Reklama

Siły zbrojne

Samolot U-2 rozbił się w USA

Fot. USAF.
Fot. USAF.

W Stanach Zjednoczonych rozbił się samolot rozpoznawczy U-2. Jeden z pilotów zginął, drugi odniósł obrażenia.

W rejonie pasma górskiego Sutter Buttes w Kalifornii doszło do katastrofy samolotu rozpoznawczego U-2, należącego do 1. Eskadry Rozpoznawczej stacjonującej w bazie sił powietrznych Beale. Jak czytamy w komunikacie USAF, maszyna wykonywała misję treningową. Piloci zdołali się katapultować, jednak jeden z nich zginął w trakcie zdarzenia, natomiast drugi odniósł obrażenia. Prawdopodobnie była to dwumiejscowa wersja TU-2S, przeznaczona do szkolenia.

Amerykanie zapewniają, że trwa śledztwo w celu wyjaśnienia przyczyn katastrofy. Pierwsze samoloty rodziny U-2 zostały wprowadzone do eksploatacji jeszcze w latach 50. XX wieku. Wykonywały one loty między innymi nad ZSRR, krajami Układu Warszawskiego a także Kubą w trakcie kryzysu rakietowego. Rozwój środków OPL spowodował jednak zwiększenie zagrożenia dla U-2. 1 maja 1960 roku pierwsza maszyna została zestrzelona pociskiem zestawu S-75 Dźwina (w kodzie NATO SA-2) w rejonie Swierdłowska w Związku Radzieckim, podobny kompleks rakietowy posłużył też do zestrzelenia U-2 nad Kubą.

Obecnie wykorzystywane są maszyny w wariancie U-2S, bazujące na samolotach U-2R (o powiększonej konstrukcji w stosunku do pierwowzoru i rozszerzonych możliwościach bojowych). Ostatni samolot tego typu został dostarczony w 1989 roku. W trakcie późniejszej modernizacji maszyny otrzymały silniki GE F118-101, co doprowadziło do powstania wersji U-2S.

Systemy rozpoznania znajdujące się na pokładzie U-2 są cały czas modernizowane. Amerykańskie siły powietrzne zaplanowały wycofanie U-2 w ciągu kilku lat i całkowite zastąpienie ich bezzałogowcami Global Hawk, ale sprzeciwia się temu Kongres. Podkreśla się, że samoloty tego typu zapewniają znaczną elastyczność w prowadzeniu różnego typu działań rozpoznawczych (w trakcie operacji antyterrorystycznych, czy nawet przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych).

  • U-2
Reklama

Komentarze (4)

  1. kartki z historii

    To jest ekstremalnie niebezpieczna maszyna do latania. Na pułapie operacyjnym różnica prędkości między maksymalną dopuszczalną a prędkością przeciągnięcia wynosi zaledwie 19 km/h. Z powodu ograniczeń masowych jest to bardzo delikatny samolot z niewielkimi dopuszczalnymi przeciążeniami - bardzo łatwo go zniszczyć w locie przy manewrowaniu. Jest bardzo trudna w pilotażu. Dla oszczędności na masie kabina ma niskie ciśnienie a strój ciśnieniowy jest częściowy a nie całkowity. Z tego powodu co najmniej 12 pilotów latających U-2 doświadczyło choroby dekompresyjnej w trakcie lotu a 9 z nich odniosło z tego powodu trwałe obrażenia mózgu. Dlatego w 2012 nakazano wzmocnienie kabin i podniesienie ciśnienia w niech z 0.26 atm do i tak niskiego 0.52 atm. Może na U-2 ciąży przekleństwo F-104 od którego U-2 konstrukcyjnie się wywodzi. Rosjanie zastanawiali się, czy tego bubla U-2 nie skopiować (mieli szczątki maszyny Powersa) i Beriew pod oznaczeniem S-13 nawet się do tego zabierał, ale w końcu uznano, że MiG-25R będzie zdecydowanie lepszy. Najśmieszniejsze, że jak U-2 projektowano, to USA wierzyło, że Rosjanie nie zobaczą go na swoich radarach, bo żaden zachodni radar nie był w stanie śledzić obiektów na takich pułapach w tamtym czasie. Już pierwszy lot wykazał, że Rosjanie ze śledzeniem U-2 nie mają najmniejszych trudności.

  2. jm

    to niemożliwe, amerykańskie samoloty się nie rozbijają, jeżeli już to ulegają nieznacznej awarii i załoga zawsze się ratuje bez nawet jednego siniaka. Więc sprawdźcie jeszcze raz ten news, na pewno jest jakiś błąd.

  3. st

    A na Discovery mówili że już tego się nie używa ,bo satelita jest lepszy. Komu dziś wierzyć ?

    1. suawek

      Pewnie w USAF nie widzieli tego odcinka i nie wiedzieli że U2 się nie używa.

    2. Dl

      Przez jakiś okres loty były zawieszone i samolot tymczasowo wycofano że służby. Wrócił bo idealnie nadawał się do obserwacji podczas konfliktów na bliskim wschodzie.

  4. Kosmit

    Skoro było dwóch pilotów, to była to wyspecjalizowana wersja treningowa tego samolotu TU-2S. Rozpoznawcze U-2 są jednomiejscowe.

Reklama