Reklama

Siły zbrojne

Rozbił się nowy tajwański samolot szkolny

Brave Eagle, wypadek, samolot, szkolenie, myśliwiec, Tajwan
Prototyp samolotu AT-5 Brave Eagle
Autor. 總統府 (CC BY-SA 4.0)

Należący do Sił Powietrznych Republiki Chin samolot szkolenia zaawansowanego AT-5 Brave Eagle rozbił się zaraz po starcie. Powodem była usterka obydwu silników maszyny.

Rozbity samolot miał wylatane niecałe 200 godzin. Maszyna wystartowała z bazy Chihhang na wschodnim wybrzeżu Tajwanu, w celu wykonania lotu szkolnego z zakresu wykorzystania uzbrojenia. Jej pilot zorientował się, że przestały działać silniki. Jedyna osoba na pokładzie z sukcesem się katapultowała i jej życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Podniosło to statystykę uratowanych członków załóg przez fotel katapultowy produkcji Martina Bakera do liczby 7777. Samolot tymczasem wpadł oceanu.

AT-5 Brave Eagle jest produkowany w ramach programu mającego na celu zastąpienie starych samolotów szkolnych AT-3 i ostatnich myśliwców F-5 wykorzystywanych w szkoleniu. Łącznie do 2026 roku Taipei planowało pozyskać 66 takich maszyn, zamówionych za równowartość 2,1 mld USD.

    Zamówienie zostało złożone w rodzimym przemyśle, a dokładnie w firmie państwowej AIDC (Aerospace Industrial Development Corp). AT-5 powstał na bazie rozwiązań lekkiego myśliwca F-CK-1. Tego ostatniego w służbie około 130 egzemplarzy, ale zamówienia na niego wstrzymano po uzyskaniu zgody na zakup od USA samolotów F-16A/B.

    Obecna produkcja AT-5 jest w tej sytuacji konstruktywnym wykorzystaniem powstałych w kraju rozwiązań i zaspokojenia krajowych potrzeb w zakresie szkolenia. AT-5 mają też w przyszłości otrzymać możliwość używania. Wypadek, w którym zawiódł system napędowy i utracono prawie nowy samolot, jest komentowany jako duży cios dla tego programu.

    Tajwan posiada jedne z największych sił powietrznych na świecie, przynajmniej jeżeli chodzi o lotnictwo taktyczne. W jego skład wchodzi ponad 300 samolotów bojowych w tym: 138 F-16A/B zmodernizowanych o pakiet V (kolejnych 66 nowych F-16 najnowszej wersji zostało zamówionych), 130 lekkich F-CK-1 , 53 Mirage 2000 i 20-30 sędziwych F-5.

    Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (1)

      1. Jerzy

        Dwa silniki na raz - czyżby coś z paliwem?

      Reklama