

Jest to tak tajna modernizacja że nawet taki portal jak defence.24 o tym piszę... Znaczy się że w praktyce dostaną nowe opony i wymienią owiewki kokpitu plus malowanie. Bo to widać na zdjęciach. Aby przekonać się jak archaiczne są to samoloty wystarczy zobaczyć filmik na YT, gdzie chloptaś robi wycieczkę , dość szczegółową po wyposażenie kabiny pilota w polskim f16, warto zobaczyć jak wyleniałe i obskubane są te polskie Jastrzębie... Polecam

W3
sobota, 13 lutego 2021, 15:22

Jestem laikiem czytajacym od paru lat artykuły na tym portalu.Wiec z tych artykułów cytowanych wypowiedzi polityków wynika pewien obraz .Mamy mieć F35 F16 plus drony Harpii Szpon o którym nikt nie pamięta. Wszystko ma być sieciocentrycznie polączone z Ibcs.Wiec samo malowanie F16 by to działało nie wystarczy. Teraz jeżeli każdy myśliwiec ma mieć dwa drony to już dziś 32 +4880 plus harpi szpon razy dwa mamy 240 nośników wszelkiej maści uzbrojenia. Doliczcie sobie dodatkowe 24 F16 które mają dokupić plus drony do nich i w powietrzu zrobi się gęsto

Clash
poniedziałek, 15 lutego 2021, 10:48

Mam podobne wrażenie, zakupy MON mimo że powolne mają w sobie logikę...

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 14 lutego 2021, 19:02

Masz rację. Zresztą nasze szesnastki były już modernizowane. Doktorek wypisuje banialuki o oponach, bo tych samolotów nie lubi. Najprawdopodobniej dlatego, że pochodzą nie z tego miejsca gdzie on by chciał kupować sprzęt.

Lekarz
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:44

Zanim coś napiszesz zobacz sobie najpierw film o którym pisze a potem pisz że ktoś pisze banialuki. Widzaleś go?

Lekarz
niedziela, 14 lutego 2021, 18:50

Ok. Arytmetyka poprawną ale weź pod uwagę że f16 które mamy są tak kosmicznie stare że integracja z czymkolwiek to idee fix, np już dzisiaj mają rakiety które mogą być trackowane z ziemi za pośrednictwem samolotu ale to nie działa bo nie ma na pokładzie odpowiedniej elektroniki no i na ziemi także średnio. Program dronów a i owszem ale kiedy, na jakim jest obecnie etapie? Jeśli ktokolwiek za to się zabierze to integracja nastąpi kiedy te nasz parasokoły będą miały resurs , szczególnie silników i płatowca za poziomie zero.

mc.
poniedziałek, 15 lutego 2021, 10:28

Lekarzu lecz się sam. Kupując F-16 kupiliśmy nie samoloty, a "platformy uzbrojenia" (dlatego nie kupiliśmy Gripenów, bo oni dopiero obiecywali integrację uzbrojenia). Kupujemy F-35 nie jako samoloty, a jako platformy rozpoznawcze i platformy uzbrojenia. Dodatkowo F-35 ma niską wykrywalność co może być dla nas bardzo istotne.

BUBA
wtorek, 16 lutego 2021, 09:14

Napisz proszę jakie uzbrojenie jest zintegrowane z "platformą uzbrojenia" F-35A dla Polski. Bo czytam Defence, Altair, Defence Update i inne portale i nie mogę znaleźć nigdzie informacji o uzbrojeniu tej polskiej Gwiazdy Śmierci II...poza działkiem..... ............................................................................................................................................. I nie pisz "że będzie miała to i to" bo AIM-120 C-7 idą do nas 5 lat od zamówienia w 2016 - tyle lat trwała II Wojna Światowa.........................................................................

wtorek, 16 lutego 2021, 07:29

Co dla nas powinno byc istotne to to, że ten F-35 ciągle ma jakies problemy.

Janusz
piątek, 12 lutego 2021, 11:29

A gdzie będą ulokowane F35 coś wiadomo?

Fak sejk
niedziela, 14 lutego 2021, 18:03

W Braniewie lotnisko budują. Tam będzie skup części używanych i stacja wulkanizacyjna. Główny komponent będzie na Mierzei Wiślanej w ukryciu drzew.

Eoe
piątek, 12 lutego 2021, 17:35

Łask

BUBA
piątek, 12 lutego 2021, 16:27

W Lasku. Przeciez napisane.

ktos
piątek, 12 lutego 2021, 10:51

Alez wysyp ekspertow. Jedni twierdza ze tylko F35 bo one moga wszyskto nawet doleciec na ksiezyc i wrocic parkujac na Krelmu niezauwazone. Inni twierdza ze w ogole nie ma sensu nic kupowac bo drogie a poza tym i tak wrog nas zalatwi. To ja proponuje... usiadzmy na kocyku na lace i patrzmy w chmury. To na pewno nam pomoze. Kupuja F35 - po co przeciez to szajs co nie lata. Kupuja F16 - po co przeciez jest F35. Nie kupuja - no i znowu Polska nic nie kupuje. Smerfy marudy jestescie. Za to jeden madrzejszy od drugiego. Skoro jestescie takimi ekspertami to sie tak spytam... co robicie na forum a nie w komisjach przetargowych MON? I teraz naga prawda... bo g... wiecie.

Franz
sobota, 13 lutego 2021, 14:01

Dobrze jest uslyszec i przeczytac glos rozsadku. Jestem tego samego zdania co pan. Komentaze i dyskusje na roznych portalach sa jak najbardzie potrzebne niestety powierzchowne i jednoczesnie zupelnie dyletanckie okraszone jakims dziwnym slangiem w rodzaju :" na ten moment w tym temacie nie ma opcji" sa co najmniej irytujace szczegolnie pod artykulami def24 z dziedziny obronnosci na dobrym poziomie. Sam musze sie powstrzymywac od emocjonalnych wpisow ale trudno sie pohamowac czytajac belkot z fabryki troli. jednoczesnie podejzewanie o dyletanctwo decydentow rzadu, tylko dlatego ze nie podejmuja zakupow zgodnie z oczekiwaniami megalomanow ktorym brakuje wiedzy nie tylko technicznej ale rowniez wiedzy o uwarunkowaniach finansowo politycznych Polski jest wielce irytujace.

SimonTemplar
sobota, 13 lutego 2021, 06:10

Dużo prawdy w tym co piszesz poza jednym: w komisjach przetargowych MON lub ogólnie w ich strukturach decyzyjnych osobami które znajdziesz OSTATNIE będą takie, które się naprawdę znają. Dowodów masz setki, z ostatnich lat, dotyczą procedur i wyborów zakupowych niemal każdego rodzaju sprzętu czy wyposażenia począwszy od F35 poprzez Patrioty, Himars, modernizacje Leopardów, wdrozenie programów modernizacji armii (Wilk, Tytan, Narew, Kruk, Orka, Miecznik...... itd.) aż do zakupu kalesonow i butów. Tam nie maja byc osoby kompetentne i z wiedzą merytoryczną a jedynie posłuszne. Jak posluchac obecnego ministra obrony który wygłasza opinie o tym jak nowoczesna armia dysponujemy A nawet nie wie o czym mówi to masz piony decyzyjne MON w pigułce. Co do F16 to moje zdanie jest takie: samolot na nasze warunki świetny i warto modernizować ale tylko w sposób pełny, tzn. do najnowszego wariantu wraz z wydłużenia żywotności dla lotów, czyli remont z wymianą kluczowych elementów. Tak wiem- drogo ale na pewno nie tak jak zakup nowych. Poza tym ilosc F16 jest niewystarczająca, powinno sie zakupić drugie tyle w najnowszym wariancie. I szkolic pilotów.rezerwowych.

gnago
sobota, 13 lutego 2021, 14:30

I możliwością podwieszania uzbrojenia spoza stajni USA , najlepiej z uruchomioną pełną produkcją w Polsce

Franz
poniedziałek, 15 lutego 2021, 11:52

Powtarzalem to wielkrotnie ale nieszkodzi, powtorze jeszcze raz banalna prawde;. najlepszym rozwiazaniem dla obronnosci Polski byloby produkowanie absolutnie wszystkiego co wojsko marynarka i lotnictwo potrzebuje, w kraju. Niestety niestety. Produkowanie byle czego jest mozliwe ale nie spelnia oczekiwan i wymagan wspolczesnego pola walki. Pomijajac juz zagadnienie beznadziejnego opoznienia w pracach badawczych. No i najwazniejsze- my potrzebujemy uzbrojenia TERAZ a wlasciwie na wczoraj. Nawiasem mowiac niemcy wlasnie zaczynaja tworzyc duzy koncern zbrojeniowy i niestety nie mamy czasu na ceregiele i nieskonczonce sie dyskusje czy uzbrojenie x czy y. Pryncypialnie jestesmy za biedni by kombinowac z jakimis polsrodkami. Musimy kupic mniej ale absolutnie i bezdyskusyjnie najlepsze i najnowoczesniejsze uzbrojenie jakie jest w ogole mozliwe do kupienia. Lepiej mniej ale najlepsze jak wiecej ale takie troche tentego ale tansze. Musimy wreszcie wyzwolic sie z kompleksu biedaka biegajacego po hurtiwniach calego kraju w poszukiwaniu gwozdzia ktory bylby najtanszy. Jednoczesnie kupno najnowoczesniejszego sprzetu ( i sprawdzonego w warunkach bojowych!) katapultuje nas w swiat nowoczesnej organizacji logistyki i umozliwia nauke od najlepszego. Okrety litoral? dlaczego nie? abrams? niech nam pozwola je produkowac w kraju tak jak w egipcie. Nie produkujemy w kraju najnowoczesniejszego helikopter? kupmy wreszcie kilka, wyszkolmy ludzi bedzie to natychmiastowy skok do przodu. No tak tylko te pieniadze ktorych nie mamy za duzo. Stad tez nie mozemy sobie pozwolic na polowiczne rozwiazania. I miejmy nadzieje ze te oczywiste oczywistosci znane sa w MON. Czego bysmy sobie wszyscy zyczyli.

krajan
piątek, 12 lutego 2021, 10:28

Najwyższy czas na modernizacje posiadanych trzech eskadr F-16 w WLP wraz z pozyskanymi dwoma kolejnymi eskadrami Przy tak dużym zadaniu, PGZ winna wraz z ML wybudować wydział modernizacji F-16 w Mielcu, w podziale 50% / 50% Podobnie PGZ powinna postąpić z modernizacją silników do F-16 wraz z amerykańskim producentem, jaki i w produkcji silników MUT do sprzętu pancernego Kiedy polski MON dojrzeje, ze newralgiczne zakłady szczególnie remontowe i modernizacyjne ale i produkcyjne, eksploatowanego sprzętu wojskowego, winne być zlokalizowane w Polsce z co najmniej 50% kontrolą decyzyjną

Tomasz34
piątek, 12 lutego 2021, 10:13

Po niektórch komentarzach widać, że Polska jest ciągle na celowniku, wiadomo których krajów. Trzeba modernizować samoloty i na nic się nie oglądać.

guri
piątek, 12 lutego 2021, 10:05

Ma skąd - Izrael.Tylko USA niekoniecznie to wspiera i też to może być nieopłacalne.

Frugos
piątek, 12 lutego 2021, 07:16

Te kilka przestarzałych juz samolotów ruskie unieszkodliwia w ciagu kilku minut. Taki stan i możliwości obrony mamy podobnie jak w czasie napasci 01.09.1939r czyli nic nie posiadamy nowoczesnego aby odstraszyc wroga nie mówiąc o obronie

Observik
piątek, 12 lutego 2021, 21:20

Zerknij do książek o technice wojskowej lat 30-tych.Był nowoczesny sprzęt. Lecz jak to u nas bywa ,za mało ,za póżno, bo ciągle brakowało kasy i spójnej polityki obronnej.I dalej nic się nie zmienia.

gnago
sobota, 13 lutego 2021, 14:31

Zerknij ze zrozumieniem, ile lat w 1939 miały PZL P-11?

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 12:39

I co z tego skoro na starcie były juz przestarzałe.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 14 lutego 2021, 21:30

Naprawdę? No to porównaj sobie te samoloty choćby z He 51, albo z Ar 65 czy Ar 68. Te ostatnie na początku wojny latały w Luftwaffe jako nocne myśliwce. Tak się składa drogi panie, że na starcie P. 7 a tym bardziej P.11 były rewelacją. Tyle, że czas nie stał w miejscu a Rayski zamiast zrobić jednosilnikowego dolnopłata czepił się nieszczęsnego "Wilka" jak pijany płotu.

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 22:31

Panie Chyzwar, tak Pzl P-11 były przestarzałe jak wchodziły do uzbrojenia, podobnie jak He-51 czy AR-65. Rewelacją to były P-1 które pokazały sie w chwili kiedy reszta latałą na dwupłatach Jak P-11 wchodził do uzytku w 1934r był juz zaledwie przecietnym mysliwcem, majacym do tego nie za mocny silnik. No coż inz Pułaski niestety zginał w 1931r Choc istotnie, z tym przstarzały na poczatku to przesadziłem, przepraszam. A co do jednosilnikowych dolnopłatów to był jeden duzy problem: silniki o duzej mocy których Polska zwyczajnie nie miała. Aha na poczatku wojny to PZL P-11 był juz niestety przestarzały Bo w tym czasie Niemcy latali na Me-109, Brytyjczycy na Hurricane'ach i Spitfire'ach Rosjanie mieli I-16 w najnowszych wersjach w USA były P-40, Francja to MS-416 i De-520 Co te wszystkie wszystkie maszyny łaczyło i co umozliwiło ich powstanie?

BUBA
piątek, 19 lutego 2021, 09:32

P-11C gdy wchodziły na uzbrojeni były nowoczesne, ale 4 lata po zakończeniu produkcji w 1939 już nie bo ich nie modernizowano. ................................................................................................................. Boom technologiczny i skok jakościowy to 1938 rok i nowe silniki rzędowe z sprężarkami stosowane masowo..................................... BF-109 odskoczył od PZL P-24G o 100 km/h w 1939 w wersji E...... ....... Daimler-Benz 601A to była rewolucja........................................

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 lutego 2021, 14:55

Serio? Ja bym nie nazwał posiadanych przez nas F-16 przestarzałymi. Co więcej, uważam, że powinniśmy dokupić dodatkowe dwie eskadry tych samolotów o czym zresztą wspomniano na początku artykułu.

Aso
piątek, 12 lutego 2021, 13:43

Ruskie nie mają nic lepszego.

Wyer
sobota, 13 lutego 2021, 10:08

Ruskie maja gorsze samoloty. Ponadto nie wiadomo jak mali ruskich samolotów nadaje sie do lotu i jest zmodernizowanych. Nawet ruskie nie latają na wódkę.

prawdziwy itd.itd
piątek, 12 lutego 2021, 12:08

18.09.39 - 21.09.39 na przedpolach Grodna I w samym mieście spalono tanki Wydzielonej Grupy Operacyjnej 1.Frontu Białoruskiego.Dokonali tego Rezerwisci 101 Pulku KOP(rezerwowego) i Legia Akademicka- harcerze,ówczesna gimbaza ,studenci.Pulk ,tocząc bój, jako zorganizowany związek taktyczny ,wycofał się do granicy.(Instytut Gen.Wł.Sikorskiego w Londynie - Dzienniki Bojowe,)

reht
piątek, 12 lutego 2021, 11:34

W Turcji to jednak 2 F16 skutecznie unieszkodliwiły raSSijską technikę, hm?

mat bez ruchu
niedziela, 14 lutego 2021, 20:41

Niesamowite co się dzieje jak zawodnik nie jest w stanie ocenić "całokształtu". I co po tym zestrzeleniu Su-24 nastąpiło? Jak zachowała się Turcja? Ale do rzeczy: Buczcza, znowu nowy nick. A miałeś Szachu już nie pisać. Gdzie tu konsekwencja "prawdziwego Polaka"?

poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:13

Co ma do tego "twój całokształt" skoro faktem jest że amerykański sprzęt rozniósł rosyjski sprzęt? Zresztą po raz kolejny i wygląda to już jak brazylijski serial.

Tomasz34
piątek, 12 lutego 2021, 10:17

Ani kilka, ani przestarzałych. A po modernizacji będą jeszcze lepsze. F-35 też już w drodze. JASSM(370KM) i JASSM ER(około 1000 KM) nie są nowoczesne? 20 wyrzutni HIMARS(wiadomo że potrzeba więcej) których pociski rakietowe mają zasięg do 300 KM.

Marek1
piątek, 12 lutego 2021, 16:58

F-35 w drodze ? Daleka to droga - pierwsza maszyna zawita na polskie niebo pod koniec 2026r. Ostatnie - 2030r. Sprzęt dla defiladowego dywizjonu M-142Himars zacznie się pojawiać u nas w połowie 2024r. Prawdopodobnie niestety z archaicznym SKO AFSDS 6.0 i groteskowo małą ilością amunicji. JASSM-ER pierwsze sztuki dotrą nad Wisłę być może za 2-3 lata. BYĆ MOŻE, bo to zależy ostatecznie od kolejnych administracji w USA. A łaska Pańska dla kolonistów jak wiadomo często na "pstrym koniu jeździ".

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 14 lutego 2021, 22:21

Kup od Szwabów nowiuśkie Typhoony. Ciekawe ile poczekasz?

123
sobota, 13 lutego 2021, 19:51

Pierwszy F35 bedzie w 2024r. Ale niestety, pozostanie w US do szkolenia naszych pilotow.

Roman
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:45

To będzie czy nie będzie? Bo jak ma stać w US to wg mnie NIE BEDZIE.

lol
sobota, 13 lutego 2021, 04:00

Nie wspominajac juz, ze Polska nie posiada i nie zanosi sie na to by w przyszlosci posiadla, zdolnosci rozpoznawczych dalekiego zasiegu, ktore sa konieczne by te zasiegi himarsow i jassm wykorzystac. W efekcie nie dosc ze dopiero za kilka lat to jeszcze w ilosciach sladowych bedziemy posiadac sprzet. ktory w nalepszym przypadku bedziemy mogli wykorzystac na dystansach do 40 km jak Kraby, tyle ze cholernie drogi...

ciekawy
poniedziałek, 15 lutego 2021, 01:13

A NATOwski system rozpoznania satelitarnego to co to jest?

piątek, 12 lutego 2021, 09:53

Kol. pała z historii - uwagi o 1939 po prostu głupawe. Ani kilka, ani tak przestarzałe, a modernizować trzeba, to nic dziwnego. Proponuję najpierw pomyśleć...

Mike Texas
piątek, 12 lutego 2021, 06:55

Wasi włodarze powinni pogadać z Waszyngtonem o wsparciu militarnym Ukrainy. Polskie migi do Ukrainy a za to dostaniecie starsze f16 do modernizacji za które Polska zapłaci LM. Czy to by się Polsce opłaciło ?

czytelnik D24
piątek, 12 lutego 2021, 17:26

Czy koszt takiej modernizacji nie będzie wyższy niż cena nowego samolotu?

Andrzej
piątek, 12 lutego 2021, 11:35

Mądry pomysł, wart uwagi.

Pokos
piątek, 12 lutego 2021, 06:46

Czas najwyższy. Dokupić dwie eskadry plus uzupełnienie strat bo podobno takie są. Zmodernizować do standardu f16V. Może poza silnikami bo to ogromne koszty. Przydałoby się pomyśleć o szkoleniu pilotów i może kilka sztuk kupić do Dęblina?

2 Plm ''Krakow''
piątek, 12 lutego 2021, 10:23

Piloci w Deblinie szkola sie na nowych M-346 MASTER ktorych jest kilkanascie sztuk, wiec po jaka chorobe Deblinowi jeszcze dodatkowe F-16 !?

pokos
piątek, 12 lutego 2021, 20:27

M 346 master to nie F16 . Po szkoleniu w Dęblinie pilot z pewnym nalotem trafia do jednostki liniowej i już może samodzielnie wykonywać loty. Do tego jest opcja na szkolenie pilotów z innych państw.

BieS
piątek, 12 lutego 2021, 09:14

Ja bym optował za jedną sztuką jeszcze do Nowego Targu, albo na Babie Doły na pokazy lotnicze. Po co mają przylatywać z baz macierzystych.

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 08:57

Ile dajesz kasy na ten zakup?!

Box123
piątek, 12 lutego 2021, 01:54

Modernizacja f16 jak najbardziej tak ale dokupywanie kolejnych samolotów tego typu nie ma sensu. Różnica w cenie do f35 jest minimalna, a wartość bojowowa f16 w porównaniu z f35 jest znikoma. Należy dokupić 3 eskadry f35. Koszt to ok 25mld złotych rozłożonych na ok 7/8 lat czyli jakieś 3,5 mld rocznie, a przy założeniu, że amerykanie z sukcesem zakończą miniaturyzacje rakiet powietrze-powietrze jeden samolot będzie mógł w zamykanych komorach przenosić ich nawet 12, co oznacza, że 80 samolotów przy jednym poderwaniu i założeniu skuteczności tylko na poziomie 80% będzie wstanie wyeliminować ok 800 samolotów przeciwnika czyli ponad połowę floty rosyjskiej

Czysta prawda
sobota, 13 lutego 2021, 10:09

Naprawdę myślisz,że Rosjanie rzuciliby wszystko,co mają na Polskę? Ta liczba 800 maszyn, gotowych do działań zbrojnych, to duże przerysowanie stanu faktycznego. Dobrze , jeśli mają 500 latających statków powietrznych,z czego mniej, niż połowa, to sprzęt max nieco lepszy, bądź zbliżony do F-16 block 50/52 plus. O poziomie F-35 ,rosyjscy piloci mogą jedynie pomarzyć.

Bronisz
piątek, 12 lutego 2021, 12:23

Jednak koszty eksploatacji f16 są dużo niższe niż f35

jm
piątek, 12 lutego 2021, 11:47

Nieprawda. Wg USA optymalna konfiguracja to 1 F-35 i 3 maszyny starszego typu. Czyli mając 32 F-35 powinniśmy mieć 100 F-16.

Box123
sobota, 13 lutego 2021, 01:39

Ale z jakim przeciwnikiem? W pierwszym etapie walk do momentu unieszkodliwienia wrogiego lotnicitwa oraz wyrzutni przeciwlotniczych, ciągnięcie przez f35 za sobą świecących jak choinka f16 nie ma sensu. Dlatego musimy mieć wystarczająca ilość f35 aby dokonać skutecznego przełamania lotnictwa rosyjskiego. Z 32 sztukami tego nie zrobimy. A aby nie stracić w międzyczasie lotnisk, musimy posiadać rozbudowaną wisle i narew, a obecnie planowane ilości nie wystarczą

Jygv
piątek, 12 lutego 2021, 09:51

Czlowieku rosjanie nie maja 800 samolotw bojowych w linii! Nie wiem nawet czy maja 200 zdolnych do wykonywania zadan operacyjnych

Promil
piątek, 12 lutego 2021, 09:28

Zrobią nawrotke, zaladuja od nowa.w powietrze i Rosja zostaje w ogóle bez samolotow. Jakie to proste i genialne,manewr godny Aleksandra macedonskiego,po prostu kunszt

Rejtan
piątek, 12 lutego 2021, 09:15

Fantastyczne! Za 10% wartości rocznych zakupów US Air Force wyeliminujemy całe lotnictwo Rosji! Geniusz! Wincyj takich!

Box123
sobota, 13 lutego 2021, 01:41

Wyeliminujemy te które wejdzie nam w drogę. Żaden rosyjski samolot nie ma szans z f35. Takie są fakty. Dlatego jest to kwestia tego żebyśmy nie posiadali defiladowych ilości. Minimum to 80 maszyn i zabezpieczenie opl

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 08:59

Uważasz że moderka samolotów jest ważniejsza niż modernizacja polskiej energetyki?!

Grom
sobota, 13 lutego 2021, 10:26

Trzeba znaleźć pieniądze i na modernizację samolotów i na energetykę. Zastępowanie jednym drugie jest idiotyzmem . Nie podoba się polska modernizacja strategicznych rzeczy to trudno . Twój problem

Box123
sobota, 13 lutego 2021, 01:42

Naprawdę myślisz, że może być inaczej?

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 lutego 2021, 15:00

Jest równie ważna, a nawet ważniejsza. A jest tak dlatego, bo nie chcemy, żeby polską energetyką zajmowali się Rosjanie, których bardzo kochasz.

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 18:24

Jak jest równie ważna to dlaczego leży i kwiczy a miliardy idą na zabawki?! A może te zabawki są ważniejsze nie zdrowie Polaków których tak nienawidzisz że chcesz kasę dać na latawce kosztem ciepła i zdrowia Polaków!!!!

Grom
sobota, 13 lutego 2021, 10:27

Nie kłam. Pieniądze idą i modernizację energetyki. Ważna jest też modernizacja armi . Prowadząc taka propagandę to ty nienawidzisz Polaków

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 14 lutego 2021, 22:27

Nikogo nie nienawidzi. Zwyczajnie robi to, za co mu płacą.

eleg
czwartek, 11 lutego 2021, 21:24

Połatają, polutuja, dostarczą troche czesci i swiat jest piekny.

Lolo
czwartek, 11 lutego 2021, 20:33

Jak nie ma skąd? Irak chce się pozbyć swoich w tym samym Block 52. Są do remontu, ale można zmodernizować i wyremontować z naszymi.

Erwin
piątek, 12 lutego 2021, 07:18

Dokładnie, tam też należy zmienić komputer misji bo podobno różni się od naszych. Te F16 nie są NATO- wskie i mają jakieś różnice (między innymi nie przenoszą takiego samego uzbrojenia) ale to są nowe samoloty.

ics
czwartek, 11 lutego 2021, 20:20

Nietrudno się domyślić skali tej modernizacji. Żeby istotnie zwiększyć możliwości bojowe F-16 C/D wielu ich posiadaczy modernizuje je do poziomu Block 70. Czyli przede wszystkim wymiana radaru na AESA. To najdroższy element awioniki, więc wraz z radarem wymienia się i tańsze komponenty w samolocie oraz rozszerza pakiet uzbrojenia. Tak zmodernizowany odpowiednik F-16V ma możliwości bojowe większe od Su-57, gdyż ten mimo rząd lepszego RCS ma znacznie gorszą elektronikę i uzbrojenie.

Tak tylko pytam.
piątek, 12 lutego 2021, 08:14

A skad wiesz, że elektronika i uzbrojenie Su-57 są gorsze od F-16V? Twierdzisz tak dlatego, że Su-57 jest rosyjski, czy dlategom że dokładnie znasz parametry awioniki rosyjskiegoo samolotu?

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 09:32

Radar Su-57 to Irbis z Su-35 więc tak, radar jest gorszy od SABR-a z F-16V, uzbrojenie to R-77-1, R-74 czyli pociski gorsze od AIM-120 C-7/AIM-9X.

Fanklub Daviena
piątek, 12 lutego 2021, 22:55

Pod jakim względem Irbis z Su-35 jest gorszy od SABR z F-16V? SABR z F-16V ma 3x mniejszy kąt widzenia, 2-3x mniejszy zasięg, kilka razy mniejszą moc, mniejszą ilość równocześnie śledzonych i zwalczanych celów, brak trybu CW dla rakiet SARH. Jest tak kiepski, że USA wstydzi się podawać jego parametry... :D

czytelnik D24
niedziela, 14 lutego 2021, 00:04

Skoro jest tak kiepski że USA wstydzi się podawać jego parametry to skąd ty je wziąłeś?

Rejtan
piątek, 12 lutego 2021, 09:20

Analiza wypowiedzi Indii, które zrezygnowały z Su57: -silnik w rozwoju, docelowy nie wczesniej niz w 2028, - awionika na poziomie Rafale v2, czyli poniżej F16V, docelowa ok. 2030 roku (lepsza od F16V, gorsza od F35) - stealth: niedopracowane, docelowe w 2030 roku, poniżej F35 - plusy: zasięg, masa uzbrojenia, koszt zakupu - minusy: słabe stealth, wysokie koszty utrzymania, brak płynności w produkcji

Tak tylko pytam.
piątek, 12 lutego 2021, 15:05

To masz jakies nieaktualne i stare dane. Budowa seryjnych Su-57 z silnikiem Izdielije 30 rusza na początku 2023 roku. Źródło: MO FR.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 23:33

To tylko w Rosji: wiedzą już jak pójdą próby silnika i że skończa sie w 2023r:) To po kiego je w ogóle robia skoro juz znaja wynik?:)0

niedziela, 14 lutego 2021, 08:05

Wiedzą. Tak samo jak amerykanie wiedzą, że F-35 osiagnie pelna gotowośc operacyjna w 2024 roku.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 14 lutego 2021, 22:33

Na razie wiedzą tylko tyle, że z seryjnych Su-57 sprawnych mają 50%. Może niebawem będzie 100% jak rosyjscy blacharze wyklepią młotkami tego, który jeszcze przed odbiorem rozkwasił się na fabrycznym lotnisku.

poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:07

No i widzę, że z matematyka u ciebie słabo. Maja na stanie armii jednego sprawnego Su-57 więc sprawność ta wynosi 100%, czyli wartośc jakiej nigdy nie osiągnie F-35.

piątek, 12 lutego 2021, 17:44

:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) uuuu dzięki, nie ma to jak poprawić sobie nastrój na początek weekendu! Balszoje spasiba mołodiec Tak tylko pytam!

Boże widzisz i nie grzmisz.
piątek, 12 lutego 2021, 17:33

Źródło: MO FR - i wszystko jasne. Wg tego samego źródła miałby być już wyprodukowane setki T-14, S-500 miał być już w linii, tak samo kilkadziesiąt sztuk Su-57 miało być już w linii.

sobota, 13 lutego 2021, 06:19

A wedłu gwaszego LM to już w 2012 miały być setki operacyjnych F-35, a tutaj okazyje się, że nikt tego bubla nie chce.

Czysta prawda
sobota, 13 lutego 2021, 10:14

I znów nieaktualne info z MO Rosji...chętnych na zakup F-35 są już dziesiątki krajów,aczkolwiek nie każdy uzyska zgodę na zakup tego samolotu. Natomiast na nielota i wydmuszkę V generacji, tj. Su-57 ,nabywców niet.

niedziela, 14 lutego 2021, 08:04

No nie. Turcja juz nie chce F-35, ba nawet USA nie chce F-35.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 14 lutego 2021, 22:39

Turcja nie chce. Ma perspektywę w postaci pozyskania tanim kosztem gwiazdy śmierci do wyklepania młotkiem. Czyli pierwszego seryjnego Su-57, który rozwalił się na fabrycznym lotnisku.

Marek z Kaszub
poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:10

Nie. Turcja woli modernizować i dokupic nowe F-16 niz gwiazdę smierci super nielota niszczyciela KC-130 z 871 wadami i przedwcześnie zyżywającymi sie silnikami, czyli F-35. Artykuł na Defence 24 pod tytułem: "Turcja gotowa do kompromisu ws. S-400. „Model grecki”. Tak leci: "Turcy nie chcą w zamian powrotu do zakupu F-35, a jedynie zniesienia sankcji na amerykańskie uzbrojenie, które eksploatują już teraz.", i dalej: "Wycofanie się z F-35A wpisuje się z kolei w decyzję Turków o przedłużenia żywotności F-16C/D i wyprodukowaniu dodatkowych 30 samolotów. Zgodnie z ostatnimi informacjami maszyny te mają służyć do czasu zastępowania ich krajowym myśliwcem T-X, co nastąpi zapewne w latach 30.".

Człowiek
piątek, 12 lutego 2021, 02:15

Latałeś SU57? Nie masz pojęcia o awionice Su 57 bo niby skąd miałbyś je mieć. Nie jesteś rosyjskim pilotem. Lekceważenie potencjalnego przeciwnika to duży błąd.

kierowca bombowca
piątek, 12 lutego 2021, 17:33

Tutaj raczej skłoniłbym się ku twierdzeniu że przecenianie Rosjan to też duży błąd.

Każdy to wie
piątek, 12 lutego 2021, 12:23

Nikt nie latał.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 14 lutego 2021, 22:41

Ktoś latał. Ale niewielu. Pierwszy, który latał seryjnym samolotem rozkwasił go na dzień dobry.

poniedziałek, 15 lutego 2021, 07:14

Za to wielu pilotów lata F-35 i narzekaja oni, że nie dział hełm pilota, nie dziala ekran dotykowa, radar tez nie działa tak jak powinien, jednemu pilotowi złozyły sie koła chwile po wylądowaniu, drugiemu popsuły sie cztery systemy pokładowe na raz podczas lądowania. W obu przypadkach tez rozkwasili oni te F-35. W innym przypadku z kolei, F-35B chciał zatankować z KC-130 i się rozkwasił, rozkwaszając przy okazji KC-130.

sci
czwartek, 11 lutego 2021, 23:28

Pewnie testowałeś Su-57. F-16 w żadnej konfiguracji nie dorówna Su-57.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 17:02

Istotnie w przerabianiu się na puzzle F-16 nie dorówna Su-57:)

piątek, 19 lutego 2021, 08:17

Poopowiadaj o swoich AIM-120 z 1973 roku.

Lipieck
piątek, 12 lutego 2021, 12:53

Skąd wiesz? Latałeś Su-57 że twierdzisz że to dobry samolot?

Zoomer
piątek, 12 lutego 2021, 09:36

Skąd tu tylu obrońców Su-57? Lekceważenie przeciwnika to błąd, ale jego przewartościowywanie to również błąd. W końcu budżet obronny skierować można na inne, bardziej potrzebne projekty.

lol
sobota, 13 lutego 2021, 04:09

Lepiej przecenic niz niedocenic... A u nas w Polsce zarowno politycy, kadry wojskowe jak i tzw. eksperci dosc powszechnie nie tylko niedoceniaja potencjalu Rosji, a wrecz lekcewaza ich mozliwosci w groteskowo-glupi sposob.

Rejtan
piątek, 12 lutego 2021, 09:23

Ty jak widać testowałeś. FR wycofuje się powoli z masowych zakupów Su57 ( cos przebąkują, że wystarczy im 40-50 samolotów). Chyba z jakiegoś powodu. Bardziej zależy im na MiG41, i faktycznie to może być dobry samolot. Ale dopiero po 2030 roku.

piątek, 12 lutego 2021, 15:06

Na jakim ty świecie żyjesz? Ma być zamówionych 76 Su-57 i nic sie w tej kwestii nie zmieniło.

piątek, 12 lutego 2021, 17:35

Czego to u was nie miało być towarzyszu? Tymczasem jest jak jest.

poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:16

U was też my frend miały byc tysiące F-35 a tutaj sie okazuje że będą od nowa klepać F-16.

Arado
czwartek, 11 lutego 2021, 19:17

Wszystko dobrze tylko skąd wezmą na to kasę, Corona spustoszyła budżet a programów jest co najmniej kilka i nie tylko lotnictwo czeka...

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 09:02

Budżet spustoszyl rząd a nie covid!

Deja vu
piątek, 12 lutego 2021, 08:20

Budżet to spustoszyły pisowskie rozdawnictwo

Piotr ze Szwecji
czwartek, 11 lutego 2021, 18:41

Zakup F-35. Modernizacja F-16 i dokupienie F-16. Bardzo ważny następny krok po realizacji Narwi i drugiej części Wisły. Nie zapominać nam zawsze o efektywnym offsecie dla naszego przemysłu. Czymś trzeba bronić i chronić te lotniska przed napadem z powietrza samolotów, rakiet manewrujących/balistycznych i oczywiście dronów uderzeniowych.

Monkey
czwartek, 11 lutego 2021, 18:41

Martwi mnie tylko, żę na końcu tytułu powyższego zrtykułu jest znak zapytania. A powinna być kropka, albo nawet wykrzyknik. Zegar MLU zaczął przecież tykać w tym roku.

piątek, 12 lutego 2021, 07:22

A mnie martwi skąd wezmą na to pilotów. Trzeba popatrzeć na ilość szkolonych w Dęblinie podchorążych oraz na to iż powinniśmy mieć dwóch pilotów na jeden samolot.

sąsiad Napoleon
piątek, 12 lutego 2021, 17:36

No jak to skąd? Z kosmosu. To ty nie wiesz że pilotów bierze się z kosmosu?

madox
czwartek, 11 lutego 2021, 18:32

Extra info !!! Jak dojdziemy do liczebności 150 nowoczesnych maszyn to już będzie godne naturalnego lidera Międzymorza ;)

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 09:03

Dla LM ale nie dla Polaków!

Tomasz
piątek, 12 lutego 2021, 01:07

Fajnie by było, pamiętam czasy za młodu jak na niebie latały eskadry w grupach po 4 czy 6 maszyn i tak kilka pod rząd... bałem się nawet sam chodzić poza domem przez to (miałem z 5 lat) a teraz jak przelecą dwa samoloty gdzieś czasem to "wow" :( .. tak mnie wzięło na sentymenty powinniśmy posiadać dobre wojsko i dobry sprzęt

Stary i mądry
piątek, 12 lutego 2021, 12:25

Tak było, w latach 70 tych jak były manewry to caly poligon płonął... Dosłownie. Teraz przestrzelaja pukawki i do ciepłego namiotu.

Adam
czwartek, 11 lutego 2021, 18:08

Znając polski mon to wstawią nowe radio i ogłoszą wielki sukces.

JOJEK
czwartek, 11 lutego 2021, 18:05

Cieszy mnie taki plan ale nie wieże

RafR
piątek, 12 lutego 2021, 10:46

Dlaczego nie, unifikacja kalibrów wykorzystywanych w F-16 i w Krabach przynioslaby wymierne oszczednosci na logistyce.

Errol
piątek, 12 lutego 2021, 08:32

Ale po co ktokolwiek miałby montować na F16 montwać wieżę?

A77
piątek, 12 lutego 2021, 07:51

No wieży to im nie wymienią :-)

W w
piątek, 12 lutego 2021, 05:16

Wierz wiarą, nie wieżami.

Kapitan Iglo
piątek, 12 lutego 2021, 00:41

Dlaczego nie wieże? Wieże są bardzo ważnym elementem zamku

On ona ono
czwartek, 11 lutego 2021, 18:00

Modernizacja F16 do wariantu V i dodatkowe od 32-64 samolotów F16 zakup Narwi do obrony lotnisk plus dodatkowe 32 Homar nasze zakupy są tak małe patrząc na zapotrzebowanie jakie potrzebujemy panie Blaszczak czas leci a my nadal kupionemu mało

Prawy Człek
czwartek, 11 lutego 2021, 23:39

Mało ale drogo i bez LCC wujek to lubi

Protadek
czwartek, 11 lutego 2021, 17:37

Proponuję drogą pancerniaków zmodernizować nasze jastrzębie do standardów F 16/2PL .

Autor
czwartek, 11 lutego 2021, 17:23

Powinniśmy wszystkie f16 zmodernizować do f16v i zamówić myślę że ok. 48 gripenów ng

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 12 lutego 2021, 15:11

Po co ci Gripeny jak masz F-16? Te samoloty nie wnoszą nowej jakości i logistyka się kłania. Dokupić nowe szesnastki jak najbardziej. Jak chcesz inne od F-16 czy F-35 samoloty, warto poczekać na drugą transzę dwusilnikowego KFXa, żeby robił za typowego myśliwca. Ta wersja będzie przenosiła uzbrojenie w komorach.

Erwin
piątek, 12 lutego 2021, 07:24

Po co? Skoro to ten sam rodzaj samolotu tle że mniejszy, słabszy mający inne uzbrojenie i części. Weszliśmy w F 16 to już nie ma sensu kupować innego samolotu o takich samych lub podobnych zdolnościach. Więc F18, Gripenn, Rafale, MiG 29 nie powinny nas interesować. Lepiej ta kasę zanwestiwa w Narew i dokupienie 1- 2 eskadry F 16.

czytelnik D24
piątek, 12 lutego 2021, 13:11

Już nawet nie oto chodzi. F-16 to popularny samolot niczym amunicja kalibru 308. Gripen to przy nim egzotyczna zabawka która opłaca się Szwedom bo dzięki temu zachowują oni zdolności produkowania samolotów. Jednak kiedy mówimy o skali to Gripen wyjdzie drożej i z bardziej złożoną logistyką bo części trzeba sprowadzać z wielu krajów. Na starcie produkcję kadłuba masz w Szwecji a silników w USA, radar od Leonardo z Włoch więc... trochę tego dużo.

Extern
piątek, 12 lutego 2021, 11:08

W Gripena warto by jedynie wejść pod warunkiem że zaczęlibyśmy sami robić ten płatowiec, dzięki czemu znowu bylibyśmy producentem lub przynajmniej współproducentem samolotów myśliwskich. Ale jeśli to miałby być kolejny zakup z półki, to rzeczywiście mając możliwość dokupienia F-35 czy F-16 to nie za bardzo warto.

Fanklub Daviena
czwartek, 11 lutego 2021, 17:14

Okryto tajemnicą, bo się wstydzą ile przepłacą na tle zagranicy. Wywiad rosyjski dowie się co zmodernizowano, więc przed polskim podatnikiem ta tajemnica. :D

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:34

Funku, ja bym na twoim miejscu martwił sie waszymi S-400 co sprzedaliscie Turcji:)

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 09:06

Boli cie co że kraje niezależne kupują u ruskich !!! Tak to jest każdy wolny człowiek wybiera dla siebie to co lepsze ale komu ja to piszę!!!

Grom
sobota, 13 lutego 2021, 10:30

Jakie nie zależne? Białoruś nie ma prawa kupować nic po za rosyjskim sprzętem. Kazachstan jak kupował samoloty z Europy to Putin się odgrażał i straszył Kazachów ekonomicznymi następstwami . Nam nikt nie zabraniał kupować mi-17 . Poprostu nie chcemy już od ruskich kupować . Oni nie chcą z nami żyć w zgodzie

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 17:05

Tak kupuja że teraz chca się tego"zakupu" pozbyc:) Ale istotnie taki rosyjski agent jak ty i tak tego nie zrozumie;)

niedziela, 14 lutego 2021, 08:06

Nie chca to juz Turcy szajsu F-35.

B.
czwartek, 11 lutego 2021, 23:35

Wywiad rosyjski już to pewnie wie ;-) I jeśli to wszystko ma jakieś ręce, nogi i głowę to powinien się dowiedzieć.

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 09:06

A czym f16 może zaskoczyć !!!

Jabadabadu
czwartek, 11 lutego 2021, 16:34

Jezus, Maria! Czyżby ktoś zaczął myśleć? Oj, niedobrze, niedobrze - radzę zwolnić tempo, bo głowa rozboli od nadmiaru wrażeń i radości. A poważnie: 1) modernizacja- znakomicie, oby tylko doszła do skutku, 2) zakup dodatkowej eskadry (lub najlepiej 2)- to "najbardziej oczywista oczywistość", trzeba było od razu kupić 60 samolotów jak to było planowane. Chyba widzę (lub czuję) tu czyjąś mocną rękę/grubą pałkę. Tak czy inaczej - gratulacje.

.
piątek, 12 lutego 2021, 07:54

Tylko, że 60 to chciano kupić F16 A i B które już wtedy miały po 30 lat i leżakowały na pustyni. Przypominam, że wówczas rezygnowaliśmy z MiGów 21 czyli to by była roszada na zasadzie "zegar słoneczny" w miejsce "klepsydry".

Jabadabadu
sobota, 13 lutego 2021, 15:18

1) F17 a/b nie były brane przez nas pod uwagę; to, że ktoś chciał to nam sprzedać nie oznacza,że chcieliśmy to kupić, 2) te f-y które mamy też pochodzą z pustyni, gdzie stały ok. 20 lat w kokonach, po czym zostały rozkonserwowane, ucięto kadłub na 1 wrędze i do tak powstałej skorupy dołożono posiadaną obecnie wersję. A planowano zakup najpierw 68, potem 60 sztuk. A wyszło jak zawsze. To dla ścisłości. Więcej nie powiem.

Lord Godar
sobota, 13 lutego 2021, 22:15

Kasa Panie ... kasa ... Po realnym przeliczeniu i skalkulowaniu kosztów wprowadzenia F-16 ledwo na 48 starczyło . A druga kwestia to zmarnowany i odpuszczony offset , bo gdyby został skonsumowany jak należy to te 12 następnych maszyn w jego rozliczeniu na spokojnie by się zbilansowało .

BUBA
czwartek, 11 lutego 2021, 17:01

Dobze by bylo ale ile to juz bylo ociecanych rzeczy. I co i nic. Jednym slowem obiecywanki cacanki a glupiemu radosc.Nawet tych takzwanych" pomostowych" OP na nastepne 40 lat niema. Ile to juz lat?Mysle ze w takich sprawach przy obecnym MON to tylko tak na zimno.

BieS
piątek, 12 lutego 2021, 09:25

BUBO, chodzi o kolejne rozmowy, dywagacje, spotkania robocze i planowanie. Nie ważne o czym, tylko ważne, że kasa leci na konto lub do kieszeni. Dlatego jest to tajemnica.

Jan Kakadu
czwartek, 11 lutego 2021, 16:26

nie za dużo tych wydatków jak na taki biedny i zadłużony kraj?

Dzik
piątek, 12 lutego 2021, 00:10

Oj co znowu? Propaganda winy i bidy? Wpajali namto komuniści, że nas nie stać, bo my biedni i winni wszystkich złych rzeczy na całym świecie. Ogarnij się kolego.

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 09:08

Jak jesteś taki bogaty to ile kasy dajesz na f16???

Tadeusz
czwartek, 11 lutego 2021, 20:17

Jakbyś nie zauważył, nie jesteśmy biednym krajem, a nasze zadłużenie jest jednym z najniższych w Europie.

Herr Wolf
piątek, 12 lutego 2021, 09:10

To ile mamy nadwyżki budżetowej i ile Polaków zarabia 20 tyś miesięcznie pamiętając że 20 tyś to mało wg ministra..

Rah Warsz
piątek, 12 lutego 2021, 18:16

hmmm 20 000 PLN to policzmy ... to jakieś 4450 Eur lub 5380 USD... A znasz jakiś kraj w Europie i poza z taką przeciętną miesięczną zarobków? W 2019 jedynie Irlandia, Luksemburg i Dania przekroczyły 3000 Eur...

Herr Wolf
sobota, 13 lutego 2021, 22:00

No to policz chłopie ile płacą podatków jaką mają ulgę i progi podatkowe oraz jaka jest siła nabywcza ich wypłat!!! Przypomnij sobie co mówiła i mówił pewien minister i ministerka...

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 17:06

Dla was w Rosji te 20 tys to suma niemozliwa nawet do wyobrażenia sobie:)

Telamon
piątek, 12 lutego 2021, 01:03

Dlatego też rząd co tydzień wprowadza 1-2 nowe podatki... Jesteśmy biednym krajem, z rozbitą gospodarką i modernizacja F-16 w tym momencie to krok co najmniej zuchwały.

Tomasz34
piątek, 12 lutego 2021, 10:06

Kraj imigrantów ekonomicznych z Ukrainy, Białorusi, Rosji, Wietnamu, Filipin, Indii, Bangladeszu, Nepalu i inncyh krajów, do tego 5 Gospodarka UE i 21-22 na świecie. Polska jest też wpisana do grona krajó rozwiniętych. Poziom długu względem PKB wynosi mniej więcej 55 %. To nie jest dużo, biorąc pod uwagę że są kraje które mają ten procent na pozimie powyżej 100 %. A spadek PKB po covidzie będzie minimalny.

Omg
czwartek, 11 lutego 2021, 19:47

Polska nie jest biednym krajem.... Tylko fatalnie zarządzanym od 30 lat.

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 11 lutego 2021, 19:37

Bzdura dla naiwnych, żadnej biedy nie ma a długi są w normie.

Jabadabadu
czwartek, 11 lutego 2021, 19:30

" ..... A naszych orłów jakoś nie było, co nas zmusiło cofnąć się ....." Chcesz powtórki z rozrywki? Jeżeli tek, to kup sobie granat i go użyj w jakimś odosobnionym miejscu. Ale indywidulalnie.

Herr Wolf
czwartek, 11 lutego 2021, 19:00

Za dużo za dużo!!!

Hugo
czwartek, 11 lutego 2021, 18:51

Spokojnie, artykuł jest o Polsce nie Rosji.

kolo
czwartek, 11 lutego 2021, 18:25

Zbyt mało. Ograniczyć przywileje wszystkim (nie licząc tych na dzieci) Polska nic nie nauczyła się z historii. Inwestować w badania wdrażać i eksportować.

Tomasz34
czwartek, 11 lutego 2021, 17:48

Ani biedny, ani zadłużony(a nawet jeśli trochę zadłużony to dużo mniej niż inne kraje).

codybancks
czwartek, 11 lutego 2021, 17:32

Możesz wyjechać do bogatego kraju , którego stać na takie modernizacje !!

GPAS
czwartek, 11 lutego 2021, 17:10

Nom ,to powiedzcie to Putinowi, bo rzeczywiście Rosja jest w coraz gorszym stanie.

Darek
czwartek, 11 lutego 2021, 17:06

Ale to nie rosyjski portal, zatem swoje uwagi skieruj do tego ubogiego i zadłużonego kraju albo innego ,,postępowego" ....

BUBA
czwartek, 11 lutego 2021, 17:02

Jak chcesz miec nastepny rozbior to prosze bardzo.

Ułan1912
czwartek, 11 lutego 2021, 15:58

Obstawiam niepełny... blok 70/72. Pewnie będą chcieli zaoszczędzić ;) 48+32 F16 + 32 F35 to prawie minimum wg planistów. Z tego co się wypowiadali wysokiej rangi oficerowie 120 samolotów to absolutne minimum. Do tego z 32 F15 :P Pomarzyć zawsze można... Tylko żeby w Malborku stacjonowała jedna eskadra skoro już muszą tam być samoloty. Do Baltic Air Policing obleci ta baza. W razie W padnie pierwsza. Do Kaliningradu w linii prostej ok 100km. Nawet starymi rakietami zostanie zaorana. Świdwin 32 samoloty, Krzesiny 32 samoloty, Łask 32 samoloty i Malbork 16 samolotów. Ciekawe gdzie można jeszcze stworzyć bazę dla samolotów jeśli by mieli środki by dokupić z dwie eskadry.

Marek1
piątek, 12 lutego 2021, 17:06

Tzw. medialna liczba samolotów bojowych ma niewiele wspólnego ze stanem faktycznym - z 48 maszyn F-16 przeciętnie zdolnych do wyk. zadań bojowych jest 12-16. Reszta na przeglądach lub w emoncie. jakiś debil w MON wymyślił parę lat temu, że zepsute cz. zamienne do polskich F-16 NIE trafiają do natowskiej "karuzeli z częściami" lecz muszą dokładnie te same poczekać na ich naprawę i przesył do Kraju. Pomimo oczywistego kretynizmu tego zarządzenia i wysokiej jego szkodliwości dla gotow. bojowej PSP NIKT tej głupoty NIE usuwa.

ciekawy
czwartek, 11 lutego 2021, 22:19

Nikt się nie będzie bawił w "niepełne" bo takie customowe fanaberie kosztują jeszcze więcej niż "pełne". Jeżeli dojdzie do moderki to będzie to F-16 najnowszy block tudzież proponowany kiedyś Hindusom F-21.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:36

Wątpie by z F-16 dało się zrobić w drodze modernizacji F-21. Szczyt to raczej F-16V.

ciekawy
piątek, 12 lutego 2021, 13:17

A jaka jest różnica? Chyba jedynie tego systemu do tankowania na dwa sposoby nie da się dołożyć i wymagany jest do tego nowy kadłub. Pylony na zwiększoną ilość pocisków aa to chyba nie problem?

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 17:08

Nie, F-21 wykorzystuje technologie z F-35 wiec może byc niemozliwe zainstalwanie nowych sensorów, a nowy kadłub oznacza nowy samolot, nie wymieni pan ot tak kadłuba w F-16.

Jabadabadu
czwartek, 11 lutego 2021, 19:32

Dęblin, Kraków, Wrocław, Rzeszów. Kiedyś jeszcze Rudniki pod Częstochową, Sochaczew, Tomaszów Mazowiecki. Miejsca nie brak.

us man
czwartek, 11 lutego 2021, 19:17

Mamy jeszcze 30 doli ale tylko połowa jest sprawna

Zawsze gotowy
czwartek, 11 lutego 2021, 18:57

Krywlany w Bialymstoku. Mialby WOT swoje wsparcie ;)

czwartek, 11 lutego 2021, 18:47

A Mińsk Mazowiecki? Warszawa bez obrony nie możliwe żeby zlikwidowali lotnisko.

bobo
czwartek, 11 lutego 2021, 18:44

najbezpieczniej będzie w Ramstein

Ciekawe
czwartek, 11 lutego 2021, 17:23

A mało to pozamykali lotnisk na pewno jakieś się znajdą

Irytujacy
czwartek, 11 lutego 2021, 17:15

Pod Krakowem jedną bazę pod Rzeszowem drugą

WERD
czwartek, 11 lutego 2021, 17:09

Bez osłony plot i prak te bazy to cele, tarcze strzelnicze. Ja bym sie zapytal ile tych samolotów będzie utrzymywanych w sprawności jak cały serwis jest w USA??????

Darek
czwartek, 11 lutego 2021, 17:08

Tam gdzie Niemcy to robili... w południowo zachodniej Polsce bazy to raz, a drugie, że te ruskie rakiety bym nie demonizował tak, bo dolecieć to jedno a trafić w coś to już dla nich inny problem, i to raczej jest tam poważny problem.

Napoleon
czwartek, 11 lutego 2021, 15:40

Można je już tylko przerobić na f35. Nic innego nie ma sensu :)

Gnom
czwartek, 11 lutego 2021, 18:46

Czyli Tajwan, USA, Korea Płd, Grecja i parę innych krajów modernizujących F-16 to kraje działąjące bez sensu? "Odważne", uzasadnij swoją tezę.

dd
czwartek, 11 lutego 2021, 15:06

Zakup F35 przed modernizacją F16 był wielkim błędem gdyż Polska straciła atut negocjacyjny który pozwoliłby np. na szersze otwarcie oprogramowania F16. Turcja np. integruje z F16 swój dowolny efektor, Polska może co najwyżej podwieszać uzbrojenie niezintegrowane z awioniką maszyny. No i kiedy JAASM ER w Polsce ?

Zoomer
piątek, 12 lutego 2021, 09:54

Twoja uwaga o uzbrojeniu niezintegrowanym miałaby sens gdybyśmy zakupy np. rakiet robili powiedzmy w Izraelu. Tam jest taniej, ale zdecydowaliśmy się na inne, oryginalne i droższą rozwiązanie. Za to natowskie!

us man
czwartek, 11 lutego 2021, 19:12

Już są

Marek1
piątek, 12 lutego 2021, 17:09

NIE, nie ma w Polsce wariantu ER. W ub. roku zakończyły się dostawy zamówionych bodaj w 2015-16r efektorów JASSM A o zas. do 370km. ER zaczna spływać do Polski najwcześniej za 2-3 lata

Gnom
czwartek, 11 lutego 2021, 18:48

A jakie uzbrojenie na F-16 jest "niezintegrowane z awioniką maszyny", chyba tylko broń osobista pilota? Wiesz co i o czym piszesz?

x
piątek, 12 lutego 2021, 12:30

bomby grawitacyjne kolego

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 21:47

Poważnie, a co wylicza tor lotu bomby i w odpowiednim czasie zwalnia ową bombę - linka z kabiny pilota?

mc.
czwartek, 11 lutego 2021, 15:06

Zanim ktoś zacznie pisać głupoty że w ramach ćwiczeń "Zima-2020" nasze samoloty zostały "zniszczone" w ciągu 5 dni - to przypominam, że doktryna UW zakładała że każdy samolot był przewidziany na "1,5 wylotu". Co to oznaczało ? Że co drugi wróci (lub będzie się nadawał do lotu). Właśnie dlatego UW stawiał na ilość. Co nie oznacza że nie powinniśmy (czyli że - powinniśmy) dokupić 24 F-16V. OZNACZA TO JESZCZE JEDNO - W RAMACH WSZELKICH (NIE TYLKO OSTATNICH) SYMULACJI, NAJWIĘCEJ SAMOLOTÓW ZOSTAJE ZNISZCZONYCH PRZEZ OBRONĘ PRZECIWLOTNICZĄ (A NIE SAMOLOTY WROGA) - WYCIĄGNIJMY Z TEGO WNIOSKI.

Zdziwiony
czwartek, 11 lutego 2021, 21:33

Konkretnie to nasze samoloty zostały zniszczone w 4 godziny

Eter
sobota, 13 lutego 2021, 19:14

A po odtrąbienie zwycięstwa Putinowi odniesionego za pomocą samolotów z przyszłości ruscy generałowie poszli na wódkę. Piękna bajka propagandowa o zwycięstwie Rosji nad NATO. ;)

ppp
czwartek, 11 lutego 2021, 20:50

skąd liczba 24 F16V? Eskadra ma 16 samolotów.

Herr Wolf
czwartek, 11 lutego 2021, 19:03

Ile dajesz kasy ze śmiesz takie propozycje zamieszczać?!

czytelnik D24
piątek, 12 lutego 2021, 13:20

Nie sądź innych wg siebie.

Zamość i Dęblin.
czwartek, 11 lutego 2021, 18:48

doktryna 1,5 wylotu oznaczała że, samolot spełnił wymagania, co do postawionych zadań gdy, zrobił swoje wrócił i wyleciał i zrobił swoje. Mógł zostać zniszczony wtedy i nie musiał wracać . Plan był wykonany w 100%. najlepiej oczywiście jak wrócił.

b4tve
czwartek, 11 lutego 2021, 17:41

w razie W zawsze najwięcej samolotów niszczonych jest na ziemi, jest to o wiele łatwiejsze i masowe niż jak znajdą się w powietrzu

werd
czwartek, 11 lutego 2021, 14:55

Niejawna? pewnie dziadowska modernizacja po kosztach dlatego nie chcą się chwalić. Maja pecha. Przedsiębiorstwa amerykańskie ogłoszą ten zakres publicznie i wtedy się pośmiejemy. Co do nowych F16, można napisać tak samo jak o okrętach, wiadomo że chcemy kupić i jest to doskonała wręcz informacja ale kiedy? tego nie wie nikt ...pewnie jak F16 będą miały 50 lat a jedyna modernizacja będzie zmiana koloru farby....dla naszego MON nasze F16 są i tak najnowocześniejsze w galaktyce!

dobra zmiana
czwartek, 11 lutego 2021, 14:53

koniecznie integracja z B-61

czwartek, 11 lutego 2021, 18:49

Kolego to już jest zrobione. Nie bez powodu latały za ocean.

K.
piątek, 12 lutego 2021, 10:20

Modernizowano je do przenoszenia między innymi JASSM . Nie są dostosowane do przenoszenia broni B-61-12 .

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:38

Biorąc pod uwage ze nie ma juz B-61 bo zmodernizowano je do B-61-12 to....

Stefan
czwartek, 11 lutego 2021, 14:34

Jak się nie ma kasy, albo pomysłu to się wszystko utajnia. Biorąc pod uwagę, że modernizacja tego typu powinna być robiona przez Bydgoszcz to już temat powinien wystartować. Kupno oprzyrządowania, oprogramowania, szkolenie pracowników. To wszystko zajmuje czas i koszty. Trzeba podpisać wcześniej umowy. Chyba, że znowu całość kasy zostawiamy w USA. Tylko po co nam wtedy Bydgoszcz. Może obecnie panujący MON, po wycofaniu SU i MiG-ów nie planuje remontów i modernizacji samolotów w Polsce. Do F35 nic nie ugrali, można jeszcze wyciąć F16.

czwartek, 11 lutego 2021, 22:00

Jesteś geniuszem! USA powinno także w pełni zapłacić za tę modernizację i zamknąć zakłady w Stanach, żeby nie robiły przypadkiem konkurencji dla "Bydgoszczy".

biały
czwartek, 11 lutego 2021, 18:07

a jak sobie wyobrażasz modernizację w Bydgoszczy , co zakłady w Bydgoszczy , co najnowsze systemy jakimi dysponują Amerykanie do samolotów F-16 mają zostać dostarczone do Bydgoszczy , tak aby każdy pracownik tam sobie pogrzebał

Stefan
piątek, 12 lutego 2021, 13:09

Rozumiem, że Grek może a Polak. Grecy właśnie zaczęli modernizacje swoich Block 52 do standardu V70 w swoich zakładach. Pierwszy samolot już wystartował. Większość użytkowników starszych wersji F 16 robiła modernizacje u siebie, Belgia, Portugalia itd. Wyposażenie kupuje się w USA, prace prowadzi na miejscu. Tak jak napisałem wcześniej. To jest proces, szkolenia pracowników, zakupy oprzyrządowania i oprogramowania. Modernizacja 48 F16 do wersji V, to koszt ok. 1,5 do 2 miliardów dolarów. Dobrze, żeby przynajmniej część kasy zostało u nas. biorąc pod uwagę, ze chcemy dokupić kolejne 16-32 F16 to pokazuje, że będziemy mieli na stanie 64-80 sztuk F 16. Więc warto przeglądy/remonty/modernizacje robić u siebie. Część kasy zostaje u nas. A dla Bydgoszczy to jest praca na 20-30 lat uwzględniając nowe samoloty.

Tomasz34
czwartek, 11 lutego 2021, 17:53

No właśnie kasy jest z roku na rok coraz więcej.

Racja
czwartek, 11 lutego 2021, 17:28

Masz rację Bydgoszcz remontowała su i migi a z 16 co najwyżej mogą sobie malować a co z resztą czyżby całą kasą za modernizację poszła do USA wycofać su i migi a dokupić za nie z 2 skrzydła nowiuskich F 16 na już a nie pakować się w f35 który przeje cały budżet

Jaro
czwartek, 11 lutego 2021, 14:17

Pytanie do fachowców, czy są szanse aby przeprowadzić tą modernizację np. w Bydgoszczy?? Wysłanie nawet po 6 samolotów powoduje de facto osłabienie potencjału WL ....

Odbijam piłeczkę
czwartek, 11 lutego 2021, 21:56

A jakie są w takim razie kompetencje Bydgoszczy w temacie modernizacji?

Jabadabadu
czwartek, 11 lutego 2021, 19:26

Nie ma szansy - na dziś. Jeżeli LM zainwestuje w WZL2 kilkadziesiąt mln usd (lub kilkaset, lub kilka mld), i zapewni odpowiedni "nadzór" oraz "opiekę", i weźmie to towarzystwo za twarz i postawi do pionu żeby nie dawali zamienników pierścieni, to wtedy tak.

Fanklub Daviena
czwartek, 11 lutego 2021, 19:22

Nie wiem - nie jestem fachowcem.

fachowiec
czwartek, 11 lutego 2021, 18:11

Nie widzę przeszkód

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 14:16

Tyle, że zmieniając ów radiolokator, wymieniac na nowe trzeba także wszystko, cokolwiek z nim współpracuje, w jakikolwiek sposób. - Amerykanie nie mówili tego, podpisując z Grecją modernizację 52+ do wersji V. Na jaw wyszło potem. Czyli drożej. I takich "haczyków" wyszło w sumie kilkadzieści procent początkowo przedstawianej przez oferenta ceny. Nim wynikowy samolot uznano za osiągający pełny, obiecywany efekt. Tak działa handel z nimi, o czym warto wiedzieć z góry.

Prawy Człek
czwartek, 11 lutego 2021, 23:46

Tylko że Jastrzębie przeszły dość poważną modernizację przy okazji integracji "mleczków er" i powiedzmy że 30-40 MLU już mają za sobą

asf
czwartek, 11 lutego 2021, 14:11

W końcu jakaś dobra informacja z MON. Oby się tylko nie ociągali z tą modernizacją...

Herr Wolf
czwartek, 11 lutego 2021, 19:05

No że znowu miliard dolcow zamiast w polską gospodarkę to pójdzie na zabawki a właściwie za nic..!

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 18:56

Nie wiem czy dobra ? Gdyż gdyby modernizacja planowana była pełna, po prostu powiedzieliby, że podnoszą Jastrzębie do standardu V. Czyli raczej proteza modernizacji.

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 08:33

Przy okazji istotnej modernizacji wyposażenia wraz pozyskaniem JASSM nie powiedzieli nic, to i teraz nie muszą mówić do czego. Pamiętaj, że amerykanie nie "podnoszą" swoich F-16 do V czy b;.70 mają własny program. Może nasze władze idą ta droga.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 09:41

Amerykanie Gnomie to albo modernizuja swoje F-16 do standardu własnie V albo jednynie wydłuzaja im resursy by dotrwały do wymiany na F-35 Chciałbym ci tez przypomniec że w Stanach nie było bl 50/52+ ich najnowsze F-16 to bl 50/52

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 21:46

A wiesz co się kryje po "do standardu własnie V" w różnych krajach, bo nie zawsze to samo?

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 23:38

Gnomie standard F-16V jest jeden wiec daruj sobie bajki. Obejmuje konkretne systemy .

Gnom
sobota, 13 lutego 2021, 21:30

Aten swoje. Podobnie jak UH-60M jest jeden, bl.50/52+ był według ciebie też jeden. Tylko, że dla poszczególnych krajów różniły się np. WRE, różniły się zintegrowanymi zasobnikami, używanym uzbrojeniem, radiostacjami itd. BH nawet zewnętrznie bo rozpraszaczami. No ale wg ciebie jest to zawsze to samo. No cóż można żyć i w takim świecie.

Cyrk na kółkach
czwartek, 11 lutego 2021, 14:07

Pytanie czy będzie to (o ile w ogóle będzie) modernizacja czy modyfikacja :) odmalują F-16 i będzie można odtrąbić sukces jak w T-72

Tomasz34
czwartek, 11 lutego 2021, 17:54

Skoro jest mowa o modernizacji, to będzie to modernizacja a nie malowanie.

Tweets Defence24