Siły zbrojne
Siemoniak: dwa okręty podwodne dla MW w latach 2016-2018
Nie da się dotrzymać terminu wprowadzania okrętów podwodnych do Marynarki Wojennej, który minister Obrony Narodowej Tomasz Siemoniak przekazał na Twitterze.
Jeżeli prawdą jest, że dwa pierwsze okręty podwodne dla Marynarki Wojennej będą w latach 2016 – 2018, a trzeci po 2022 roku to żaden z dwóch najpoważniejszych kandydatów w zbliżającym się przetargu: niemiecki koncern HDW (Howaldtswerke–Deutsche Werft AG) i francuski DCNS (Direction Technique des Constructions Navales) nie będzie w stanie tego dokonać, gdyż ich cykl budowy tych jednostek jest zbyt długi.
Czytaj więcej: Dwie wizje patrolowców? Który będzie realizowany w przypadku Ślązaka?
W przypadku HDW kontrakt na budowę dla Portugalii dwóch okrętów typu 209 PN został podpisany w kwietniu 2004 roku i pierwsza jednostka została oddana 17 czerwca 2010 roku, a więc po 6 latach. W przypadku okrętów Scorpène to ich budowa dla Malezji trwała - 6,5 roku (od momentu podpisania kontraktu w czerwcu 2002 r. do dostawy pierwszej jednostki w styczniu 2009 r.).
Czytaj więcej: Tajny patrolowiec Ślązak
W Polsce, jeżeli przetarg ruszyłby w połowie tego roku, to zajmie on około roku. Tak więc budowa pierwszego okrętu mogłaby ruszyć dopiero w drugiej połowie 2014 roku, a oddanie pierwszej jednostki mogłoby nastąpić około 2019 – 2020 roku.
Jeśli więc MON przewiduje przyjęcie do służby dwóch okrętów podwodnych w latach 2016-2018 to siłą rzeczy może chodzić tylko o okręty, których budowa już trwa…
A może minister się po prostu pomylił? Może.
Maksymilian Dura