- Wiadomości
Sikorsky i Bell pracują nad następcą Black Hawka
Koncerny Sikorsky i Bell Helicopter maja do 2017 roku zbudować prototypy szybkich wiropłatów dla U.S. Army, w ramach pierwszej fazy programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Na realizację projektów Bell V-280 Valor oraz Sikorsky/Boeing SB.1 Defiant przeznaczono 217 mln dolarów. JMR-TD stanowi punkt wyjścia dla stworzenia następcy śmigłowca UH-60 Black Hawk.
Program ma na celu wybór platformy, lub platform latających, które posłużą do dalszego rozwoju koncepcji Future Vertical Lift (FVL). W jej ramach ma powstać cała rodzina maszyn, które zastąpią śmigłowce będące na wyposażeniu wszystkich rodzajów amerykańskich sił zbrojnych. Obecnie Amerykanie wykorzystują głównie konstrukcje pochodzące sprzed co najmniej 20 lat.
Projekt konsorcjum Sikorsky/Boeing, noszący oznaczenia SB.1 Defiant jest oparty o koncepcję z przeciwbieżnymi wirnikami i pchającym śmigłem ogonowym, wykorzystaną również w projekcie lekkiego śmigłowca S-97 Rider, który ma zostać oblatany jeszcze w tym roku. Maszyna SB.1 Defiant powinna według projektantów osiągać prędkość ponad 230 węzłów (ok. 426 km/h) i być zdolna do przewożenia ładuneku większego, niż UH-60 Black Hawk.
Konkurentem jest Bell V-280 Valor, reklamowany jako „zmiennopłat trzeciej generacji”, czyli lżejszy i nowocześniejszy następca V-22 Osprey. Maszyna ma być bardziej ekonomiczna i prostsza w obsłudze, osiągając prędkość 280 węzłów (ponad 518 km/h). Powstaje ona we współpracy z koncernem Lockheed Martin.
Oba projekty w programie JMR-TD mają posłużyć opracowaniu koncepcji średniej maszyny transportowej, która ma trafić do służby w latach 2027-2028. Program ma na celu opracowanie nowych wiropłatów, wykorzystujących najnowsze technologie, materiały i koncepcje aerodynamiczne.
Wszystko to, aby zapewnić znacznie niższe koszty, wyższe osiągi i większą niezawodność niż maszyny wykorzystywane obecnie. Oba wybrane projekty mają zakończyć się stworzeniem statków powietrznych zdolnych do osiągania prędkości znacznie przekraczających możliwości współczesnych śmigłowców. Prototypy mają być gotowe do testów w locie do roku 2017. Wówczas nastąpi ich ocena porównawcza i wybór przyszłego następcy UH-60 Black Hawk.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS